Honda CBR1000F

Forum for fulleffekt tung-MC
mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Honda CBR1000F

Legg inn av mekkern »

En ting en skal være litt forsiktig med på 87-88modellen SC21.
er å bruke avslått motor som brems ved rygging..
Denne modellen har ikke noe "tilbakelås" på strammeren og kan kamme over ved rotasjon bakover.
dette erfarte jeg etter årets tur. Da jeg hadde rygget den ut av gamle transiten og startet den så raklet den som en diesel.
Trodde først at kamstrammeren var løs og det var grunnen til raklinga men dengang ei..
etter litt demontering og bruk av kamera så fant jeg at alle innsugsventilene hadde laget merker i stemplene og at den hadde kammet over bakover på inn og ut kammene.
IMG_9427.JPG
Så dette må ha skjedd ved "reversj" ellers hadde det vært etterslep på kammene.
Men dette er tydligvis solide saker og ved kompressjonstest så hadde jeg fortsatt 15bar på alle sylindrene og ventilklaringene nesten spot on.
så etter litt kødding med å justere meg tilbake (hurra for påskrudde kamdrev) så var jeg tilbake på null og en lærdom rikere.
IMG_9431.JPG
Kamstrammeren på SC21 sitter forresten på den jævligste plassen mulig-under kammene ned mellom sylinder 2-3 og må ha ut kammene for å kunne skiftes(ikke spør hvordan jeg fant ut dette).
IMG_9432.JPG
kjedestrammer bilde vist oppned.
IMG_9444.JPG
hjemmelaget verktøy for ventiljustering.Det er flattrekkerspor-ikke umbraco som i boka (mulig 600ccm)
IMG_9443.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda CBR1000F

Legg inn av dypen »

God info og veldig viktig å ta meg seg for CBR1000F eiere! Kjedestrammeren’s plassering er der jeg har merket med rød firkant på bilde …

CB1EADBC-BE79-4244-B618-A7A3217CBD88.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Honda CBR1000F

Legg inn av Kjellrf »

Jeg hadde en 1990 SC24 i rød/hvit, i 1991-92, en av 12 som blei tatt inn i den farven. Kjørte 19.000km på ett år.
Rett etter jeg solgte den, låste giringa seg. Viste seg å være nålelageret i drevdekslet som var tørt. Ringte Kellox da feilen oppstod, og de (Frosterud) ringte tilbake etter 2-3 timer og sa det var en lignende feil i Italia i 1989...
Drivinga til oljepumpa røyk for neste eier etter 55.000km.
Bortsett fra vindstøy fra kåpeglasset, er det en fin langtursykkel, men den er for lang og treigstyrt på de morsomme småveiene. 87-88-modellen er morsommere/mer viril i lavere fart, antagelig pga smalere dekk. Kom fra VF1000F2, savnet draget fra bunn som VF'en hadde, CBR'en våkner ikke før over 5000 omdreininger og har ett ekstra gir å gire imellom...
Sist jeg så sykkelen, på midten/slutten av 90-tallet, hadde den nok gått nærmere 100.000km. Avregistrert i 2018, i følge Autosys.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Honda CBR1000F

Legg inn av Kjellrf »

Ellers kan det nevnes at 87-modellen ofte hadde litt urunde kamdrev, sees hvis man drar på starteren med toppdekselet av. En grunn til at kamkjedestrammerne røyk tidlig, og kamkjede strakk seg. Men bør være utbedret for lenge siden.
Strammeren til primærkjeden kunne også bånne og bli der, med mye skrangling. Fantes modifiseringskit, med forsterket primærkjede og strammer. Motoren måtte deles...
Dette skal være oppdatert på 88-modellen, som det kom 5 av til Norge, i hvit/blå. De fleste registrert i 88 er overliggere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda CBR1000F

Legg inn av dypen »

En kjempeflott Honda CBR1000F, anbefales 98 oktan bensin …
IMG_2452.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Omdal
Innlegg: 98
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Bosted: Sira. Flekkefjord

Re: Honda CBR1000F

Legg inn av Omdal »

Ja min lekker bensin nå. Kjørte et par tanker i starten når e10 kom på pumpene. Skiftet bensinpompa den lakk. Men lekker tomm vis jeg ikke stenger krana nå. Har ikke sett på det. Men den må nåkk ha en forgasser overhaling. Så jeg advarer alle mot og bruke e10 på litt eldre ting. Men her i regionen min begynner 98/e5 og bli tungvint å få tak i😖. Fylte 2 kanner på mandag til 26 kr literen
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Honda CBR1000F

Legg inn av Kjellrf »

Omdal skrev: 11 feb 2025, 21:44 Ja min lekker bensin nå. Kjørte et par tanker i starten når e10 kom på pumpene. Skiftet bensinpompa den lakk. Men lekker tomm vis jeg ikke stenger krana nå. Har ikke sett på det. Men den må nåkk ha en forgasser overhaling. Så jeg advarer alle mot og bruke e10 på litt eldre ting. Men her i regionen min begynner 98/e5 og bli tungvint å få tak i😖. Fylte 2 kanner på mandag til 26 kr literen
Kan også anbefale å kjøre en tank med STP Injection cleaner i bensina på eldre sykler som har stått en stund.
Renser opp forgasserne innvendig for avleiringer.
På forgasserne er det ofte flottørnåla som setter seg. De er fjærbelastet innvendig, og når det tetter seg med avleiringer, blir nåla stiv, og tetter ikke så godt lengre. Er du heldig, kan den renses med 5-56/WD40 eller lignende. Uoriginale er ofte av dårlig kvalitet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda CBR1000F

Legg inn av dypen »

Kjellrf skrev: 27 feb 2025, 08:17 Kan også anbefale å kjøre en tank med STP Injection cleaner i bensina på eldre sykler som har stått en stund.
Renser opp forgasserne innvendig for avleiringer.
På forgasserne er det ofte flottørnåla som setter seg. De er fjærbelastet innvendig, og når det tetter seg med avleiringer, blir nåla stiv, og tetter ikke så godt lengre. Er du heldig, kan den renses med 5-56/WD40 eller lignende. Uoriginale er ofte av dårlig kvalitet.
Bra forslag, men også to veldig bra innlegg av deg @Kjellrf fra november 2023 :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar