Ja ventilklaring må sjekkes på oppgitt kilometer, men det blir en liten prisforskjell når du nesten aldri har behov for justering :) Det holder seg stabilt som er veldig bra!FredrikE24 skrev: 11 apr 2023, 09:18 Til tross for statistikk kan man nesten ikke la være å sjekke klaringene. Kan strekke kilometer litt, men alle motorer er forskjellige.
Prøvekjørt BMW K1600GT
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
@Bjerknez ikke helt riktig det, se på alternativene i «poll’n» hele 10% kom aldri til første store service på 30k :)
K1600 har vært solgt siden 2011 og det er masse flotte sykler der ute for salg, noen har hatt en eier hele tiden og en mengde har hatt så mye som alt fra 4 - 10 eiere og kanskje flere.
Hva som er av interesse må være opptil hver enkelt men det vil kanskje være mange som kan tenke seg å kjøpe en eldre K1600 til drøy 125k som er velholdt …
La inn noen bilder av en «K1600 brukt kjøp guide» for lenge siden som er leselig hvor det står hva som er gjengangere på feil og hva man må være ops på. Link til innlegg i samme tråd.
viewtopic.php?p=397706#p397706
Å ja prisene varierer voldsomt, har nevnt det tideligre da jeg var på service med bilen nå. Varierte fra nærmere 17k som var det dyreste til 8200,- som jeg betalte. Kanskje ikke så store forskjeller på mc.
K1600 har vært solgt siden 2011 og det er masse flotte sykler der ute for salg, noen har hatt en eier hele tiden og en mengde har hatt så mye som alt fra 4 - 10 eiere og kanskje flere.
Hva som er av interesse må være opptil hver enkelt men det vil kanskje være mange som kan tenke seg å kjøpe en eldre K1600 til drøy 125k som er velholdt …
La inn noen bilder av en «K1600 brukt kjøp guide» for lenge siden som er leselig hvor det står hva som er gjengangere på feil og hva man må være ops på. Link til innlegg i samme tråd.
viewtopic.php?p=397706#p397706
Å ja prisene varierer voldsomt, har nevnt det tideligre da jeg var på service med bilen nå. Varierte fra nærmere 17k som var det dyreste til 8200,- som jeg betalte. Kanskje ikke så store forskjeller på mc.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Service arbeide på K1600 og hva du kan utføre selv er individuelt men fullt mulig. Eller kanskje i kombinasjon litt selv og noe på motorsykkel verksted som diskuteres i en annen tråd her på forumet. Link:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=11354
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=11354
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Justering av setehøyden på K1600 kan settes i to posisjoner fra fabrikken, L for lav og H for høy men du kan også justere høyden utover dette ved å bytte anleggs gummiene til sete med nye hvor senter hullet er flyttet ut av senter for ytterligere 10 mm. Da blir det litt høydeforskjell fra høyeste til laveste. Se link og bilder hvis forklaringen var dårlig.
https://www.aliexpress.com/item/4000048 ... ainProduct
Hvordan justere sete høyde K1600
https://www.aliexpress.com/item/4000048 ... ainProduct
Hvordan justere sete høyde K1600
Simply swapping the original rubber grommets for this loweringkit makes the rider's seat at the front drop by 10 mm. Those 10 mm often make the decisive feel good factor of the for B-MW. Simply swap in one easy move and you can remove it again just as fast.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Leser fortsatt om K1600 og nå om sykler som har gått langt, her er kommentar fra en som kjører en ex politi sykkel med over 110000 kilometer på klokka som ble kjøpt veldig billig med masse kosmetiske feil som er utbedret med noen mods.
I've found more positive stories with high milage bikes than bad.
My personal stance on this is like with rotational hard drives, there is a Google study out there I read a number of years ago that most failures happen earlier in the lifecycle. If they survive the first few hundred hours they will go very far. If something is built out of spec, it's likely bad enough to cause failure early.
When serviced right, as police bikes are - a high milage bike seems like a safe bet.
Have no intention or plans on selling the bike and would probably make a small loss selling it if I did despite the low purchase price.
With tires, overall service and various parts replaced I've put in as much as the bike initially cost.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Jeg tenker at selve motoren holder uendelig med riktig vedlikehold (mer eller mindre). Problemet blir vel at vedlikeholdskostnadene blir såpass store etter en viss tid at det ikke lønner seg å ha en sykkel lenger. Spesielt hvis man må levere den på verksted. Brått så begynner kontakter og ledninger og irre, bli morkne og slanger sprekker opp. Etter noen år går jo dette også under normalt vedlikehold en eller annen gang.
Det blir etter hvert kostbart, men med oljeskift og al det der så holder nok motoren i seg selv veldig lenge. Er nok ikke den som hadde bekymret meg mest muligens.
gjør man jobben selv og er nevenyttig og faktisk liker å skru og stelle med sykkelen og synes det å ta fra hverandre motoren er et fint helgeprosjekt så hadde selv jeg kjørt noe gammalt ræl.
Men mine ferdigheter samt interesser rundt det mekaniske er ikke til stede, så jeg foretrekker nytt og gjerne med garanti. :)
Det blir etter hvert kostbart, men med oljeskift og al det der så holder nok motoren i seg selv veldig lenge. Er nok ikke den som hadde bekymret meg mest muligens.
gjør man jobben selv og er nevenyttig og faktisk liker å skru og stelle med sykkelen og synes det å ta fra hverandre motoren er et fint helgeprosjekt så hadde selv jeg kjørt noe gammalt ræl.
Men mine ferdigheter samt interesser rundt det mekaniske er ikke til stede, så jeg foretrekker nytt og gjerne med garanti. :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
En bekjent har kjørt flere K1600GT/GTLer godt over 100 000km uten feilslag. Før han fikk flere motorsykler å dele kjøringen på, så gikk det unna på rundt 3år.
100 000km på en relativt ny sykkel er jo ikke spesielt langt. Det er kombinasjonen gammel og høy km.stand som er problematisk. Ting tåler ikke tidens tann.
Støtdempere er kanskje det som må vedlikeholdes med jevne mellomrom. Selv har jeg mitt Öhlins-sett veldig på overtid, det merkes for å si det sånn
Får bli til høsten at det tas ut og sendes til overhaling. Min erfaring er at det begynner å skrante etter om lag 50 000km.
100 000km på en relativt ny sykkel er jo ikke spesielt langt. Det er kombinasjonen gammel og høy km.stand som er problematisk. Ting tåler ikke tidens tann.
Støtdempere er kanskje det som må vedlikeholdes med jevne mellomrom. Selv har jeg mitt Öhlins-sett veldig på overtid, det merkes for å si det sånn

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Som @Bjerknez skriver så har det med hva du ønsker, er du ute etter kjøremaskin hvor forhandler tar årlig service med dekk etc så er fokus på bruksverdi som bruk turer opplevelse hvor det vil være ønskelig å bytte til ny etter tre til fem år. Du har alltid nyere sykkel med garantier om noe oppstår.
Er du typen som vil bruke mer tid i garasjen på vedlikehold service mods etc vil det være mer givende å kjøpe brukt som er en helt annen prosess vs kjøpe nytt. I tillegg kan brukt mc kjøpes i mange forskjellige stadier, fra prosjekt (skade, i pappeske, låve funn etc), eldre evt veteran til velfungerende med full servicehistorikk.
Må ærlig innrømme hele prosessen med brukt kjøp gir meg en helt annen opplevelse vs kjøpe nytt, deretter kommer tillstands sjekk, service biten og utbedringer med oppgraderinger og gjerne utstyr du vil ha eller endre. Kos fra A til Å :)
Har lenge hatt lyst på en K1600 og tanken har hele tiden vært på en eldre sykkel med gjerne noen mil på telleverket, eksempel en -13 til -16 modell men har heller ikke vært fremmed for -11 til -12 modell. Men @FredrikE24 og @Bjerknez har noen viktige poeng her men som faktisk er mulig å løse på egenhånd. Elektronikk lever lengst i tørre gode omgivelser og mekaniske deler slites men det er deler å få kjøpt både brukt og nytt. Kjøpe brukt elektroniske enheter, evt rep sjekke gammel del, ved feil på gear kjøp komplett gearboks osv.
En ting er hva du har lyst på, hva du ønsker å prioritere før mc, eller så enkelt som økonomi.
Det ligger mest fornuft som nevnt i så ny sykkel som mulig men ikke være redd for høy kilometer hvis det er bruksverdi som er avgjørende med mindre du kjøper ny. Her vil gammel sykkel, høy kilometer stand og ukjent servicehistorikk være bingo.
Som alle for lengst har fått med seg er jeg over snittet glad i bilder, som blikkfang legges ved bilde av Garmin XT adapter for K1600
Er du typen som vil bruke mer tid i garasjen på vedlikehold service mods etc vil det være mer givende å kjøpe brukt som er en helt annen prosess vs kjøpe nytt. I tillegg kan brukt mc kjøpes i mange forskjellige stadier, fra prosjekt (skade, i pappeske, låve funn etc), eldre evt veteran til velfungerende med full servicehistorikk.
Må ærlig innrømme hele prosessen med brukt kjøp gir meg en helt annen opplevelse vs kjøpe nytt, deretter kommer tillstands sjekk, service biten og utbedringer med oppgraderinger og gjerne utstyr du vil ha eller endre. Kos fra A til Å :)
Har lenge hatt lyst på en K1600 og tanken har hele tiden vært på en eldre sykkel med gjerne noen mil på telleverket, eksempel en -13 til -16 modell men har heller ikke vært fremmed for -11 til -12 modell. Men @FredrikE24 og @Bjerknez har noen viktige poeng her men som faktisk er mulig å løse på egenhånd. Elektronikk lever lengst i tørre gode omgivelser og mekaniske deler slites men det er deler å få kjøpt både brukt og nytt. Kjøpe brukt elektroniske enheter, evt rep sjekke gammel del, ved feil på gear kjøp komplett gearboks osv.
En ting er hva du har lyst på, hva du ønsker å prioritere før mc, eller så enkelt som økonomi.
Det ligger mest fornuft som nevnt i så ny sykkel som mulig men ikke være redd for høy kilometer hvis det er bruksverdi som er avgjørende med mindre du kjøper ny. Her vil gammel sykkel, høy kilometer stand og ukjent servicehistorikk være bingo.
Som alle for lengst har fått med seg er jeg over snittet glad i bilder, som blikkfang legges ved bilde av Garmin XT adapter for K1600

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Mange gode poeng ovenfor her
Det har dessverre satt seg for stort fokus på tellerstand blant folk flest. Det skal ikke mye til før mange er skeptisk når sykler har passert 50000 km, og ennå verre med 100000 km. I tillegg er det fryktelig mange som kun er opptatt av om motoren har fått oljeskiftene sine i rett tid og hvilke oljer som er best. Gjerne helst at de også har fått oljeskift før og etter vinterlagring..
Jeg tror at årsaken til denne skepsis kommer av at det er så mange motorsykler på markedet som brukes alt for lite, og derfor har lav tellerstand etter mange år. Når det nevnes at 10% av syklene aldri har hatt 30000 km service, kan det være at mange av dem ennå ikke har gått 30000 km.
De aller fleste store MC-motorer, i alle fall fra anerkjente merker, tåler langt over 100000 km. Men de må ha fått service noenlunde etter serviceplan. Både ventilsjekk, tennplugger og luftfilter må følges med.
Men som Fredrik sier, det er mange andre servicepunkter enn motor som er viktig, men dessverre er det mange som ikke prioriterer dette. Det er motoren som er viktigst og får all fokus.. Men alt er viktig å få med i servicen etter vedlikeholdsplanen som fabrikken har anbefalt etter visse intervaller. Styrelager, svingarmslager, lenkelager må gjøres rein for gammelt fett og smøres på nytt og justeres etter spec. Gjør man dette riktig så holder disse lagrene lenge. Men på sykler som brukes lite, bør dette gjøres tidligere etter som fett tørker ut og blir stivt etter tid og ikke antall km. Det samme gjelder for kjølevæske og clutch/bremsevæske, og bremseslanger smørepunkter, vedlikehold av wirer etc.
Min konklusjon når det gjelder brukte motorsykler med høy km.stand er at er de godt og riktig vedlikeholdt er tellerstanden ikke veldig viktig.

Det har dessverre satt seg for stort fokus på tellerstand blant folk flest. Det skal ikke mye til før mange er skeptisk når sykler har passert 50000 km, og ennå verre med 100000 km. I tillegg er det fryktelig mange som kun er opptatt av om motoren har fått oljeskiftene sine i rett tid og hvilke oljer som er best. Gjerne helst at de også har fått oljeskift før og etter vinterlagring..
Jeg tror at årsaken til denne skepsis kommer av at det er så mange motorsykler på markedet som brukes alt for lite, og derfor har lav tellerstand etter mange år. Når det nevnes at 10% av syklene aldri har hatt 30000 km service, kan det være at mange av dem ennå ikke har gått 30000 km.
De aller fleste store MC-motorer, i alle fall fra anerkjente merker, tåler langt over 100000 km. Men de må ha fått service noenlunde etter serviceplan. Både ventilsjekk, tennplugger og luftfilter må følges med.
Men som Fredrik sier, det er mange andre servicepunkter enn motor som er viktig, men dessverre er det mange som ikke prioriterer dette. Det er motoren som er viktigst og får all fokus.. Men alt er viktig å få med i servicen etter vedlikeholdsplanen som fabrikken har anbefalt etter visse intervaller. Styrelager, svingarmslager, lenkelager må gjøres rein for gammelt fett og smøres på nytt og justeres etter spec. Gjør man dette riktig så holder disse lagrene lenge. Men på sykler som brukes lite, bør dette gjøres tidligere etter som fett tørker ut og blir stivt etter tid og ikke antall km. Det samme gjelder for kjølevæske og clutch/bremsevæske, og bremseslanger smørepunkter, vedlikehold av wirer etc.
Min konklusjon når det gjelder brukte motorsykler med høy km.stand er at er de godt og riktig vedlikeholdt er tellerstanden ikke veldig viktig.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1686
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Enig med deg i det @dypen , om man liker og skru, stelle og oppgradere så er det brukt som vil gi mest garasjetid.dypen skrev: 01 mai 2023, 12:26 Er du typen som vil bruke mer tid i garasjen på vedlikehold service mods etc vil det være mer givende å kjøpe brukt som er en helt annen prosess vs kjøpe nytt. I tillegg kan brukt mc kjøpes i mange forskjellige stadier, fra prosjekt (skade, i pappeske, låve funn etc), eldre evt veteran til velfungerende med full servicehistorikk.
Må ærlig innrømme hele prosessen med brukt kjøp gir meg en helt annen opplevelse vs kjøpe nytt, deretter kommer tillstands sjekk, service biten og utbedringer med oppgraderinger og gjerne utstyr du vil ha eller endre. Kos fra A til Å :)
Har prøvd begge deler, nå som jeg kjøpte eskeny i fjor med 5 års garanti, så blir det lite av sånt etter at jeg gjorde jobben med og montere ekstrautstyr osv. så blir det bare vask og ettersyn... resten må overlates forhandler og serviceintervaller

Sikler litt på en brukt sykkel i tillegg nesten bare for å få skrudd, gjerne oppussingsobjekt. Problemet er plass da det også er 3 biler i husstanden og det kan potensielt bli 5 om junior kommer drassene med jobb-bil i tillegg og om datteren i huset kjøper seg bil etter at hun har kjørt opp i år.
BTW håper det er onboard navigasjon på den skjermen bak den Garmin gps´n, for den ser godt gjemt ut bak der...
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Takk for gode synspunkter @kjellv Har selvfølgelig spørsmål vedr servicehistorikk.
Det virket som veldig mange ikke har samvittighet eller tenker konsekvens når de krysser av i boksen for «Service Motorsykkelens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på motorsykkelen i henhold til fabrikkens retningslinjer.«
Ved direkte spørsmål bekreftes det fortsatt men når du sjekker service logg så er det nesten aldri tatt årlig service, bare de som går på kilometerstand, det er også de som signerer selv med vedlagt kvittering på olje, eller du får en håndskrevet lapp over hva som er utført av en bekjent. Det er mange variabler.
I de tillfellene hvor sykkel har en del år på baken med relativ lav kilometerstand og har vært på verksted en eller to ganger hvor årlig er hoppet bukk over …. Dekk er også overvurdert tilstand på «går denne sommeren». Selv tenker jeg nye dekk, pluss en grundig stor service med recall sjekk / utbedre.
Hvordan eller hvor mye burde det påvirke på pris utenom selve kostnad på nevnte verksted besøk …
Det virket som veldig mange ikke har samvittighet eller tenker konsekvens når de krysser av i boksen for «Service Motorsykkelens serviceprogram er fulgt. Det er tatt servicer på motorsykkelen i henhold til fabrikkens retningslinjer.«
Ved direkte spørsmål bekreftes det fortsatt men når du sjekker service logg så er det nesten aldri tatt årlig service, bare de som går på kilometerstand, det er også de som signerer selv med vedlagt kvittering på olje, eller du får en håndskrevet lapp over hva som er utført av en bekjent. Det er mange variabler.
I de tillfellene hvor sykkel har en del år på baken med relativ lav kilometerstand og har vært på verksted en eller to ganger hvor årlig er hoppet bukk over …. Dekk er også overvurdert tilstand på «går denne sommeren». Selv tenker jeg nye dekk, pluss en grundig stor service med recall sjekk / utbedre.
Hvordan eller hvor mye burde det påvirke på pris utenom selve kostnad på nevnte verksted besøk …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Men det er også en ting når du kjøper nytt, du spec’r sykkel’n slik du vil ha den og da er det bare kjøring som står igjenGammelsmurfen skrev: 01 mai 2023, 13:43Enig med deg i det @dypen , om man liker og skru, stelle og oppgradere så er det brukt som vil gi mest garasjetid.dypen skrev: 01 mai 2023, 12:26 Er du typen som vil bruke mer tid i garasjen på vedlikehold service mods etc vil det være mer givende å kjøpe brukt som er en helt annen prosess vs kjøpe nytt. I tillegg kan brukt mc kjøpes i mange forskjellige stadier, fra prosjekt (skade, i pappeske, låve funn etc), eldre evt veteran til velfungerende med full servicehistorikk.
Må ærlig innrømme hele prosessen med brukt kjøp gir meg en helt annen opplevelse vs kjøpe nytt, deretter kommer tillstands sjekk, service biten og utbedringer med oppgraderinger og gjerne utstyr du vil ha eller endre. Kos fra A til Å :)
Har prøvd begge deler, nå som jeg kjøpte eskeny i fjor med 5 års garanti, så blir det lite av sånt etter at jeg gjorde jobben med og montere ekstrautstyr osv. så blir det bare vask og ettersyn... resten må overlates forhandler og serviceintervallersavner skruingen.
Sikler litt på en brukt sykkel i tillegg nesten bare for å få skrudd, gjerne oppussingsobjekt. Problemet er plass da det også er 3 biler i husstanden og det kan potensielt bli 5 om junior kommer drassene med jobb-bil i tillegg og om datteren i huset kjøper seg bil etter at hun har kjørt opp i år.
BTW håper det er onboard navigasjon på den skjermen bak den Garmin gps´n, for den ser godt gjemt ut bak der...

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1686
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Ja, eller nestendypen skrev: 01 mai 2023, 14:05Men det er også en ting når du kjøper nytt, du spec’r sykkel’n slik du vil ha den og da er det bare kjøring som står igjenGammelsmurfen skrev: 01 mai 2023, 13:43Enig med deg i det @dypen , om man liker og skru, stelle og oppgradere så er det brukt som vil gi mest garasjetid.dypen skrev: 01 mai 2023, 12:26 Er du typen som vil bruke mer tid i garasjen på vedlikehold service mods etc vil det være mer givende å kjøpe brukt som er en helt annen prosess vs kjøpe nytt. I tillegg kan brukt mc kjøpes i mange forskjellige stadier, fra prosjekt (skade, i pappeske, låve funn etc), eldre evt veteran til velfungerende med full servicehistorikk.
Må ærlig innrømme hele prosessen med brukt kjøp gir meg en helt annen opplevelse vs kjøpe nytt, deretter kommer tillstands sjekk, service biten og utbedringer med oppgraderinger og gjerne utstyr du vil ha eller endre. Kos fra A til Å :)
Har prøvd begge deler, nå som jeg kjøpte eskeny i fjor med 5 års garanti, så blir det lite av sånt etter at jeg gjorde jobben med og montere ekstrautstyr osv. så blir det bare vask og ettersyn... resten må overlates forhandler og serviceintervallersavner skruingen.
Sikler litt på en brukt sykkel i tillegg nesten bare for å få skrudd, gjerne oppussingsobjekt. Problemet er plass da det også er 3 biler i husstanden og det kan potensielt bli 5 om junior kommer drassene med jobb-bil i tillegg og om datteren i huset kjøper seg bil etter at hun har kjørt opp i år.
BTW håper det er onboard navigasjon på den skjermen bak den Garmin gps´n, for den ser godt gjemt ut bak der...![]()

- FredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Kjøper man en K1600GT som er hyppig brukt, er vedlikeholdt og lagret riktig, så er det vel egentlig bare utseendemessig slitasje som er det som betyr noe, og pris man betaler selvsagt. Da jeg kjøpte min sykkel på 45 000km med 1x velt på høyre side var den dønn strøken utenom skrammene etter denne ene velten. Forrige eier kjørte sykkelen kun i alpene hvor den ble fraktet med lastebil fra 2001 til 2016 da jeg kjøpte den. Årlig tur innom forhandler.
Så tar jeg over sykkelen, bruksmønsteret endres totalt. Daglig kjøring, mye kilometer, mye humpete vei, ung fyr som liker å gasse mye, mye last osv osv. Nå har sykkelen rundet 130 000km for lengst og den er ikke strøken i det heletatt lenger, men teknisk er den i veldig god stand. Så har mange sikkert observert at det har vært mye å vedlikeholde om man skal følge boka. Jeg er ganske sikker på at dersom en annen person hadde kjøpt min sykkel istedefor meg selv, og brukt den halvparten så mye, så hadde den sansynligvis kun fått ny olje og oljefilter en gang pr. år og ferdig med det, så begynner problemene å komme. Så ligger den på Finn noen år etterpå igjen til neste eier skal ta over problemene.
Så tar jeg over sykkelen, bruksmønsteret endres totalt. Daglig kjøring, mye kilometer, mye humpete vei, ung fyr som liker å gasse mye, mye last osv osv. Nå har sykkelen rundet 130 000km for lengst og den er ikke strøken i det heletatt lenger, men teknisk er den i veldig god stand. Så har mange sikkert observert at det har vært mye å vedlikeholde om man skal følge boka. Jeg er ganske sikker på at dersom en annen person hadde kjøpt min sykkel istedefor meg selv, og brukt den halvparten så mye, så hadde den sansynligvis kun fått ny olje og oljefilter en gang pr. år og ferdig med det, så begynner problemene å komme. Så ligger den på Finn noen år etterpå igjen til neste eier skal ta over problemene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Løsningen er gamle mopeder -her spiller det ingen rolle med noe virker det som.
Prisene er helt hinsides selv på gammelt skrot.

Prisene er helt hinsides selv på gammelt skrot.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Vedlikeholdet øker i takt med alderen på sykkelen. Helt til man ser at det ikke lenger er lønnsomt og vedlikeholde og bestemmer seg for å bare kjøre den til den stopper.
Så jeg er faktisk usikker på om det er noe mer økonomisk og eie en eldre sykkel. Skrur man og gjlr alt selv og ser det som en hobby så er det helt klart lønnsomt, men for de fleste av oss så er en gammel sykkel bare "skrot".
Så jeg er faktisk usikker på om det er noe mer økonomisk og eie en eldre sykkel. Skrur man og gjlr alt selv og ser det som en hobby så er det helt klart lønnsomt, men for de fleste av oss så er en gammel sykkel bare "skrot".
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Må ikke glemme @Bjerknez … Reparasjoner og vedlikehold koster det samme om sykkel’n er ny eller gammel men verdiforingelsen endrer seg mye.
Har du mulighet for vedlikehold selv eller deler av det ved å shoppe resterende vedlikehold blir det en form for din betaling. I noen tilfeller blir forsikring billig eller kanskje du ikke vil ha full kasko forsikring.
Være litt kreativ når det oppstår store reparasjoner eller skader hvor det er lett å kaste inn håndkle (skrote). Brukte deler kan være svaret og resultatet kan i mange tilfeller være brøkdelen av pris på tilsvarende jobb hos merkeverksted med nye deler.
Summen kan bli en grom sykkel som er billig å bruke selv om vedlikehold og serviceintervaller følges.
Har du mulighet for vedlikehold selv eller deler av det ved å shoppe resterende vedlikehold blir det en form for din betaling. I noen tilfeller blir forsikring billig eller kanskje du ikke vil ha full kasko forsikring.
Være litt kreativ når det oppstår store reparasjoner eller skader hvor det er lett å kaste inn håndkle (skrote). Brukte deler kan være svaret og resultatet kan i mange tilfeller være brøkdelen av pris på tilsvarende jobb hos merkeverksted med nye deler.
Summen kan bli en grom sykkel som er billig å bruke selv om vedlikehold og serviceintervaller følges.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Joda, men med tiden så må det vel legges til flere servicepunkter? Som feks. Slanger og kabler med tanke at dem blir morkne over tid, diverse lager i motor etc. jo lenger en sykkel går jo mer omfattende blir vel servicepunktene?dypen skrev: 01 mai 2023, 20:30 Må ikke glemme @Bjerknez … Reparasjoner og vedlikehold koster det samme om sykkel’n er ny eller gammel men verdiforingelsen endrer seg mye.
Har du mulighet for vedlikehold selv eller deler av det ved å shoppe resterende vedlikehold blir det en form for din betaling. I noen tilfeller blir forsikring billig eller kanskje du ikke vil ha full kasko forsikring.
Være litt kreativ når det oppstår store reparasjoner eller skader hvor det er lett å kaste inn håndkle (skrote). Brukte deler kan være svaret og resultatet kan i mange tilfeller være brøkdelen av pris på tilsvarende jobb hos merkeverksted med nye deler.
Summen kan bli en grom sykkel som er billig å bruke selv om vedlikehold og serviceintervaller følges.
Så må man vel også ta høyde for sykkelens verdi opp mot hva den koster å eie etc?
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Ta en titt på @FredrikE24 … Ny motor med planer for støtdempere og lakk 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Ja, men dette er nok ikke gratis og det er penger han neppe får igjen ved salg. Så selve økonomien bak det går nok ikke i pluss. Men at han har den mest strøkne sykkelen i gata i den årgangen kan godt være. Dessuten er det en motosm hobby for dem som liker og har kunnskap til slikt.dypen skrev: 01 mai 2023, 20:48 Ta en titt på @FredrikE24 … Ny motor med planer for støtdempere og lakk![]()
Men lønnsomt...?
Han skrur også alt selv, noe som rettferdigjør mye av prisen. Hadde man skulle gjort dette på verksted som de fleste andre må gjøre ville de nok heller solgt den og kjøpt en ny :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39793
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
En smule off-topic, men likevel siden tråden har beveget seg litt vekk fra BMW K 1600GT tematikken ...
Min KTM 1290 SA S, 2018 mod. passerte nylig 73K. Et par garantisaker som ble greit fikset i tillegg til et par påpekte ikke-kritiske verkstedtabber, som også ble dekket uten spørsmål. har det ikke vært vedlikeholdsutgifter uten de årlige servicekostnadene.
Kun dekkebytter og et kjede- og drev bytte, som man jo selvfølgelig må påregne i løpet av drøye 73K på en kjededrevet sykkel.
For øvrig ikke store kostnaden.
Første egentlige ekstra vedlikeholdsutgiften blir å bytte bremseklosser foran ved neste dekkbytte, selv om det ikke er strengt tatt nødvendig.
Men greit å gjort samtidig som verkstedet gjør dekkbytte og siden jeg allerede har klossene (og verkstedet ikke har noe i mot å montere medbrakte deler... :) ) .
Så har man fulgt servicer årlig og fått høre fra verksmester på verkstedene man stoler på som gir uttrykk for at sykkelen ser ut til å være godt ivaretatt og vedlikeholdt, så er det neppe noen risiko å snakke om å kjøpe en MC med jøy km.stand, være seg en BMW K1600GT eller KTM 1290 SA S/R :) .
Min KTM 1290 SA S, 2018 mod. passerte nylig 73K. Et par garantisaker som ble greit fikset i tillegg til et par påpekte ikke-kritiske verkstedtabber, som også ble dekket uten spørsmål. har det ikke vært vedlikeholdsutgifter uten de årlige servicekostnadene.
Kun dekkebytter og et kjede- og drev bytte, som man jo selvfølgelig må påregne i løpet av drøye 73K på en kjededrevet sykkel.
For øvrig ikke store kostnaden.
Første egentlige ekstra vedlikeholdsutgiften blir å bytte bremseklosser foran ved neste dekkbytte, selv om det ikke er strengt tatt nødvendig.
Men greit å gjort samtidig som verkstedet gjør dekkbytte og siden jeg allerede har klossene (og verkstedet ikke har noe i mot å montere medbrakte deler... :) ) .
Så har man fulgt servicer årlig og fått høre fra verksmester på verkstedene man stoler på som gir uttrykk for at sykkelen ser ut til å være godt ivaretatt og vedlikeholdt, så er det neppe noen risiko å snakke om å kjøpe en MC med jøy km.stand, være seg en BMW K1600GT eller KTM 1290 SA S/R :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Men nå går vel ikke 70.000km. For å være "veldig mye"? Jeg snakker om sykler som gjerne har gått 100k ++. Da tror jeg fort vedlikeholdet begynner å bli mer kostbart. Spesielt hvis man skal få gjort det på verksted. Å det som da skjer i steden er at den selges billig på finn.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39793
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Å joda. Har kjørelengden på en MC passert 50K så er det allerede mange kjøpere som melder pass.Bjerknez skrev: 01 mai 2023, 21:15 Men nå går vel ikke 70.000km. For å være "veldig mye"? Jeg snakker om sykler som gjerne har gått 100k ++. Da tror jeg fort vedlikeholdet begynner å bli mer kostbart. Spesielt hvis man skal få gjort det på verksted. Å det som da skjer i steden er at den selges billig på finn.
For veldig mange MC-folk så er nok drøye 70000 såpass mye at de automatisk velger bort sykler med slike kjørelengder.
Det er det nok ingen særlig tvil om.
I tillegg er jeg er jeg ganske så sikker på at nettopp du er en av disse.
Selv om det altså ikke behøver å være noen grunn til det. Etter min mening.
Sykler som er blitt kjørt såpass langt har bevist ganske så tydelig at de nettopp har kjørt såpass langt. Dvs. brukt mye og problemfritt av fornøyde eiere, må vi ha all grunn til å tro.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Helt korrekt. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe en sykkel som er gått så mye. Det vil si ikke som hovedsykkel. At jeg kunne hatt et prosjekt på si hvis kunnskapen var der med en sykkel som har gått mer er sikkert.AJ skrev: 01 mai 2023, 21:22Å joda.Bjerknez skrev: 01 mai 2023, 21:15 Men nå går vel ikke 70.000km. For å være "veldig mye"? Jeg snakker om sykler som gjerne har gått 100k ++. Da tror jeg fort vedlikeholdet begynner å bli mer kostbart. Spesielt hvis man skal få gjort det på verksted. Å det som da skjer i steden er at den selges billig på finn.
For veldig mange MC-folk så er nok drøye 70000 såpass mye at de automatisk velger bort sykler med slike kjørelengder.
Det er det nok ingen særlig tvil om.
I tillegg er jeg er jeg ganske så sikker på at nettopp du er en av disse.
Selv om det altså ikke behøver å være noen grunn til det. Etter min mening.
Sykler som er blitt kjørt såpass langt har bevisst ganske så tydelig at de nettopp har kjørt såpass langt. Dvs. brukt mye av fornøyde eiere, må vi ha all grunn til å tro.
men det har også litt med at jeg gjerne vil prøve noe nytt og bytte til litt forskjellig. Jeg har ikke så veldig sansen for eldre sykler. Vertfall ikke å eie dem. Som et prosjekt hadde det vært kjelt, men skal jeg ut på tur gir det meg glede å kjlre noe som er noenlunde nytt.

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Er helt sikker på en ting, hvis @AJ fortsatt beholder KTM’n som han kjøpte ny og følger samme vedlikeholds regime kan han kjøre lenge og om det skulle dukke opp en større reparasjon har jeg nevnt alternativer tidligre i tråden her :)Bjerknez skrev: 01 mai 2023, 21:15 Men nå går vel ikke 70.000km. For å være "veldig mye"? Jeg snakker om sykler som gjerne har gått 100k ++. Da tror jeg fort vedlikeholdet begynner å bli mer kostbart. Spesielt hvis man skal få gjort det på verksted. Å det som da skjer i steden er at den selges billig på finn.
Må ikke sammenlignes med en som har hatt mange eiere og ukjent servicehistorikk.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1