Førerprøve spørsmål!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Norviking
Innlegg: 3
Registrert: 11 sep 2012, 17:09
Motorsykkelen din: Honda - NSR - 125 - 1999

Førerprøve spørsmål!

Legg inn av Norviking »

Hei alle sammen!
Jeg hadde oppkjøring på lett-motorsykkel i dag(Tirsdag, 11.09.2012) på Lillestrøm trafikkstasjon.

Jeg har laget dette emne for å spørre dere sykkel interesserte om dere meninger for jeg har noe jeg er helt uenig i.


Det hadde regnet kraftig hele denne morningen og jeg skulle ha oppkjøring 09:25 med oppvarmingstime 08:25.
Jeg og en god venninne som også skulle ta førerprøven fikk beskjed om å varme opp i kjøregård:
på unnamanøver, oppbremsing, 180 grader sving og krypkjøring.

Venninen min var så uheldig skli under oppbremsing og få sykkelen over beinet noe som ga ett ekstra inntrykk på meg at det var glatt føre, og jeg tenkte jeg skulle ta det forsiktig under prøven, det gikk også på radioen på vei til trafikkstasjonen at folk skulle passe på og kjøre forsiktig under omstendighetene.

Under prøven kjørte jeg litt under fartsgrensen pga. sikkerhetsårsaker når jeg ikke ville få sykkelen til å skrense. Dette var noe sensoren ikke likte at jeg gjorde selvom det pøsregnet.
Prøven ble ikke bestått pga det jeg og mine foreldrene mener at pirking av sensor.

Det var også en hendelse ved en rundkjøring hvor jeg skulle ta til høyre hvor jeg sto i høyre fil, og i venstrefil så sto det en lastebil litt lenger bak, dette ga meg full oversikt over hva som foregikk i rundkjøringa og om det var klart. Det var da en lastebil i rundkjøringa som skulle samme veg som meg, når den hadde kjørt forbi og jeg så det var klart kjørte jeg etter og plasserte meg i venstre hjulspor lenger bak.

Demonstrasjon:
Demonstrasjon.pdf

Jeg beklager for uforståelig forklaring hvis dette skal oppstå, men mitt poeng er at jeg har blitt urettferdig behandlet ved at sensor trekker meg for at jeg holder meg til forholdene. Denne prøven har blitt pirket på til de grader og virker som sensor bestemte seg ved første øyekast at denne gutten skal stryke.

Mvh. Sebastian H. Olsen 16 år!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av Carpa »

Nå har ikke jeg kommet så langt som til oppkjøring enda men på teorikurset jeg var på så ble det påpekt at man ikke skal ligge i venstre halvdel av kjørebanen lenger men heller litt til høyre for midten. Dette for at man skal ha bedre plass til blant annet en unnamanøver.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av SuperMorten »

Jeg kjørte opp på tung sykkel en tidlig vårdag i 2009, og var redd for at det skulle være glatt der hvor det var skygge og vått, og tok det rolig. Sensor kommenterte det, men konkluderte med at det var bedre å kjøre for sakte enn for fort...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Norviking
Innlegg: 3
Registrert: 11 sep 2012, 17:09
Motorsykkelen din: Honda - NSR - 125 - 1999

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av Norviking »

Carpa skrev:Nå har ikke jeg kommet så langt som til oppkjøring enda men på teorikurset jeg var på så ble det påpekt at man ikke skal ligge i venstre halvdel av kjørebanen lenger men heller litt til høyre for midten. Dette for at man skal ha bedre plass til blant annet en unnamanøver.
Ikke for å påpeke at jeg har mere erfaring når jeg har kommet helt til oppkjøring men jeg har hatt mange timer med kjøreskole og private timer med faren min hvor jeg har fått vite at det er bedre å ligge i venstrehjul spor, dersom man ligger i høyre kan biler presse deg ut av veien når motorsykkler er et ulikt kjøretøy pluss at det er ikke så mange steder man kan unnamønvre til høyre for kjørebanen.

har jeg misforstått det du har skrevet og du tenker på rundkjøring så var jeg plassert litt til høyre for midten, bare veldig dårlig demonstrert.

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av guzziman »

jaja--- ikke til å bli klok på. i fjor, når jeg tok lappen.. skulle man ligge MIDT I VEIEN. Og nå litt til høyre????
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av SuperMorten »

Ps.. Tror denne tråden er postet to ganger..
Sist redigert av AJ den 11 sep 2012, 23:44, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Nå er trådene slått sammmen og dobbeltposter slettet
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av Carpa »

Norviking skrev:
Carpa skrev:Nå har ikke jeg kommet så langt som til oppkjøring enda men på teorikurset jeg var på så ble det påpekt at man ikke skal ligge i venstre halvdel av kjørebanen lenger men heller litt til høyre for midten. Dette for at man skal ha bedre plass til blant annet en unnamanøver.
Ikke for å påpeke at jeg har mere erfaring når jeg har kommet helt til oppkjøring men jeg har hatt mange timer med kjøreskole og private timer med faren min hvor jeg har fått vite at det er bedre å ligge i venstrehjul spor, dersom man ligger i høyre kan biler presse deg ut av veien når motorsykkler er et ulikt kjøretøy pluss at det er ikke så mange steder man kan unnamønvre til høyre for kjørebanen.

har jeg misforstått det du har skrevet og du tenker på rundkjøring så var jeg plassert litt til høyre for midten, bare veldig dårlig demonstrert.
Dette ble diskutery særskilt på teorikurset for vi fikk det spørsmålet stilt av kjørelæreren. Jeg svarte (som det står i teoriboka) at man skal ligge til venstre. Sjåførlæreren sa da at dette har de nå gått bort i fra. Du har større sikkerhetsmargin ved å ligge litt til høyre for midten og det er tross alt bedre å kjøre i grøfta enn å kjøre på en bil. Men du skal ikke ligge så langt til høyre at du inviterer bilene bak til å kjøre opp på siden av deg og eventuelt presse deg ut av veibanen.

Btw, jeg får ikke opp vedlegget ditt så jeg får ikke sett din illustrasjon
Sist redigert av Carpa den 11 sep 2012, 18:06, redigert 1 gang totalt.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av boblehue »

Det har jeg blitt opplært til også for ca 25-27år (Lett og så tung) siden, litt til venstre for midten!
Men dette er litt å pirke mener jeg! Man bør kjøre så man er mest synlig i trafikkbildet og ikke minst være observant i forhold til trafikken rundt deg!
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Norviking
Innlegg: 3
Registrert: 11 sep 2012, 17:09
Motorsykkelen din: Honda - NSR - 125 - 1999

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av Norviking »

Elolz skrev:Hvor mye lå du under fartsgrensen? Hva var grensen på stedet? Har hørt om folk som har strøket for å ha kjørt for sakte, sensorene er visst veldig obs på trafikkflyt for tiden. Spesielt om det er motorvei og 70-80 sone. Jeg fikk beskjed av kjørelærer å heller følge trafikken om den gikk i 90 på motorveien, enn å holde fartsgrensen og føre til forbikjøringer.

Jeg gikk selv glipp av et skilt med 40 sone på min oppkjøring og lå i 50. Etterpå spurte sensor om det ikke gikk litt fort i det området, og jeg svarte nå at jeg regnet med det var 50 siden det var tettbygd strøk, og at jeg ikke hadde sett noen skilt som sa noe annet. Dette gikk greit.

Det med rundkjøringen virker rart, så lenge du har oversikt. Eneste han eventuelt kunne pirket på er vel kanskje plassering i veibanen, men virket jo ikke som det var det han mente heller. :scratch
Jeg lå ca. 5 km i timen under fartsgrensen.
Det med rundkjøringen virker rart for meg å, på samtalen etter oppkjøring mente han jeg var "helvetes gal" som han sa som tok den "sjansen" å bare kjøre etter lastebilen. Som sagt så hadde jeg oversikt og det var han som ikke hadde det.

Nils Gullhav
Innlegg: 13
Registrert: 31 mar 2010, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder 800

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av Nils Gullhav »

Trist sak. Og nesten umulig å komme i mål med en klage.

Men jeg lurer litt på den rundkjøringen.
Er det merket 2 filer, eller plass til 2 biler uten fildeling.
Det siste er det vanskligste å dømme om du har lagt deg riktig. Varierer fra sted til sted og avhengig av trafikken der og da.
Veldig ofte er det viktig å plasere seg så ingen kan komme opp på siden av deg. Du skal ta plass som en bil.

Tegningen din viser jo at du står riktig, og den som ikke har oversikt er sensor som ikke ser forbi/igjenom lastebilen

Jeg kjører buss, bil og mc, alle må kjøres forskjellig i samme rundkjøring, avhengig av trafikken der og da.


Hilsen Nils

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av RuneMC »

Ca midt i sitt kjørefelt er man f.eks. nødt til å ligge når man stopper i kryss/foran rundkjøring inne i Oslo, ellers er det biler som kjører forbi på venstre side med en eneste gang. Det har neppe forandret seg på siste 3 år.

Snakker vi kjøring på landevei så er normalplasseringen midt i kjørebanen, men noen ganger holder jeg meg til høyre del av min kjørebane pga at mange biler imot kutter svingene og kommer over i min kjørebane. Er det flere felt - eller i kollektivfeltet holder jeg meg mest litt til venstre for midten for å være synlig i bilistenes speil. Dog akkurat der det er avkjøring og mest sannsynlig at biler kan legge seg ut plutselig (uten å se seg for) så trekker jeg mer mot midten igjen for å gi meg selv litt mer reaksjonstid ift unnamanøver.

Rundkjøringen: Er det to felt inn mot rundkjøringen og både du og lastebilen skal til høyre så ligger du riktig. Lastebilen ligger formelt sett ikke riktig, men kanskje ligge der for å klare svingen til høyre. Det hender busser gjør noe av det samme, blinker til høyre og svinger først over i venstre felt, før de drar over begge felt i rundkjøringen og ut til høyre. Sannsynligvis vil du være usynlig for lastebilen (i dens blindsone) så da er det lurt å vente på at den har kjørt foran deg og du ser at det fortsatt er fritt for biler fra venstre i rundkjøringen. Er man kjapp kan man alltids kjøre forbi (den trege) lastebilen akkurat idet den har blokkert all trafikk fra venstre og er på vei over mot høyre - men kan tenke meg at sensor vil synes dette er unødig risiko/feil.
Er det ett felt inn mot rundkjøringen (dvs så smalt at det ikke er plass til to biler i bredden) så ligger du feil. Enten kommer du først og da bør du ligge litt midt i feltet så ikke biler/lastebiler fristes til å kjøre forbi deg (dvs kreve din plass) - eller så kommer du etter et annet kjøretøy (lastebilen) og da bør du legge deg etter bilen/lastebilen, og fortsatt kreve din plass i forhold til biler bak deg igjen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Førerprøve spørsmål!

Legg inn av ega16 »

Fikk du skriftlig rapport fra sensor etter førerprøven? Hva stod det på denne?

Svar