Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av SverreOlsen »

Hvordan reagerer folk når dem er på vei gjennom en sving og ser det ligger grus eller singel i vegbanen? Har problem med att eg stivner når eg ser det pga frykten for å dette?
Kjører jo på grusveier og da har eg ikke samme frykt...

Opplevde også noe av det skummleste eg har vært ute for på mc her om dagen, trodde bakdekket mitt hadde punktert i 70 sona da den barre spant i ring uasett ka.
Deretter intenns diesel lukt, tenkte ikke det kunne vær diesel i vegbanen da eg hadde jo kjørt 3 km med spinnende bakdekk, da slapp framdekket også, og eg skjønte det var fare på fære. Ble nødblink, og 10-15 kmt. Den ene pick upen som kom hadde 4hjuls skrens så glatt det var.
Møtte mange på mc som ikke ville kjøre videre pga glatt veibane. Det var veldi ekkelt og pågikk i 15 -20 km gjennom to undersjøiske tunnelen på e39 i rogaland. På strekket er det for det meste 80 sone.

Noen som har en fasitt på hvordan handle i slike situasjoner?

Takk på forhand for erfaringer! :)

Brukeravatar
IvanB77
Innlegg: 14
Registrert: 30 mar 2016, 17:43
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 1999mod
Sted: Bykle

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av IvanB77 »

Fikk du vite hva årsaken til at det var så mye diesel i veibanen?

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
MC: Honda CB600F 1999 (April 2016)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av Jompa »

Singel og grus.
Det verste du gjør er å se ned på veien, og samtidig det naturlige.
Slakk litt på gassen, fortsett å sikt gjennom svingen og prøv å kjør mest mulig bent frem over grusen.
Vet det kan være vanskelig, men det går.
Om hjulene slipper litt kjennes det som oftest mye verre ut enn det er.
De flytter seg bare noen få cm til siden uansett. Som oftest.............
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av ireit »

Jeg blir i alle fall stiv og engstelig når jeg påtreffer grus oppå asfaltdekke. Har nok bare med at jeg har for lite erfaring med å håndtere en liten sleng. Skulle nok ha kjørt mer på grus og oppnådd mer erfaring. Hadde også en episode inne i en bratt tunell, på noe som nok var olje søl.
Hør hvordan turtallet øker når bakhjulet slipper på min samboers sykkel 1.36 inn i denne filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=Vg-MLnfS9LI
Var ikke lett å overbevis henne om at vi måtte tilbake samme vei.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av SverreOlsen »

IvanB77 skrev:Fikk du vite hva årsaken til at det var så mye diesel i veibanen?

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
Rekner med det var en lastebil... vi ringte ihvertfall politiet og gidde beskjed. Men nei fikk aldri svar men 20 min etter eg hadde kjørt der var det en øastebil som hadde havarert på ferja, og det var disel hele veien til ferja, rekner med det var han. 2 turer ble kanselert før det kom bergningsbil.
Jompa skrev:Singel og grus.
Det verste du gjør er å se ned på veien, og samtidig det naturlige.
Slakk litt på gassen, fortsett å sikt gjennom svingen og prøv å kjør mest mulig bent frem over grusen.
Vet det kan være vanskelig, men det går.
Om hjulene slipper litt kjennes det som oftest mye verre ut enn det er.
De flytter seg bare noen få cm til siden uansett. Som oftest.............
Takk, får prøve å ha det i hode, men ja stivner litt til hver gang eg ser det ligger grus i svingene..

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

senk farten og prøv se fremover hvor du skal. Første som skjer er jo at du seff stivner og fikserer på grusen, da er det lett at du mister forhjulet, som kan være ganske skummelt :/ ROlig kjøring når man er usikker :) Som du selv sa, så er erfaring en stor del av det. Har aldri truffet bakken med sykkel og har selv lite erfaring med grus på asfalt, blir like stiv hver gang.
Braaaaaap

Toven

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av Toven »

Fort gjort å stivne til ja... Som skrevet over, ikke fiks blikket på grusen men se gjennom svingen. Det kan også hjelpe til å lene overkroppen inn i svingen for å få mindre nedleggsvinkel. Hjelper også på det at sykkelen reiser seg pga bremsing eller at man stivner.
Hvis du føler du må bremse syntes jeg at bakbremsen er fin i sånne situasjoner. Istedet for at sykkelen "dukker" fremover og legger mer vekt på fordekket, får man bremset mens sykkelen holder seg nokså "rett". Men kommer an på hastighet og hvor mye man må eventuelt bremse.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av KevinmsR6 »

Toven skrev:Fort gjort å stivne til ja... Som skrevet over, ikke fiks blikket på grusen men se gjennom svingen. Det kan også hjelpe til å lene overkroppen inn i svingen for å få mindre nedleggsvinkel. Hjelper også på det at sykkelen reiser seg pga bremsing eller at man stivner.
Hvis du føler du må bremse syntes jeg at bakbremsen er fin i sånne situasjoner. Istedet for at sykkelen "dukker" fremover og legger mer vekt på fordekket, får man bremset mens sykkelen holder seg nokså "rett". Men kommer an på hastighet og hvor mye man må eventuelt bremse.
Enig der,
Jeg selv bruker bakbremsen i slike øyeblikk. Som oftes stivner eg litt til når dekkene slipper men husker fort på og heve blikket og slappe av, bremse med bakbrems og rette sykkelen opp samtidig som farten reduseres:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kniper rævbollene sammen, stivner totalt og deretter går det rett åt skogen.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av SverreOlsen »

Bjerknez skrev:Jeg kniper rævbollene sammen, stivner totalt og deretter går det rett åt skogen.
Da har du samme problem som meg.
Heldigvis har eg aldri opplevd grus sinngel i høy fart. Lærte det på den harde måten når eg kjørte rundt med krosser og gammle mopeder når eg va 12-13 år. Hadde ett par seilinger med skrub sår den gang og etter dette har eg alltid stivnet ved grus/singel i veibanen...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av Jompa »

Jompa skrev:Er litt forundret over at to stykker skriver at dere bruker bakbremsa i uventede situasjoner, som grus og oljesøl.
Hvis det er tid nok til å tenke at man ikke skal bruke forbremsa, må det vel også være tid nok til å ta ei hård oppbremsing før man treffer grusen?
Eller tenke ut en utvei forbi/over grusen?
Rettelse; se en utvei, mye går på refleks.

Og nei, det var ikke meninga å sitere meg sjøl, trykte på feil knapp. Refleks?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av KevinmsR6 »

Jompa skrev:
Jompa skrev:Er litt forundret over at to stykker skriver at dere bruker bakbremsa i uventede situasjoner, som grus og oljesøl.
Hvis det er tid nok til å tenke at man ikke skal bruke forbremsa, må det vel også være tid nok til å ta ei hård oppbremsing før man treffer grusen?
Eller tenke ut en utvei forbi/over grusen?
Rettelse; se en utvei, mye går på refleks.

Og nei, det var ikke meninga å sitere meg sjøl, trykte på feil knapp. Refleks?
Om en ser singel/olje søl i tide bremser eg selvfølgelig opp med frembremsen så jeg seiler fint igjennom i sakte fart.
En annen ting er når du er midt i det, i de tilfellene bruker eg bakbrems fremfor frembremsen i mine tilfeller har det hjulpet meg.
Men er ikke snakk om og trykke til, heller varsomt uten og slippe gassen helt og skli ut pågrunn av motorbrems
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av FredrikE24 »

Du ser grusen, så må man rett og slett tvinge seg til å se dit du skal og fortsette svingen, men prøv å kjør rett over grusen og ikke i fullt nedlegg. Har hatt et par episoder hvor jeg har måttet hive ned kraftig nedlegg grunnet motgående trafikk for så å svinge for mye, deretter kjøre rett over grusen og deretter fortsette svingen.. En annen gang har jeg hatt normal fart rundt 70, og klypt meg fast litt ekstra og latt det stå til. Følelsen av å skrense er ikke akkurat koslig, men det føles som oftest verre enn det er. Så må man være påpasselig når man forlater grusen.. Man kan i verstefall bli kastet av :P

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av KevinmsR6 »

Overfylte lastebiler og traktorer med hengere fulle av gress skulle fått bot for og grise så svinaktig i veien.. Enda verre om de griser med pukk....
Altfor mangen ganger har eg vært ute for dette da en soleklart ser det er overlast som er problemet.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Kate13
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2021, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av Kate13 »

Hei!
Hva er viktig og huske/gjøre hvis man må ta «u-sving» på grusvei..? Jeg har prøvd dette og syns det er så ubehagelig og redd for og skli😶

Svar