Ulyd ved fremre drev...

Forum for fulleffekt tung-MC
KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av KevinmsR6 »

Kommer til og bytte drev og kjede pluss slepe listen på rammen bak... Ser selv at det som står på har gjort sin misjon.. Noen som vet om en kan bruke 525 kjede om man bytter drevene til samme? Har i dag 532
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av kjellv »

KevinmsR6 skrev:Kommer til og bytte drev og kjede pluss slepe listen på rammen bak... Ser selv at det som står på har gjort sin misjon.. Noen som vet om en kan bruke 525 kjede om man bytter drevene til samme? Har i dag 532
Det framdrevet ditt er noe av det mest utslitte jeg har sett.. :-k

Originalt er det vel 520 din R6 er utstyrt med. Her er det også best utvalg i kjeder og drev. Men det finnes kjede/drevsett i 530 og 532.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av Jompa »

Du kan sikkert bruke 525, kan ikke se noen grunn til at det ikke går annet enn at 525-kjede er spinklere enn 532.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av KevinmsR6 »

Sjekket litt opp i hva som er originalt på denne. 532 kjede 16 tenner fremme og 48 bak..
Kan få tak i nye drev og kjede da kjede er 525 16 tenner fremme og 45 bak, vil dette utgjøre stor forskjell? At det er færre tenner bak? 525 er forresten det r6 kjører på ifra 2006 og oppover :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av Jompa »

Du vil få litt høyere gearing, lavere turtall og litt lavere akselerasjon.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av FredrikE24 »

Både fordrev og bakdrev er helt utslitt her.. Tenna skal ikke akkurat ligge..

Generelt er det bakdrev som slites raskest, særlig når kjede begynner å få slakk i lenkene, da går det unna.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av Jompa »

FredrikE24 skrev:Både fordrev og bakdrev er helt utslitt her.. Tenna skal ikke akkurat ligge..

Generelt er det bakdrev som slites raskest, særlig når kjede begynner å få slakk i lenkene, da går det unna.
Hvis du har 15 tenner foran og 45 bak vil fremdrevet gå 3 omdreininger for hver omdreining på bakdrevet.
Det blir også 3 ganger så stor kraft som sliter på hver tann foran som bak.
Hvorfor skal slitasjen bli størst på bakdrevet da ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av FredrikE24 »

Det er ikke min erfaring, som regel har framdrevet klart 2-3 bakdrev-skift før framdrevet har hatt behov for utskiftning, men dette har sammenheng med hvor slitt kjedet er.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av WikingTnT »

FredrikE24 skrev:Det er ikke min erfaring, som regel har framdrevet klart 2-3 bakdrev-skift før framdrevet har hatt behov for utskiftning, men dette har sammenheng med hvor slitt kjedet er.
Det er min erfaring også - aner ikke hvorfor men det går gjerne et par bakdrev pr framdrev. Etter to bakdrev så skifter jeg som regel hele drevpakken.

Vil nok tro at mange kjører litt fancy-aludrev :[-( bak som slites kjappere enn front-drevet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av FredrikE24 »

Neste gang man skifter et utslitt kjede, samt drev, så legger du det slitte kjede på det nye bakdrevet og strekker det rundt, da vil du se at lenkene vil "ta" høyere på hver tann, jo større drevet er, jo høyere vil det ta. Framdrevet er gjerne så lite at dette ikke får strukket seg over på samme måte som bak.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av KevinmsR6 »

Det ser nok noe verre ut på bildet:)
Ingen av tennene er begynt og bøye seg. Men de har blitt ganske spisse og ser og kjenner at kjeden har gjort sitt... Skal prøve og få tak i han jeg lkjøpte den av da han sa dette ikke var gammelt eller slitt.. Det stemmer jo ikke da eg har hatt sykkelen i en drøy måned -2 .

Hvilke dreving kjører andre her inne på rr sykkel??
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av KevinmsR6 »

Og er det noen som vet hvor en får kjøpt chain Gard ?? Utenom e-bay?
Vil gjerne ha tak i dette fort da eg har behov for sykkelen til og fra jobb:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av KevinmsR6 »

Chain guide en tror eg ikke er ødelagt da eg ser at de nye har og åpning fremme så da har nok den eg har bare blitt varm så den henger litt ned. Kanskje det går og varme den tilbake?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av Per K »

WikingTnT skrev:
FredrikE24 skrev:Det er ikke min erfaring, som regel har framdrevet klart 2-3 bakdrev-skift før framdrevet har hatt behov for utskiftning, men dette har sammenheng med hvor slitt kjedet er.
Det er min erfaring også - aner ikke hvorfor men det går gjerne et par bakdrev pr framdrev. Etter to bakdrev så skifter jeg som regel hele drevpakken.

Vil nok tro at mange kjører litt fancy-aludrev :[-( bak som slites kjappere enn front-drevet.
Jeg bruker alltid aluminium bakdrev og de slites absolutt IKKE kjappere en et bakdrev I stål. Jeg bruker typisk ett aluminium bakdrev på ett framdrev, og jeg kjøper alltid PBI drev (http://pbisprockets.com/).

Framdrev er alltid laget av høyfast stål og er varmebehandlet (herdet). Jeg har dreid i disse og det er ganske tøft.
Bakdrev I stål er som regel laget av ganske simpelt stål. Ofte kan man se at åpningene i drevet er stanset ut og de er neppe varmebehandlet til slutt.
Bakdrev I aluminium (PBI) lages av 7075 aluminium som er det amerikanerne liker å kalle "Aircraft grade aluminum". Drevene varmebehandles til temper T651 noe som gjør at de blir betydelig sterkere et "simpelt" ståldrev.

PK

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ulyd ved fremre drev...

Legg inn av FredrikE24 »

Husker da jeg kjøpte moped som 15-åring.. Det var meget stas, en CH Racing WSM 50 Replica, en Husqvarna-moped. Tøff sak.. Har den enda, og den har holdt seg utrolig godt!

Denne hadde mange kule performance-deler, blant annet noe som ble kalt for "super-sprox" bakdrev. Et utrolig lett, stivt og hardt drev som holdt utrolig lenge, så nesten smidd ut. Siden det var litt stort, og man ønsket å trimme relativt godt, så kjørte man vanlig ståldrev(enkelt å skaffe), så supersprox-drevet har jeg enda i god forfatning.

Svar