Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av l-k-p »

:D Min yngste sønn 15 år samme size: det blir Honda cbr 125.. Let videre. Men, min løsning er solid. Mvh. Lars

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Takker dere alle for god hjelp så langt, jeg har fått mange, mange flotte svar.
Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare :D

Nå tar jeg natten og ønsker dere alle flotte hjelpere en god natt :mc1

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Bager »

Jeg skjønner hvordan sønnen din tenker og er enig i mange av meningene hannes. Selv pleier jeg bare å kjøre i jakke og ryggskinne (og hansker og hjelm selvfølgelig) til skolen. Men når jeg drar ut for å kjøre på gøy så er alt utstyret på.

Det med toppboks forstår jeg også. Selv syntes jeg det ikke ser kult ut. Er det praktisk? ja. Men jeg går heller å bærer hjelm rundt i byn, og hvis jeg skal til venner setter jeg den fra meg der. Tar gjerne en sekk med skoene i, så jeg kan bytte til og så kan kjørebukse og kjøresko og hjelm være hos vennene mine mens jeg er med de, og det er ingen problem.

Honda Varadero syntes ikke jeg ser noe serlig kul ut, og er ikke akurat ungdomssykkel nr. 1 kan du si. Har prøvd en før, høres ikke spesielt kul ut, og ser ikke så veldig kul ut heller. Du sitter bra, som pasasjer og sjåfør. Men for å sjekke damer er ikke akurat riktig sykkel. Og det har han vell lyst til? :P

Jeg skjønner at han liker CBR bedre enn de andre som er nevnt, men Yamaha YZF er jo også et alternativ med en holdbar 4 taktmotor. (vet ikke hvor høy disse er da jeg ikke har prøvd en før) men de ser enda kulere ut, og jeg har hørt masse bra om de.

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av l-k-p »

:-) Bager: Har 4 viktige synspunkter, som min sønn på 15 år, mener er helt riktig. Og jeg ,er helt enig. Cbr er rimeligere i pris.
Det var det.

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Helt klart skal han få være gutt slik gutter skal..godt dere setter meg på plass her.

Hva gjør du når du skal til skolen?
Sekk på ryggen med skolesaker, gymbag, og henger kjøretøy på skolen/klasserommet?
På videregående må han kjøre til nærmeste by, og der er jeg redd for at det ikke bare er å henge kjøretøy/hjelm ifra seg. Da henger det mest sannsynlig ikke der når skoledagen er slutt..

Yamaha YZF koster mer, men er det en "tryggere" sykkel? (om man kan bruke slike ord?)
Vil han mest sannsynlig ha den lengre enn en Honda CBR?
Hvis det *bank i bordet* skulle skje noe, er han da like utrygg/trygg på begge syklene?

Jeg er litt redd for at Yamaha blir for høy for han, men man kan alltids prøve den i butikken.


Nå er jeg kommet dit at jeg lurer litt på hvor mange km man bør vurdere når man ser på en brukt sykkel.
Hva er maks km man bør vurdere å se etter når man har null peiling?
Skal man se på km i forhold til år, eller er det km totalt man skal bry seg om?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av RuneMC »

Antall km har ikke så mye å si hvis den er godt vedlikeholdt. Ville heller kjøpt en nyere sykkel med noe flere km enn en gammel med få km.
Servicehefte bør den ha - hvis ikke kan være OK hvis den som selger virker som en kunnskapsrik og ryddig person (se an garasjen og personen)

Ligg unna de billigste på finn.no og gå ett hakk opp i pris, så finner man stort sett veldig mange strøkne sykler.
De som har kast i bremseskive (3000,- koster en sånn), riper etc (som kan tyde på velt og i verste fall rammeskeiv sykkel) bør du ligge unna.
Bager skrev:Men for å sjekke damer er ikke akurat riktig sykkel.
Vel, nå viser undersøkelser MC ikke er noe sjekketriks, og at damer stort sett overser han på MC. De titter isteden på han som sitter i en dyr bil. Men utover det overflatiske er det nok mer personligheten som avgjør, og da kan det hende dama velger han med MC på tross av at han kjører MC. :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Snikendeugle »

Andre gode sykler som kan komme til tankene:

Yamaha WR 125 x - (Crosstype sykkel, med sportsdekk. blir som en typisk "moped", men med større motor. Fordelen med slike "supermotards" som det heter er jo at det er veldig lettkjørt (og morsomme. Disse går også for en fin pris helt ny. f.eks: https://www.finn.no/finn/mc/new/object? ... e=39704894" onclick="window.open(this.href);return false; Minuset med den blir vel at den kan bli litt for høy for gutten)


Honda MSX 125 - Ny sykkel nå i år (tror jeg, om ikke i fjor?). Sykkel med en oppoverreist sittestilling, og liten profil ellers. Sist jeg så den på Finn, så går den også til en grei pris helt ny. Det _er_ plass til to på den, men det er definitivt mindre plass å gå på iforhold de andre syklene som er nevnt i tråden.
Ser ihvertfall ganske unik ut, og utifra de stedene jeg har lest, veldig lettkjørt med tanke på vekt og utforming.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av pelsen »

DrGreve skrev:Alle kan være litt uheldig, så en bulk kan være godt kort i prisdiskusjonen, men er rammen skadet på noe vis blir det straks mer alvorlig. Nå er det lettere å måle diagonalen på en sykkel i forhold til en bil, så dette går ann å sjekke ved å legge to planker bå begge sider av bakhjulet som er så lang at de passerer fremhjulet. Det skal være eksakt lik avstand til plankene (rette planker) på begge sider av framhjulet.
dette ble nok litt feil:
Metoden med plankene forteller om bakhjulet er i linje med framhjulet, ikke om ramma er skjeiv. Det går fint an å sette hjulene i linje selv om ramma er litt skjeiv. Mer vanlig er det at ramma er rett og at man har justert kjedestramming på bakhjulet uten å sjekke at hjulene står i linje etterpå.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av DrGreve »

Mest vanlig med enkel svingarm for tiden...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av pelsen »

DrGreve skrev:Mest vanlig med enkel svingarm for tiden...
siden begge deler er vanlig burde du nok spesifisert at det gjelder enkeltsving.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av DrGreve »

pelsen skrev:
DrGreve skrev:Mest vanlig med enkel svingarm for tiden...
siden begge deler er vanlig burde du nok spesifisert at det gjelder enkeltsving.
Jupp, burde nok gjort det, det bare ikke falt meg inn før du poengterte det. Beklager :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Bager »

ceca skrev:Helt klart skal han få være gutt slik gutter skal..godt dere setter meg på plass her.

Hva gjør du når du skal til skolen?
Sekk på ryggen med skolesaker, gymbag, og henger kjøretøy på skolen/klasserommet?
På videregående må han kjøre til nærmeste by, og der er jeg redd for at det ikke bare er å henge kjøretøy/hjelm ifra seg. Da henger det mest sannsynlig ikke der når skoledagen er slutt..
Sekken hiver jeg på ryggen med alle bøkene i. og når det er gym bretter jeg shorts, t-shorte og håndkle fint inn i gymposen så det tar minst mulig plass (dette syntes mamma bare er flott at jeg øver meg litt på :P) og hiver skoene i bunn, og så bøkene oppi til slutt. funker ganske fint for meg.
Ser det er en annen på skolen som kjører med bagg over ene skulderen og sekken på ryggen. Selv syntes ikke jeg det ser så veldig smart ut, men han har no holdt på sånn en god stund så det funker vell.

Jeg på skolen har ikke tilgang til skapet mitt med mindre vi har verksted eller sveis som vi bare har 2 ganger i uken pga. det har vært hærverk tideligere. Men venner som går på andre skoler har tilgang hele tiden så kan godt hende han har det og. Hvis det er plass i skapet da.. Jeg må bære rundt på jakke, ryggskinne og hjelm for vær gang vi bytter klasserom. Det går egentlig helt fint. (Og regnbukse når det regner. Har ikke vanntett kjørebukse.. enda..)

Litt tungvint av og til, men bedre det enn å måtte vente på bussen, som de fleste andre i klassen :knegg

Sånn lite tips hvis han skal kjøre når det regner med vanlige sko.. Jeg som bor på vestlandet bruker de nesten vær dag til skolen. Jeg har selv den første nevnt her og det funker topp for meg :D
http://www.team-bergen.no/display.aspx? ... rodid=2806" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.team-bergen.no/display.aspx? ... odid=11194" onclick="window.open(this.href);return false;

Noe lignende finner du sikkert i mc butikken du har vært hos.

Jeg bruker ikke kjøresko siden det er veldig tungvindt å måtte gå med de hele dagen og har ikke plass til vanlige sko i sekken med alle bøkene og pcen. Men når jeg har hel praktisk dag bruker jeg kjøresko for jeg bruker verne sko som er på skolen da.

Jeg er akurat blitt 17, så jeg skjønner meg ganske godt på sønnen din sine synspunkter :P :p

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av TheHaughom »

ceca skrev:Det kan jeg sjekke hos en forhandler.
Desverre må man vel regne med en velt eller to...

Jeg ser at mange sykler blir solgt rundt 20.000km på honda CBR mens Honda Varadero selges når den har kjørt mye lengre.
Er det noen grunn til dette?
Er mange CBR på finn. no mens få Varadeo.
CBR er rimeligere også...

Og så er det flere som har en bulk , riper, har veltet en gang etc.
Bør man unngå de som har veltet, men har fått nye kapper ol etter det?
Ser ikke ut til at noen har svart deg ang. 20.000km (mulig jeg har misset det i skumlesinga).
Mange sykler selges rundt 20.000 fordi en storservice på mange sykler er på enten 20.000km eller 24.000km. En storservice koster som regel mellom 4-10.000 kroner, mulig noe billigere på en lett sykkel.


Forøvrig ser jeg poenget med at han ikke vil ha toppboks. Som andre sier er det fort gjort å ta av, men man har enda en sjenerende festebrakett bakpå.
Et annet alternativ kan jo være SW-Motech Quicklock Blaze (sidevesker - du kan se det på http://www.youtube.com/watch?v=EwgKA-ZRCfo" onclick="window.open(this.href);return false;). Har det selv, tar 2 min å ta av og på - og når det er av er det ikke noe sjenerende festesystem.
Hadde vært litt forsiktig med å prakke på ham masse tull han absolutt ikke vil ha selv, da blir det bare "pes" og han kommer ikke til å "gidde" å kjøre på søstera.
Det å kjøre med en tyngre passasjer, som ikke har erfaring med å sitte bakpå, på en lett MC kan være utfordrende - spesielt uten nevneverdig kjøreerfaring. Det skal ikke mye bevegelse til fra passasjer for å endre svingegenskapene betraktelig.

Yamaha YZF-R125 er jo også en kvalitetssykkel, mulig den er nevnt tidligere. Disse R-syklene er dog ikke noe å kjøre på vinteren. I så fall hadde jeg gått for en mer oppreist naken sykkel.
Men igjen, sykkelvalg bør være din sønns. Jeg hadde ikke trivdes på en sykkel som jeg ikke hadde valgt selv, men det er selvfølgelig lov å hjelpe til med valget. :thumleft

Lykke til med valg og kjøp av sykkel! :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Laidback
Innlegg: 3
Registrert: 19 mai 2013, 04:03
Motorsykkelen din: DragStar 650 og Varadero 125
Sted: Kolbotn

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Laidback »

Ser at du har fått mange reflekterte svar, mange hensyn som skal ivaretas. Ansvarsfull og snill mamma er det i hvertfall.


Ønsker dere lykke til med valget av doning.

Svar