Trenger hjelp til valg av lett mc!!!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Dersjen
Innlegg: 2
Registrert: 07 mai 2013, 16:22
Motorsykkelen din: Din MC her

Trenger hjelp til valg av lett mc!!!

Legg inn av Dersjen »

Hei alle mc-fans!

Jeg er på jakt etter en lett mc for å kunne begi meg inn i mc verdenen. Først må jeg bare få si at jeg er en 16 år gammel gutt som bor på i en medium størrelse by. Men lengden min er det ingenting medium ved! Jeg er 194 cm høy. Jeg har lenge vurdert og kjøpe lett eller moped, men hadde bestemt meg for å vente til jeg hadde fått litt trafikkerfaring i bil (øvelseskjøring såklart). Etter et par måneder fant jeg ut at jeg likte meg godt i trafikken og ville så kjøpe meg en tohjuling. Så i forrige uke falt valget på lett motorsykkel. Etter et par runder på finn og søkesider var jeg fortsatt helt i svime over hvor mange typer sykler som fins! Hvordan skal jeg, en dumrian når det kommer til dette, klare å velge meg en lett motorsykkel blant alle disse?!?! Spesielt lurer jeg på om jeg kan møte på noen problemer når det kommer til høyden min. Pluss at brukt eller ny spiller ingen rolle, bare den ikke har kjørt så alt for lang da :)

Budsjett: 35000 NOK Maks

Men jeg har kommet frem til noen sykler jeg synes er okei, pluss at jeg har fått mange innspill av alle vennene mine som allerede har kjøpt seg lett.

- Yamaha ybr - Jeg liker utseende dens og har lest noen plasser at dette er en sykkel som er god og sitte på for lengre personer som meg. Og så mener jeg og huske at yamaha blir sett på som kvalitet. Alternativet her er jo å kjøpe seg en WR 125 men der er nok prisen litt for stiv for meg.
-Derbi Senda Baja - En venn av meg, som også er ganske høy, har kjøpt en slik en. Det første som overrasket meg når jeg så denne var hvor rimlig den var. 29 990 for 2013 modellen! Denne skal visstnok være relativt høy og god og sitte på. Tanker om denne? Pluss for at de kan sende den rundt i landet så jeg slipper og hente :)
-Honda Veradero(tror det var sånn det blir skrevet :P) - Dette skal være kremen har jeg hørt. Den skårer bra på alle ting unntatt en. PRISEN! Hvordan kan en "fattig" stakkar som meg få råd til en sykkel som dette. Fant en på finn som var innenfor budsjettet, men den var over 10 år gammel! (noen som vet om dettet har noe å si?)
-Daelim Roadwin etellerannet - Dette var en nydelig sykkel! Jeg snakker om den som har lykta frempå. Vet dessverre ikke særlig mye om denne så her må nok dere fylle meg inn.

Så som dere ser har jeg ikke noe imot noen som helst type sykkel. Kan kjøre alt fra R til veteran. Så jeg ber dere, kom med innspill om hvorfor jeg burde velge den og den sykkelen og bare kom med nye sykler dere mener kan passe en så høy person som meg. JEG SLITER!

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Legg inn av MLeikarnes »

Dersjen skrev:Hei alle mc-fans!

Jeg er på jakt etter en lett mc for å kunne begi meg inn i mc verdenen. Først må jeg bare få si at jeg er en 16 år gammel gutt som bor på i en medium størrelse by. Men lengden min er det ingenting medium ved! Jeg er 194 cm høy. Jeg har lenge vurdert og kjøpe lett eller moped, men hadde bestemt meg for å vente til jeg hadde fått litt trafikkerfaring i bil (øvelseskjøring såklart). Etter et par måneder fant jeg ut at jeg likte meg godt i trafikken og ville så kjøpe meg en tohjuling. Så i forrige uke falt valget på lett motorsykkel. Etter et par runder på finn og søkesider var jeg fortsatt helt i svime over hvor mange typer sykler som fins! Hvordan skal jeg, en dumrian når det kommer til dette, klare å velge meg en lett motorsykkel blant alle disse?!?! Spesielt lurer jeg på om jeg kan møte på noen problemer når det kommer til høyden min. Pluss at brukt eller ny spiller ingen rolle, bare den ikke har kjørt så alt for lang da :)

Budsjett: 35000 NOK Maks

Men jeg har kommet frem til noen sykler jeg synes er okei, pluss at jeg har fått mange innspill av alle vennene mine som allerede har kjøpt seg lett.

- Yamaha ybr - Jeg liker utseende dens og har lest noen plasser at dette er en sykkel som er god og sitte på for lengre personer som meg. Og så mener jeg og huske at yamaha blir sett på som kvalitet. Alternativet her er jo å kjøpe seg en WR 125 men der er nok prisen litt for stiv for meg.
-Derbi Senda Baja - En venn av meg, som også er ganske høy, har kjøpt en slik en. Det første som overrasket meg når jeg så denne var hvor rimlig den var. 29 990 for 2013 modellen! Denne skal visstnok være relativt høy og god og sitte på. Tanker om denne? Pluss for at de kan sende den rundt i landet så jeg slipper og hente :)
-Honda Veradero(tror det var sånn det blir skrevet :P) - Dette skal være kremen har jeg hørt. Den skårer bra på alle ting unntatt en. PRISEN! Hvordan kan en "fattig" stakkar som meg få råd til en sykkel som dette. Fant en på finn som var innenfor budsjettet, men den var over 10 år gammel! (noen som vet om dettet har noe å si?)
-Daelim Roadwin etellerannet - Dette var en nydelig sykkel! Jeg snakker om den som har lykta frempå. Vet dessverre ikke særlig mye om denne så her må nok dere fylle meg inn.

Så som dere ser har jeg ikke noe imot noen som helst type sykkel. Kan kjøre alt fra R til veteran. Så jeg ber dere, kom med innspill om hvorfor jeg burde velge den og den sykkelen og bare kom med nye sykler dere mener kan passe en så høy person som meg. JEG SLITER!

10 år gammel Varadero er ikke til å la seg skremme av, har selv en som er 10 år gammel, fungerer fortsatt fint, men har fått seg nye sylindre med 170ccm etter 60.000km...
For at man skal ha glede av Varaderoen i noen år uten merkbart effektap vil jeg si at opp mot 45.000 km er de helt suverene, dersom de har fått regelmessig ny olje og filter.

Hvor langt har Varaderoen du så på gått?

Er vel 5 år siden jeg kjøpte min, da hadde den gått 28.000km og jeg ga 35.000kr for den.

Edit: fant en på finn som både er ny og i god stand etter det jeg kan se:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... radero+125" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my Samsung Galaxy Tab with Tapatalk HD
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: Trenger hjelp til valg av lett mc!!!

Legg inn av Bager »

Hei ja! Ser det er 4 takt du er ute etter ja. Sikkert ikke dumt hvis du er helt blank på sykler.
Det er to av de syklene jeg vil gjerne komentere litt på. Det er Yamaha WR og Varadero. WRene har gått ned til rundt 30.000kr nå så det blir ikke noe problem (må bare vente til det kommer en brukt på finn...)

Og Varaderoen. Den er kanskje fin å sitte på og går ganske greit. Uten å vite hvem du er så kan eg tenke meg at du er en vanlig ungdom som liker litt fart og gjerne en litt leken sykkel. Og da er ikke det det beste alvternativet du kan ha akurat.. Men vil du ha en fin tur sykkel, som bråker lite og har grei fart så er den en god sykkel for deg.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Trenger hjelp til valg av lett mc!!!

Legg inn av Svolp »

Mtp høyden din er nok varadero et godt og klokt valg, fulle 15hk er det også..

Husk at prisen som står er ikke prisen du skal betale... prut til krampa tar deg og enda litt til!

Ser også at det er flere sykkler innafor ditt budsjett!

Ta en titt!
http://m.finn.no/mc/all/search.html?q=v ... ume_to=221
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Dersjen
Innlegg: 2
Registrert: 07 mai 2013, 16:22
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Trenger hjelp til valg av lett mc!!!

Legg inn av Dersjen »

Noen tanker om derbien? Det ser ut til at det kan bli en slik pluss jeg liker enduro utseende :)

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: Trenger hjelp til valg av lett mc!!!

Legg inn av Bager »

Derbi er et helt greit kjent merke. Blitt mer og mer kjent de siste årene. Ganske stor innen mopeder, tror de har ganske greie sykler med gode delemuligheter også.
Så sikkert ikke noe dumt valg det heller ;)

Svar