Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Forum for fulleffekt tung-MC
Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

mogs skrev: 19 jun 2021, 22:55 Hei! Jeg gikk fra R1200 GS til en tenere 700 ( T 7 ) for å få en lettere sykkel å ta "ta tak i". Litt kjøring for alt fra morrotur til handling på butikken eller på lengre tur. Er vel i utgangspunktet en real Paris - Dakarmaskin og er laget for tøft bruk. Men denne er jammenimeg brukendes til mye. Fjæringa er satt opp til en liten japaner så bakfjæra har jeg oppgradert så den er satt opp til meg med passasjer, eller godt med pargas. Har Kriega softbager som vesker. Ser mange med samme sykkel kjøper dekk som er mer asfaltvennlige enn orginaldekkene. Det er jo Yamaha så kvalitet er det og service er godt utbredt over hele landet. Et greit poeng å ha med seg. Ikke no kanonkule med to på, men nok pulver er det. Jeg er i hvertfall meget fornøyd med denna sykkelen. :prf
Moro å høre! Tenere 700'n, er jo latterlig billig i innkjøp og drift, men jeg har jevnt og trutt passasjer bakpå, enten fruen eller minstemann i huset og akkurat på passasjer-komforten faller dessverre 700'n helt gjennom
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av mogs »

Hal73 skrev: 19 jun 2021, 23:22
mogs skrev: 19 jun 2021, 22:55 Hei! Jeg gikk fra R1200 GS til en tenere 700 ( T 7 ) for å få en lettere sykkel å ta "ta tak i". Litt kjøring for alt fra morrotur til handling på butikken eller på lengre tur. Er vel i utgangspunktet en real Paris - Dakarmaskin og er laget for tøft bruk. Men denne er jammenimeg brukendes til mye. Fjæringa er satt opp til en liten japaner så bakfjæra har jeg oppgradert så den er satt opp til meg med passasjer, eller godt med pargas. Har Kriega softbager som vesker. Ser mange med samme sykkel kjøper dekk som er mer asfaltvennlige enn orginaldekkene. Det er jo Yamaha så kvalitet er det og service er godt utbredt over hele landet. Et greit poeng å ha med seg. Ikke no kanonkule med to på, men nok pulver er det. Jeg er i hvertfall meget fornøyd med denna sykkelen. :prf
Moro å høre! Tenere 700'n, er jo latterlig billig i innkjøp og drift, men jeg har jevnt og trutt passasjer bakpå, enten fruen eller minstemann i huset og akkurat på passasjer-komforten faller dessverre 700'n helt gjennom
Det lever flott på smak og behag. 😊 Litt spent på hva du legger i passasjerkomforten? 🤔

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

Jeg tenker kun på setet. Det er ikke et passasjersete jeg ville ha sittet på i mange timer. I mitt hodet har 700'n et enkelt og prisgunstig sete, men noe komfort sete er det ikke. Jeg har en halvdårlig rygg, så det er mulig jeg er litt ekstra følsom på slikt. De tre i heimen som sitter på har også blitt veldig glad i å ha en toppboks bak som ryggstøtte. Nå kan man sikkert montere en toppboks bak på denne også, men noe direkte vakkert blir det vel ikke siden den kommer til å stå temmelig langt ut bak. Men om toppboks bak er vakkert eller ei kan nok diskuteres :)

Når det er sagt så har jeg ikke kjørt en Tenere 700. Spurte den lokale forhandleren forrige runde hvor jeg skulle bytte sykkel om å få testekjøre den, men fikk beskjed om å vente til våren når Yahama selv kom kjørendes med demosykler. Dette var på høsten. Dro noen dager senere på MC Huset i Nydal og fikk prøvekjøre akkurat det jeg ville av sykler og kjøpte dermed en BMW. Nevner dette siden valg av sykkel gjerne henger litt sammen med forhandleren man er innom. Droppa å kjøpe BMW 800/850 nettopp på mangel av komfort for passasjer, eller det var en av hovedgrunnene til at jeg ikke gikk for den
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av mogs »

Hal73 skrev: 20 jun 2021, 09:29 Jeg tenker kun på setet. Det er ikke et passasjersete jeg ville ha sittet på i mange timer. I mitt hodet har 700'n et enkelt og prisgunstig sete, men noe komfort sete er det ikke. Jeg har en halvdårlig rygg, så det er mulig jeg er litt ekstra følsom på slikt. De tre i heimen som sitter på har også blitt veldig glad i å ha en toppboks bak som ryggstøtte. Nå kan man sikkert montere en toppboks bak på denne også, men noe direkte vakkert blir det vel ikke siden den kommer til å stå temmelig langt ut bak. Men om toppboks bak er vakkert eller ei kan nok diskuteres :)

Når det er sagt så har jeg ikke kjørt en Tenere 700. Spurte den lokale forhandleren forrige runde hvor jeg skulle bytte sykkel om å få testekjøre den, men fikk beskjed om å vente til våren når Yahama selv kom kjørendes med demosykler. Dette var på høsten. Dro noen dager senere på MC Huset i Nydal og fikk prøvekjøre akkurat det jeg ville av sykler og kjøpte dermed en BMW. Nevner dette siden valg av sykkel gjerne henger litt sammen med forhandleren man er innom. Droppa å kjøpe BMW 800/850 nettopp på mangel av komfort for passasjer, eller det var en av hovedgrunnene til at jeg ikke gikk for den
:-k Da sier jeg som en gammel kollega av meg sa " Ålreit, da sier vi det". :D Er nok ikke enig med deg i dine vurderinger og antagelser. Men det er vel sånn livet er. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 19 jun 2021, 20:14 Jeg kjenner ikke så godt til BMW siden jeg aldri har eid en og vet lite om servicekostnadene.
Men er litt nysgjerrig på akkurat dette; som hva en må betale for en hovedservice på en BMW 1200/1250 GS?
Har hørt flere nevne at både deler og service på BMW er ganske dyrt...
Stemmer dette, tro?
Ingen med erfaring som vil svare på dette :scratch ?
:-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

mogs skrev: 20 jun 2021, 10:17
Hal73 skrev: 20 jun 2021, 09:29 :-k Da sier jeg som en gammel kollega av meg sa " Ålreit, da sier vi det". :D Er nok ikke enig med deg i dine vurderinger og antagelser. Men det er vel sånn livet er. :)
Høres ut som om jeg må sjekke ut Tenere 700 litt nærmere. Takk for innspill mogs ! Det er jo dette som er helt supert med forum - få andres synspunkter og erfaringer :twothumbs:

Jeg har "låst" meg litt fast i bruksområdet til Tenere'n og tenker primært grus/skog og korte asfalt-turer og dermed muligens avskrevet den vel kjapt. Jeg kjører som nevnt GSA i dag og er i overkant bortskjemt med komfort. Men så vil jeg jo trappe litt ned prismessig, og da må jeg også gå lit ned på komfort, tipper jeg.
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av FredrikE24 »

Tror nok ikke servicekostnader er så mye verre enn alt annet. Men disse BMWene er ikke særlig basic, og slikt sett kan mer gå galt og mindre kan fikses i felten.

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

FredrikE24 skrev: 20 jun 2021, 11:41 Tror nok ikke servicekostnader er så mye verre enn alt annet. Men disse BMWene er ikke særlig basic, og slikt sett kan mer gå galt og mindre kan fikses i felten.
Interessant. Hvis det stemmer så faller det økonomiske argumentet mitt bort. Står da igjen med "størrelse" som et gyldig argument for bytte av sykkel. Samt gleden av å kjøre noe annet - det er alltid grønnere på andre siden av gjerdet :thumleft
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Tore L »

AJ skrev: 20 jun 2021, 10:37
AJ skrev: 19 jun 2021, 20:14 Jeg kjenner ikke så godt til BMW siden jeg aldri har eid en og vet lite om servicekostnadene.
Men er litt nysgjerrig på akkurat dette; som hva en må betale for en hovedservice på en BMW 1200/1250 GS?
Har hørt flere nevne at både deler og service på BMW er ganske dyrt...
Stemmer dette, tro?
Ingen med erfaring som vil svare på dette :scratch ?
:-k
Erfaring og erfaring, men jeg kan jo si litt om dette.
Mine to første BMW ( K 1200 GT og R 1200 GS)hadde jeg service hos Leeres i Fredrikstad og synes egentlig ikke dette var spesielt dyrt. Førstegangs service på GS'en var rundt 3000,- 30000 km service på GT'en, tror jeg betalte ca 4000,-
Det skal også sies at Leeres ikke er kjent for å være billig, og hva dette ville ha kostet ved Speed er ikke jeg sikker på. Fikk feil på ABS pumpa på GT'en som kostet rundt 25000,- å bytte ( ikke billig). Men, har finnes det billigere måter å reparere dette på, en å kjøpe ny ABS enhet.
40000 km på min K1300 GT, ble på rundt 5500,- ved Motor Teknikk i Kristiandsand.

Og så kommer da spørsmålet om dette er dyrt i forhold til andre mc merker, og det vet ikke jeg noe om.
Føler nok at BMW muligens ikke er billigst i klassen, men tror ikke de er dyreste heller.
For meg er ikke prisen den viktigst, men nærheten til verkstedet og servicen du får når du kommer. Siden jeg bor i Sarpsborg, skulle jeg egentlig ha kjørt Honda - Kawasaki - Triumph eller Yamaha, og kjøpt mc av Alf Graarud Motor AS - for der blir jeg veldig godt tatt i mot når jeg kommer - Og det er viktig for meg, at du føler deg velkommen og får den servicen du ønsker. :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av mekkern »

Sånn er det greit med flere sykler. Tar den som jeg har lyst til i dag og hvor jeg vil kjøre. 🤣
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Ketil »

AJ skrev: 20 jun 2021, 10:37
AJ skrev: 19 jun 2021, 20:14 Jeg kjenner ikke så godt til BMW siden jeg aldri har eid en og vet lite om servicekostnadene.
Men er litt nysgjerrig på akkurat dette; som hva en må betale for en hovedservice på en BMW 1200/1250 GS?
Har hørt flere nevne at både deler og service på BMW er ganske dyrt...
Stemmer dette, tro?
Ingen med erfaring som vil svare på dette :scratch ?
:-k
Jeg betalte vel 3500,- for 10 000 km service, tok det hos mitt lokale verksted i Oulu (730 km unna). Nå er det klart for 20 000 km service, hvor det blant annet er sjekk av ventiler og smøring av splines på kardang. Det er vistnok den den dyreste servicen og koster etter det jeg har fått oppgitt i Norge ca. Kr. 7500,-. Jeg har aldri hatt mc tidligere som jeg har hatt på service, har gjort det meste selv, det eneste som jeg har fått gjort et sjekk av ventiler og det kostet alene ca. 3500,- for Super Teneren på et Yamaha verksted.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Olav K »

Kjører GSA 1250 2019 mod

Skal på 40K service nå til uka, hovedservice med ventilsjekk, prisen er ca 5400,-
Ikke ille, hovedservice på Triumphen jeg hadde, kosta vel det tredoble pluss litt.

10 og 30K service har vel lagt i området rundt 3000 tror jeg.

Jeg har kjørt Tiger 900 en liten runde på variert underlag, men etter 40K med GSA faller den igjennom på alle vis (for meg)
Vekten er rett nok flyttet noe ned, og den er endel lettere enn GSAen min, men sammenlignet med en GS (uten A) er ikke vektforskjellen så gjennomgripende i mine øyne (197 kg tørr) mot GS sine 249 våte kg .
Måten GSen er balansert, er helt unik.

ParaLever dempingen framme gjør aktiv svingkjøring til en lek, når du f.eks bremser inn mot sving "setter" hele sykkelen seg, og det skal godt gjøres å holde følge, spesielt i svingete nedoverbakker.

Trippelmotoren til Tigern krever mer turtall for å oppnå optimalt dreiemoment, og i tillegg er det mindre av det, over hele linja, så jeg opplever igjen GSAen som mye mer lettkjørt, til tross for vekten. Effektkurven til GS(A) er helt fantastisk anvendelig i daglig bruk.

Så i sum, jeg hadde heller valgt å gå ned fra GSA til GS for å få litt mindre vekt, som fortsatt er uhørt velbalansert, samt mindre volum med sykkel.
Andre sykler framkaller kun et dempet "gjesp" hos meg :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Leoparden »

ErikW skrev: 19 jun 2021, 19:55 Har såvidt sittet på en Tiger 900 og synes det var en det jeg kaller topptung sykkel, så forstår ikke at du vil bytte bort det du har til en slik. Nå var vel den jeg prøvesatt en 2017 modell tror jeg.
Forstår heller ikke at en Triumph kan være rimeligere å ha service på enn en BMW Boxer, der alt er tilgjengelig sittende på en krakk i forhold til å måtte demontere en hel sykkel for å justere f.eks ventiler :-k
Er det ikke mye elektroniske dubeditter på en Triumph også?
Jeg tror det er den eldre, tyngre og mer topptunge tiger 800 du har vært på, da den «nye» lettere og med lavere tygndepunkt 900`en ble lansert sent i 2019.

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av Hal73 »

Olav K skrev: 20 jun 2021, 16:55 Så i sum, jeg hadde heller valgt å gå ned fra GSA til GS for å få litt mindre vekt, som fortsatt er uhørt velbalansert, samt mindre volum med sykkel.
Andre sykler framkaller kun et dempet "gjesp" hos meg :-D
Å, herre! Skal se jeg ender opp med en 2021 850 GS. Jeg er jo godt fornøyd med kjøreegenskapene til GSA'n. Skal innom BMW forhandleren på tirsdag og bytte dekk bak, så i kjent stil så vandrer jeg vel ut derifra med en ny sykkel :crazy:
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?

Legg inn av FredrikE24 »

F850GS er kapabel. Kjørte tur med en med slik for et par helger siden. Det er imidlertid noe litt annet enn R1250GS. Den er ganske basic.

Svar