NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg har kjørt Varadero 125 et par vintre, og det er en bra vintersykkel, men den er litt topptung å løfte opp igjen på glatt underlag...
Skal våge meg til å si at jeg tror Duken egner seg bedre på vinterføre enn WR, først og fremst på grunn av den lave setehøyden og et nokså lavt tyngdepunkt. Har kjørt WR en del ganger, det er en sprek 125, salen kan kanskje bli litt ubehagelig under lange turer.
Varadero er fremdeles min favoritt, (har den jo enda...) stor og behagelig å kjøre med og uten passasjer. Min har nå gått 60.000km, så om en Varadero har gått langt er ikke noe stort hinder for å kjøpe, motorene tåler det!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

NeMoKLeV
Innlegg: 11
Registrert: 26 apr 2013, 16:00
Motorsykkelen din: en trimma derbi moped :/

Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)

Legg inn av NeMoKLeV »

Ingen som har noe info om vinterkjøring? Erfaringer, hvilket utstyr som trengs osv. (Ikkje for å mase eller nøke :redface )

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)

Legg inn av MLeikarnes »

For vinterkjøring trengs såklart piggdekk, online-mc.no har Sawa dekk i utvalgte størrelser, rimelige og bra dekk!
Har selv Kenda K761 bak med pigg, dette selges ikke lengre i Norge, men tror det blir et Sawa til neste sesong.
Styremuffer er også veldig godt å ha for både kulde og snøvær (biltema). Migrene må man passe på å få helt tett for vind inn forfra, gaffateip er en god vinner her! Man må også passe på at man kan bruke brytere uten problemer, og at ingen ligger i klem.
Varmehåndtak er også en eksklusiv gode man vil ha, men 125'er har ikke verdens beste dynamoer så man må være forsiktig der...

Påkledning er jo nesten det viktigste!
Hjelmen bør ha pinlock visir for å holde unna dogg, dette fungerer fint ned til 10 minusgrader..
jeg har kjørt med mange forskjellige thermodresser til bortkjøring, men til lengre turer kan man bruke Mc-dress dersom det ikke er så alt for kaldt... Når jeg kjører til Krystall Rally i februar er det snøscooterdress som gjelder! Se etter emnet Krystall Rally i turer og treff for mer detaljert om påkledning.

Og føttene er viktig, jeg kjøpte meg "hundekjøringssko" på XXL til 1000,- disse gjorde susen. Men neste år blir det nok elektrisk varme i skoene i tillegg...
På hendene bruker jeg vanligvis tykke mchansker, men om det er veldig kaldt er det ullvotter med overtrekk som gjelder!

Håper dette hjalp litt!

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)

Legg inn av Bager »

Yamaha WR 125x e en fin sykkel. ivertfall hvis du e litt høy. Veldig leken og kjøre, og begynner å komme en del ekstragreier til de.
Men som vintersykkel tror jeg ikke den er det beste alternativet med tanke på høyden på den. Men som sommer sykkelsesong sykkel er den strålende, og gir deg god oversikt i trafikken :D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)

Legg inn av kjellv »

Bager skrev:Yamaha WR 125x e en fin sykkel. ivertfall hvis du e litt høy. Veldig leken og kjøre, og begynner å komme en del ekstragreier til de.
Men som vintersykkel tror jeg ikke den er det beste alternativet med tanke på høyden på den. Men som sommer sykkelsesong sykkel er den strålende, og gir deg god oversikt i trafikken :D
Jeg har litt problemer med å forstå at en høy sykkel er en ulempe på vinterføre...? Jeg ville nesten tro det heller var en fordel. Kan dere utdype dette?

For å sette det litt på spissen: Ville en custom Harley være bedre egnet til vinterbruk enn f.eks en motardsykkel pga at den har lavt tyngdepunkt og lav sittehøyde? Jeg tror ikke det!

Ta en piasavakost, snu den opp-ned og balanser den i hånda med kosten opp. Snu den så med kosten ned og skaftet opp. Fungerer det siste bedre?

Jeg har ikke mye erfaring med vinterkjøring med mc. Jeg kjørte moped et par vintre i min ungdom, det er det eneste. Jeg hadde en Suzuki AC50 sist på 70-tallet, og var overende på glatta flere ganger med den. Denne var ganske lavbygd til min kropp på nærmere 190. Jeg husker jeg prøvde mopeden til en kamerat, en Gilera som hadde større hjul, og var en god del høyere (litt cross/motardinspirert). Denne ble jeg raskt veldig fortrolig med på glatta.

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: NY LETT SYKKEL! (varadero 125 vs duke 125)

Legg inn av Bager »

kjellv skrev:
Bager skrev:Yamaha WR 125x e en fin sykkel. ivertfall hvis du e litt høy. Veldig leken og kjøre, og begynner å komme en del ekstragreier til de.
Men som vintersykkel tror jeg ikke den er det beste alternativet med tanke på høyden på den. Men som sommer sykkelsesong sykkel er den strålende, og gir deg god oversikt i trafikken :D
Jeg har litt problemer med å forstå at en høy sykkel er en ulempe på vinterføre...? Jeg ville nesten tro det heller var en fordel. Kan dere utdype dette?

For å sette det litt på spissen: Ville en custom Harley være bedre egnet til vinterbruk enn f.eks en motardsykkel pga at den har lavt tyngdepunkt og lav sittehøyde? Jeg tror ikke det!

Ta en piasavakost, snu den opp-ned og balanser den i hånda med kosten opp. Snu den så med kosten ned og skaftet opp. Fungerer det siste bedre?

Jeg har ikke mye erfaring med vinterkjøring med mc. Jeg kjørte moped et par vintre i min ungdom, det er det eneste. Jeg hadde en Suzuki AC50 sist på 70-tallet, og var overende på glatta flere ganger med den. Denne var ganske lavbygd til min kropp på nærmere 190. Jeg husker jeg prøvde mopeden til en kamerat, en Gilera som hadde større hjul, og var en god del høyere (litt cross/motardinspirert). Denne ble jeg raskt veldig fortrolig med på glatta.

Grunnen til at jeg tror det kan være greit med litt lav sykkel på vinterføre er for da har du bedre grep på bakken og lettere for å ta deg imot/støtte om nødvendig, og med et lavere tyngdepunkt er det og lettere å rette seg opp igjen hvis sykkelen skulle komme litt for mye mot en side hvis du sklir litt.
Jeg har ikke kjørt på glatten selv, så jeg er ikke sikker på dette, men dette er hva jeg tror ;)

Svar