Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Festuz
Innlegg: 5
Registrert: 23 mai 2012, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha WR 125 X

Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av Festuz »

Kjører en Cagiva Mito, nylig trimmet, skiftet da også tenn-pluggen. Sjekka den idag, lurer på hva dere synes om fargen?

Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av MGR1 »

I utgangspunktet vil jeg si den ser bra ut, men det kommer an på når du tok den ut. Hvis motoren har gått på tomgang vil fargen ganske umiddelbart bli mørkere. For å få riktig avlesning bør du slå av motoren med en gang du har kjørt i den hastigheten du foretrekker. Sjekk så fargen på isolatoren, ikke se så mye på metallet rundt. Ser du nøye etter vil du kunne se en liten svart ring nederst/innerst på isolatoren, dette, sammen med fargen, indikerer optimalt blandingsforhold. Fargen på isolatoren skal være lys/gråbrun. Ikke svart eller kritthvit.

Når du tester er det viktig å vite hvilket gasspådrag som påvirker hvilke områder i forgasseren (jeg antar at du har en forgassermotor).

Fullt gasspådrag = Hoveddyse
3/4 til full gasspådrag = Nåledyse og hoveddyse
1/4 til 3/4 gasspådrag = Nål (høyde justeres normalt med klips) og nåledyse
1/8 til 1/4 gasspådrag = Cutaway (utskjæring på forgasserstempel)
0 til 1/8 gasspådrag = Tomgangsdyse

Bilde

Bilde

Festuz
Innlegg: 5
Registrert: 23 mai 2012, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha WR 125 X

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av Festuz »

Har bare bytta hoveddysa, den starter på sekundet når den er kald nå, noe som kanskje kommer av for mye luft i forhold til bensin?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av MGR1 »

Festuz skrev:Har bare bytta hoveddysa, den starter på sekundet når den er kald nå, noe som kanskje kommer av for mye luft i forhold til bensin?
Hoveddysa som du ser påvirker bare blandingsforholdet nær eller på full gass. Startingen styres av tomgangskretsen. Hvis motoren starter lett (uten choke) når den er kald, og går ujevnt og/eller ryker svart fra eksosen når den er varm, kan dette tyde på for "fet" blanding (for mye bensin ift. luft).

Festuz
Innlegg: 5
Registrert: 23 mai 2012, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha WR 125 X

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av Festuz »

Starter lett uten choke når den er kald, det gjorde den ikke før jeg skrudde den fulleffekt.

Tror heller den får for mye luft på tomgang.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av MGR1 »

Festuz skrev:Starter lett uten choke når den er kald, det gjorde den ikke før jeg skrudde den fulleffekt.

Tror heller den får for mye luft på tomgang.
For mye luft (ift. bensin) vil føre til "mager" blanding, og ha den motsatte effekten, at motoren blir tungstartet når den er kald men lettstartet varm.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av Dexter »

Jassåja... hvordan ser "tennpluggen" din ut ja... :redface
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Festuz
Innlegg: 5
Registrert: 23 mai 2012, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha WR 125 X

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av Festuz »

Hmm ok.

Jeg gikk nettopp over fra Motul 710 til Castrol 2-takt olje, jeg hadde Motul 710 olje i oljetanken, men toppa den av med Castrol, med ettertanke så tenker jeg at dette kanskje ikke var så smart?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av MGR1 »

Festuz skrev:Hmm ok.

Jeg gikk nettopp over fra Motul 710 til Castrol 2-takt olje, jeg hadde Motul 710 olje i oljetanken, men toppa den av med Castrol, med ettertanke så tenker jeg at dette kanskje ikke var så smart?
Hva slags merke olje du har brukt har ingenting å si for blandingsforholdet luft/bensin.

Festuz
Innlegg: 5
Registrert: 23 mai 2012, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha WR 125 X

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av Festuz »

MGR1 skrev:
Festuz skrev:Hmm ok.

Jeg gikk nettopp over fra Motul 710 til Castrol 2-takt olje, jeg hadde Motul 710 olje i oljetanken, men toppa den av med Castrol, med ettertanke så tenker jeg at dette kanskje ikke var så smart?
Hva slags merke olje du har brukt har ingenting å si for blandingsforholdet luft/bensin.
Det vet jeg, men folk mener at det å blande 2 oljer i olje tanken ikke er bra.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av DrGreve »

Hvis choken står på konstant så får den for fet blanding og fet blanding resulterer i svartere elektrode.
Motsatt, for mager, så blir den hvitere/lysere.
Det er ikke lett å diagnostisere noe utifra ett bilde..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av DrGreve »

Hvis alt er normalt, riktig nok på en 4-takter, så skal det ikke være noe avleiringer og elektroden har en litt rustrød farge. Hvordan det er på en to-takter husker jeg ikke. Sist jeg hadde og skrudde på en to-takter var jeg 15-16 år :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av pelsen »

Det er mange år siden jeg sluttet å se på pluggfarge for å sjekke blandingen. Det står oppskrifter på å lese plugger i gamle manualer, men det er dessverre blitt historie. Med den bensinen vi har tilgjengelig idag er det ikke mulig å lese pluggfarge for å dyse forgassere slik man gjorde før.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Legg inn av MGR1 »

pelsen skrev:Det er mange år siden jeg sluttet å se på pluggfarge for å sjekke blandingen. Det står oppskrifter på å lese plugger i gamle manualer, men det er dessverre blitt historie. Med den bensinen vi har tilgjengelig idag er det ikke mulig å lese pluggfarge for å dyse forgassere slik man gjorde før.
Kan ikke si meg enig i dette, med mindre vi snakker moderne motorer (nyere enn 10-15 år) som alle går litt magert. På en totakter vil pluggen fortsatt være en nyttig indikasjon på tingenes tilstand.

Svar