Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Legg inn av Uaruman »

Hei

På tross av at jeg er 31 år har jeg aldri tatt noen form for sertifikat. Jeg har ca 4,5 km til jobb og har syklet hver dag i et år nå. Med babytralle fra bil-tema for å både levere og hente dattera mi på 2 1/2år på veien har dette blitt tungt i lengden . Jeg bruker samme tralle når jeg handler.

Jeg har innsett at det vil ta meg svært lang tid å spare til bil-lappen, og enda mer til en brukbar bil, så jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en scooter. Mopedlappen får jeg enkelt på grunn av høy alder.

Da trenger jeg en funksjonell scooter, med så mye bagasjeplass som mulig og som helst ikke sinker trafikken i oppoverbakkene i nærheten av der jeg bor. Jeg kommer kun til å bruke scooteren hvor det er 50 sone, og kommer til å beholde den original (ikke trimme på noen som helst måte... I alle fall ikke med tanke på å få opp toppfart).

Jeg har så langt sett på:

SYM JET 4-R - Denne liker jeg utseende på svært godt, den har mest bagasjeplass av de tre jeg har sett på, men veier mest (109 kg) og har minst motor (3,4 hk). Jeg har ikke funnet noe informasjon/tester hvor folk sier noe om hvordan denne drar i bakker for eksempel. Prisen på denne er jo også hyggelig 13 990,-

TGB Xrace 50- Denne virker praktisk med at den visstnok drar godt i bakkene, men er etter min mening ikke særlig pen å se til. 16 890,- (Kan få med hjelm og hansker om jeg velger denne nå...

TGB Bullet SR 50 - Dyreste av disse tre, men er betydelig finere enn TGB Xrace 50, med 4,7 hk motor og sterk frontlykt. 18 990,-


Noen synspunkter på disse? Jeg har egentlig veldig lyst på SYM JET 4 R, men om denne er dau i bakkene vil jeg helst styre unna. Erfaringer???

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Legg inn av knutk »

Tillater meg og så noen alternative tanker.

Kjøp heller en brukt Yamaha Aerox for samme pengene.
Du får da en scooter med 13" hjul, Brembo skivebremser forran og bak, ordentlig hjuloppheng og vannavkjølt motor.
Uten at jeg vet alt om alle scootere, så fremstår Aerox og Aprilia scootere i min bok i en klasse for seg.
Og siden Aprilia e italiensk så nevner jeg Aerox som førstevalg når du skal ha noe som både kjører godt, stopper godt og er dønn pålitelig.
Aerox har også vært lenge i produksjon så den er lett å skaffe deler til om behovet mot formodning skulle dukke opp..

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Legg inn av SuperTenere »

sier meg enig med knutk. Ville nok åsså brukt samme pengene på en 1-2 år gammel scooter av "kjent og kjært" merke. De du nevner har jeg ikke engang hørt om, uten at det trenger å bety så mye. Men de gamle gode har jo litt mere "tyngde" bak sine produkter tipper jeg. Hvordan er det med service, deler garantier osv osv..? Disse tingene bør også vurderes..:)

Velkommen til forumet forresten, og lykke til på to hjul....med motor:-)

Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Legg inn av Uaruman »

Hm... Kan forstå hvordan dere tenker. Dersom jeg skal kjøpe brukt til 14-19 000, må jeg spare opp på forhånd. Det betyr at jeg må spare i minst fire-fem måneder før jeg får råd. Det er jeg redd jeg ikke har tålmodighet til. Men dere kan kanskje si noe generelt om hvor mye motor-ytelse påvirker en scooter i motbakke. Er 3,4 hk totaktsmotor på en 109 kg tung scooter lite? De to andre har jo nærmere 5 hk.

Bor i Bergen og har vært hos de to store MC-butikkene og blitt anbefalt disse scooterne. Er ikke sikker på om de har merkene dere nevner, men for meg er det i alle fall viktig at jeg har kjøpt scooteren så lokalt som mulig.

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Legg inn av RoJo »

Sym er laget på Taiwan av en av verdens største produsenter av små scootere og selges av MC butikker, kan ikke sammenlignes med det som tilbys av feks, Rema, Jula og Coop til svært lave priser.

Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Legg inn av Uaruman »

Da har jeg fått øynene opp for to nye kandidater som er på åpningstilbud i ny MC butikk i Bergen snart:


Aprilia SR 50 R - Virker konge, men redd det bagasjerommet er lite... 16 990,-

Derbi Variant Sport 12 990,-

Noen inspill her?

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Legg inn av knutk »

Uaruman skrev:Da har jeg fått øynene opp for to nye kandidater som er på åpningstilbud i ny MC butikk i Bergen snart:


Aprilia SR 50 R - Virker konge, men redd det bagasjerommet er lite... 16 990,-

Derbi Variant Sport 12 990,-

Noen inspill her?
Aprilia er på høyde med Aerox i spesifikasjoner. Ingen erfaring rundt eigerskap, deletilgang etc. Vet heller ikke noe om kvaliteten i plasten (enkelte scootere har ekstremt sprø plast som sprekker lett).

Derbi er en billigere scooter, og det gjenspeiles i form av hva du får med på lasset.
Dvs kortere fjæringsvei, trommelbremse bak, luftkjølt motor. Gir den + for 14" hjul.

Med hensyn til bagasje ville jeg satset på en lite Givi boks som settes på bagasjebærer, så bruker du rommet under sete til å legge hjelmen i (når du ikke kjører :knegg )

Når det gjelder kvalitet på plast for de ulike scooterne så er der enorm forskjell. En del "kina" scootere har så sprø plast at de sprekker nesten bare du ser litt hardt på dem.

Aerox er vel scooteren med høyst ny-pris, og det gjenspeiles i hele scooteren, også hvor mye du får igjen når den skal selges.

Om du kjøper en brukt Aerox, sveiser igjen blindtarmen på potta og beholder ringen på variator får du en scooter som gir deg 60 på flata, og orker å holde farta i bakkene. Plombert er den like lat som de andre, men fiksen på potta gir deg 7-8 hester, og så holder du den igjen på toppfarten ved å la være å fjerne ringen i variator (for da går den i 90+-- har jeg lest i en bok)

Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Legg inn av Uaruman »

Hei. Takk for mange gode innspill så langt.

Jeg har sett meg ut enda en kandidat. Gilera runner. Har lest litt rundt, og denne ser ut til å ha alt. Også er det den fineste 50 kubikkeren jeg har sett så langt. (men bare sett bilder). Prisen er jo høy, men jeg leste en plass at denne skulle kunne brukes til og med om vinteren. I tillegg skal den dra godt i oppoverbakker. Yamaha Aerox er utelukket. Liker den ganske enkelt ikke.

Er det noen her som har erfaring med Gilera Runner? Jeg er kun 166 cm høy. Blir dette et problem her?

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Legg inn av RoJo »

Her mangler det åpenbart en en kandidat. Vespa er urscooteren, det var de som lagde den første "brukbare" scooteren og de lager fortsatt noe av det beste på markedet. Vi har en i familien, den er gammel og god og følger trafikken uten store problem.

Uaruman
Innlegg: 16
Registrert: 28 apr 2013, 18:15
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sym eller TGB? Nå er jeg lei av å sykle!!!

Legg inn av Uaruman »

Hehe, vil gjerne kjøpe et kjøretøy med krom og fine linjer en gang, men da skal det være en bil. Vespaene er fine de, men jeg tror ikke de er helt for meg...

Nei... Er fortsatt veldig interessert i å høre andres erfaringer/meninger om Gilera Runner 50. Kanskje spesielt med tanke på at jeg er så kort.

Svar