Nye sykler i 125cc klassen

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nye sykler i 125cc klassen

Legg inn av kjellv »

LarsE skrev: 16 okt 2019, 22:32
Men allikevel tviholder Yamaha på glødepærer i blinklysene sine?
Ja du kan så si.. Kan jo ikke selge syklene fullspekket, ettermarkedsavdelingen skal jo tjene penger også ;)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Nye sykler i 125cc klassen

Legg inn av LarsE »

kjellv skrev: 16 okt 2019, 22:46
LarsE skrev: 16 okt 2019, 22:32
Men allikevel tviholder Yamaha på glødepærer i blinklysene sine?
Ja du kan så si.. Kan jo ikke selge syklene fullspekket, ettermarkedsavdelingen skal jo tjene penger også ;)
Prøver å vippe KTM og Powerparts katalogen av tronen altså? :knegg

Skjønner jo at de spinker og sparer litt på disse minste og billigste syklene, men hvor mye må man ut med for å slippe unna? Kjenner jeg hadde blitt litt irritert om jeg la 275k i bordet for en R1 og fikk slike store utdaterte klumper. :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye sykler i 125cc klassen

Legg inn av Bjerknez »

Enig. Jeg synes alle motorsykler burde ha led lyd rundt hele. S1000R har fortsatt glødepærer og det kjenner jeg irriterer meg litt. Helt klart at dette er feil sted å spare penger mener jeg. Akkurat der ligger BMW bak mange andre.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nye sykler i 125cc klassen

Legg inn av kjellv »

Vi kan vel alltids mene hva vi vil om dette, men slik er vel realitetene over hele fjøla. Ikke bare i MC-markedet.
Slik selges biler også. I et marked i sterk priskonkurranse er en lav utropspris viktig. Biler annonseres med "pris fra kr." Når kontrakt skal skrives er det tillegg for alt mulig av utstyr, interiør osv. før den endelige salgspris kommer fram.

Litt sånn er det med motorsykler også. Standardutgaven er ofte ganske strippet for utstyr. Mange kjøper den slik, og bygger på etter hvert. Andre kjøper sykkelen ferdig montert med masse fancy, nyttig og bråkete utstyr. Både som selger, og som motorsyklist synes jeg dette er helt greit. Skulle en motorsykkel vært ferdig spekket i standardutgave, ville det være færre valg for å bygge sykkelen slik man ønsker den.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Nye sykler i 125cc klassen

Legg inn av LarsE »

kjellv skrev: 17 okt 2019, 19:32 Vi kan vel alltids mene hva vi vil om dette, men slik er vel realitetene over hele fjøla. Ikke bare i MC-markedet.
Slik selges biler også. I et marked i sterk priskonkurranse er en lav utropspris viktig. Biler annonseres med "pris fra kr." Når kontrakt skal skrives er det tillegg for alt mulig av utstyr, interiør osv. før den endelige salgspris kommer fram.

Litt sånn er det med motorsykler også. Standardutgaven er ofte ganske strippet for utstyr. Mange kjøper den slik, og bygger på etter hvert. Andre kjøper sykkelen ferdig montert med masse fancy, nyttig og bråkete utstyr. Både som selger, og som motorsyklist synes jeg dette er helt greit. Skulle en motorsykkel vært ferdig spekket i standardutgave, ville det være færre valg for å bygge sykkelen slik man ønsker den.
Meget godt poeng! Gjerne ikke like godt for BMWs bommert med hovedlykten (vanskeligere å bytte ut en hoved/baklykt enn for eksempel blinklys), men absolutt for kritikken min mot Yamaha.

Må dog si at jeg er ikke spesielt imponert over Yamaha sine ettermarkeds LED-blinklys. Synes de ser veldig ut som slike billige blinklys man får omtrent overalt, og inntrykket blir ikke akkurat bedre av at man også med Yamaha sine egne blinklys må kutte ledninger og koble selv. Opp mot tredjeparts-blinklys så stiller de ganske bra, men når andre produsenter tilbyr blinklyskit som ser originale ut (så originalt som LED-blink ser ut på en 10 år gammel sykkel) og som er 100% plug-n-play, så virker det ganske billig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye sykler i 125cc klassen

Legg inn av Bjerknez »

Nja...

For å dra paralellen til bilmarkedet slik jeg kjenner det.

Dyrere biler har som oftest alt av led på plass. High end BMW modeller etc. Mens billigere biler har dette i beste fall som tilvalg. BMW fåes igså med laserlys i følge en artikkel jeg leste her om dagen, men nok om det. Nå har vel biler hatt xenon de siste 10 årene også....

Når man kjøper en motorsykkel i premium segmentet så forventer jeg også led. Kanskje ikke på en Yamaha MT07, men på en sykkel ala MT10 feks. Om ikke annet kunne det vert et tilvalg for den som ønsket dette.

Glødepærer er og blir gammeldags i dag. Man får snart ikke engang kjøpt en lommelykt med glødepærer lenger. Men kjøper man en motorsykkel til 300 laken, så har dem satt inn dette. Nesten så man føler seg litt snytt....

Svar