Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

pekle skrev: 05 mar 2021, 22:42 Bil: 87.000
MC: 62.000
Da går jeg ut i fra at du har et solid antall MC kilometer i året?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av FredrikE24 »

Tja mine bilutgifter.

4,5 løk for forsikring og årsavgift. Oljeskift årlig, ca. 500 spenn. Div vedlikehold. 4000kr i snitt pr. År. Innkjøp 20 000kr for 5 år siden.

Nå blir det PKK til våren, regner 3000kr i deler og 1000kr for selve kontrollen.

Totalen er igrunn ganske bra. Skrur selv og det er vel der besparelsen ligger. Satser på to år til så er det rett på skroten og en ny bil til rundt 20-30 papp.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av pekle »

SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 23:16
pekle skrev: 05 mar 2021, 22:42 Bil: 87.000
MC: 62.000
Da går jeg ut i fra at du har et solid antall MC kilometer i året?
Ja, gidder ikke å ha dyrt utstyr stående til pynt i garasjen - det skal brukes :-)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

pekle skrev: 05 mar 2021, 23:58
SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 23:16
pekle skrev: 05 mar 2021, 22:42 Bil: 87.000
MC: 62.000
Da går jeg ut i fra at du har et solid antall MC kilometer i året?
Ja, gidder ikke å ha dyrt utstyr stående til pynt i garasjen - det skal brukes :-)
Hvilken sykkel? Hvor mange kilometer?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av simpson »

Uansett hvor mye det koster å ha bil, velger de aller fleste av oss nettopp å bruke sine penger på bil.
Smart? Det må jo folk vurdere selv og siden de aller, aller fleste av oss gjør akkurat det, vil jeg si ja.
Klart det er billigere å dele alt av kostnader på flest mulig personer, bruker jo ikke alle rom i huset etter unga flytta ut, kan jo leie ut og starte ett kollektiv :scratch
Nei, tror ikke det. Målet tror jeg for folk flest ikke er å leve så billig som overhode mulig, men faktisk å leve så godt som mulig med den økonomien de har. Eget hus, egen bil, motorsykkel osv.
Hva er vitsen med å spare mest mulig penger hvis du ikke vil bruke de?
Nei, delingsøkonomi skjønner jeg ikke noe av med mindre du er fattig student eller lignende.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av mekkern »

simpson skrev: 06 mar 2021, 08:01 Nei, delingsøkonomi skjønner jeg ikke noe av med mindre du er fattig student eller lignende.
Blir jo mer til cafebesøk og flere 3 litere med rødvin. 😜

Fra spøk til alvor så har nok dette med interesser å gjøre i tillegg til å spare penger.
For min del er mc praktisk gøy hobby fritid ferie og sosialt.
Økonomi er underordnet så lenge jeg har råd til det.

Mulig jeg begynner MC utleie når det kommer brukbare EL mc.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av pekle »

SilverSmurfer skrev: 06 mar 2021, 02:32
pekle skrev: 05 mar 2021, 23:58
SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 23:16
pekle skrev: 05 mar 2021, 22:42 Bil: 87.000
MC: 62.000
Da går jeg ut i fra at du har et solid antall MC kilometer i året?
Ja, gidder ikke å ha dyrt utstyr stående til pynt i garasjen - det skal brukes :-)
Hvilken sykkel? Hvor mange kilometer?
2016 Multistrada 1200S. Har vel kjørt 10-13.000 per år mens jeg har hatt denne.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

simpson skrev: 06 mar 2021, 08:01 Hva er vitsen med å spare mest mulig penger hvis du ikke vil bruke de?
Nei, delingsøkonomi skjønner jeg ikke noe av med mindre du er fattig student eller lignende.
Poenget er vel heller å utnytte det man tjener på best mulig måte. Penger spart på bildeling er penger som kan brukes til kjøp og nedbetaling av bolig, til reise, god mat, MC, TV, stereo, investeringer eller andre hobbyer som man liker å bruke tiden sin på.

Det er jo for eksempel flere her som legger ut årlige bilkostnader rundt 90000 kroner, hvis man kan redusere transportkostnadene til feks 20000 i året via et bilkollektiv og allikevel kunne kjøre like mye som man har pleid å gjøre så har man jo fort spart opp nok til å ta seg et halvt års fri for å legge ut på drømmeturen.

Det er jo heller ikke skjelden at man ser folk som kjøper seg bolig og må selge sykkelen for å få betalt ned lånet, i mange av de tilfellene kan det å selge bilen for å bruke et bilkollektiv i stedet være nok til at man gjerne kunne ha kjørt like mye bil som man har pleid, samtidig som man både beholder motorsykkelen og betaler ned boligen i et like raskt tempo.

Det blir jo alltid slik at hvis man sparer på et område får man bedre råd på alle andre.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av pekle »

Eller man kan spise rimelig, reise mindre, slite ut TV'n og sofaen for å kunne kose seg med en hyggelig bil :) Hver sin lyst. Eller gjøre som Exit-gutta og sørge for å tjene nok til å slippe prioriteringer ;) At jeg bruker 90k på bil er høyst frivillig og overveid. Jeg trenger ikke bil en gang (har Bilkollektivet, buss, t-bane og trikk i døgnruter mindre enn 100 meter unna, samt Foodora og Kolonial)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

pekle skrev: 06 mar 2021, 17:09 Eller man kan spise rimelig, reise mindre, slite ut TV'n og sofaen for å kunne kose seg med en hyggelig bil :) Hver sin lyst. Eller gjøre som Exit-gutta og sørge for å tjene nok til å slippe prioriteringer ;) At jeg bruker 90k på bil er høyst frivillig og overveid. Jeg trenger ikke bil en gang (har Bilkollektivet, buss, t-bane og trikk i døgnruter mindre enn 100 meter unna, samt Foodora og Kolonial)
Absolutt, og jeg sier på ingen måte at en prioritering er riktig og en annen feil.

Men jeg syntes folk bør ha et bevisst forhold til hvor mye de faktisk bruker på forskjellige ting. For det man ofte ser er jo at folk med fet bil klager over trang økonomi, ikke betaler ned boliglånet eller tyr til forbrukslån med gjevne mellomrom.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av simpson »

pekle skrev: 06 mar 2021, 17:09 Eller man kan spise rimelig, reise mindre, slite ut TV'n og sofaen for å kunne kose seg med en hyggelig bil :) Hver sin lyst. Eller gjøre som Exit-gutta og sørge for å tjene nok til å slippe prioriteringer ;) At jeg bruker 90k på bil er høyst frivillig og overveid. Jeg trenger ikke bil en gang (har Bilkollektivet, buss, t-bane og trikk i døgnruter mindre enn 100 meter unna, samt Foodora og Kolonial)
Helt enig :thumleft
For meg er det å reise jevnbyrdig med å kaste penga ut av vinduet.
Men det er mitt syn, og ikke alle andres.
Spiser det jeg vil men har ikke interesse av å spise fin mat ute. Spiser mat kun fordi jeg må for å overleve.
Jeg har null kollektivtilbud, men har selv valgt å bo der jeg gjør. Men kanskje nettopp derfor er prisene vesentlig lavere enn for en 2 roms midt i Oslo, og derfor har jeg råd til 2 biler, motorsykkel, båt, stor dobbel garasje, fine tv’er i 2 stuer, og alt annet jeg måtte ønske å kjøpe.
Folk er forskjellige med forskjellige behov, men å nesten idiotforklare folk som ikke har mitt syn på enkelte ting skjønner jeg ikke.
Hva folk bruker sine penger på, om de prioriterer nedbetaling eller lever på lån er vel opp til hver enkelt?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av oivindg »

simpson skrev: 06 mar 2021, 17:26 Hva folk bruker sine penger på, om de prioriterer nedbetaling eller lever på lån er vel opp til hver enkelt?
Helt enig. Men diskusjoner på nettet prøver ofte å putte alle i en bås, eller å bli enige om en eller annen løsning som skal være den beste for alle.

Selv kunne jeg ikke tenke meg å leie ut motorsykkelen min. Setter veldig pris på å ha full kontroll på hvordan den blir håndtert.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av AJ »

Med det fleksible bilbehovet jeg har i den situasjonen jeg er i (pensjonist med sporadiske selvvalgte oppdrag) kunne jeg antakelig vært med på et bildelingsopplegg.
Fleksibelt bilbehov i den forstand at jeg kan benytte meg av en "delt" bil på de tidspunkter den er ledig, og som mest sannsynlig er ukurante tidspunkt for de fleste andre.
Hadde jeg bodd i et mer sentralt område enn her jeg faktisk bor kunne dette vært en løsning å vurdere. Men om jeg ville spare så mye penger på en slik løsning i forhold til valget av bil jeg gjorde i 2018 og som jeg har tenkt å beholde i hvert fall to år til, tviler jeg sterkt på.

Når det gjelder MC er situasjonen en ganske annen. Her har jeg en rimelig "løsluppen" økonomisk tankegang og ikke minst atferd.
Mye penger (men ikke lånte penger :[-X ) går med til motorsykkeleierskapet og ikke minst bruken av sykkelen.
Og her handler det om for egen del det meste om subjektivt opplevd livskvalitet med å både eie og å ha "hesten" tilgjengelig "på stallen" til enhver tid når livskvalitetsbehovet melder seg, noe det veldig ofte gjør i løpet av de kjørebaree ukene i den korte hektiske sesongen vi motorsyklister har her i indre Østlandet :crazy: .

Hva skal man med penger om man ikke skal bruke en god del av disse på ting man selv verdsetter stort her i livet?
Alt verken kan eller skal deles med tanke på egen og andres økonomi, uavhengig av all verdens gode intensjoner være seg å spare penger, miljø eller av andre grunner... :scratch
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar