Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av DelRey83 »

Hei! Har nå hatt 650'n en stund, har ikke fått kjørt allverdens mye men har nå blitt litt i sommer. Problemet jeg har er at jeg får j****** vondt i ryggen, så har ikke turt å legge ut på noe langtur pga dette :sorry Merker det tar konsentrasjonen vekk fra kjøringen, og jeg må stoppe og strekke ryggen flere ganger om jeg kjører lengre strekk. Det tar bort mye (om ikke all) glede ved kjøringen, så dette er kjipt.. har kjørt hver dag for å se om det bedrer seg,at det er kroppen min som må kjøres inn. Men problemet blir bare verre omtrent :sorry
Er glad i sykkelen ellers, den er lettkjørt og fin. Men vurderer å måtte selge pga dette problemet, noe jeg egentlig ikke har lyst til..
Fins det noe som kan hjelpe?? Helibars..? Noen andre tips..?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av ojda »

Jeg ville prøvd å få lånt meg ei AirHawk-pute (nei jeg er ikke sponset), men burte vert det :lol
Den fjerner mye av de slag/støt som forplanter seg igjennom sykkelen til ryggsøylen :thumleft

Den har jo selvfølgelig også den bivirkningen at man blir mindre støl i rompa når man kjører langt :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av Tobben84 »

Heisann. Ser ut ifra motorcycleergos at din sykkel har 32 grader foroverlent vinkel. Det hadde aldri funket for min kropp heller, sånn er det bare. Selg den og kjøp deg noe med mindre vikeln i hofte/rygg. Titt gjerne in på http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; for å finne noe som kan passe. I den klassen så ville jeg kanskje sett på Versys 650/dl650, eller en motard kanskje :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av Jompa »

Nyrebelte.
Beltet holder deg rett i ryggen når du sitter på sykkeln, og hindrer at siger sammeni korsryggen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av DelRey83 »

Hmm ok...ja er den vinkelen jeg lurer på om er for mye for meg. Da jeg prøvekjørte den så kjentes det veldig bra ut, men var jo bare en kort stund jeg kjørte da..så feil kan man ta :sk?
Ang nyrebelte..kjører med halvarssons ryggplate,og beltet rundt er jo ganske bredt..? Flytter seg gjerne litt opp da, så kansje et rent nyrebelte hadde funket bedre? Bruker man slikt i tillegg til skinne o.l.?

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av DelRey83 »

..forresten ang puta, så er det ikke der problemet sitter. Kjenner det er sånn "tretthetssmerte" pga selve sittestillingen..tror ikke allverdens myke seter kunne fikset det. Men takk for tips anyhow :-)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av Tommas »

Kanskje du kunne fått testet en sykkel eller to i nærområdet, gjør ofte underverker å få bare en litt annen vinkel på kroppen.

Litt høyere styre (25mm) gjorde merkbar forskjell for meg på S1000R (dog ikke så lav vinkel som din i utgangspunktet).

Ryggvondt er kjedelig!

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av DelRey83 »

Ja hadde aldri dette problemet på skolesykkelen, det var en honda nc700 el noe slikt (husker ikke navnet på den). Satt jo mer oppreist på den..ahh craap, hadde ikke sett for meg å måtte selge så kjapt altså :-\

Toven

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av Toven »

Eventuelt omgjøre fra clip-on til styre.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=z85wBIOUD8s[/video]

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av Tommas »

Synes det er en treningssak også. Mener alle "vondter" blir mindre og mindre om man får kjørt mye med sykkelen :-)

Kanskje du bare må kjøre mer!

edit - og det toven sa også :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av Bjerknez »

Vi er jo bare forskjellige alle sammen. Selv har jeg to prolapser og venter kanskje operasjon, men sittestillingen på en StreetFighter funker veldig bra for min rygg. Faktisk bedre enn de som er langt mer oppreiste (cruisere tc.).

Nå vet ikke jeg hvor "fersk" du er med tanke på motorsykkelkjøring, men i førsten vil man ofte få litt vondt før kroppen venner seg til det. Anbefaler deg å teste ut andre sykler. Noen ganger vil en annen sal eller en "Airhawk" pute gjøre underverker mens andre ganger kan en ryggstøtte gjøre susen. Kanskje også tilpassing av fothvilere for å endre knevinkel etc. Er vel egentlig mange muligheter tror jeg...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av Jompa »

DelRey83 skrev:Hmm ok...ja er den vinkelen jeg lurer på om er for mye for meg. Da jeg prøvekjørte den så kjentes det veldig bra ut, men var jo bare en kort stund jeg kjørte da..så feil kan man ta :sk?
Ang nyrebelte..kjører med halvarssons ryggplate,og beltet rundt er jo ganske bredt..? Flytter seg gjerne litt opp da, så kansje et rent nyrebelte hadde funket bedre? Bruker man slikt i tillegg til skinne o.l.?
Ja, det kan du godt gjøre-
selv har jeg Halvarssons jakke med skinna innebygd i foret og Biltema nyrebelte under jakken.
Ulempen med ryggskinna fra Halvarson er at den veier ett tonn +-.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av DelRey83 »

Ja og så er det det at jeg ikke får plass til mer under skinndressen..den er tight nok for å si det slik :knegg
Så lurer fælt på om jeg får plass til skinne+belte. Jeg har mine tvil..kjøpte tight dress siden "alle" sier de går seg ut. Den er jo ikke mye brukt så den er nesten som ny enda.. hmm. Trenger egentlig en tekstiljakke utenom også, så kunne evt testet nyrebelte med den. Problemet jeg har med tekstiltøy er at skinna flytter på seg så den stanger i hjelmen bak :P :p haha some problems i have..så fant vel ut at jeg må ha annen type sikring under en sånn jakke.
Skal nok ut og sige litt idag så skal prøve å være skikkelig obs på sittestilling,kjørestil osv. og se om det er noe som endrer seg ihh.til ryggen. Kansje jeg kjører litt for "stivt"? Kan jo være kjørestilen min som bidrar til at ryggen streiker :scratch

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av pappan »

DelRey83 skrev:Hei! Har nå hatt 650'n en stund, har ikke fått kjørt allverdens mye men har nå blitt litt i sommer. Problemet jeg har er at jeg får j****** vondt i ryggen, så har ikke turt å legge ut på noe langtur pga dette :sorry Merker det tar konsentrasjonen vekk fra kjøringen, og jeg må stoppe og strekke ryggen flere ganger om jeg kjører lengre strekk. Det tar bort mye (om ikke all) glede ved kjøringen, så dette er kjipt.. har kjørt hver dag for å se om det bedrer seg,at det er kroppen min som må kjøres inn. Men problemet blir bare verre omtrent :sorry
Er glad i sykkelen ellers, den er lettkjørt og fin. Men vurderer å måtte selge pga dette problemet, noe jeg egentlig ikke har lyst til..
Fins det noe som kan hjelpe?? Helibars..? Noen andre tips..?
Gjør strekkøvelser! Du har blitt gammel og stiv :D!!!
Seriøst. Strekk ut rompa og lårbøyerne 1 gang pr dag, uten slurv. Du trenger ikke å være varm før du gjør det. Det vil være lettere for kroppen din å holde naturlig stilling om du er litt mer fleksibel.
Du kan prøve å ta en skikkelig strekkerunde før du kjører en gang, så bør du merke at du holder ut lenger bare da.

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Hjelp! Vondt i ryggen, suzuki sv650

Legg inn av DelRey83 »

Hahaha :lol huff kansje du traff spikern på hodet der, eg e jo ei gammal kjering på 32 :P :p skal huske på det,mulig litt tøying hjelper på.

Svar