Sykkel streiker på 5000 omdreininger.

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
MarkusHassel
Innlegg: 3
Registrert: 25 jul 2012, 17:28
Motorsykkelen din: Motorhispania RX 125r

Sykkel streiker på 5000 omdreininger.

Legg inn av MarkusHassel »

Hei! Har da en Motorhispania RX 125r og den har gått helt perfekt helt til nå. Når jeg starter sykkelen må jeg gi den litt tid for å bli varm, og dette er en firetakter og ingen andre jeg kjenner trenger å gjøre dette. Ikke at det er store problemet, men det blir verre når jeg setter den i gir og begynner å kjøre. Så straks jeg setter fart så stopper det opp på ca. 4-5, og det går ikke an å akselerere lenger, den bare bremser opp og blir som vanlig igjen på lavere turtall.
Dette er ekstremt frustrerende og jeg frykter at problemet oppsto før jeg kjøpte sykkelen. Det er akkurat som om den ikke får nok med luft eller bensin, og den begynner bare å bli mindre og mindre pålitelig.

Hjelp?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Sykkel streiker på 5000 omdreininger.

Legg inn av ArcticTiger »

Hei Markus :vs , velkommen hit!
Høres kanskje ut som den ikke får bennsin, har du sjekket bensinfilter, om det er skitt/kondens i forgasser (tett dyse)? Litt renhold av bensinsystemet kan gjøre underverker.

MarkusHassel
Innlegg: 3
Registrert: 25 jul 2012, 17:28
Motorsykkelen din: Motorhispania RX 125r

Re: Sykkel streiker på 5000 omdreininger.

Legg inn av MarkusHassel »

Heihei! Takk for svar og hyggelig velkomst.

Jeg har ikke sjekket noenting enda, men det høres ut som om det kan være bensinproblemer, så jeg vurderer å sjekke dette først.
Burde jeg få noen til å se på det, eller er det ganske enkelt å gjøre selv?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Sykkel streiker på 5000 omdreininger.

Legg inn av ArcticTiger »

Det spørs jo hvor interesert du er i å mekke. Første steg er å se om det kommer (nok) bensin fram til gassern. Løsne bensinslangen fra gassern og se om det renner rikelig. Hvis ikke kan det være dritt i krana eller filteret. Hvis ok, monter slangen igjen. Ofte så er det en dreneringsskrue på gassern, neders på flottørkammeret. Løsne den 1 til 2 omdreininger og se hva som kommer ut. Det skal renne rikelig med ren bensin, ikke vann eller brun guffe :8-[ . Disse to sjekkene kan hjelpe, så prøv det først.
Neste steg blir evt å demontere gassern og åpne og rense den innvendig. Det er ikke noen heksekunst, men du må være nøyaktig og renslig. Det noen "små" greier inni der, som kan ødelegges hvis du ikke er nøye og forsiktig. Vurdere å overlate dette til en mekker?
En sprengskisse (tegning) kan være greit å ha når du skal sette den sammen igjen. Viktig at pakninger, o-ringer osv er i orden og på plass.
Sjekk og luftfilteret, at ikke det er potte tett.

MarkusHassel
Innlegg: 3
Registrert: 25 jul 2012, 17:28
Motorsykkelen din: Motorhispania RX 125r

Re: Sykkel streiker på 5000 omdreininger.

Legg inn av MarkusHassel »

Tusen takk!! Jeg skal prøve alt det du har sagt, og jeg starter først med å sjekke luftfilter og potte, tror jeg. Det kan jo være noe med det også? Funker ikke det, sjekker jeg bensinen. Jeg skal forsøke dette før jeg evt leverer den til et verksted, og det kan da ikke være alt for vanskelig. Jeg har "mekka" litt før, så det skal nok gå bra! :D

Svar