Sykkel for høye førere?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel for høye førere?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er i grunn delvis enig med Juicebox her. Vertfall med tanke på de aller minste syklene, men uansett så er jo hovedpoenget at man selv liker sykkelen og at man sitter godt på den. Jeg tror at en to meter høy person uansett ikke vil sitte godt på en sykkel ala MT07 uansett og da vil jo en slik sykkel falle utenfor.

De fleste sykler har mulighet for tilpasninger med tanke på forhvilere, girshaltere, salhøyde, rize bars etc. Jeg tror ikke modifikasjonene på en sykkel med "normal" størrelse vil få en til å se dum ut på noe som helst måte, for SÅ store forskjeller tror jeg ikke det er.

Det er 20cm. forskjell fra 1.80 til 2.00 meter og når man sitter sammenkrøket på en sykkel så er det begrenset hvor synlig dette er. Hvordan man selv opplever sittestillingen er noe annet derimot, så det hele tror jeg koker ned til at hvis man velger en sykkel man sitter godt på, med de modifikasjonene produsenten tilbyr så vil man ikke bli gjort til latter grunnet det estetiske.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Sykkel for høye førere?

Legg inn av kgjersda »

Har brukt denne sida litt for å sammenligne motorsykler:

http://cycle-ergo.com/
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sykkel for høye førere?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er selv 194cm med 90cm skrittlengde.
Unngår man de mellomstore japanerne, så kan man trives med det meste tror jeg.
Kjører rundt på en Jawa 350 nå på vintern, og jeg synes den er helt topp å kjøre til tross for at den er liten. Man føler seg imidlertid ikke særlig plantet. På kjøreskolen hadde jeg Yamaha FZ6 og XJ6, akkurat for små til at jeg synes de var behagelige, men ikke så verst for 10-15mil i slengen. Jeg har kjørt noe VFR800, funker fint å kjøre, men litt liten i det lange løp.

Jeg begynte å se på litt større europeiske sykler og endte selv opp med en facelift K1200RS. Sitter veldig godt plantet, og meget komfortabelt. Jeg synes Adventure-klassen er fin, men er du som meg, så er kanskje en sportssykkel mer spennende :)
Jeg kjører med fothvilere i nedre posisjon samt, setet i bunn og styret helt frem.. Sitter utmerket. Forrige eier var to meter og hadde samme konfigurasjon bortsett fra at han likte å ha setet i øverste posisjon, dvs. ca. 4-5cm høyere.

En kollega sin tidligere GSA, det som forundret meg, var at salhøyden faktisk ikke er så forskjellig fra K1200RS.. Er mer plassering av fothvilere og styret. Klart at GSA er litt høyere, men det skiller neimen ikke mye med salen i øverste posisjon på K1200RS.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Sykkel for høye førere?

Legg inn av KåreDump »

Jeg er 194cm og rimelig kort i beina.
Derfor ser min sykkel sånn ut:
IMG_1179.JPG
:lol :lol

Hadde tidligere en Suzuki TL 1000S, den passa meg ikke så verst. Eldre ZX9R var også ganske romslige.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

KawaKjetil

Re: Sykkel for høye førere?

Legg inn av KawaKjetil »

Jottleif skrev: 17 feb 2018, 22:34 Hei,

Tok lappen på mc i fjor høst og nå har tiden kommet til å kjøpe min første sykkel. Er på jakt etter en «allround» sykkel. Er 1.98 høy så utfordringen er å finne noe som kan passe til meg. Noen høye personer her inne som kan tipse om anbefalte modeller?
Gratulerer med lappen og lykke til med valg av sykkel.
Et par refleksjoner:
- Finn ut hva du skal bruke sykkelen mest til. Korte turer som pendling og kveldsturer eller lengre ekspedisjoner. Noen sykler kan gi deg glede på både korte og lengre turer. Andre kan være litt enten eller.
- Liker du rekkefirer, 2 sylindret, V motor, boxermotor etc. Motorkarakteristikk er veldig forskjellig og ikke så vanlig idag å endre på nye sykler. Dette er en viktig ting å ta i betraktning. Har sykkelen feks "bare" 100hk og ca 100Nm, ja da er det slik inntil du evt bytter den ut. Og det gjør de fleste etter en kort karriere på førstekjøpet.
- Alle anbefalinger du får er farget av den sykkeltypen de som anbefaler deg eier selv :D

Kjøp sykkelen du får lyst på og som gir deg en god feeling, det er ganske mange å velge iblandt på markedet idag.
Den perfekte sykkel er ikke bygget enda, desverre. Eller kanskje jo :D

Almeland
Innlegg: 20
Registrert: 05 aug 2016, 19:07
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008

Re: Sykkel for høye førere?

Legg inn av Almeland »

Er 194 på sokkelesten og sitter fint på Yamaha TDM 900 :-)

Svar