Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Skal ringe noen forsikrings-selskaper til uken jeg da. Tusen takk den ideen.

Vi skal nok prøve noen modeller, men tenker at selgere er selgere og som uerfaren er man lettlurt..

Fetteren har hatt lappen i fem år, men ikke solgt mopeden sin. Er vel ikke store forskjellen med grunnleggende ting?
Tenkte det var greit å ikke sitte på en sykkel for første gang på kjøreskolen.

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av jodlevann »


Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av DrGreve »

jodlevann skrev:Svorsk, eller Norsk:

http://nmcu.org/files/Full%20Kontroll%2 ... %20res.pdf

:D
:thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Da har jeg forstått det slik at Honda er sykkelen som er best til han.
Og det er nevnt tre stykker:
Honda VT Shadow
Honda Varadero 125
Honda CBF 125

Shadow utgår siden den ikke er så god på dårlige veier.

Er det en av de to andre som dere vil anbefale, eller er de mer eller mindre like ?
CBR og NSR modellene av Honda syntes jeg passasjerplassen så litt for "spennende" ut til at jeg anbefalte de
Er det en av de to som er nevnt eller noen andre?
Er passasjerplassen ok på de to nevnte over?


Hva bør vi se etter når det gjelder brukt sykkel?
Km/pris og hva bør man gå for.
Noen triks på hva som bør tittes ekstra på ol?
Det er til høsten prisene faller litt og man bør se aktivt etter en sykkel? (har gratis lagringsplass til den om vinteren)

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Takk for en link til :D

Sønnen skal få lese dem han også !!

Greit for meg å ha noen argumenter etc når vi skal snakke om sykkel-merke, kjøretøy ol. Så tusen takk alle sammen :D

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Snikkeren »

Jeg la inn høyden hans, og da synes jeg Varaderoen virket litt vel høy for han hvis han skal kjøre med passasjer. Klart at det går, men han når nok ikke skikkelig ned på begge sider samtidig.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av RuneMC »

CBR vs CBF
R er uten kåpe
F er med kåpe
Sitteplassen ingen forskjell tror jeg.
Hva passasjeren ønsker og tør er jo individuelt, noen sitter jo på et "frimerke", men tenker det kan være fordel ihvertfall med toppboks i ryggen da, i tilfelle gasshånden skulle gjøre et rykk...

Varadero 125 går vel for å være en solid og fin MC: http://www.klikk.no/motor/mc/article294648.ece
Som Snikkeren nevner: Reservasjonen går på hvor mye han vil vokse til neste år.

Grunnen til at Shadow evt ikke bør utelukkes er at den passer lave førere og vil tåle mye vekt bak - dvs både passasjer og bagasje (fås bager som kan tres over ryggstøtten). Så det går mest på komfort - dvs ikke like bra støtdemping om det er vei med mye humper f.eks.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av DrGreve »

ceca skrev:Da har jeg forstått det slik at Honda er sykkelen som er best til han.
Og det er nevnt tre stykker:
Honda VT Shadow
Honda Varadero 125
Honda CBF 125

Shadow utgår siden den ikke er så god på dårlige veier.

Er det en av de to andre som dere vil anbefale, eller er de mer eller mindre like ?
CBR og NSR modellene av Honda syntes jeg passasjerplassen så litt for "spennende" ut til at jeg anbefalte de
Er det en av de to som er nevnt eller noen andre?
Er passasjerplassen ok på de to nevnte over?


Hva bør vi se etter når det gjelder brukt sykkel?
Km/pris og hva bør man gå for.
Noen triks på hva som bør tittes ekstra på ol?
Det er til høsten prisene faller litt og man bør se aktivt etter en sykkel? (har gratis lagringsplass til den om vinteren)
Generelt så er sykler som fremstår som velholdte og virker å blitt tatt godt vare på, ja, så er de tatt godt vare på :)
Blant annet dårlige dekk, slitt drivverk(kjede og tannhjul) og slitte bremseklosser gir meg dårlige vibber..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Han er i en vekstperiode nå, men hvor mye som skjer det neste året er umulig å si. Men gjør han som de andre guttene i familien får han i løpet av ett-to år 15-20 cm til nå.

Toppboks i ryggen tror jeg vi skal gå for med tanke på søsteren og evt venner som skal sitte på.

Det er noen grusveier her og humper. Det er skrapet veier på vinteren noe som gir spor i veibanen, men det er vel et problem for alle som har sykkel.

Skjønner at vi skal prøve ut og tenke litt. Er veldig glad for at dere har hjulpet meg så mye.



Når har en sykkel gått så mye at man tenker at den kjøper man ikke når man ikke kan skru selv?
Og har årstall på sykkel noe å si?
Ser de kan være eldre men ha gått lite, mens nye kan ha gått mye..

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Snikkeren »

RuneMC skrev:CBR vs CBF
R er uten kåpe
F er med kåpe
Sitteplassen ingen forskjell tror jeg.
Da jeg sjekket på cycle-ergo.com, så var det en del mer foroverlent sittestilling på CBR'en, enn på CBF'en. Det var også ørlite skarpere knevinkel på R'en.

For passasjeren ser det ut som det er bedre å sitte på F'en.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av RuneMC »

Nå blir det kanskje et "kjettersk utspill" ift MC her, men i 125cc klassen så bør også Scooter vurderes
http://www.dinside.no/866741/honda-pcx125
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ePQUhBELpfA[/video]
Langt bedre miljø for passasjer og automatgir som frigjør endel av oppmersomheten (giring/clutching) som da kan brukes på trafikk istedenfor.
(Men det passer sikkert ikke om interessen er låst på MC)
Sist redigert av RuneMC den 10 mai 2013, 20:58, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Han synes nok den med kåpe er "tøffest".

For den kjøringen som planlegges med søster bakpå, er det til/fra steder og ingen langkjøring(maks 30 min hver vei).
Men vi skal prøve både med og uten henne. Tror jeg må ta mest hensyn til hva han vil kjøre med og som passer hans kropp.
Og så er det en gode for meg (og søsteren) at han kan kjøre henne og hente henne.
Men hun skal helt klart sitte trygt og greit/godt.

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Scooter er nok utelukket ja ....

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Bikeridr »

Heia velsignet bekymringsfulle mammaen. :-)

Som mange har foreslått, så tror jeg også en Varadero er et av de beste valgene dere kan gjøre. Selv har jeg, med ett unntak, utelukkende kjørt Yamaha (tung sykkel), men der er det vel bare XT eller WR som er "crosser" og god nok til snø-sommer-grus kjøring. (Første og beste eksempel her: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41208744" onclick="window.open(this.href);return false; )

Jeg vil også anbefale toppboks til "nybegynner". Det er et praktisk "bagasjelokk" og grei ryggstøtte. Du sier ikke hvor gammel søster er, men antar det er lillesøster og med lavere høyde og vekt enn bror. Uansett, en "litt-for-høy" sykkel er ikke uoverkommelig da den ekstra vekten av en passasjer vil senke salhøyden endel. (Jeg hadde en Yamaha TDM 900 som var "altfor høy" for meg, men med Pappa på baksalen var det aldri problem å rekke ned med hælene).

Jeg vil også på det sterkeste fraråde "innebygde" ryggskinner. Løse, som man setter fast på kroppen med borrelås/strikk rundt magen er de definitivt beste og sikreste. De holder seg på plass, uansett. (Man har jo ikke sikkerhetsseler av "bukseseletypen" i bil heller, og det er det jo en grunn for. ;-) ). Du får heller være ambassadør for at det er tøft å bruke riktig type sikkerhetsutstyr. (Du får lenke til denne siden). De fleste "tungsyklister" jeg kjenner og treffer bruker løse skinner.
Den/de du har kjøpt for x antall år siden er helt ikkert greie. Min ryggskinne er snart 15 år gammel, men har ingen tegn på at den er "oppbrukt".
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Søsteren er like gammel, litt høyere og veier noe mer. Hun vil ikke ha sykkel, tørr ikke kjøre så vi er egentlig spente på om hun tørr sitte på. Samtidig gleder hun seg stort til broren får sykkel og kan kjøre henne, så hun var veldig glad da jeg sa ja til lett-MC.

Det med rygg-skinnene skal jeg ta en ordentlig runde på her hjemme. De vet begge hvor bekymringsfull jeg er (de er det kjæreste jeg har), men det viktigste er at det blir brukt og ikke blir satt på rett før de kommer hjem..

Da virker det som Honda Varadeo kan være et godt alternativ selv om han ikke er så høy ennå.


Han steiler når jeg nevner toppboksen. Sidebokser kan han gå med på.
Han ser at den vil fungere som ryggstøtte, men det er ikke "guttete".
Er det lettere å kjøre med toppboks enn sidebokser mener du?

Svar