Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av SverreOlsen »

Vurderer da Tiger 900 fra 1999, og lurer på generelt hvordan tyngdepunkte på sånne sykkler er? Er jo plast tank på denne modellen eg ser på, men kapasitet på 22/24 liter er eg redd tyngdepunkte kryper høøyt opp?
Noen med lignende sykkel?
Takk for info/svar.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan er tyngdepunkte på adventure sykkler?

Legg inn av AJ »

Synes selv at tyngdepunktet på både Moto Guzzi Stelvio og KTM 1290 SA er behagelig lavt.
Føltes ikke like bra på Triumph Tiger 1050'en jeg hadde... :-k .
Noen påstår også at Tiger Explorer har høyt tyngdepunkt i forhold til andre adventuresykler.

Hvordan det ligger an med BMW GS/A 1200, Yamaha Super Ténéré 1200, Ducati Multistrada, Aprilia Caponord, Honda Crossrunner osv. vet jeg ikke siden jeg ikke er så godt kjent med disse syklene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvordan er tyngdepunkte på adventure sykkler?

Legg inn av Flanker »

Kan jo skyte inn at tyngdepunkt i stor grad er en vanesak. De jeg har kjørt/eid fordeler seg slik i opplevelse av tyngdepunkt for meg, fra lavest til høyest:

Yamaha 1200 Super Tenere
BMW R1200GS (pre-våtbokser)
Triumph Tiger Explorer (nåværende sykkel)
... og langt høyere...
Suzuki DL650 V-Strom (gammel type)

Har eid en sykkel utenfor ADV segmentet og det var en 1998 mod. Honda VFR. Plasserer den mellom GS og Triumph'en.

Tyngdepunktet har ikke vært plagsomt på noen av disse syklene. Kanskje litt på Suzukien, men det tror jeg hadde vel så mye å gjøre med elendige demperkomponenter.

YMMV, men jeg tror som sagt dette i stor grad er en vanesak.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvordan er tyngdepunkte på adventure sykkler?

Legg inn av Elruts84 »

Har prøvde en super tenere. Og jeg ble litt overasket over forskjellen på min sports touring. Selv om tenere hadde en større motor føltes den mer leken og velvillig da tyngdepunktet var riktig for sykkelen. Men det er vel litt det som er forskjellen på slike sykler. Og helt klart som flanker her sier. En vanesak. Ser en på youtube kan R1 brukes til så mangt med rette "rytteren" på hehe.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av Flanker »

ADV sykler generelt er overraskende lekne. Vekt eller tyngdepunkt ingen hindring! Tiger Explorer er ekstremt kvass i svingene, jo trangere jo bedre

Beistet veier 260 kg. men det merkes ikke når hjulene ruller. Tyngdepunkt har lite å si annet enn når sykkelen skal opp fra støtta eller ved krypekjøring. Og ved sistnevnte betyr motorstyring/innsprøytning og clutch vel så mye.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av Elruts84 »

Ja det kan jeg nesten tenke meg. Ja jeg må si ADV er spennende og morsomme sykler. har fått opp øynene for disse og allsidige ikke minst.
Ja det er klart alt har en sammenheng. God og sitte på hjelper lite når resten ikke funker.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av FredrikE24 »

Når man ser hva Politiet klarer med en BMW GS i Oslo-trafikken på sitt verste, så skal vel ikke tyngdepunktet være et problem hvertfall :P Tror det har litt med vaner å gjøre også. Selv en Goldwing blir nærmest moped-aktig så fort man får hjula til å rulle. En kamerat kjører en 1200 V-twin og den har et signifikant høyere tyngdepunkt enn feks. min med liggende langsgående rekkefire, men den største forskjellen merker vel når man skal ta den av støtta, ellers er den super :P

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av SverreOlsen »

Takk for mange kjekke svar, har hatt så mange typer sykkler men aldri stor adventur sykkel, får se om det blir det denne gang :-)

ZZR-Erling

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av ZZR-Erling »

Mulig det er lavt, men de e jævlig Diger den sykkeltypen der, og det er jo såvidt en på 180 når ned uten å plundre.
Har kjørt litt GSA da jeg hadde ZZR1400, og synes ikke GSA var akkurat veldig lettsvingt.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av SverreOlsen »

ZZR-Erling skrev:Mulig det er lavt, men de e jævlig Diger den sykkeltypen der, og det er jo såvidt en på 180 når ned uten å plundre.
Har kjørt litt GSA da jeg hadde ZZR1400, og synes ikke GSA var akkurat veldig lettsvingt.
Det eg har tenkt litt på, hadde med meg sønnen min på 3 når eg raskt vr innom og tok en titt på tigeren, var tilfeldigvis i området og spurte om han var hjemme, fikk jo prøvesitte men kunne jo ikke akk ta meg en tur. Der kunne en justere salen i 3 forskjellige høyder, og det nederste hakket nådde eg akk nede med tilnærmet flat fotpå begge sider, virket jo nesten så den ville stå av seg selv :-)
Er en del å gjør me sykkelen så får se om han aksepterer budet mitt :-) krysser fingrene !

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av ATWindsor »

Flanker skrev:ADV sykler generelt er overraskende lekne. Vekt eller tyngdepunkt ingen hindring! Tiger Explorer er ekstremt kvass i svingene, jo trangere jo bedre Bilde

Beistet veier 260 kg. men det merkes ikke når hjulene ruller. Tyngdepunkt har lite å si annet enn når sykkelen skal opp fra støtta eller ved krypekjøring. Og ved sistnevnte betyr motorstyring/innsprøytning og clutch vel så mye.
Spørs litt hva du mener med "ingen hindring", det er jo litt mer stress med høyere tyngdepunkt til tider vil jeg si, men det går jo fint å ann å kjøre sykkelen, og også å kjøre fort. Men det er litt verre i endel tilfeller.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av Flanker »

Eneste sykkelen jeg har opplevd tyngdepunkt som "stress" en sjelden gang er gamle V-Strom. Jeg opplever ikke tyngdepunktet på Tiger Explorer som høyt, i den forstand at det blir ekkelt på noe vis, selv om tyngdepunktet er en tanke høyere enn på R1200GS.

Den enkle løsningen for trådstarter er vel en prøvekjøring, så finner han raskt ut av det. Hva som funker og hva man liker er så individuelt..

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av ATWindsor »

Flanker skrev:Eneste sykkelen jeg har opplevd tyngdepunkt som "stress" en sjelden gang er gamle V-Strom. Jeg opplever ikke tyngdepunktet på Tiger Explorer som høyt, i den forstand at det blir ekkelt på noe vis, selv om tyngdepunktet er en tanke høyere enn på R1200GS.

Den enkle løsningen for trådstarter er vel en prøvekjøring, så finner han raskt ut av det. Hva som funker og hva man liker er så individuelt..
Poenget mitt er ikke at det er ekkelt, poenget er at det gjør sykkelen verre i noen situasjoner.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:
Flanker skrev:Eneste sykkelen jeg har opplevd tyngdepunkt som "stress" en sjelden gang er gamle V-Strom. Jeg opplever ikke tyngdepunktet på Tiger Explorer som høyt, i den forstand at det blir ekkelt på noe vis, selv om tyngdepunktet er en tanke høyere enn på R1200GS.

Den enkle løsningen for trådstarter er vel en prøvekjøring, så finner han raskt ut av det. Hva som funker og hva man liker er så individuelt..
Poenget mitt er ikke at det er ekkelt, poenget er at det gjør sykkelen verre i noen situasjoner.
Flanker var så vidt inne på én ting i et innlegg lenger opp. En ting man skal være spesielt obs på. Nemlig å løfte sykkelen opp fra sidestøtta om en har parkert litt forkjært, som f.eks. et sted med akkurat litt for mye helling på sidestøttesiden som gjør at adventuresykkelen kan blir overraskende tung på løfte opp. Har selv erfart dette noen ganger... :redface
Har gjort dette med andre sykler jeg har testet og prøvd også, men møter ikke samme utfordringer på de fleste av disse med de to adventuresyklene jeg har hatt, Moto Guzzi Stelvio og KTM 12690 Super Adventure...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan er tyngdepunktet på adventure sykkler?

Legg inn av SverreOlsen »

Ja da skal eg hente meg en 1999 model Tiger 900 i morgen :-D gleder meg :-)

Svar