Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Forum for fulleffekt tung-MC
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av SilverSmurfer »

SverreOlsen skrev: 24 aug 2016, 07:44 Hvordan reagerer folk når dem er på vei gjennom en sving og ser det ligger grus eller singel i vegbanen? Har problem med att eg stivner når eg ser det pga frykten for å dette?
Kjører jo på grusveier og da har eg ikke samme frykt...
Noen som har en fasitt på hvordan handle i slike situasjoner?

Takk på forhand for erfaringer! :)
Kjører jo på grusveier og da har eg ikke samme frykt...

Og det skal du jo heller ikke ha, grus på asfalt er langt farligere enn grus på grus. Når du kjører på løsgrus som ligger oppå grus presser vekten av sykkelen din grusen nedover, slik at du får et greit veigrep. Samtidig så holder man skjelden like høy fart på grusvei som det man gjør på asfalt, derfor er løsgrus på grusvei egentlig ikke noe å bekymre seg for.

Samtidig så er det veldig forskjellig hvordan man skal reagere på grus som ligger i veien, her om dagen kjørte jeg tindeveien og det var det flere svinger hvor det lå et tykt lag med grus på veien midt i svingen, tydeligvis en lastebil som har vert der like før og mistet noe av det som lå på lasset.

Men siden man da tar svingene i 30 km/t så går det jo an å stoppe nesten umiddelbart når man ser det, eller gjøre som jeg gjorde, å svinge meg unna.

En annen strategi er å kjøre rett over grusen, altså at man ikke svinger akkurat der grusen ligger. Det kan være mer relevant når det kommer til svinger man kjører i litt høyere fart.

Men det viktigste er kanskje at man ikke har for mye fart i utgangspunktet. Hvis du ikke har for høy fart gjennom svingene så rekker du i større grad å reagere og å tilpasse deg. Og hvis det finnes en fasit så må det nesten være god fartstilpasning. Sakte inn i svingen, sakte gjennom svingen, for så å peise på når man ser utgangen og at alt er trygt.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av SilverSmurfer »

Kate13 skrev: 25 aug 2021, 00:01 Hei!
Hva er viktig og huske/gjøre hvis man må ta «u-sving» på grusvei..? Jeg har prøvd dette og syns det er så ubehagelig og redd for og skli😶
På grusvei sklir man stort sett aldri så lenge farten er lav, noe den bør være når man tar en u-sving. Det eneste er hvis det er snakk om veldig løs og myk grus.

Og hvis det er veldig mykt, som når det er snakk om å kjøre på singel eller sand, da har man alltids alternativet med å gå av sykkelen.

Eventuelt så kan du sjekke ut denne videoen.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Rundt 2 minutter og 24 sekunder så ser du jo en teknikk som absolutt går an å lære seg for de som ønsker det. De som kjører veldig mye grus styrer slik som han gjør, mer med bakhjulet enn forhjulet. Eventuelt så har Bret Tkacs enormt mange gode videoer på adventureriding og gruskjøring. https://www.youtube.com/watch?v=GqfRGMw8gvQ

Eller å melde seg på et grus/offroad kurs.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av Bjerknez »

Kate13 skrev: 25 aug 2021, 00:01 Hei!
Hva er viktig og huske/gjøre hvis man må ta «u-sving» på grusvei..? Jeg har prøvd dette og syns det er så ubehagelig og redd for og skli😶
Et lite psykologisk spørsmål her.

Hva er du EGENTLIG redd for? Å skli, få sykkelen over deg? Ødelegge/skade sykkelen?

Hadde du vært like redd med en tråsykkel tror du? Altså for å skli?

Jeg tror frykten for å skli (snakker også for meg selv er) er egentlig ikke at sykkelen sklir isolert sett, men heller en frykt for at man går i bakken, riper opp/skader sykkelen for så og bruke flere dager uker og ikke minst penger for å rette den opp igjen.

Med en gammel crosser, eller en moped hadde jeg ikke vært spesielt redd for å skli i det hele tatt. Vertfall ikek hvis ryggen hadde vært ved sine fulle fem.

Husker jeg var MYE tøffere når jeg kjørte moped i ung alder. Man var yngre og mer "elastisk" enn man er i dag 30 år senere med dårlig rygg. Man var lettere og smidigere i kroppen og man kjørte en moped som det som oftest ikke var så veldig farlig med. Jeg hadde en gammel moped som jeg ikke har tall på hvor mange ganger den gikk i bakken. Den gangen snakket vi ikke om riper i tanken og smøring av kjede.

Kjedet på mopeden holdt de to årene jeg kjørte den uten en eneste dråpe olje.

Så konklusjonen er at jeg tror frykten ikke alltid er veldig berettiget. Dette er noe jeg også på høy grad på ta meg selv i. men med flott ny sykkel, så sitter det litt lenger inne og spinne rundt på grus. :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av rolf-arne »

Stivner ikke, men blir anspent når grusen blir synlig. Erfaringa mi er imidlertid ikke sleng men et lite slipp. Har skjedd så mange ganger at anspentheta har avtatt noe.

Jeg er mye mer anspent og var ved regn i bebygde områder, kumlokk er no hersk....der har jeg opplevd at bakhjulet flytta seg halve bredde av lokket, ikke behagelig i det hele tatt.

Den første opplevelsen skjedde i rundkjøring 2 ganger med 2 meters mellomrom, æ lærte da!

Lastsikring av gruslass må bedres.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av mekkern »

Grus er ikke noe problem-løs grus lar dekkene rulle noe mer-rullegrus på asfalt i sving derimot... der prøver jeg å holde mest mulig "rett linje" uten gassing/bremsing mens jeg er midt oppi det.

men værre er søl på våt asfalt. Da er det ofte ikke mulig å se sølet og kan fort gå på snørra... :evil
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av Bjerknez »

Gi meg en liten lett crosser som det ikke er så farlig med, så skal jeg lære meg triksene i videoen over på null komma niks. Man øver ikke på slike ting med en flett ny sykkel til 300 laken. Man må bare regne med at man går i bakken noen ganger før teknikken sitter.

Jeg synes det skulle blitt lagt inn basic opplæring rundt dette på kjøreskolene hvor man lærte og spinne litt rundt og gjøre enkle triks. Ikke for triksene i seg selv, men for å føle seg tryggere i etterkant.

Så få tak i deg en gammel 125cc crosser eller noe og lek deg litt på egen hånd. Find en åpen grusplass og spinn litt rundt. Jeg har ikke gjort dette selv, så jeg gir ikke råd basert på erfaring, men jeg vet at med kunnskap kreves det trening. For å fjerne en frykt må man møte frykten. Mener jeg.

Jajo82
Innlegg: 334
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Hvordan reagere ved singel og grus i veibanen?

Legg inn av Jajo82 »

Grus på asfalt er ikke det samme som grus på en grusplass, bjerknez. Det hjelper ingenting med mengdetrening på grusplass.

Svar