Kjøpe min første Lett MC

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Halvardssm
Innlegg: 7
Registrert: 11 jan 2013, 23:06
Motorsykkelen din: Ingen

Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av Halvardssm »

Hei alle sammen! jeg er ny her på forumet og jeg er generelt ny på MC. Saken er den at jeg skal skaffe meg lett mc men jeg lurer på hva jeg burde se etter på en brukt mc (finn.no osv.)? jeg ser etter en Cruiser/R som er svart og den skal kunne brukes på lange strekninger (motorvei) fra f.eks oslo til kragerø :)

takk for alle svar Halvard :)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Hallo Harrald og Velkommen hit :thumleft
Det er en god del unge her inne med lett-sykkel, så de har nok noen gode råd tenker jeg. Sønn min kjørte en Honda CA 125 Rebel og var fornøgd med den. En sollid, lettkjørt sykkel, og rask nok til at han mista lappen i 6 mnd :roll

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av pelsen »

velkommen hit!
Cruiser/R er jo to vidt forskjellige sykkeltyper, og det er mange typer mellom de to ytterpunktene. Cruiser er en sykkeltype med ræva kjøreegenskaper, alt annet er bedre. R har gode kjøreegenskaper, men de er jo veldig lette å kjøre for fort på (store bøter og miste lappen)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av JK95 »

Hei Halvardssm :vs Flott å se at det stadig rekruteres unge mcførere :thumleft
Når det gjelder sykkelvalg er nok det beste å bare prøve seg litt fra, finne ut hva en liker og ikke liker ;-) Før jeg så mye som hadde satt mine bein over salen på en mc var jeg fast bestemt på at jeg skulle ha Honda Shadow 125, det endret seg fort da jeg hadde den som kjøreskolesykkel :redface Da var jeg rimelig glad for at valget falt på Hyosungen, den er for meg perfekt :prf God sittestilling(rett opp og ned) stor i størrelse og maxer på 110, så jeg kan ikke fristes til å finne et strekke å "go for it" :prop:
Lykke til med valget, håper du finner noe du liker :D

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:35, redigert 1 gang totalt.

runevo
Innlegg: 72
Registrert: 04 mar 2012, 06:10
Motorsykkelen din: R 1200 RT - 2012
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av runevo »

Kan anbefale Honda Varadero. Den har ingen problem med og følge trafikken på hovedveiene med full last, husker jeg ikke feil så er tot.last ca 180 kg. Junior bruke en slik sykkel i 2år og han hadde flere turer til søtabror med 2 på og full lastet tilbake, samt flere lange turer i sør Norge. Brukte den selv også noen ganger, kan ikke si noe annet en bare gode ting om denne store lille sykkelen.

Brukeravatar
Halvardssm
Innlegg: 7
Registrert: 11 jan 2013, 23:06
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av Halvardssm »

Takker for alle svar! :D nå gjenstår det bare å skaffe seg pengene til sykkel og lappen. Håper jeg får vært på veien i løpet av denne sommeren, tror jeg kommer til å satse på varaderoen men vi får se :mc1

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av JK95 »

Lykke til! :thumleft Dette blir bra ;-) La oss vite hva du ender opp med :prf :prop:

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av Intruder »

Gilera RCR 50

MOPPE----har noen erfaring med denne ,barnebarnet kjøper kanskje en... :mc1 :mc2 :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Gilera RCR 50

MOPPE----har noen erfaring med denne ,barnebarnet kjøper kanskje en... :mc1 :mc2 :mc1
Har ikke noe nyere erfaring med Gilera enn fra da jeg var 16 år, vel 30 år siden.
Men Gilera hører til Piaggio-konsernet, Europas største mopedprodusent ?
Bør være bra :D
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av MLeikarnes »

Kan også anbefale Honda Varadero! :thumleft
Har kjørt over 30.000 km på min Varadero, den har vel gått rett under 60.000 km nå, og er enda i god form!
Kjørt både lange og korte turer på den, lengste var vel ned vestlandet og opp igjen østlandet til møre og romsdal igjen, gikk som en drøm opp og ned! :prop:
Kraftig V-twin med mye bunndrag iforhold til mange andre 125'er!
Har også kjørt en del 1000 km på vinterstid med denne, fungerer også til det!

Honda CBF er også en rimelig og bra lettsykkel, men den er laget for litt mindre personer enn meg... (185cm)
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av ArcticTiger »

Her ser du Vesle-Deroen til Jon Martin her på forumet, en kjempfin sykkel, og han hadde ingen probblemer med å holde følge med en :gk på Triumph Tiger 1050 på turen vi hadde i høst :thumleft
Bilde

Captain Slow
Innlegg: 18
Registrert: 02 jan 2013, 21:37
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 Yamaha Dragstar 650
Sted: Kolbotn

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av Captain Slow »

pelsen skrev:velkommen hit!
Cruiser/R er jo to vidt forskjellige sykkeltyper, og det er mange typer mellom de to ytterpunktene. Cruiser er en sykkeltype med ræva kjøreegenskaper, alt annet er bedre. R har gode kjøreegenskaper, men de er jo veldig lette å kjøre for fort på (store bøter og miste lappen)

Spørs vel hva man er ute etter....Hva slags egenskaper du tenker på, er målet å kjøre fort i svinger osv, er IKKE cruiser noen god ide, men det er faktisk ikke alle som er ute etter dette heller, derfor cruiser klassen, vil ikke akkurat påstå at en R sykkel har goder langtur egenskaper.

Kan gjerne anbefale Honda Varadero, og henger meg på andres anbefalinger av denne her i tråden. :thumleft

Ser at det stadig rakkes ned på cruisere her i forumet, i følge enkelte forståsegpåere er jo disse knapt kjørbare :lol og begynner å bli enige med de som hevder det er en smule smalt. Men for all del...... :-)å
There's cobwebs in the cobwebs, and wheels within the wheels, you can not imagine the way how I feel

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av Bager »

En tursykkel/R sykkel ja..

For å gi et annet forslag kan jeg anbefale Honda NSR. En 2 takt sykkel som går ganske bra, og med et lite efektanleg veldig bra. ser kul ut, og har litt mer oppreist sittestilling enn andre R sykler som Aprilia rs og cagiva.
Det er vell en av de mest holdbare 2 taktsmotorene på markedet. Bare synd de gikk ut av produskjon i 2003 da.. Men de er forsatt ganske populære. Men siden de er gått så langt må du gjerne reine med litt ekstra kostnader. Men deler er ingen problem.

Og mye lettere tilgang til trim hvis du vil det og da :P :p

Men Varadero e en fin sykkel det. Prøvde en jeg kjenner sin en liten tur. Veldig godt sete.. Men må innrømme at jeg liker å få vinden på meg, og høre motorlyden, noe du ikke fikk så veldig mye av på Varaderoen mener no jeg..

Men hvis du vil ha et leketøy i tilleg til et framkomstmiddel ville jeg valgt en 2takter ;)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kjøpe min første Lett MC

Legg inn av Jompa »

I ditt føerste innlegg var du ute etter enten R eller cruiser.
Hvorfor ikke starte med en"bastard" eller motard ?
Døtrene mine hadde en Dt 125x, pålitelig 2 takter, kjøregenskaper som en "voksen" sykkel, toppfart over fartsgrensa og verdens hårdeste sete.

Så kan du med den som utgangspunkt, se om du vil legge deg mere fremover eller mere laidback.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar