Angående oppkjøring til våren :)

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Neburern
Innlegg: 18
Registrert: 22 feb 2013, 22:27
Motorsykkelen din: Honda rebel 125cc

Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av Neburern »

Hei, har et spørsmål jeg lurte på angående oppkjøring til sesongen :). Og det er at jeg har for litt siden bestått teorien, og kan nå få tilgang til oppkjøring. Og det kunne jeg bestille til torsdagen (28 feb.) og da vil jeg få oppkjøring rundt den 10 mai sa kjørelærer.(første oppkjøringene begynner rundt da). Og da kommer det muligens litt dumme spørsmålet mitt; Er det lurt og bestille oppkjøring til da, vil jeg få nok kjøre timer osv. Vet ikke helt når kjøretimene begynner så er ikke helt sikker. For kjørelærer sa at det ville bli kort tid tid da og muligens ikke nok timer.(kjønte ikke helt hva han mente)
Kan hende dette er et litt dumt spmørsmål men takker for alle svar :)
(Og tips til oppkjøringen osv hadde vært veldig hyggelig :) :D

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av Carpa »

Tror sjåførlæreren din er den som best kan svare på det og det avhenger jo mye av hvor tidlig de kan begynne kjøretimer også.

Men det jeg vet er at du bare kan bestille når de åpner for det for du kan endre denne timen inntil 2 dager før oppkjøring.

Sakset fra Vegvesen.no:
Skal du avbestille/endre prøvetidspunkt, må du gjøre dette senest to virkedager før timen du har bestilt. Hvis du endrer eller avbestiller senere enn dette, må du altså likevel betale gebyret for praktisk prøve.

Er det lappen på lett sykkel du skal ta? Har du kommet i gang med noen kjøretimer?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Neburern
Innlegg: 18
Registrert: 22 feb 2013, 22:27
Motorsykkelen din: Honda rebel 125cc

Re: Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av Neburern »

Lett mc ja. Har ikke hadd noen kjøretimer enda. Men regner med at kjøretimer kommer rundt etter påske. (Begynnelsen av april tror jeg). Så vi får se da. Hadde jo være veldig kjekt og ha lappen 10 mai og da;) men er også veldig redd for å stryke. Så og få litt trening før hadde jo vært kjekt. Vet ikke hvor mange timer jeg kan få på en uke. Får vel høre med han :)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av poulet_cavalier »

Kort svar: ja - bestill oppkjøring. Kjørte opp selv 3. mai i fjor :prf

Kjørelæreren vet allerede etter første eller andre kjøretime om det kommer til å gå (noen tar det jo lettere enn andre - det vet man ikke på forhånd).

Om du ser at det vil ta litt mer tid kan oppkjøringen flyttes til en senere tid.

Tips: øveøveøve. Om du har noen å øvelseskjøre med er det gull verd.

Her er det som må kunnes til oppkjøringen før man slippes ut i trafikken : http://www.youtube.com/watch?v=4ldjuZeMRd0 - krypkjøringen er terskelen for de fleste.

Litt mer om kjøreteknikk: http://www.vegvesen.no/_attachment/171495/binary/316242

ellers er det bare å lete/søke rundt her på mcsiden. Masse gode tips (og velkommen som forumist :thumleft ).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av TheHaughom »

Problemet er vel å få inn alt det obligatoriske på så kort tid, enkle kjøretimer kan du få nok av på en uke eller to...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Neburern
Innlegg: 18
Registrert: 22 feb 2013, 22:27
Motorsykkelen din: Honda rebel 125cc

Re: Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av Neburern »

Ok :) skal bestille :-)
Tusen Takk for fine svar:)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av kjellv »

Bestill oppkjøring! Mange trafikkstasjoner har liten kapasitet på sensorer til mc, og det tetner seg til utover sommeren. Kjørelæreren din øker intensiteten når det nærmer seg slik at du er klar når dagen kommer. Selv måtte jeg bestille oppkjøring i en annen by for i det hele tatt få kjørt opp i fjor. I min hjemby var det fullt ut året allerede i juni. Lykke til.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av EasyRider »

Heisann Neburern :vs
Og velkommen til MCsiden.

Jeg tok selv lappen i fjor, Jeg lot kjørelæreren min ta seg av alt.
Jeg ble spurt på innføringskurset om jeg hadde kjørt motorsykkel før og om jeg var av den ivrige typen.

Svarte da at jeg hadde kjørt moped for 23 år siden og øvelsekjørt litt med tung sykkel på vårparten.
Samt at jeg ønsket lappen så fort som mulig.

Han la da opp løpet som han syntes det passet for meg.
Jeg hadde ikke kjøregårdsøvelser først. For etter par start, stopp og bakkestart bar det rett ut i trafikken.
Jeg øvet på kjøregårdsøvelser når vi kjørte forbi biltilsynet en dag.

Hvorfor han spurte meg om jeg var den ivrige typen? Jo jeg spurte han om det, og som han sa. Det er forskjeller på de som ville ha lappen i går, og de som vil ta lappen men i løpet av et år eller to.

Han satte da opp prioriteringslister og bestillte oppkjøringstimer etter den.

Jeg startet å ta kjøretimer i april og hadde lappen 14 mai.


Du kan sikkert ringe å bestille oppkjøring.
Jeg hadde tatt en prat med kjørelærer og fått bestillt den første kjøretimen. Etter den vil han han en formening om ferdigheter osv. og legger opp løpet fram til en oppkjøringsdato.

Lykke til med kjøringen, og hold oss oppdatert hvordan det går :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

YoungRider125
Innlegg: 54
Registrert: 23 mar 2016, 20:22
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell

Re: Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av YoungRider125 »

Hei!
Jeg skal ha min første dobbeltime med kjørelærer 30 mars. Vil si at jeg er ganske tidlig ute. Jeg er fra en Mc familie og har kjørt Mc siden jeg var 9 år. Har også øvelseskjørt med pappa mange mil! Lurer på om kjørelæreren min da ser om jeg kan kjøre og går videre? Siste ting jeg lurer på: Tar det lang tid å få bestilt sikkerhetskurs, eller kan jeg få det så fort de har mulighet til det?
Takker for svar!!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av kjellv »

Dette løpet styrer kjørelæreren din helt fra starten.
Kjøreopplæringen består av flere trinn, gjerne med såkalte veiledningstimer i mellom. Kjørelæreren gjør fortløpende vurderinger om nåer du er klar for neste trinn i opplæringen.

Ellers, velkommen hit :thumleft Håper du vil trives og at vi får fortløpende oppdateringer fra deg underveis. Slike tråder er interessante å følge. Tips: Opprett din egen logg eller blogg med en gang her inne, det gjør det lettere både for deg selv og for oss lesere å holde kontinuiteten med hvordan det går med deg og framdriften i kjøreopplæringen. Men også videre i ditt spennende liv som motorsyklist.
Husk, vi har alle vært i din situasjon en gang. Vi kjenner oss nok igjen i mange av de tingene du kommer til å oppleve eller lure på underveis.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Angående oppkjøring til våren :)

Legg inn av Bjerknez »

Regner med det er samme greia som å kjøre opp på tung, noe jeg gjorde 3.juni 2014, og besto med glans.

Jeg var HELT noob når det kom til mc kjøring før jeg begynte. ALT måtte læres. Jeg hadde ikke sittet på noe som helst på to hjul på 20 år. Ikke engang en tråsykkel. Jeg hadde de obligatoriske timene og deretter bar det rett på oppkjøring. Men bestillte meg en frivillig oppvarmingstime noe som i realiteten er en "oppkjøring" med kjørelærer hvor du får en tilbakemelding slik en sensor ville git, mer eller mindre. Denne timen har du like før oppkjøringen, den samme dagen.

Teoriprøven var jo plankekjøring for meg som har hatt lappen på bil i over 20 år. 2 feil og ferdig på 15 minutter. Oppkjøringen gikk også veldig bra. Sensor hadde intet og utsette og faktisk fikk jeg skryt for blinklysbruk :)

Nå kommer jo du fra en "motorsykkelfamilie" og har kjørt MC siden du var 9 år..... Dette blir nok en grei match for deg også :thumleft

Svar