Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Som mamma nekter jeg sønnen min moped pga sikkerhet.
Føler han er tryggere på en lett-MC siden han skal kjøre på smale veier, der mange kjører raskt, han unngår farlige forbikjøringer eller å bli "presset" ut av veien.
Han har en søster, og jeg har sagt at jeg sponser bensin hvis han kjører henne litt til og fra også. Da må han ha lett-MC for på moped er det ikke lov med to.

Han har selvfølgelig mange ønsker ang sykkel, mens siden jeg punger ut (oki..konfirmasjonsgave) så må jeg ha et ord med i laget.
Siden jeg har null peiling på sykler har jeg lest masse, men sitter igjen med noen spm.


Han er 160 høy, 40 kg, men blir nok både høyere og tyngre etterhvert :thumleft
Jeg har forstått at han bør ha en sykkel som er forholdsvis "lav" så han kan få bena i bakken.
(foreslo å spikre noen klosser under skoene hans frem til han ble høyere, men det var vist ikke aktuelt.... :scratch )

Han skal ha en sykkel som passer høyde og vekt,
han skal ha en passasjer bakpå,
sykkelen skal ikke trenges å skrues på (for det skjønner ikke jeg eller han noe av) , forstår det slik at det da skal bli en 4-takter.
Den skal brukes til å kjøre til og fra steder, (skole, trening _ litt lengde på avstandene ol)
bør være rimelig/økonomisk i drift.
Gode lys (er en del regn/tåke her)
(og veltesikker for mamma sin skyld.. :lol )

Forslag?
Jeg har lest mye om Honda...
Han vil også helst ha svart.

I tillegg vil han ikke ha bagger/bokser på sykkelen, men hva gjør man da med kjøredress og hjelm når sykkelen er parkert?
Og evt når ha skal ha med søsters kjøredress og hjelm når hun skal hentes?
(hun kan ikke ta det med seg overalt i tilfelle han henter henne??)

Så leser jeg om veltebøyler, støtter under sykkelen, forhøyet vindskjerm. Dette følger altså ikke med på sykler..
Her vi bor blåser det mye, kjører en del lastebiler..
kunne kanskje være en ide med dette, men det er noe man lett kan montere på selv?
Noe annet man bør tenke på som gjør sykkelen bedre/tryggere?

Kan man virkelig kjøre sykkel på vinteren med piggdekk?
Her er de mye slafs og ikke hardpakket snø.

Jeg har ringt flere kjøreskoler for å få råd ang sykler der, men ingen, absolutt ingen har noen råd.

Vil gjerne kjøpe en brukt.
Noen råd da til hva man skal se etter, km og år selvfølgelig..
Siden hverken jeg eller han er noe gode på sykler og motorer og ikke kjenner jeg noen som er det heller..hva bør vi sjekke/se etter?
(Kan man leie inn noen?? :knegg)

Pris -
etter å ha sett på finn.no skjønner jeg fort at vi må opp i mer enn jeg hadde trodd.
Det viktigste er at han får en sykkel som er
trygg,
grei å kjøre og
som ikke må skrues på og ordnes med i ett sett.


Bør jeg kjøpe sykkel før han får lappen så han kan øve en del hjemme/på en tom p-plass?

Når bør han begynne å øvelses-kjøre?
Flere kjøreskoler hadde fult frem til nyåret, han blir 16 år i mai neste år.
Er det "god nok tid"?
(Og jeg forstår at det kommer ann på hvor mange kjøretimer han må ha, men sånn ca..)
De hadde plass på trafikalt grunnkurs i sommer.

Kjøredress må han ha før han møter på kjøreskolen. Er det ok å kjøpe brukt?
Jeg vil at både han og søsteren skal ha jakke med ryggskinne inni.

Noe jeg bør tenke på/har glemt ?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Snikendeugle »

Når det kommer til sykkel, så er vel Honda CBR 125 passende. Ganske "små" sykler til å være sportssykler, og en sitter forholdsvis lavt (sjekk opp på Finn.no).


Kjøreklær så er det nok best passende med 2 delt sett, jakke og bukse. Når han skal av, kan han slenge buksa i en sekk, og bære på hjelmen (eventuelt sette den fra seg et sted).
Søsterns klær og hjelm vil jeg nesten si blir litt tungvindt om han må ha med seg dette overalt når det er hun som vil rundtomkring, da syns jeg det hadde passet bedre at hun tar det av seg når hun kommer frem, og legger det på et trygt sted.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av DrGreve »

Jeg syns du har gjort deg meget gode refleksjoner :)
Uten å virke for bastant, så ville jeg gått for en japse hvis driftsikkerhet skal veie tungt.
Og hvis han skal frakte hjelm med seg når han henter sin søster, så tror jeg ikke han slipper unna en rimelig stor toppkoffert med plass til en hjelm og noe klær.
Og jeg har ingen erfaring med lettsyklene i dag, men har registrert at Honda Varadero 125 får mye skryt, men her er nok den yngre garde på forumet mer oppdatert.
Og hvis han virkelig er oppsatt på å ta lettlappen, så kan det være lurt å kjøpe før oppkjøring for å stille mest mulig forberedt. Problemet er jo at syklene faller litt i pris mot høsten og da er det noen grunker å spare, men det kan løses med piggdekk. En såpass lett sykkel er det ingen problemer med å kjøre på de fleste underlag bare dekkene passer føret. Eneste unntaket kan være slapsføre, men det føret har man ikke mange dager gjennom vinteren, hvis man ikke bor på Vestlandet :)
Uansett, lykke til. :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Takk for tips på sykkel.

Ang. kjøring på søster.
Hvis hun drar til en venninne etter skolen, og han er på trening så kunne han ha tatt henne med seg hjem etter trening. Det er slike ting som dette jeg tenker å sponse han med bensin for, og vil spare meg for mye kjøring.
Da burde hun ha sine klær/hjelm med eller han ha det med.
Tenkte egentlig det var greiest at det "lå en en boks på sykkelen". Skal man forvente at hun bærer med seg kjøreklær og hjem "overalt" i tilfelle han henter henne...og man kan snu det andre veien, skal han kjøre rundt på henne klær/hjelm i tilfelle...

Hvis han er hjemme og sier ja til å hente henne (noe jeg ikke vil forvente) så må han ta med hennes klær/hjelm.
Ok, han kan ha det i en sekk på ryggen, men det ser jeg på som ikke like trygt.

Hvordan løser dere andre dette?
(kjærester/venninner etc. som skal sitte på.- hentes ol)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til MCsiden. :vs

Du er inne på Honda, og det er jo driftssikre sykler. Er det racing type sykkel, eller en litt mer oppreist sittestilling han er ute etter?
Hvis han skal ha passasjer på, så vil jeg anbefale en litt mer oppreist sittestilling. Da er jo Honda CBF 125 et greit valg. Denne tror jeg ikke han vil ha problemer med å nå ned på.

Hvis du sjekker http://www.cycle-ergo.com" onclick="window.open(this.href);return false;, så kan du taste inn høyde og innsømsmål på han, og velge sykkelmodell, så får dere se hvordan sittestillingen blir. Huker du av for show feet on ground får du se hvordan han kommer til å nå ned.

Veltebøyler kan være en grei ting. Ikke så mye pga sikkerheten hans, men pga at man må regne med at sykkelen går i bakken en gang eller to. Da er nok kostnaden til veltebøylene spart inn allerede etter første velt.

Angående kjøreutstyr, så er det ikke plass til det i en toppkoffert sammen med hjelmen. Kanskje det blir plass til det med fullt veskesett. Dersom han skal kjøre med passasjer på, så vil jeg uansett anbefale å ha en toppkoffert på sykkelen. Den vil da virke som en ryggstøtte for passasjeren, og er en sikkerhet for at passasjeren ikke skal dette bakover.

Kjøreutstyr går an å kjøpe brukt, men jeg vil anbefale å kjøpe nytt. Da vet man hvor gammelt det er, og at det ikke har vært i bakken. Hjelm bør uansett kjøpes ny. Halvarssons, Jofama og Lindstrands er forholdsvis rimelig, og har bra kvalitet. Lindstrands er vel den som er mest ungdommelig, med Jofama i motsatt ende. Om han velger tekstil eller skinn er litt opp til dere. Jeg trives selv best i tekstil, da det er vanntett, og jeg slipper å ta på regndress ved en regnskur.

Ryggskinne bør kjøpes løst. Dette er fordi en seperat ryggskinne sitter bedre til kroppen enn en som puttes inni jakken. Den vil ikke flytte på seg under en eventuell velt.

Håper du ble litt klokere. Hvis ikke er det bare å spørre, så er det alltids noen som kan svare. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av RuneMC »

Honda VT Shadow eller lign tenker jeg utifra høyde og at han skal ha passasjer http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40746465

Aberet med cruisere er at de fleste blir lei de fort, så sånn sett Varadero 125 som også vil takle dårlige veier bedre http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41340994

Vinterkjøring, tja, skeptisk. Blir fort kaldt og piggdekk gir ikke like bra grep som for bil (har jeg lest) - innbiller meg at man bør beherske f.eks. gruskjøring/cross-kjøring og ha noe erfaring med å kontrollere sladd før man hiver seg på det. Med passasjer, enda mer skeptisk...

Kjøreutstyr - hvis man tenker støvler, jakke/bukse, ryggplate og hansker tar fort en romslig gymbag plass pr. pers (beskyttere i albuer, skuldre, knær gjør at det tar mer plass enn vanlige jakker etc) - så spørs på garderobemuligheter på skolen. Er det vått vær bør de henges opp til tørk ved anledning. På sommer kan man evt kompromisse med lave MC sko og jeans med innlagt kevlar - men også det blir fort varmt å ha på seg hvis det er varmt i været. Tror ikke man skal basere seg på å lagre klærne på MC'en uansett selv om det hadde vært plass - det kan bli en artig mikrobiologi i de klærne hvis man tenker seg regnskyll på morgnenen og at MC'n står ute i solen med klærne lukket inne i noen sidevesker/toppboks... Hjelm får man evt kjøpt egne låser til så de kan låses til MC'n (hvis ikke plass i toppboks).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Vi bor ikke på vestlandet ;-)

Lappen skal han få, han vil gjerne ha det og han ser også at det vil gjøre han selv mer uavhengig av meg/kjøring.
Vi bor u-sentralt og jeg kjører mer enn gjerne. Men jeg forstår ønsket om å bli selvstendig på den biten der også.
Da kan jeg se etter sykkel allerede nå/mot høsten og så kjøper jeg piggdekk.(hvis jeg forstod det riktig)

Av sykler ønsker han seg typen som ikke er sittesykkel (ikke typen ala Harley)
Når jeg ser på de Honda syklene som er foreslått er det slike han har sett på. Kanskje typen større, men de blir kanskje for store for han og tunge.. (?)


jeg har vært inne på den siden og tastet inn både hans og søsterens sine mål. Desverre ble jeg ikke klokere da jeg ikke vet hva som er "riktig" sittestilling og vinkel på bena. :scratch

Veltebøyle skal han få- takk for svar på det !

Løse ryggskinner har jeg kjøpt i MC butikk til snowboard-kjøring for noen år siden.
Jeg tenkte det var lettere å få dem til å bruke slikt hvis det var inne i jakken, men dette skal jeg nå ta å snakke med dem begge om. vet ikke hvor flaut/ukult det er å dra på seg x-antall ting når man står på skolen og skal kjøre... men de får skylde på meg :vs

Fult veskesett vil han ikke ha. Men at den topp-boksen kan være en ryggstøtte i tillegg var en god ide.
Men både toppboks og veskesett på sidene, det blir vel litt mye på en slik sykkel?
Nå skjønner jeg at det er mye sikkerhetsutsyrt og klær, så det blir litt mye for han å ha med "overalt".
Hjelmen sin kan ha låse fast på sykkelen, mens klærne må han "ha med der han skal".

Men hva gjør dere med passasjeres klær/hjem som ikke sitter på men som skal hentes?

Pga noe vått vær bør vi nok gå for den vanntette varianten av kjøreklær. Takk for tipset.
Da blir det vel nytt tøy på begge , samt hjelm. (burde ha en smiley hvor man ser pengene fly ;-) )

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Det er mange dårlige veier her vi bor, dessverre.

Jeg har basert meg på at sykkelen overvintrer på et lager/inne, og at det er bilkjøring vinterstid.
Men siden piggdekk kom på banen her så.. Men dette er ikke noe jeg skal ta stilling til nå.
Så redd jeg er for han (som mammaer er) så ønsker jeg nok ikke å ha han kjørende mye på vinteren..

Tenkte mest på om jeg skal kjøpe sykkel nå som han er 15 år eller vente til han nærmer seg oppkjøring. Men da får han ikke øvd hjemme/på fritiden, og jeg er redd det blir mange kjøretimer.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Snikkeren »

Jeg tastet inn høyden hans på cycle-ergo.com, og synes sittestillingen så grei ut på CBF 125. :thumleft

Når jeg bare har hentet noen, så har de som regel ikke hatt fullt kjøreutstyr på seg. Enten fordi de ikke har det, eller fordi fruen ikke har tatt det med seg.
Kjører vi hjemmefra så tar hun det på seg, men da blir hun jo også med hjem igjen på samme turen. Dersom søsteren skal ha fullt utstyr på seg, så vil jeg anbefale å kjøpe en stor toppboks slik at det blir plass til en hjelm, jakke og bukse. Ryggskinnen får du nok ikke oppi, og sikkert ikke støvlene heller. Da blir det en risiko å ta om hun dropper kjørestøvler og ryggskinne, eller om hun har de med seg.

Angående ryggskinne kjøpt på sportsforretning, så er denne helt sikkert ikke CE-merket lvl 2. De ryggskinnene jeg har sett på sportsforretninger har ikke hatt lvl 1 engang. Jeg vil anbefale å kjøpe en med lvl 2 beskyttelse. Biltema har en helt kurrant en som jeg bruker selv. Den koster ikke all verden. Men den kan bli litt klam når det er varmt i været.

Du nevner det å kjøpe sykkel tidlig sånn at han får øvd seg litt. Har han noen som kan øvekjøre med han da?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Åhh..takk for hjelp med den inntastingen :-)

Ryggskinnene kjøpte jeg i en MC-butikk, siden jeg tenkte de var bedre enn de i sportsbutikken.
Men jeg kan ta de med meg for å spørre om de fortsatt er bra. De er noen år gamle..

Søsteren trenger kanskje ikke kjørestøvler (vet ikke noe om sikkerheten rundt dem, er vel ved velt/ulykker ol?) Men hun bør vel ha nogenlunde fult kjøreutstyr som passasjer?
Tror du at man får plass til jakke med ryggskinne inni i en toppboks?

Han har en fetter som har moped. Fetteren skal kjøre litt med han i sommer med den og lære han enkel ting.
Jeg har en venninne som har motorsykkel-lappen, men som ikke har kjørt på mange år. Hun sier hun kan se hva hun husker og kan lære han, men da må vi ha en sykkel.
En jeg jobber sammen med har en sønn som kjører aktivt. Jeg vurderer å spørre om jeg kan betale han for noen timer, så det ikke blir haugevis av timer på kjøreskolen. Han kjører Harley.


Ene kjøreskolen hadde pakketilbud som inkluderte fem dobbeltimer. Tenkte det kanskje var en ide å ta den pakken og heller fylle på med kjøretimer, hvis han trengte flere timer.

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Så hvis man henter noen pleier de kun ha hjelm på seg?
Hva er minimum som er lov å ha på, og hva bør man ha på som passasjer?

Kan hende jeg er "alt -for -forsiktig", så si bare ifra til meg. Men det er barna mine vet dere :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av DrGreve »

ceca skrev:Han har en fetter som har moped. Fetteren skal kjøre litt med han i sommer med den og lære han enkel ting.
Jeg har en venninne som har motorsykkel-lappen, men som ikke har kjørt på mange år. Hun sier hun kan se hva hun husker og kan lære han, men da må vi ha en sykkel.
En jeg jobber sammen med har en sønn som kjører aktivt. Jeg vurderer å spørre om jeg kan betale han for noen timer, så det ikke blir haugevis av timer på kjøreskolen. Han kjører Harley.
Her er sannsynligvis den beste "bruksanvisningen" som er laget og er laget av erfarne mc-førere. Den er norsk, men jeg har bare papirutgaven på originalspråket, men svensk forstår de fleste :)
Da kan venninnen din friske opp hukommelsen også.
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/ ... 0SVENO.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ceca
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2013, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av ceca »

Her er sannsynligvis den beste "bruksanvisningen" som er laget og er laget av erfarne mc-førere. Den er norsk, men jeg har bare papirutgaven på originalspråket, men svensk forstår de fleste :)
Da kan venninnen din friske opp hukommelsen også.
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/ ... 0SVENO.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Åhhhh Tusen takk !


Så snille dere er alle sammen :D
Sist redigert av ceca den 10 mai 2013, 19:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av RuneMC »

Loven i Norge sier at kun hjelm er påbudt. Du kan være naken ellers, for å sette det på spissen.

Noen forsikringsselskap krever fullt kjøreutustyr - kan tenke meg de fleste når det gjelder ungdom..

CBR og NSR modellene av Honda syntes jeg passasjerplassen så litt for "spennende" ut til at jeg anbefalte de - men det sikreste er nok å dra til forhandler som helst har noen forskjellige modeller (brukte også) inne, så kan de få prøvesittet. Viktiste er jo at benene rekker ned i bakken på han som kjører, ellers er det mest et spørsmål om komfort om sittestillingen er rett opp og ned eller om han må lene seg langt fremover osv...

Regelen for ledsager til øvelseskjøring er å ha hatt lappen i sammenhengende siste fem år i samme klasse som den som øvelseskjører...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Mamma trenger hjelp til valg av lett MC til sønn

Legg inn av Snikendeugle »

Realistisk sett, som du selv nevnte, så lønner det seg nok å gå for jakke med innebygd ryggskinne, selvom en "løs" ryggskinne fungerer mye bedre om uhellet er ute.
Det netopp fordi det kan være vanskelig til å få de til ha på alt det utstyret når de "bare" skal på skolen, og da er det bedre med en plate i jakka, enn at de ender opp med å ikke ha på den løse overhodet. : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar