Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Bjerknez »

Bilde

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Haavar »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
simpson skrev:
Haavar skrev:
simpson skrev:
Haavar skrev:Hei Bjerknez.
Så du ser ikke på din BMW S1000R som en R sykkel?
Er ikke dette en fabrikk "streetfightifisert" BMW S1000RR, altså en R sykkel med vanlig styre? :D
Yeah right :-)å

Likheten er vel en rekkefirer med samme kubikk.
Sjekk spesifikasjonene på de to så ser du at likheten er betydelig større enn som så ;-)
Ikke så veldig mye mer
Andre dempere, mye mindre effekt , høyere vekt?
Det er vesentlig mye forskjellige komponenter
Ja, dem er nok langt fra like, men sannheten er vel ikke at effekten er "mye mindre"? Jeg vil heller mene at effekten er annerledes. Flere tester jeg har lest sier at en S1000R faktisk har mer effekt enn storebroren opp til et visst turtall, og at denne effekten gjør at lillebroren har et forsprang utenfor bane? Den er vel ikke ned tunet, med re-tunet...?
Det er ikke hestekreftene som flytter sykkelen, det er momentet.
Er det noen som har funnet momentkurven til disse for sammenligning? Dette er det som er interessant, ikke max hk!
:thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev:Bilde
Jeg er ikke noen ekspert på slike grafer, men i mine øyne ser det ut til at lillebroren har mer krefter, både moment og hester, på bakhjulet enn sin storebror opp til rundt 9.500 omdr. Dette sier meg at den totale effekten i form av aksellerasjon og fart er tilnærmet lik. Storebror drar bedre på høye turtall og lillebror drar bedre lenger ned i registeret.

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Haavar »

Bjerknez skrev:
Bjerknez skrev:Bilde
Jeg er ikke noen ekspert på slike grafer, men i mine øyne ser det ut til at lillebroren har mer krefter, både moment og hester, på bakhjulet enn sin storebror opp til rundt 9.500 omdr. Dette sier meg at den totale effekten i form av aksellerasjon og fart er tilnærmet lik. Storebror drar bedre på høye turtall og lillebror drar bedre lenger ned i registeret.
Ja S1000R er nok sprekere og kvikkere i daglig bruk på offentlig vei enn S1000RR.
S1000RR fortsetter å dra der S1000R flater ut... Men da er vi vel langt over norske fartsgrenser allerede på 1. gir. :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
Bjerknez skrev:Bilde
Jeg er ikke noen ekspert på slike grafer, men i mine øyne ser det ut til at lillebroren har mer krefter, både moment og hester, på bakhjulet enn sin storebror opp til rundt 9.500 omdr. Dette sier meg at den totale effekten i form av aksellerasjon og fart er tilnærmet lik. Storebror drar bedre på høye turtall og lillebror drar bedre lenger ned i registeret.
Ganske riktig regnet ut. RR har noe mer turtall å gå på, og har høyere toppeffekt. Men toppeffekten ligger på veldig høyt turtall. Til vanlig bruk tror jeg nok ikke dette utgjør noen forskjell, ettersom litt ekstra luftmotstand og vekt utjevner forskjellene. Toppeffekten på RR vil vel neppe noen få glede av annet enn på bane, selv på 1 gir vil nok fartsgrensene komme først til veibruk...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Bjerknez »

Det er nettopp dette jeg har ment hele tiden :P :p

Storebroren har nok muligens et forsprang på bane, da man hele tiden kan befinne seg i høye hastigheter og på optimalt høyt turtall. Så har man jo den ergonomiske biten med tanke luftmotstand etc. Som også spiller inn i storebror sin favør.

Men skulle storebroren komme opp på siden min langs landeveien, så hadde jeg nok kanskje ikke kastet inn håndkleet sånn med en gang. Her kommer nok fører erfaringene mer til gode, noe egkanskje ikke har så alt for mye av :redface

Uansett mer krefter enn man strengt tatt trenger til veibruk, og egentlig kun galskap, men det er gøy (og dyrt) og ha muligheten da, eller vertfall vite at den er der... :redface :-)å

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av hakhap »

Haavar skrev:
Bjerknez skrev:Forskjellene er nok ganske store ja :roll
Utseende messig er forskjellen naturligvis ganske stor.
Men ser man på spesifikasjonene så er S1000R basert på S1000RR.
Effekten er flyttet ned i turtalsregisteret på bekostning av toppeffekt.
Vekten er 3 kg høyere, sikkert pga. annet eksosanlegg og mindre bruk av titan i bolter, ventiler osv.
fjæringsveien bak er redusert med 10 mm (senket) som naturligvis forårsaker i 1 mm lenger akselavstand,
1,1 grad flatere gaffelvinkel og 2 mm lengre "trail".
Kan en fabrikk streetfighter egentlig bli særlig mere lik sitt R sykkel opphav?

Må nok være Tuono mot RSV4 da :-k
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Haavar »

hakhap skrev:
Haavar skrev:
Bjerknez skrev:Forskjellene er nok ganske store ja :roll
Utseende messig er forskjellen naturligvis ganske stor.
Men ser man på spesifikasjonene så er S1000R basert på S1000RR.
Effekten er flyttet ned i turtalsregisteret på bekostning av toppeffekt.
Vekten er 3 kg høyere, sikkert pga. annet eksosanlegg og mindre bruk av titan i bolter, ventiler osv.
fjæringsveien bak er redusert med 10 mm (senket) som naturligvis forårsaker i 1 mm lenger akselavstand,
1,1 grad flatere gaffelvinkel og 2 mm lengre "trail".
Kan en fabrikk streetfighter egentlig bli særlig mere lik sitt R sykkel opphav?

Må nok være Tuono mot RSV4 da :-k
Svært spenstig sykkel det der :thumleft

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Reodor Felgen »

Haavar skrev:
kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
simpson skrev:
Haavar skrev:
simpson skrev: Yeah right :-)å

Likheten er vel en rekkefirer med samme kubikk.
Sjekk spesifikasjonene på de to så ser du at likheten er betydelig større enn som så ;-)
Ikke så veldig mye mer
Andre dempere, mye mindre effekt , høyere vekt?
Det er vesentlig mye forskjellige komponenter
Ja, dem er nok langt fra like, men sannheten er vel ikke at effekten er "mye mindre"? Jeg vil heller mene at effekten er annerledes. Flere tester jeg har lest sier at en S1000R faktisk har mer effekt enn storebroren opp til et visst turtall, og at denne effekten gjør at lillebroren har et forsprang utenfor bane? Den er vel ikke ned tunet, med re-tunet...?
Det er ikke hestekreftene som flytter sykkelen, det er momentet.
Er det noen som har funnet momentkurven til disse for sammenligning? Dette er det som er interessant, ikke max hk!

Hva med grunnleggende fysikk?

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Reodor Felgen »

Fortsetter jeg.

Effekt er arbeid pr tidsenhet, det å tro at ting er skrudd sammen på en måte er et sikkert tegn på at man ikke har forstått grunnskolepensum.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av L-NA »

Reodor Felgen skrev:Fortsetter jeg.

Effekt er arbeid pr tidsenhet, det å tro at ting er skrudd sammen på en måte er et sikkert tegn på at man ikke har forstått grunnskolepensum.
Selvfølgelig....endelig noen som har skjønt at P=t*v
Alle må jo forstå at det er det som er forrskjellen på en R og en RR.... :redface

"Det er lettere å skrive ti bind med filosofi enn å benytte én grunnsetning i praksis"

Må bare innrømme at HK/dreiemoment diskusjonen er altid like underholdende :-)
Men faktum er at skal man kjøre fort (noe man selvfølgelig ikke skal) Men altså....ha en sykkel som kan gå fort - ofte kalt RR. Da trenger man Max dreiemoment og Max Hk ...helst hele tiden.

Når man kjører på bane med store hastigheter, så vil det være en fordel for det fleste sykkler å holde seg i den øvre del av RPM registeret...(untatt DUCATI)

Men det hjelper ikke med bare HK/Nm...ja om det skal gå fort mener jeg...Det er så forb....mye mer med en ekte RR sykkel. Og dette "mye mer" er ofte slikt som normalt ikke trengs, aller man ikke ønsker/trenger å ha på en sykkel som er beregnet på lande veien....Jeg tror jeg med stor sikkerhet skal våge å påstå at det er de absolutt ferreste her inne som får utnyttet sykkelen sin til det ytterste av det den er knostruert for. Enten oss traktor elskere RR folk - eller andre...

Man må ha ramme som tåler det enorme vridningen, fjæring/demping som kan takle det vanvittige kreftenne som skal absorberes ved nedbremsing til en sving, for så å legge til kreftenne som oppstår igjennom svingen...osv.osv..

Poenget mitt er at for å kjøre fort på bane, så er det uendelig mye mer en HK/Nm som skal til (men det hjelper) og skal man kjøre fort på en landevei, så ønsker man kansje litt annen fjæring/demping. Belastningene er betydlig mindre, og det kan spares en god del i produksjonskostnader ved å senke kravenne, men likevel være av en kvalitet som overgår alt som vi (vanlige) MC folk har behov for.

Som den dummingen jeg er, så gjør jeg den tabben som har vert gjort så mange ganger før. Nemlig å sammenligne en R sykkel med ADV :twisted :twisted

Neida, jeg skal ikke kjøre i fra den :-) :-) . Men en av det artigeste turene jeg hadde med Stelvio`n (som nå er solgt) var fra Arendal til Egersund via Evje. Og dette var en tidlig vårdag med mye telehiv, smale, svingete og humpete veier. Her kom ADV til sin rett. Krefter i massevis igjennom, og ut av svingene, og på lave turtal. Telehiv, humper og hull ble absorbert som sukkertøy...du verden så morsomt :D :D

Man kjøper ikke RR sykkel for å kjøre på slike veier, Fjæringen er for hard, Bakhjulet hopper og spretter, slagene i armene blir plagsome (for ikke å snakke om bakenden) de 200 Hk får man aldri dra nytte av, osv osv. DA er en r sykkel "tung styrt"....

Men tilbake til fin tørr fin asfalt, lange slakke svinger himmellen er blå osv. da føles ikke RR sykkelen mye tung lenger....og ADV`n...Tja, den lille prikken i speilen forsvinner nok ganske så fort vil jeg tro.... :-)å

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Zadnez »

min sykkel er mye bedre enn din :vs :[-o<
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av AJ »

Zadnez skrev:min sykkel er mye bedre enn din :vs :[-o<
Og dermed var det slutt på den diskusjonen :lol !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Zadnez »

ja er det ikke greit å få en endlig konklusjon :prf
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av 929rr »

På tide med et nytt kriterie på hva som er den beste syklen?
Jeg fåreslår: Den som lager det breieste gliset hos eieren.
og der er jo min 929 og 1000rr selfølgelig best :yeyeye

Svar