Lettmc og setehøyder

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Lettmc og setehøyder

Legg inn av lyspære »

Hei.

Skal skaffe meg lett mc nå i nærmeste fremtid, men er ikke altfor høy og lurer derfor på hva jeg skal velge.

Salbredde og hvor mye den synker når man setter seg på den teller jo minst like mye som selve høyden. SÅ håper at folk her inne har lyst til å dele erfaringene sine med meg :)

Er ca 167 og har sett på sykler som Mito, Mito SP525, RS125 (06-->) YZF125R og Husqvarna SMS 125. Har ikke lyst på en cruiser. SÅ hvilke av disse syklene passer for oss småfolk? :)

Er åpen for både 4takt og 2takt.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av Carpa »

I denne tråden finner du mer om det emnet og link til en nettside hvor du kan "prøvesitte" forskjellige sykler.

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2485
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Platec
Innlegg: 42
Registrert: 04 jul 2012, 19:43
Motorsykkelen din: Honda CBR125R 2006
Sted: Hamar

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av Platec »

Jeg anbefaler virkelig Honda CBR125!

Det er en ganske "liten" sykkel, som jeg tror ville passe din høyde bedre enn de syklene du nevner!
Jeg er en del høyere enn deg (183 cm ca) og har CBR, og jeg kunne nesten hatt litt større sykkel, og jeg har prøvd bl.a mito, og den er en god del større.

Ny koster CBR 45k+/-, men en brukt som er 06 eller nyere, som jeg har erfaring med, er også veldig bra!

Mange sier CBR er en "jentesykkel", men jeg skjønner ikke hvor folk får det fra. Ja, den er litt mindre enn en del andre, og passer kanskje de fleste jenter bra størrelsesmessig, i forhold til andre sykler, men den går minst like bra som de andre du nevner her, originalt! Det gjør iallefall min! :-)

Dersom du liker den type sykkel bedre, er kanskje CBF også et alternativ, som er på en måte "Søstersykkelen", men CBR er mer "Racing" :-)
Lykke til med handelen! :D
2012: ? ? ? ?km
2013: 4000km
Platec's MC-blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=5048

lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av lyspære »

takker for svar og den linken, men føler at den ikke er helt nøyaktig. Har kjørt varadero XL og den passet meg. Sånn for å gi en pekepinn på hvor setehøyde ikke er så relevant

Ang CBR synts jeg den blir litt for spinkel, i motvind opplevde jeg den som ustabil,.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av MrPitlane »

lyspære skrev:takker for svar og den linken, men føler at den ikke er helt nøyaktig. Har kjørt varadero XL og den passet meg. Sånn for å gi en pekepinn på hvor setehøyde ikke er så relevant

Ang CBR synts jeg den blir litt for spinkel, i motvind opplevde jeg den som ustabil,.
Finn den mc du liker og har råd til. Er den for høy, så har de fleste merkene senkesett som gjør at de passer. :prop: Blir den for høy, etter senking, har du ikke gjort nok undersøkelser. :thumleft

Lykke til.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av knutk »

Der finnes senkesett til mange ulike sykler.
http://www.greybikes.no/side2.html

Om du leser lista nøye ser du der er stor forskjell i pris.
Demperne bak kan festes på to måter, enten direkt på svingarm eller via en linkarm.
Om du velger en sykkel med linkarm kan du beholde støtdemper og skifte platene i linkarm, er demper festet rett på svingarm må demper skiftes, og prisen på senkesett dobles. Fremme slipper du gafflene en cm eller to opp i krona.

lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av lyspære »

Vil helst finne en sykkel som jeg slipper å modifisere.

De syklene jeg liker best er de jeg har nevnt i første post. Har litt problemer med å velge en favoritt av de iog med at jeg ser fordeler og ulemper med alle.

Btw: stempelbytte på 2takt, har hørt at det kan komme så tidlig som 15k km er dette en dyr affære? er ikke altfor skruteknisk av meg og kommer nok til å sette bort det meste til fagfolk.

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av Bager »

lyspære skrev:Vil helst finne en sykkel som jeg slipper å modifisere.

De syklene jeg liker best er de jeg har nevnt i første post. Har litt problemer med å velge en favoritt av de iog med at jeg ser fordeler og ulemper med alle.

Btw: stempelbytte på 2takt, har hørt at det kan komme så tidlig som 15k km er dette en dyr affære? er ikke altfor skruteknisk av meg og kommer nok til å sette bort det meste til fagfolk.

yamaha dt trenger å bytte stempel sjeldent. den har vært 15.000 km. går du for KTM, Huskqvarna (WR) så er det så ofte som 5 km eller 40 timer om jeg ikke tar feil. 15.000 km på et stempel er ganske langt etter hva jeg har lest og forstått på 125 totaktere..

Men Cagiva mito og RS er uten tvil de som går best. Siden de er totaktere og har maaange trim muligheter. Huskqvarna går også bra. Men ikke like bra som RS og Mito med tanke på aerodynamikk. Men Huskyen er mest leken. så vil du kjøre i skog og dra på hjul og bare ha det gøy, gå for husky. Vil du ha stor fart, og kunne legge deg i svinger gå for mito eller RS.

YZF-en som du og nevnte er ganske mye sløvere enn de tideligere nevnte syklene siden den er 4-takt, men bruker mye mindre bensin (men så har bare denne 15hk mens de andre har opp i mot 30-40hk) og mindre vedlike hold på YZF og det er veldig mange som har den, så jeg (og mange andre på andre forum) syntes det ikke er så mye spesielt med den, med mindre du gjør en god del med den.

Så kort sakt: Vil du ha en sykkel fra a-b, som går greit nok (max fart rundt 130km/t) ser ok ut, og har lavt forbruk. gå for YZF.
Vil du kunne kjøre fort og lene deg godt i svinger RS eller mito
Vil du dra på hjul, og leke deg på sykkelen gå for Husky.
Men de tre siste nevnte krever mer vedlikehold og det er en fordel om kan skru. men skal vist være ganske lett å skru på en 2 takter, uten å ha bekreftet den påstanden selv.

Lykke til :-)

Edit: En liten ting til; Skal du kjøre orginalt er en 2takter og en 4takter nesten jevne.

Brukeravatar
Platec
Innlegg: 42
Registrert: 04 jul 2012, 19:43
Motorsykkelen din: Honda CBR125R 2006
Sted: Hamar

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av Platec »

lyspære skrev:Ang CBR synts jeg den blir litt for spinkel, i motvind opplevde jeg den som ustabil,.
Skjønner hva du mener, men tenkte jeg skulle nevne det fordi du var på utkikk etter en sykkel som passer din høyde :D
Jeg hører mange sier det, men jeg har aldri merket noe til det selv, men det kan være fordi jeg er litt større enn deg :D
Men som andre sier, gjør god research først så du ikke kjøper en sykkel som er feil for deg! :D
2012: ? ? ? ?km
2013: 4000km
Platec's MC-blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=5048

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av Epylypzon »

Alle de syklene du snakker om vil du kunne kjøre uten problemer.

Jeg er selv 169 og kjører fint alle / de fleste tunge mc`er uten problemer.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av knutk »

Når man er i startfasen av å lære å kjøre mc betyr det mye for egen trygghetsfølelse at en kan kontrollere sykkelen stillestående.
Etterhvert som man bygger opp erfaring får høyden på sykkelen mindre betydning. Det viktigste er setehøyde i forhold til fothvilerne.

Se denne, han har øvet litt:
http://www.youtube.com/watch?v=kRFyw57o_Ic

lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av lyspære »

takker for alle svar. Er ikke helt fersk på MC, men har ikke kjørt spesielt mye heller - kanskje 20-25k km tilsammen.

Av de jeg har listet opp liker jeg SP525`en egnetlig best - men så slår fornuften inn og sier at jeg burde gå for YZF pga 4-takteren, har hatt 4 takt før og da angret jeg litt fordi jeg synts den var litt for slapp, men mtp bensinforbruk/vedlikehold og lyd så var jeg overall fornøyd.

RS`en ligger ett hestehode bak SP525`2n, men det er et mye større utvalg av disse syklene på markedet og da tenker jeg automatisk at tilgangen på deler er lettere. Men i forhold til SP525 så synts jeg den virker litt tynn og spe.

Husqvarna`en er i mine øyne ett skikkelig leketøy som tåler det meste og har billig forsikring? i tillegg har det bra med aks og toppfart. Men de krever vel veldig mye vedlikehold og jeg er redd for at denne blir altfor høy, derfor lurer jeg litt på hvor mye den egnetlig synker ned. Men kan tenke meg at denne er lettere å håndtere pga vekt og da gjør det kanskje ikke noe at begge bena ikke er i bakken, i følge linken i andre post svever jeg jo i luften på den sykkelen :p

Kunne egnetlig ikke tenke meg at det skulle være så vanskelig å bestemme seg :/

lyspære
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2013, 12:51
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lettmc og setehøyder

Legg inn av lyspære »

Blir nok en RS125 på meg, noe spesielt jeg bør titte etter ved kjøp?

Svar