MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Forum for fulleffekt tung-MC
Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Tysnes »

Dette var vel det heftigeste en kunne få kjøpt i USA, på slutten av 70-tallat.
Tror ikkje fabrikkgarantien gjaldt, siden turbo-kitet ikkje var orignalt.
http://michaelsmotorcycles.com/1978Kawa ... rbo57.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

I begynnelsen av andre verdenskrig trengte USA,s hær en sykkel som kunne brukes overalt i verden, også i ørkenen i Nordafrika.
Hæren ga HD og Indian ordre på 1000 sykler til utprøving og evt produksjon.
Et av kravene hæren stilte, var at motorene skulle tåle varmen i ørkenstrøk. Et annet krav var at de skulle ha kardangdrift.

Harleys V-twin motorer tålte ikke ekstrem varme under stor belastning.
Fra 1942 laget HD derfor sin eneste serie av sykler med boksermotor. Motoren var nesten identisk med BMWs R75, bla annet er
boring og slaglengde 77,8 mm på begge.
classfeb_400.jpg
xa-gi.jpg
Syklene som var beregnet på ørkenkjøring hadde stålfelger og bredere dekk.
XA_Sand.jpg
Det ble ikke produsert mer enn de 1000, eller 1011 som en annen kilde oppgir, som hæren bestilte til utprøving.
Sykkelen fungerte etter forutsetningene, men ble utkonkurrert av en bil som hærens lette kjøretøy.
Den ikke helt ukjente Jeep.
xa-ama.jpg
BMW ? Fant ingen "bevis", men etterretningen hadde ganske sikkert forsynt HD-fabrikken med det som var verdt å vite om R75.
220px-Xa-engine.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Kjellrf »

norseXL skrev:

Honda klarte aldri å konkurere 750 mot 2-t, om det er det du prøver å hevde, eller kanskje jeg misforstår?
Ikke i direkte konkurranse, men Fred Merkel klarte å slå banerekorden på en av de kjente italienske banene med RC30 , den forrige blei satt under et GP500-løp året før. Dette til tross for ca 30 kg mer vekt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av joo »

Tysnes skrev:Dette var vel det heftigeste en kunne få kjøpt i USA, på slutten av 70-tallat.
Tror ikkje fabrikkgarantien gjaldt, siden turbo-kitet ikkje var orignalt.
http://michaelsmotorcycles.com/1978Kawa ... rbo57.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mener der var en Kawa 1300 som ble satt turbo på her i landet tidlig på 80-tallet. Og det var ei lita flis av ei berte som kjørte den.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

joo skrev:
Tysnes skrev:Dette var vel det heftigeste en kunne få kjøpt i USA, på slutten av 70-tallat.
Tror ikkje fabrikkgarantien gjaldt, siden turbo-kitet ikkje var orignalt.
http://michaelsmotorcycles.com/1978Kawa ... rbo57.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mener der var en Kawa 1300 som ble satt turbo på her i landet tidlig på 80-tallet. Og det var ei lita flis av ei berte som kjørte den.
Det var flere, se http://www.z1300.no" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

Laverda ble startet opp på slutten av 1800-tallet av Pietro Laverda senior, og selskapet produserte landbruksmaskiner frem til
slutten av andre verdenskrig.
Da så Fransesco Laverda et behov for små og lette motorsykler. I 1950 presenterte selskapet, som hadde byttet navn til Moto Laverda,
sin første sykkel.
Sykkelen var 75 cc, firetakt med en toppfart på 70 km/t. Toppfarta var veldig viktig for salget i Italia, det samme gjaldt
driftsikkerheten.
På den tiden ble det hvert år arrangert lange landeveisløp, og seier gav øyeblikkelig suksess i markedet.
I 1953 vant Laverdas 75-kubikker sin klasse i Giro d,Italia med en gjennomsnittsfart på 81,3 km/t over 3049 km.

I 1968 kom Laverda 650, som var inspirert av Honda CB 72. 650en ble snart til 750, en sjeldent god sykkel på slutten av 60-tallet.
Den hadde hverken oljelekkasjer eller korte intervaller mellom motoroverhalingene, som var vanlig blant de fleste syklene på den tida.

Den mest berømte Laverdaen er allikevel RGS 1000.
Første gang presentert i Milano i 1969, men kom ikke i produksjon før 1973.
Motoren var en 180 graders trippel, dvs at stempel nr 1 og 3 beveger seg paralellt, og nr 2 er førskjøvet 180 grader i forhold til de to andre. Naturlig ubalanse og dermed kraftig vibrasjon.
Syklene kom i flere og forbedrede utgaver, og i 1975 kom de første fabrikkracerne med 120 graders veivaksling.
Det gjorde Laverdaen mere konkurransedyktig i forhold til japsene som var omtrent vibrasjonsfrie i forhold til den gamle motoren.
120-gradern ble produsert for salg fra 1982, og den første modellen het RGS 120 Jota.

1000- kubikkeren hadde like god motoreffekt som de store japanerne og gjorde det godt i superbike.
Syklene var av alle plasser i verden svært populære i Sverige.
I superbike konkurrerte Jotaen mot Honda CBX, Honda CB 900, Guzzi 850 LeMans, Suzuki GS 1000 og flere, og gjorde det veldig bra.

Utover 80-tallet fikk laverda økonomiske problemer samtidig som de utviklet V6-motoren, og den siste trippelen ble produsert i 1989.

Laverda Jota.
120_jota_200.jpg
laverda-1.jpg
laverda-jota-1000-989x570.jpg
Laverda-Jota-orange-met_b3.jpg



Kilde http://www.breganzane.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

Prototypene !!
Herlige nye modeller som kommer neste år, eller om etpar år, eller kanskje aldri ?
Så lenge det har blitt laget mc,er har det blitt laget prototyper og konseptmodeller.

BMW R 7 fra 1934.
Designeren mente at motorsyklene hadde sett ut som sykler med motor lenge nok og ville skape et homogent design,
og den hadde da utvilsomt linjer.
R 71 hadde litt av de samme linjene da den kom i 1935 (?).
081101art03.jpg

På 70-tallet var det slett ikke vedtatt en gang for alle at det var 4-takt som gjaldt. Tre av de "fire store" laget store 2-taktere helt frem til midten av 70-tallet. Kawasaki KH 500 og 750 er vel kjent for alle.
De laget også en 4-cylindret "squarefour" som aldri ble annet en en prototype.
Kawasaki-1971-SquareFour-2stroke-prototype-small.jpg

Japanerne hadde sin egen måte å gjøre tingene på.
Først kom brosjyrer og plakater, gjerne ett år eller to før modellen ble presentert, hvis den ble ble presentert.
Yamaha GL 750 var en firecylindret, vannkjølt totakter som kom så langt som til forhåndsbestilling, og så var det slutt.
Det ble visstnok produsert 12 eks.
GL_750_2.jpg

Synd, det var en pen sykkel, med motor basert på raceren TZ 750.
GL_750.jpg

Wankelen kom, så,og forsvant i løpet av noen få år, med noen få unntak som var i produksjon litt lengre.
Bla a DKW, NSU, Norton og Van Veen.
Suzuki RE5 er forlengst en klassiker som det finnes mange igjen av, men både Honda, Yamaha og Kawasaki laget Wankelmotorer.
Hondas 125-kubikker ble produsert ei stund, og andre kom bare til prototypestadiet.

Som denne Kawasakien.
Kawasaki-X99-small.jpg
Og Yamahas Wankel:
d73ba08.jpg
Da gikk det bedre med Kawasakis 750 Turbo.
Samme gamle oppskrifta: slipp brosjyrene noen år i forveien og sjekk innterressen.
Kawasaki%20GPZ750%20Turbo%20%201.jpg
Italienerne laget også noen svært interresante prototyper.
Som f eks Laverda V6. Raceren ble kjørt i noen løp og skulle masseproduseres, men det ble for dyrt og fabrikken gikk konkurs....
Laverda%20V6.jpg
Moto Guzzi W 103
moto-guzzi-w103.jpg
Desmo V8, fra Ducati, selvsagt.
122-1306-01-o+ducati-engine+.jpg
Skulle ta med noen bilder av Harley Davidson Nova også, men hadde nådd "taket" på antall vedlegg, så det får bli en annen gang.
Hvis ikke noen andre kan bidra med historien og bilder ??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

Her er NOVA, HDs V4 som skulle ta opp konkurransen med japanerne og italienerne.
Pga av dårlig økonomi som følge av at salget var i fritt fall, ble den aldri satt i produksjon.
Harley%20Nova%20Prototype.jpg
Jeg fant en artikkel på norsk med mange bilder, så jeg legger likegodt bare en link til artikkelen.

http://hd4um.com/Thread-Harley-Davidson-Prosjekt-Nova" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Intruder »

Jompa,eller noen annen,kan du avbilde og kommentere genimaskina fra øst,Ural ?
Og gjerne Jawa å !! :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av DrGreve »

Når man snakker om Wankel, så kommer man ikke utenom Van Veen og OCR1000.
Legendariske Van Veen OCR 1000 var prestisjeprosjektet til den nederlandske Kreidler-importøren Hendrik van Veen. Allerede i 1972 laget han sin første prototype med motor fra Mazda og ramme fra Moto Guzzi.
Ingenting av dette er å finne igjen på den ferdige OCR 1000 i 1977. Her var det en modifisert to-rotors Comotor (Peugeot-Citroën) på hele 996 kubikk, egenutviklet drivlinje og chassis. Rotorhuset var vannkjølt, mens rotorene var oljekjølte.
OCR 1000 var utviklet i samarbeid med Porsche og var en teknologisk parademarsj, med blant annet digital tenning, bensininnsprøytning, hydraulisk tørrklutsj, kardang og gassdempere foran og bak.
Den hotteste innsprøytningsversjonen hadde makseffekt på over 130 hester og en toppfart på 212 km/t.
Van Veen sparte ikke på noe under utviklingen av OCR. Det var ikke til å unngå at OCR 1000 ble forferdelig dyr, også for van Veen, som sies å ha brukt 60 millioner av sine egne penger for å utvikle sykkelen.
I 1979 var det kroken på døren for et av MC-historiens mest myteomspunnede prosjekter.

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... eea990.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av MGR1 »

Jompa skrev:I begynnelsen av andre verdenskrig trengte USA,s hær en sykkel som kunne brukes overalt i verden, også i ørkenen i Nordafrika.
Hæren ga HD og Indian ordre på 1000 sykler til utprøving og evt produksjon.
Et av kravene hæren stilte, var at motorene skulle tåle varmen i ørkenstrøk. Et annet krav var at de skulle ha kardangdrift.

Harleys V-twin motorer tålte ikke ekstrem varme under stor belastning.
Fra 1942 laget HD derfor sin eneste serie av sykler med boksermotor.....
HD laget boksermotorer allerede på 20-tallet:

Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av MGR1 »

Når vi snakker om boksere; her er en interessant Jawa 500 prototype:

Bilde

Den ble laget bare i noen få eksemplarer. Kommuniststyret så ingen gevinst i å lage nye modeller når de gamle solgte uansett, så prosjektet ble stoppet. CZ hadde også noen flotte prototyper på 70- og 80-tallet som det gikk tilsvarende med.

Denne aktuelle maskinen står forøvrig på Praha tekniske museum.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av Jompa »

MGR1 skrev:
Jompa skrev:I begynnelsen av andre verdenskrig trengte USA,s hær en sykkel som kunne brukes overalt i verden, også i ørkenen i Nordafrika.
Hæren ga HD og Indian ordre på 1000 sykler til utprøving og evt produksjon.
Et av kravene hæren stilte, var at motorene skulle tåle varmen i ørkenstrøk. Et annet krav var at de skulle ha kardangdrift.

Harleys V-twin motorer tålte ikke ekstrem varme under stor belastning.
Fra 1942 laget HD derfor sin eneste serie av sykler med boksermotor.....
HD laget boksermotorer allerede på 20-tallet:

Bilde
Oi, det visste æ jo egentlig :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av MGR1 »

Jompa skrev: ......
Oi, det visste æ jo egentlig...
Joda. Det går flere av dem i Norge. Jeg kjenner en som har en. Kong Olav (dengang kronprins) kjørte også en HD bokser på 20-tallet.

Brukeravatar
kayb
Innlegg: 3
Registrert: 15 aug 2013, 00:11
Motorsykkelen din: BMW R1200 GS (WC) 2013

Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene

Legg inn av kayb »

For de som ikke har sett disse videoene fra JayLenosGarage er det bare å knabbe lørdagsgodtet til ungene og benke seg foran skjermen. Det er jo lov å drømme, eller hva? :-)

[video]http://www.youtube.com/watch?v=VdhgDvc2AWo[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=yex_58FkQsU[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ikv0jwuMCM4[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=AbPRbMYQMbk[/video]

Svar