Hjelp! Honda CBR 125

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Hjelp! Honda CBR 125

Legg inn av jonas.johnstad »

Hei! Kjøpte meg Honda CBR i fjor høst fordi jeg skal ta lett-MC lappen nå. Øvelseskjørte litt på høsten og alt gikk bra, men etter en støttevelt har jeg KONSTANT hatt problemer med starting! Hver gang jeg skal starte er batteriet tomt. (Tipper jeg) Det hjelper å lade det en stund, men klemmene er nødt til å stå på batteriet for at den skal starte. Når jeg omsider for start og kjører, lades ikke batteriet. Kan dette være så enkelt som batteriet, eller er det noe annet som kan ha gått føyken? Om det er batteriet, hva slags batteri er det? 12V 6A? Står ikke på batteriet jeg har nå, og heller ikke i håndboka... Hvor kan jeg få kjøpt det og for hvor mye?
Håper på svar fort! :)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Hjelp! Honda CBR 125

Legg inn av omaas »

jonas.johnstad skrev:Hei! Kjøpte meg Honda CBR i fjor høst fordi jeg skal ta lett-MC lappen nå. Øvelseskjørte litt på høsten og alt gikk bra, men etter en støttevelt har jeg KONSTANT hatt problemer med starting! Hver gang jeg skal starte er batteriet tomt. (Tipper jeg) Det hjelper å lade det en stund, men klemmene er nødt til å stå på batteriet for at den skal starte. Når jeg omsider for start og kjører, lades ikke batteriet. Kan dette være så enkelt som batteriet, eller er det noe annet som kan ha gått føyken? Om det er batteriet, hva slags batteri er det? 12V 6A? Står ikke på batteriet jeg har nå, og heller ikke i håndboka... Hvor kan jeg få kjøpt det og for hvor mye?
Håper på svar fort! :)
Viss batteriet ikke er helt nytt, kan slam fra bunnet virvle opp og gjøre at celler i batteriet slutter å virke.

Belast batteriet og mål spenningen på det.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hjelp! Honda CBR 125

Legg inn av knutk »

Om batteriet har forandret karakter etter sykkel har 'hvilt' litt, kan det være så banalt enkelt som at der har lekket ut syre fra batteriet mens sykkelen var nede?

Om batteriet er av typen med propper som lar seg åpne for etterfylling kan det kanskje være en ide å sjekke nivået i cellene.

Det nevnes ikke noe om vinterlagring.

Om batteriet feks har mistet litt veske og overvintrer i dårlig ladet tilstand tar det bare en skikkelig frostnatt før batteriet er historie.

Angående størrelse og kapasitet på batteriet finnes der normalt data for batteriet printet på utsiden.
I benevnelsen er det normalt tekst og tall som indikerer spenning/ampere og polkombinasjon (dvs type poler og hvordan de er plassert i huset).
Om en finner at nytt batteri er løsningen er det bare å ta ut det gamle og ta det med til forhandler så finner de frem til hva som trengs.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hjelp! Honda CBR 125

Legg inn av knutk »

Angående batteri-data for CBR125, se denne linken.
http://www.whitedogbikes.com/hondabatteries.htm

Ser ut som om 12V/6Ah er tallene som gjelder.

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: Hjelp! Honda CBR 125

Legg inn av jonas.johnstad »

Tusen takk for svar alle sammen!
I dag ladet jeg opp batteriet fullt, og det gikk faktisk fint å starte. Jeg ble superglad, stoppet motoren og skrudde av tenningen, og skrudde på plass setet. Da jeg skulle starte den på nytt 5 minutter senere var batteriet HELT dødt. Kan det kanskje være noe som "tapper" batteriet? I så fall, hva kan dette være, og hvordan? Jeg har jo tross alt tenningen avslått.... Setter pris på alle mulige svar!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hjelp! Honda CBR 125

Legg inn av knutk »

jonas.johnstad skrev:Tusen takk for svar alle sammen!
I dag ladet jeg opp batteriet fullt, og det gikk faktisk fint å starte. Jeg ble superglad, stoppet motoren og skrudde av tenningen, og skrudde på plass setet. Da jeg skulle starte den på nytt 5 minutter senere var batteriet HELT dødt. Kan det kanskje være noe som "tapper" batteriet? I så fall, hva kan dette være, og hvordan? Jeg har jo tross alt tenningen avslått.... Setter pris på alle mulige svar!
Som nevnt tidligere.
Sjekk om du kan fylle væske på batteriet. Om så er: Sjekk om batteriet har nok væske.
Dersom batteriet kan etterfylles (med vann), prøv å etterfyll opp til merket, lad på nytt og prøv igjen.

Om der allerede er tilstrekklig med væske på batteriet, eller om det ikke lar seg gjøre å etterfylle, skift batteri.
Da er det kaputt og må byttes. Ikke mer å gjøre med det gamle.

Sjangsene for at det er noe galt med sykkelen som tapper batteriet er minimale. Det høres på alle måter ut som du har et batteriproblem.

Online
mekkern
Innlegg: 7577
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp! Honda CBR 125

Legg inn av mekkern »

Uansett hva feilen skulle være_Nytt batteri (fulladet) er det du prøver med først.
dette skal lades med max 1/10 av ah=6A batteri bør ikke lades med mer enn 0.6A
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: Hjelp! Honda CBR 125

Legg inn av jonas.johnstad »

Tusen takk for svar alle sammen!
Endte med at jeg tok med batteriet til en MC-butikk der de testet det. Viste seg at jeg måtte ha nytt batteri! Nå fungerer alt toppers! Tusen takk for hjelp!

Svar