Plombering

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
vetpou
Innlegg: 4
Registrert: 10 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Plombering

Legg inn av vetpou »

Hei!
Sitter å vurderer om jeg skal kjøpe storesøss sin Honda CBR 600f, men denne er reg som tung, og har selv bare mellomtung, er det noen som har erfaringer med pris på plombering? er dette noe som kan gjøres selv eller må jeg inn til ett verksted?

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Plombering

Legg inn av MaxTron »

Hvor gammel... (årsmodell)??
Er det forgassere eller innsprøytning?

Ja, du MÅ ha dokumentasjon fra ett autorisert verksted på at det er gjort forskriftsmessig for å få nedregistrert den.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Plombering

Legg inn av kjellv »

Plomberinger er ikke noe du har lov å drive med selv. Dette må utføres av et godkjent MC-verksted, som også kan stille med den nødvendige dokumentasjon på utført arbeid overfor biltilsynet før omregistrering.
Kontakt nærmeste merkeforhandler.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Plombering

Legg inn av Kawasaki »

Et eller annet sier meg at dette vil koste mye mere enn det smaker.

Men send spørsmålet til Statens Veivesen,så får du svar
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Plombering

Legg inn av ZZR-Tom »

Det du må først finne ut av er kor mangen KW det står i vognkortet at motoren skal ha, for fra neste år så må orginal KW ikkje vere meir en dobelt så stort som den er nedtrimmet. Altso vist du trimer ned CBR`n i 2013 til 35KW så kan ikkje den vere opprinnlig meir en 70KW!
Overstiger den 70KW så må du gjere det før nyåret slik som eg tolker det.
Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (største effekt økes fra 25 til 35 kW og største effekt/vekt fra 0,16 til 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" men mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.

vetpou
Innlegg: 4
Registrert: 10 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Plombering

Legg inn av vetpou »

MaxTron skrev:Hvor gammel... (årsmodell)??
Er det forgassere eller innsprøytning?

Ja, du MÅ ha dokumentasjon fra ett autorisert verksted på at det er gjort forskriftsmessig for å få nedregistrert den.
det er 1999 modell
usikker på om det er forgasser eller innsprøytning, tips til hvor jeg kan se dette? :eh

vetpou
Innlegg: 4
Registrert: 10 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Plombering

Legg inn av vetpou »

ZZR-Tom skrev:Det du må først finne ut av er kor mangen KW det står i vognkortet at motoren skal ha, for fra neste år så må orginal KW ikkje vere meir en dobelt så stort som den er nedtrimmet. Altso vist du trimer ned CBR`n i 2013 til 35KW så kan ikkje den vere opprinnlig meir en 70KW!
Overstiger den 70KW så må du gjere det før nyåret slik som eg tolker det.
Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (største effekt økes fra 25 til 35 kW og største effekt/vekt fra 0,16 til 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" men mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.
si jeg gjør det i 2012 da, har jeg lov til å trimme den til fulleffekt i 2014 igjen da? (når jeg får tung sertifikatet)

vetpou
Innlegg: 4
Registrert: 10 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Plombering

Legg inn av vetpou »

noen som kjenner til prisen når den skal "vises fram" til vegvesenet også?

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Plombering

Legg inn av ZZR-Tom »

vetpou skrev:
ZZR-Tom skrev:Det du må først finne ut av er kor mangen KW det står i vognkortet at motoren skal ha, for fra neste år så må orginal KW ikkje vere meir en dobelt så stort som den er nedtrimmet. Altso vist du trimer ned CBR`n i 2013 til 35KW så kan ikkje den vere opprinnlig meir en 70KW!
Overstiger den 70KW så må du gjere det før nyåret slik som eg tolker det.
Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (største effekt økes fra 25 til 35 kW og største effekt/vekt fra 0,16 til 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" men mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.
si jeg gjør det i 2012 da, har jeg lov til å trimme den til fulleffekt i 2014 igjen da? (når jeg får tung sertifikatet)
Du får den nok tilbake til orginalstand igjen ja, men cluet er at vist det skjer etter nyår så får du den ikkje godkjent som laveffekter VIST den har over 70KW orginalt.

Kostnadane på biltilsynet er nok ikkje dei største og vil tippe rundt 500kr+- men med tanke på Kawasaki 300R som kjem og andre like sykkler så ville eg ha gått for 250/300cc eller en ferdig nedtrimmet 600cc.
Det blir nok ikkje bere ned regginga som blir arbeid og utgifter med, oppregginga blir nok det samme.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Plombering

Legg inn av ejs »

:-k


Har rotet rundt litt på www- og funnet at hondaen har forgassere, 81kW /110hk (F4)

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Plombering

Legg inn av fikse »

http://www.greybikes.no/side1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Aner ikke om disse er seriøse eller hva.. Men en start iallfall, og en indikasjon på kostnad. Forøvrig er CBR-en en flott sykkel med god kvalitet. Fruen hadde en '98-modell i svart/sølv. Sprek som juling, "dessverre" med så gode veiegenskaper at det for min del var kjedelig å kjøre i lovlige hastigheter med den :prop:

Litt usikker om jeg vil anbefale den sykkelen (i fulleffekt) til en ung og adrenalinsugen ung herremann. Fort gjort å "doble fartsgrensen" på en slik... :vs
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Online
mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Plombering

Legg inn av mekkern »

ettersom den har over 70KW orginalt er det bare å glemme å kjøre nedplombert på A2,pga førerkortbegrensningen gjør at de andre syklene ikke lengre kan benyttes.
"gamle" nedreggede sykler til 25KW kan ikke benyttes hvis "fulleffeken" er over 70Kw
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Plombering

Legg inn av ZZR-Tom »

mekkern skrev:ettersom den har over 70KW orginalt er det bare å glemme å kjøre nedplombert på A2,pga førerkortbegrensningen gjør at de andre syklene ikke lengre kan benyttes.
"gamle" nedreggede sykler til 25KW kan ikke benyttes hvis "fulleffeken" er over 70Kw
A2 klassen gjelder vel kun for dei som kjører opp etter 19jan 2013? Dei som har mellomklassen før ny regelen blir gjeldande vil vel fremdeles kjøre etter den "gammle" mellomklasse regelen?
Men vist så, vil en bli begrensa til 25KW eller får en kjøre 35KW :scratch
Usj godt eg slipper å tenke på det :-)å

Online
mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Plombering

Legg inn av mekkern »

Hvis en tar A med begrensning før 19 januar 2013 kan du kjøre 25Kw-etter denne dato vil erverv gi A2 og 35Kw.
Så nei -en kan ikke kjøre 35Kw med A begrenset.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar