Triumph Street Triple R - 2013

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ejodd
Innlegg: 13
Registrert: 13 jul 2016, 17:15
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2013

Triumph Street Triple R - 2013

Legg inn av ejodd »

Heisann!

Jeg er helt ny i motorsykkelverdenen og skal kjøpe min første sykkel.

Jeg er ute etter en sykkel til småkjøring/cruising, gjerne med mulighet til å bygge om til en litt tøff caféracer på sikt.

Jeg har en 1986mod Yamaha Virago 750 på hånda. Den har stått i ro de siste tre årene men har fått forsikringer om at etter en liten service med batteribytte skal den være i god stand igjen. Den har gått ca 100kkm. Jeg ønsker en så "sikker" sykkel som mulig, både mtp. driftsikkerhet og andre finurlige løsninger, og dermed er jeg litt skeptisk til å kjøpe en 86-mod. Jeg får den derimot råbillig (12000) med en del ekstrautstyr. Ønsker kjøpstips på denne typen sykkel - er det noe spesielt jeg bør sjekke, bør jeg styre unna, etc...

Tusen takk på forhånd for svar!

mvh

Eirik
Sist redigert av ejodd den 14 apr 2017, 21:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av AJ »

Hei ejodd og velkommen hit til MCsiden.no :vs

Nettopp tatt lappen også, kanskje? I så fall er det bare å gratulere.

Når det gjelder Virago og framtidig ombygning til caféracer så høres dette en smule umusikalsk ut i mine ører... :-k
Jeg har ingen erfaring med Virago, men har fått med meg at dette er "elsk eller hat" sykkel.
Noen liker den altså veldig godt, mens andre synes den er mislykket og rar... for å si det sånn litt forsiktig.

Men for all, som man pleier å si, det kan godt hende dette er rette sykkelen for deg.
Men caféracer... :scratch
Ikke i min bok i hvert fall, sorry... :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ejodd
Innlegg: 13
Registrert: 13 jul 2016, 17:15
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2013

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av ejodd »

Hei AJ og takk for det!! :-)

Lappen er work i progress og jeg håper å få den ferdig i løpet av årets sesong. Uansett vil sykkelen bli brukt til øvelseskjøring og trening denne sesongen, sånn at jeg er klar til neste sesong.

Har gjort research i hele kveld og Viragoen vil nok ikke være aktuell. Etter nøyere vurdering er jeg enig i at den er ganske rar... :-D

Er nok av flotte sykler på markedet så jeg må bare bruke tiden godt til å se og eventuelt prøve. Sykler som er aktuelle er Ducati Monster, CB750/900, ser også på en nyere Yahama, f.eks MT-07. Harley Sportser 883 er heller ikke helt utelukket... så et ganske bredt nedslagsfelt.

mvh

Eirik

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av Kjellrf »

Jeg jobbet med mc fra slutten av 80-tallet og fram til begynnelsen av 2000-tallet, og synes at de syklene som kom på 90-tallet og seinere generelt har hatt mindre tull og motorslitasje enn de fra 80-tallet (unntak finnes). Endel kan muligens skyldes at det har blitt vanlig å bruke syntetisk olje.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av Relax »

Kjellrf skrev:Jeg jobbet med mc fra slutten av 80-tallet og fram til begynnelsen av 2000-tallet, og synes at de syklene som kom på 90-tallet og seinere generelt har hatt mindre tull og motorslitasje enn de fra 80-tallet (unntak finnes). Endel kan muligens skyldes at det har blitt vanlig å bruke syntetisk olje.
Nå ble jeg nysgjerrig :)
Er det fordi at syntetisk olje tar bedre hånd om forurensninene eller er det mindre slittasje pga bedre oljefilm eller lignende? Eller bedre smøring ved alle kaldstartene?
"Do the right thing"

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av Geiroe »

Nå skal vi ikke starte nok en oljetråd, :crazy: men mine erfaringer med å gå over fra mineralsk til semisynt er udelt positive. Min gamle 85 modell skal ha mineralsk 10-40W ifølge spec. Da jeg skiftet til Motul 5100 10-40W ble girskiftet merkbart lettere, og mindre hørbart. Om slitasjen ellers i motoren vet jeg ikke noe om, men min har vel allerede fått den slitasjen tenker jeg. :roll
Nå er jo Motul sin 5100 esterbasert, hva nå det vil si. :-k Den skal ihvertfall gi en sterkere oljefilm, som var grunnen til at jeg skiftet, siden VF fra denne årgangen har et problem med smøring av kammene.
Det lille ekstra jeg betaler for Motulen er ikke det som gjør meg fattig heller, olje må jeg jo ha uansett. :prf
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av Kjellrf »

Kan ta en sammenligning som ett kjent italienskt bilmerke av det sportsligere slaget gjorde ca 1980, da syntetiske oljer begynte å komme på markedet for alvor.
De tok 2 nye biler fra samlebåndet, fylte en med syntetisk, og en med mineralolje, og kjørte 100 mil full gass på bane. Deretter tappet de av olja, og ga full gass igjen. Den som hadde vært kjørt med mineralolje, havarerte etter drøyt 6 km, mens den som hadde gått på syntetisk, gikk over 3 mil før det var slutt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ejodd
Innlegg: 13
Registrert: 13 jul 2016, 17:15
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2013

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av ejodd »

Greit å få en hurtig innføring i olje i Viragotråden min... :-D

Ett kort spørsmål - jeg har nå falt ned på noen sykler som er høyaktuelle. Kawasaki ER6N, Yamaha MT-07 evt Yamaha FZ6N.

Det jeg lurer litt på er å bruke 50k på en sykkel vs 75-80k.

For ~50k får jeg en velholdt 2005-2007 ER6N evt FZ6N.

For ~80k får jeg en mye nyere enten MT07 eller ER6N.

Hvor store vil forskjellene være på disse årsmodellene - forstår naturligvis at det vil være en del forskjell på speedometer etc. Men hva med bremser/ramme/driftsikkerhet/ABS eller ikke? For meg som helt fersk sjåfør? Er de 25-30000 jeg sparer da verdt det siden jeg får en mye nyere sykkel for mellomlegget?

ejodd
Innlegg: 13
Registrert: 13 jul 2016, 17:15
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2013

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av ejodd »

Det jeg sånn kjapt har googlet meg frem til er forøvrig at Yamaha muligens har noe mer driftsikre sykler, mens Kawasaki virker å ha et bedre/smoothere girsystem. Ellers virker disse syklene ganske like.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av AJ »

ejodd skrev:
Ett kort spørsmål - jeg har nå falt ned på noen sykler som er høyaktuelle. Kawasaki ER6N, Yamaha MT-07 evt Yamaha FZ6N.
Gode kandidater alle disse, etter min mening.
Legger du til KTM 690 Duke R så har du en fin bukett å velge blant :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av HeHy »

Mt-07 er en flott sykkel og masse krefter til å være 75hk. Gøy sykkel.
Med en nyere sykkel slipper du å tenke på om noe går galt (garanti).
Har bare lest om er6n, men kritikken mot dem sier at de er litt kjedelige i motorkarakteristikken.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av bikerdude73 »

ejodd skrev:Heisann!

Jeg er helt ny i motorsykkelverdenen og skal kjøpe min første sykkel.

Jeg er ute etter en sykkel til småkjøring/cruising, gjerne med mulighet til å bygge om til en litt tøff caféracer på sikt.

Jeg har en 1986mod Yamaha Virago 750 på hånda. Den har stått i ro de siste tre årene men har fått forsikringer om at etter en liten service med batteribytte skal den være i god stand igjen. Den har gått ca 100kkm. Jeg ønsker en så "sikker" sykkel som mulig, både mtp. driftsikkerhet og andre finurlige løsninger, og dermed er jeg litt skeptisk til å kjøpe en 86-mod. Jeg får den derimot råbillig (12000) med en del ekstrautstyr. Ønsker kjøpstips på denne typen sykkel - er det noe spesielt jeg bør sjekke, bør jeg styre unna, etc...

Tusen takk på forhånd for svar!

mvh

Eirik
Virago er grei til Cafe racer bygg på sikt som du spør om. Også til evnt Bobber stil.

Cafe Racer kan bli et dyrt bygg. Her er et bra eksempel på fin cafe racer:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=DrjrCrKwJp8[/video]

Og her et eksempel på billig Bobber bygg. Dette er en 1100 men syklene er helt like untatt mer moment i denne.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=cYmz-aPBslw[/video]

Eneste jeg er usikker på er den lange km-standen du oppgir på 100kkm. Den skremmer meg litt.
Eller så skal de syklene være greie.

Men som AJ sier så er det et elsk og hat forhold til disse Viragoene.

Jeg hadde selv en Virago 750 men syns den var for treg med for lite moment. Ble solgt med tap etter kun 1 måned :P
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

ejodd
Innlegg: 13
Registrert: 13 jul 2016, 17:15
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2013

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av ejodd »

Hei folkens og takk for svar!!

Det ligger an til at det blir en ER6N. Har lagt inn bud på denne: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... s=79065140

Synes den så helt strøken ut.

Viragoen blir jeg muligens til å overta som en prosjektsykkel for å da bygge bobber som du linket, bikerdude. :-D

Takk for inspirasjon!

ejodd
Innlegg: 13
Registrert: 13 jul 2016, 17:15
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2013

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av ejodd »

Hei igjen!

Nå nærmer det seg sesong med stormskritt, og jeg tenkte å følge opp tråden min.

Min nye (brukte) sykkel ble levert for to dager siden, og valget falt verken på Kawasaki, Yamaha, eller Honda... etter å ha brukt store deler av vinteren på reviews og diverse forum landet jeg på en Triumph Street Triple R 2013 mod!

Fulgte med en hel haug utstyr, blant annet vesker, varme i håndtak, quickshifter (noe jeg mistenker blir sparsommelig brukt), div protectors+++..
Skjermbilde.PNG
For å si det mildt, det gledes til sesongstart!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Yamaha Virago 1986-mod?

Legg inn av Rune75 »

Kjellrf skrev: 15 jul 2016, 17:01 Kan ta en sammenligning som ett kjent italienskt bilmerke av det sportsligere slaget gjorde ca 1980, da syntetiske oljer begynte å komme på markedet for alvor.
De tok 2 nye biler fra samlebåndet, fylte en med syntetisk, og en med mineralolje, og kjørte 100 mil full gass på bane. Deretter tappet de av olja, og ga full gass igjen. Den som hadde vært kjørt med mineralolje, havarerte etter drøyt 6 km, mens den som hadde gått på syntetisk, gikk over 3 mil før det var slutt.
Så hvis du skal kjøre uten olje så er det bedre å kjøre uten syntetisk olje enn å kjøre uten mineralolje :O

Svar