suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
marius
Innlegg: 6
Registrert: 15 apr 2012, 19:59
Motorsykkelen din: suzuki marauder 125 1998

suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Legg inn av marius »

er det noen som veit hvor jeg kan få tak i rådelager/tennskål til min suzuki GZ 125 marauder ? :) priser hadde også vært kjempefint ;) hører kaklelyder ifra motorblokka, men ikke sylinderen, så hva tror dere det kan være ? jeg tror det er rådelageret :/ ???

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Legg inn av Kawasaki »

Kaklelyder kan forplante seg. Har du kjørt tom for olje kan det være mye gale inni der,du må uansett plukke motoren i biter og innspisere.
Deler får du muligens tak i her: http://www.cmsnl.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Der står det priser også.

Lykke til,det kan bli dyrt. Ikke spør hvordan jeg vet det :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Legg inn av DrGreve »

Hvis du søker på ebay.nl så ligger det snart 1700 deler på 125 marauder.
Grunnen til at du må bruke .nl i adressen er for da dekker du Tyskland, Belgia, Nederland, Frankrike og Italia i søket.
Hvis du finner en del, så er det ikke risikabelt å kjøpe hvis selgeren har gode tilbakemeldinger. De blir raskt kastet ut hvis de ikke opptrer seriøst.
Men du må uansett klyve motoren for å finne ut hva du trenger av deler.
Bike-teile, http://www.bike-teile.de/index.php?seite=startseite" onclick="window.open(this.href);return false; i Tyskland er også en plass du bør overvåke på jakt etter brukte og nye deler. Lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Legg inn av Kwak »

Det første som ryker når oljetrykket blir borte er veivlageret. "Kaklelyden" du hører er nok derfor rådebank. Sylinderen klarer seg en stund hvis du ikke har kjørt for lenge.
Har du flaks holder det å bytte lagerskåler, har du uflaks så har du fått skader på veivtappen
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Legg inn av Kawasaki »

Overraskende mye deler på ebay.uk til denne moppen. Her er antagelig en god start: http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GZ-125 ... 8615634%26" onclick="window.open(this.href);return false;


Men som sagt,du må uansett plukke motor i biter for å finn alt som har tatt skade. På ene Eliminator 125 som var kjørt med for lite olje som jeg overhalte,måtte jeg også bytte kamaksling og ventilløftere,forresten hele toppen når jeg tenker meg om :knegg

På en annen som hadde skjært stempel pluss at ene stempelskjørtet var knust,påstod selger at motor kunne startes men at det var stygg lyd når den gikk. Dette prøvde jeg ikke,da det ikke var batteri på den. Men på den var både topp og bunn iorden,byttet kun sylinder og stempel. Men den var ikke kjørt tom for olje,tror den var varmskjært.

Det jeg mener er at du kan være heldig,men dette ser du etterhvert som du graver deg inn. Begynn med å ta av toppen og sylinderen,så ser du antagelig hva som er gale. Må du åpne mere,så lønner det seg å ta motoren ut av ramma. Ps. Vask motoren skikkelig før du begynner,så er det kjekkere å skru :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

marius
Innlegg: 6
Registrert: 15 apr 2012, 19:59
Motorsykkelen din: suzuki marauder 125 1998

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Legg inn av marius »

jeg marka at den dro veldig dårlig etter uhellet, kan være tennskål og råden som har streika kanske ?? :D

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Legg inn av pelsen »

marius skrev:jeg marka at den dro veldig dårlig etter uhellet, kan være tennskål og råden som har streika kanske ?? :D
da er du heldig, antagelig har du skadet veiva, det kan du lett se når du river motoren ned i molekyler :vs
Veiva skal være helt glatt og fin uten farger, blank uten noe i nærheten av blått. En mekaniker som har mikrometer kan kontrollmåle veiva, merkeverksted har målene, men spør du et annet sted bør du ha med toleransene fra verkstedboka så de har noe å se etter.
Jeg tipper at veiva må slipes og at det lureste du kan gjøre er å finne en motor på Ebay elns. Det blir nok for dyrt å betale norske verkstedtimer på en slik motor.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: suzuki marauder 125 1998 (kjørt tom for olje)

Legg inn av Kawasaki »

Er det bare veiva som må byttes,så er det jo ikke allverden i delepriser.

Men enig med pelsen,å betale verkstedpriser for å skru vil fort bli dyrt. Kan du ikke skru selv,eller kjenner noen som kan hjelpe deg gratis,så kan du likegodt hive sjiten i blåmyra :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Svar