Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av simpson »

Reodor Felgen skrev:Samme greia er jo med adventuresykler, hvis det ser ut som kåpa er bygd av kryssfiner så er den bedre enn R på alt som ligner på svinger
Selv om de veier 100 kg mer, har smalere all around dekk, mye mindre effekt, dårligere bremser, dårligere fjøring :scratch

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av L-NA »

simpson skrev:
Reodor Felgen skrev:Samme greia er jo med adventuresykler, hvis det ser ut som kåpa er bygd av kryssfiner så er den bedre enn R på alt som ligner på svinger
Selv om de veier 100 kg mer, har smalere all around dekk, mye mindre effekt, dårligere bremser, dårligere fjøring :scratch

........og 4 - 5 grader høyere Rake 25 - 30 mm mer trail. Spretter ikke av veien ved første antydning til tele hiv...som jeg faktisk har registrert finnes på Norske veier....ja på Norske asfalt veier...og så har jeg registrert det ofte er noe svinger på denne Norsk asfalten ...og oppover bakker...bratte også... :-)å :-)å ...Dreimoment Gutter....DREIEMOMENT:::::

Du skal ikke en tur til Singapore til uka vel? Vi har problemer med fiske stanga.
Kunne jo tatt oss en tur på Handle-bar, Sinagapors beste Biffresturang. Tappe krana montert på en Harley motor, og en på en Ducati motor. Bord pynten består b.l.a. av en DUCATI HYPERMOTORAD 1100 :-) :-) Fruen i huset som eier den...kunne jo testet den litt på Norske veier mot en CBR1000RR...Ja, ja ikke jeg da....Jeg holder meg til melkeruta, Men Dere RR folk...litt artig kunne det nok blitt ... :knegg :knegg

Vi kunne jo fått diskutert, og løst en del problemer rundt nettop dette fenomenet med RR....disse totalt misslykkede konstruksjonene som man skifter potte på og tror man kjører fortere for det...for Norske veier.... :-)å :-)å

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av kjellv »

Dette begynner å minne om en PMS-greie.... :-k

Som MC-selger har jeg lært meg at smaken og oppfattelsen av hvordan en motorsykkel skal være er så enormt forskjellig som det kan bli. Det er jo bare bra for mangfoldet. Jeg må alltid stille noen enkle kontrollspørsmål når jeg har en ny kunde foran meg, før vi kan begynne å diskutere aktuelle modeller. Selvfølgelig må jeg være enig med kunden hva som er bra :lol

Men hva legges i begrepet tungstyrt? Mange som har R-sykler kjøper også styredemper som gjør det ennå tyngre å svinge på styret. Men den blir jo ikke mer tungstyrt av det! Men den blir langt mer retningsstabil på ujevnt underlag og stor fart..

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av simpson »

L-NA skrev:
simpson skrev:
Reodor Felgen skrev:Samme greia er jo med adventuresykler, hvis det ser ut som kåpa er bygd av kryssfiner så er den bedre enn R på alt som ligner på svinger
Selv om de veier 100 kg mer, har smalere all around dekk, mye mindre effekt, dårligere bremser, dårligere fjøring :scratch

........og 4 - 5 grader høyere Rake 25 - 30 mm mer trail. Spretter ikke av veien ved første antydning til tele hiv...som jeg faktisk har registrert finnes på Norske veier....ja på Norske asfalt veier...og så har jeg registrert det ofte er noe svinger på denne Norsk asfalten ...og oppover bakker...bratte også... :-)å :-)å ...Dreimoment Gutter....DREIEMOMENT:::::

Du skal ikke en tur til Singapore til uka vel? Vi har problemer med fiske stanga.
Kunne jo tatt oss en tur på Handle-bar, Sinagapors beste Biffresturoang. Tappe krana montert på en Harley motor, og en på en Ducati motor. Bord pynten består b.l.a. av en DUCATI HYPERMOTORAD 1100 :-) :-) Fruen i huset som eier den...kunne jo testet den litt på Norske veier mot en CBR1000RR...Ja, ja ikke jeg da....Jeg holder meg til melkeruta, Men Dere RR folk...litt artig kunne det nok blitt ... :knegg :knegg

Vi kunne jo fått diskutert, og løst en del problemer rundt nettop dette fenomenet med RR....disse totalt misslykkede konstruksjonene som man skifter potte på og tror man kjører fortere for det...for Norske veier.... :-)å :-)å
Telehiv? Har ikke påstått at RR er behagelig, hvis du vil ha komfort kjører du Gold Wing(Gud forby).

Dreiemoment, joda har mer enn de fleste :-)å
Men hvorfor er RR så ubehagelige å kjøre? Jo fordi de er laget for å gå fortest fra a til b.
Ikke for å sitte oppreist, eller å "fly" over telehiv, eller kjøre Trondheim-Oslo uten å måtte gire, eller å ta med flyttelasset på ferie.
Kun å kjøre fort på asfalt, og kun det.
Og det gjør de bedre enn alt annet på to hjul.
Hvis ikke hadde de jo kjørt adv eller streetfighter i superbike?

Skal dessverre en tur til portgulf i Alabama på torsdag så det blir ikke Singapore tur denne gangen
Mange fine plasser der ja. Pleier å gå på Clark key.
Men det er jo ok men en pils på skybaren på marina Bay sands også, eller en kveld på Sentosa :cheers
Men diskutere sykkel med kunder? Da blir det bare litt vennskapelig synsing :knegg
Men det er jo på tide å møtes igjen da.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av JohnnyTh »

En ting jeg ikke forstår. Er disse dårlige veiene i Norge faktisk så dårlige at dere må ha slike traktorer? JEg har en sporttourer og har skjeldent problemer på Norsk asfalt, selv når hastigheten er godt over lovlig norsk nivå.

Det er egentlig et rart argument at man kjøper en adv sykkel for man har ikke behov for å kjøre så fort og så kjøper man en adv for å kjøre fort på dårlige Norske veier.

At en R-sykkel kan oppleves som mer krevende å kjøre kan sikkert stemme, men tipper at en dyktig sjåfør på en R sykkel kjører fra de fleste av oss.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: Det er egentlig et rart argument at man kjøper en adv sykkel for man har ikke behov for å kjøre så fort og så kjøper man en adv for å kjøre fort på dårlige Norske veier.

At en R-sykkel kan oppleves som mer krevende å kjøre kan sikkert stemme, men tipper at en dyktig sjåfør på en R sykkel kjører fra de fleste av oss.
Jeg har minimal erfaring med R-sykler, men fikk prøve en en gang langs Fjordlinna (Randsfjorden). Det var ingen opplevelse som frister til gjentakelse...
Veistandarden på strekningen fra et lite stykke sør for Brandbu og til Jevnaker er så som så mange steder og R-sykkelen jeg kjørte reagerte ikke helt betryggende på sprekker og ujevnheter i veibanen.
En helt annen opplevelse med en adv.sykkel med lengre og mykere, men dog fast fjæringsvei.
Den oppreiste sittestillingen, relativt bredt styre gjør det også langt mer behagelig å kjøre sving enn den sammenkrøpne R-sykkel sittestillingen. Er min erfaring.
En sports-tourer har langt på vei samme egenskapene selv om kjørestillingen må kunne sies å være litt mer "aggressiv".

For egen del tror jeg en svært framoverlent og sammenkrøpet R-sykkel kjørestilling passer bra på bane hvor man strengt tatt ikke behøver å heve blikket mot omgivelsene og kupert terreng på samme måte slik man må langs veien våre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av gorbys »

Kjører sportsykkel sjøl men eg skjønner godt de som kjører adv sykkler. Bur ved foten av Jotunheimen og har tindevegen i bakhagen og Valdres på andre sida og det er ikkje akkurat noko fornøyelse å kjøre over tindevegen feks med Sv'n, faktisk kjører eg raskere over der med en 30 år gammel gsx enn med sv'n. Eg kunne sikkert kjørt like fort og sikkert enda fortere også med sv'n, men er det like gøy/behagelig? Nei. Filleristet og utslitt. Men så kommer man på et stykke bra vei og kan dra på litt og da er alt glemt. Dette er et valg man må ta og et valg man må leve med om man kjører r sykkel, det er ofte et kompromiss uansett hvilken sykkel man velger å kjøre.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av thewiz »

En R sykkel er jo ikke tungstyrt, den er bare tyngre enn oppreiste sykler. Jeg som har eid R sykkel har aldri tenkt at styringen har vært tung. Man kan fint ha R sykkel i Norge, men har man det får man mye "er dette noe for norske forhold da?" Har sett meg utrolig lei på denne setningen. Selfølgelig kan man ha R sykkel her i Norge. Man kan kjøre en Ducati 1299 Panigale akkurat de samme stedene hvor du kjører den møkka ADV sykkelen din.

Det virker som folk som eier touringsykler / traktorer ser ned på folk med R sykler, fordi de mener åpenbart at deres sykkel er langt bedre. Faktum er at R sykler er de raskeste motorsykkelene som selges.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av AJ »

thewiz skrev: Man kan kjøre en Ducati 1299 Panigale akkurat de samme stedene hvor du kjører den møkka ADV sykkelen din.
"Møkka ADV sykkel"... :knegg :

Bilde

Drittsykkel, rett og slett... :lol
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
thewiz skrev: Man kan kjøre en Ducati 1299 Panigale akkurat de samme stedene hvor du kjører den møkka ADV sykkelen din.
"Møkka ADV sykkel"... :knegg :

Bilde

Drittsykkel, rett og slett... :lol[/quote

Den er nå renere enn min sportstourer. :roll
Bilde
Så da er vel dette en møkka sportstourer.
Føler vel egentlig ikke at sittestillingen er så agresiv på min. Bitte litt foroverlent, men det er ikke mye.
At man merker at ADV eiere ofte har en nedlatende holdning til andre sykkeltype eiere er jeg ikke fremmed for. Det har man møtt i den virkelig verden og på diverse forum.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: At man merker at ADV eiere ofte har en nedlatende holdning til andre sykkeltype eiere er jeg ikke fremmed for. Det har man møtt i den virkelig verden og på diverse forum.
Du og andre med sykler som ikke klassifiseres som adv.sykler skal i hvert fall slippe noen nedlatende holdninger fra denne kanten.
Jeg har sans for flere sykkeltyper, men må innrømme at jeg sliter med cruisersegmentet... :-k .
Å sitte med beina framover som i en bil blir i mine øyne helt feil i forhold til det jeg forbinder med motorsykkelkjøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
JohnnyTh skrev: At man merker at ADV eiere ofte har en nedlatende holdning til andre sykkeltype eiere er jeg ikke fremmed for. Det har man møtt i den virkelig verden og på diverse forum.
Du og andre med sykler som ikke klassifiseres som adv.sykler skal i hvert fall slippe noen nedlatende holdninger fra denne kanten.
Jeg har sans for flere sykkeltyper, men må innrømme at jeg sliter meg cruisersegmentet... :-k .
Å sitte med beina framover som i en bil blir i mine øyne helt feil i forhold til det jeg forbinder med motorsykkelkjøring.
Cruisere er litt for ubehaglige og upraktiske for mitt bruk. Men de er veldig fine å se på.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Reodor Felgen »

Med en vekt på over 200 kg er terrengegenskapene til en adventure uansett så som så. En WR426 er tung nok i terreng, en stor adventure veier 100 kg mer. Personlig har jeg sansen for sykler med 100% funksjon enten det er en drøye 100 kg motard/cross eller en RR. Hybrider tiltaler meg ikke til tross for at det sannsynligvis er fornuftig.

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av werner »

Er det så vanlig å sitte og "styre" en sykkel?
Bilen styrer jeg..
Har kjørt og eid et ganske bredt spekter av sykler på bare noen år.
Den jeg har kjørt lengst med er en 900rr. Absolut ikke tungstyrt eller vanskelig å få med seg. Om en sitter oppreist og skal dra/skyve med strake armer ned så funker det ikke. Litt vinkel på almbuen så er det bare en liten dytt som skal til for å legge den ned. Kontrastyring.
Kjørte en del med dattera mi, og sa hun skulle kikke over skuldra mi på den siden som vi skulle svinge til. Av og til så var det nok med hennes tyngdeforskyvning for å ta svingen. Ikke en skarp en så klart..
Ikke noe problem med at den måtte jages heller. Summet lett rundt i byenpå andre gear med to på uten problem.
Den anere r-sykkelen var annerledes. Aprilia rsv mille r. Twin, men funket dårlig under 3000 omdr, men kanskje enda mer lettstyrt/lett å få med seg.
Harley Fatboy måtte det brukes litt mer bevegelse på styret på, men mye mer lettkjørt enn jeg trodde. 70 talls japser som xj750, xs750 er vel omtrent som den jeg har i dag. Cx500, selv om den oppleves en del lettere, som den og er.
For å referere til første post i denne tråden som startet med en r6 så har jeg en bekjent som konkurrerte med det på bane noen sesonger, og han sa den måtte holdes over 14000 skulle den funke. Ettersom jeg skjønte så var det ikke noe trim inni bildet. Da kan jeg skjønne at den oppleves noe strabasiøs å kjøre med langs veien. Iallefall om en bare skal prøve den en tur for å kjenne hva en r-sykkel er.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av L-NA »

Skal jeg i ett svakt øyeblikk gjøre ett lite forsøk på å si noe seriøst i denne sammenhengen, så handler alt dette om kompromiss. En R sykkel er selfølgelig ikke tung å styre, men med bakgrunn av at den skal he egenskaper som gjør at den også er retningstabil i hastigheter opp mot 300km, så kan dette gå litt på bekostning av hvor "sving villig" en slik sykkel er ved lave hastigheter, og (ofte) feil lastet tur sykkel.

En RR utsettes også for usansynilg store krefter når den fra høye hastigheter skal bremse ned, for så å igjennomføre en sving. Og da fortsatt i en maximal hastighet, med tanke på max nedlegg, veigrep, balanse, fjæring, rake, trail, bremser, fører, osv.alt må klaffe 100%, under enorme påkjenninger.....

Også driver vi å sammenligner dette med en ADV som skal tusle oppover noen hårnålsvinger med en 100kg Gubbe, Kone, full pakkede vesker, telt... Himmel`n er blå, og choken er på. :lol :lol :lol

Bare elske sike diskusjoner :knegg :knegg

Selvfølgelig passer ikke dette en RR sykkel. Den er bygget for å kjøre fort på strøken Asfalt som du finner på Bane...og "thats it"...
så kommer alle kompromissene...vanlig R, Sports turer, Touring....og så Turing tilpasset litt grus, samt dårlig vei (neida ADV er ingen tereng sykkel).....så har vi tereng sykkler. osv.osv.

Til tråd starter. En RR sykkel er ikke tung å styre. Men tyngre en mange andre under visse forrhold. Under forrhold som en RR sykkel er bygget for, er den nok fortsatt tung å styre, (jeg har aldri prøvd) men da snakker vi om forrhold som ingen andre sykkler ville komt i nærheten av...og det fleste ADVèr ville forsvinne ut i pereferien lenge før slike hastigheter ville vert oppnåd...Feil Rake& trail, feil fjæring system, feil balanse.....og feil sykkel :-)

Slik er det bare med den saken..... :vs

Svar