Fjottpeis skrev: 22 sep 2023, 14:53
@AJ Jeg har fulgt dine skriblerier gjennom tråden ang 1290 og må innrømme at dine erfaringer er mye av grunnen til at jeg vurderer Adventure..
Alle de positive sidene er jo lett å google seg til, men jeg lurer mest på de tingene som irriterer en i det daglige. Er det noe som irriterer og du skulle ønske var løst på andre måter?
Er nettopp kommet hjem igjen etter en kjøretur i nærområdret, som gjerne skulle blitt litt lenger hadde det ikke vært for lang saktegående kø i Viggadalen der det bygges ny riksvei 4 pga. oversvømmelse...
Men et par mil ble det likevel. Og veldig etterlengtet etter disse regnværsdagene vi har hatt her i distriktet de siste dagene. Eller var det ukene
Om det er noe som irriterer meg med 1290'en? Egentlig ingenting. Men skulle gjerne sett at salhøyden hade vært 1-1,5 cm. lavere på laveste innstilling.
Dette er jo ikke akkurat den sykkelen på markedet med lavest sittehøyde og lavest tyngdepunkt. Så i enkelte utfordrende situasjoner kan man være ekstra utsatt for velt.
Ikke et irritasjonsmoment, men fotpinnene til både fører og passasjer kunne med fordelt vært et par cm. bredere.
Moto Guzzi'en har bredere og bedre fothvilere.
Ellers er det jo slik at man erker at det sitter en forholdsvis stor vindskjerm på KTM 1290 SA. På godt og vondt, selvfølgelig.
Skjermen tar det meste av vindpresset ved høyfartskjøring. Men kan for mange også lage uhorvelig mye ubehagelig turbulens.
Sdelv har jeg prøvd meg fram med forskjellige høydeinnstillinger uten at dette har gjort noen vesensforskjell.
Men så satte jeg på et par forlengere på skjermfestene slik at skjermen ble stående ca. 1,5 cm. lenger ut, altså lengerm fra førerplassen og slik atm det ble en romsligere luftespalte mellom den mørke lykte(inner)skjermen. Og
det ga en ganske merkbar positiv effekt.
Ellers kan jeg nevne at sykkelen
kan være overraskende tung å få opp i kjørestilling fra sidestøtteparkert stilling når jeg har full oppakning i de originaler/OEM ("brødboks")sideveskene og GIVI-toppboksen. Så jeg er alltid påpasselig med hvor jeg parkerer når sykkelen er turrigget.
Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men tror det har noe med den ikke helt ideelle sidestøtteplassering i forhold til vekta bak på sykkelen. Sidestøtten plassert for langt framme på sykkelen i forhold bagasjen, tror jeg kanskje...
Moto Guzzi'en er ganske så annerledes og langt bedre å håndtere når det gjelder dette, med samme mengde oppakning.
Men disse firkantede sideveskene, som jerg kjøpte samtidfig med den første 1290'en i 2015 og som jeg altså fortsatt å bruke på 1290'en jeg nå har, er jo ikke lenger i produksjon
Så det var vel noen årsaler til at de sluttet å lage disse. Men for meg funker de fortsatt og de rommer mye. Så jeg lever fint med at sykkelen er litt mer krevende å håndtere i enkelte sirtuasjoner med full oppakning i disse på tur.
Og til slutt; ingen av mine KTM 1290 har hatt og har målbart oljeforbruk mellom skiftintervallene.
Bensinforbruk: 0,43 - 0,44...
Men det har jeg vel nevnt noen ganger allere her på forumet...