Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av MGR1 »

kgjersda skrev: 05 mar 2021, 08:29 ......

Vi i Norge er veldig opptatt av å eie tingene våre. Det meste står jo ubrukt over 99% av tiden. Hvorfor ikke leie ut når du ikke bruker det? Eller på andre siden, hvorfor ikke bare leie de tingene du trenger når du behov eller lyst?
Jeg leier ikke ut / låner ikke ut fordi andre ikke tar vare på ting som jeg gjør, og jeg ønsker ikke at de skal bli ødelagt.

Jeg leier kun ting jeg ikke har selv, og kun som nødløsning. En sementblander f.eks. ønsker jeg ikke å kjøpe, men kan leie. En motorsykkel er for meg veldig personlig, og en stor del av kjøreopplevelsen min handler om kjøretøyet. Selve kjøringen er ikke like spennende som den var når jeg var 16 eller 18, men motorsykkelhobbyen gir meg fortsatt stor glede. Den gleden vil jeg miste hvis jeg bare kjører med den og leverer den tilbake etterpå.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av Domino »

Det var en lokal næringsdrivende på heimplassen min som kjøpte en motorsykkel på firmaet for noen år siden. Påskuddet var at den skulle være utleiesykkel. Han gikk på en smell de det viste seg (enten ved bokettersyn eller i forbindelse med tvangsavviklingen) at den i løpet av ca to år kun hadde vært utleid én gang. Og det var til bestekompisen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av AJ »

Handler nok for mange om en slags "hest og rytter-symbiose", kan vi kanskje si?
Man får altså et spesielt personlig forhold til "hesten". Enkelt og greit.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

Snikendeugle skrev: 05 mar 2021, 08:50 Bil hadde jeg nok turt å leie ut, men ikke sykkelen... Hadde det vært mer en type bruksssykkel og ikke et limited edition-smykke, så kanskje :P
Jeg har selv lekt med tanken om å kjøpe en relativt raff bil (Polestar 2) og potensielt leie den ut én helg i måneden for å dekke nesten hele månedsutgiften, basert på hva jeg ser de går for hos Nabobil. Nå er jeg dog usikker på om noen faktisk gidder å bruke så mye på en leiebil en helg, istedenfor å bare ta noe litt rimeligere...
Det blir jo litt slik som jeg sa, en scooter som Honda PCX eller Forza ville jeg glatt ha leid ut. For med CVT girboks og begrenset motorkraft så er det jo lite risiko for at noen vile klare å gjøre vesentlig skade på den. Det samme hadde kaaaanskje gjort seg gjeldende med eksempelvis en Honda NC750X med DCT automatgir.

Men å leie ut en sykkel med rå motorkraft og manuell girboks, som gjerne vil bli grisekjørt som bare det? Nei takk.

Når det kommer til leiebilen så vil jeg derimot tro at folk gjerne leier feks Polestar 2 til en helgetur. Men da har du jo igjen ganske rå motorkraft og muligheten for at bilen blir skikkelig grisekjørt. Men jeg vet ikke hvor mye det egentlig har å si på en elbil?

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av KåreDump »

AJ skrev: 05 mar 2021, 09:16 Handler nok for mange om en slags "hest og rytter-symbiose", kan vi kanskje si?
Man får altså et spesielt personlig forhold til "hesten". Enkelt og greit.


Tror også motorsykkel for mange nordmenn er mer statussymbol enn bruksgjenstand, i alle fall om man skal dømme etter kilometerstand på brukte sykler på finn og kommentarer på diverse FB-grupper.
Hos disse virker det som om vask, polering og valg av "riktig" batteri er viktigere enn å faktisk bruke sykkelen. :lol
For denne gruppen vil neppe utleie være aktuelt selv om syklene deres benyttes svært lite.

En del av oss, meg inkludert, bruker motorsykkel som primært fremkomstmiddel i sommermånedene (hadde sommerdekk på bilen for førte gang på seks år i fjor.. :D ).
For min del benytter jeg sykkel til jobbpendling og kjører mye i fritiden også for å utnytte den korte sesongen.
Så for meg, og de i min situasjon, er å leie ut sykkelen også utenkelig.

Og da tror jeg vi har oppsummert de tre største gruppene motorsykkeleiere uten å finne særlig mange som er villige til å leie ut/dele sykkelen.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av pekle »

Var medlem i Bilkollektivet et års tid mens jeg venta på Teslaen. Det fungerte helt utmerket for meg som bor slik til at bilutvalget er bra i nærheten. Det hadde også den sideeffekten at man tenkte seg litt om den turen egentlig var nødvendig, så bilbruken gikk jo ned.

Samtidig er jeg nok en slik som har et forhold til kjøretøyene mine - en bil (og i enda større grad MC) er ikke bare transport, den er livskvalitet. Så jeg velger heller å eie og være eneste bruker av passe morsomme kjøretøyer enn å leie kjøretøyer jeg ikke har råd til å eie.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av MGR1 »

pekle skrev: 05 mar 2021, 09:46 ........... en bil (og i enda større grad MC) er ikke bare transport, den er livskvalitet......
De blir jo solgt inn som livskvalitet også, bare se på hvilken som helst annonse for MC eller bil. Det er knapt noen annonser som har fokus på transportbehovet, derimot på hvordan kjøretøyet kommer til å berike livet ditt :).

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av simpson »

kgjersda skrev: 05 mar 2021, 08:29
simpson skrev: 05 mar 2021, 07:52 Skjønner ikke dette med delingsøkonomi. Er det fordi noen har dårlig råd når de kjøper bil, sykkel osv skal dele det med andre for å få hjelp til å betale dette, eller tror de at det å dele på bilen skulle ha noe som helst med miljø å gjøre?
Bil og sykkel er jo noe som jeg setter pris på og hvertfall ikke vil leie ut til andre.
Jeg har ett personlig forhold til mine eiendeler.
Jeg tror den siste delen sier mye om hvorfor du ikke skjønner delingsøkonomi.
Det er dyrt å holde kjøretøy. Du skal betale forsikring, nye dekk, service, oljeskift, vannpumpe, nytt glass, parkeringsplass (for de som ikke har slikt), verditap bare av at det står stille.
Selv en bil uten lån har store løpende kostnader. Om du bare trenger eller benytter bil et par ganger i mnd så er nok delingsøkonomi helt supert.
Du betaler en ganske stor premium for å eie, for noen er det verdt det.
Noen har kanskje en ugrei partner som ikke vil at du skal legge 40-50lapper for en brukt eller opp mot 200 lapper for en nyere motorsykkel.
Det er mange-mange-mange grunner til at noen vil leie eller dele på.

Vi i Norge er veldig opptatt av å eie tingene våre. Det meste står jo ubrukt over 99% av tiden. Hvorfor ikke leie ut når du ikke bruker det? Eller på andre siden, hvorfor ikke bare leie de tingene du trenger når du behov eller lyst?
Jeg skjønner tingen ved å leie ved behov, men skjønner ikke at siden jeg har bil er målet at den går mest mulig av døgnets 24 t og for å få det til må jeg leie den ut til andre.
En av fordelene med å eie er at MIN bil står utenfor døra mi, til min fri benyttelse av meg når jeg måtte ønske det.
Driver du men bilutleie, har du gjerne mange biler du vil skal være utleid hele tiden, men privatbilen din skal også være i bruk mest mulig av andre? Nei den forstår jeg ikke, og hverfall ikke motorsykkel.
Ja det koster å ha alt og du bruker det ikke hele tiden, men for meg er ikke gleden ved å ha båt, bil, sykkel osv at de skal ha utnyttelsesgrad opp mot 100% men at jeg har dette disponibelt for meg til en hver tid jeg ønsker å bruke dette.
Så lenge jeg har råd til min livsstil så skjønner jeg ikke ideen om delingsøkonomi, penger må sirkulere for å få samfunnet til å gå rundt og det er ikke lommer i den siste frakken du har på, så å leie ut egne ting til andre for å spare penger skjønner ikke jeg poenget med.
Hadde mine naboer forslått noe sånt hadde jeg nok ikke blitt med, har alt for stor tilknytning og glede av å eie det jeg har kjøpt.
Men noen har sikkert glede av å leve så billig som mulig også, hva vet jeg?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av MGR1 »

Det er jo en politisk greie; det pushes ut både fra venstre og høyre. Sosialistene vil at ingen skal eie noe (bortsett fra staten) og at godene skal deles, kapitalistene vil at tingene skal brukes mest mulig for å bli slitt ut, så de kan selge nye :).

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av kgjersda »

Nå ble det veldig mye synsing omkring delingsøkonomien.
Jeg tok opp igjen en 5 år gammel tråd for å høre om noen hadde erfaringer med utleie av sykkel.
Ser fremdeles ingen svar på det, kanskje det er svar nok på at ingen på mcsiden.no leier ut i alle fall.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av Domino »

Noen er jo bl.a. avhengige av å leie ut en hybel/leilighet for å klare å betjene huslånet sitt eller for å kunne bruke litt penger på andre ting enn bare det mest nødvendige. F.eks. motorsykkel...

Noen leier ut hytta eller leiligheten i Syden så den blir nesten gratis. Når det gjelder kjøretøy virker det som om mange har et mer personlig forhold til kjøretøyet enn til fritidsbolig/sokkelleilighet.

Men det er nok overraskende mange som betaler såpass mye for å eie bil at de kunne tatt taxi de gangene de må ha bil og likevel komme gunstigere ut.

Sjøl kjører jeg ca 40000 km i året for å komme meg til og fra jobb, så utleie er ikke aktuelt for meg. Men jeg skjønner godt at noen vurderer det. MC, not so much.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

Domino skrev: 05 mar 2021, 10:38 Men det er nok overraskende mange som betaler såpass mye for å eie bil at de kunne tatt taxi de gangene de må ha bil og likevel komme gunstigere ut.
Nettopp, mener å huske at regnestykket på det å kjøpe en ny bil til 450 000 kr for å eie den i 10 år mens man kjører den 15000 km i året var en årlig kostnad på 90 000 kroner, når man tar hensyn til alt av avgifter, forsikring, vedlikehold og verditap.

Og regnestykket blir enda styggere hvis man har lån på bilen og regner med rentekostnader, og enda værre enn det igjen hvis man regner med "opportunity cost", altså det man kunne ha tjent hvis man brukte pengene annerledes. Folk vet rett og slett ikke hvor mye de bruker på bilen, og tar det som en selvfølgelighet at alle absolutt må eie en bil.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av oivindg »

SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 11:12
Domino skrev: 05 mar 2021, 10:38 Men det er nok overraskende mange som betaler såpass mye for å eie bil at de kunne tatt taxi de gangene de må ha bil og likevel komme gunstigere ut.
Nettopp, mener å huske at regnestykket på det å kjøpe en ny bil til 450 000 kr for å eie den i 10 år mens man kjører den 15000 km i året var en årlig kostnad på 90 000 kroner, når man tar hensyn til alt av avgifter, forsikring, vedlikehold og verditap.

Og regnestykket blir enda styggere hvis man har lån på bilen og regner med rentekostnader, og enda værre enn det igjen hvis man regner med "opportunity cost", altså det man kunne ha tjent hvis man brukte pengene annerledes. Folk vet rett og slett ikke hvor mye de bruker på bilen, og tar det som en selvfølgelighet at alle absolutt må eie en bil.
Høres litt ut som Oslotankegang. Det er ikke bare selve kostnaden ved å ta taxi som spiller inn. Hvor mange av oss bor slik til at vi kan få tak i en taxi på kort varsel? Og hva gjør du hvis du skal kjøre søppel til fyllinga eller hente en vaskemaskin på Elkjøp? Krangle med taxisjåføren for å få ham til å ta turen? For ikke å snakke om å sitte på med en sjåfør som kjører på en ubehaglig eller direkte farlig måte?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av simpson »

SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 11:12
Domino skrev: 05 mar 2021, 10:38 Men det er nok overraskende mange som betaler såpass mye for å eie bil at de kunne tatt taxi de gangene de må ha bil og likevel komme gunstigere ut.
Nettopp, mener å huske at regnestykket på det å kjøpe en ny bil til 450 000 kr for å eie den i 10 år mens man kjører den 15000 km i året var en årlig kostnad på 90 000 kroner, når man tar hensyn til alt av avgifter, forsikring, vedlikehold og verditap.

Og regnestykket blir enda styggere hvis man har lån på bilen og regner med rentekostnader, og enda værre enn det igjen hvis man regner med "opportunity cost", altså det man kunne ha tjent hvis man brukte pengene annerledes. Folk vet rett og slett ikke hvor mye de bruker på bilen, og tar det som en selvfølgelighet at alle absolutt må eie en bil.
Nå må du ikke kjøpe ny bil, så dette regnestykket gjenspeiler jo ikke hva det faktisk koster å eie bil.
Det finnes mye rimeligere alternativer.
Hva er galt med at alle eier sin egen bil da?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av pekle »

SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 11:12 Folk vet rett og slett ikke hvor mye de bruker på bilen, og tar det som en selvfølgelighet at alle absolutt må eie en bil.
En veldig generaliserende påstand. Jeg tror de fleste har brukbar oversikt over egen økonomi og gjør valg som passer for seg og sin situasjon. Unntak finnes så klart, men folk flest er ikke idioter.

Svar