Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av VindR »

127Tom skrev: 09 jul 2021, 02:21 Og som jeg og de fleste har fått med oss så vet vi at det er unge MC førere som dør mest ved utforkjøring i sving; For stor fart og for lite erfaring. Stivner av skrekk og blikket låses på faren.
Er ikke her for å diskutere (selv om jeg liker en god diskusjon), men hvor er den statistikken (eller hvor setter du grensa for "unge"?)? Dette er fra SSB, hvor det var 18 dødsulykker på MC/lettmotorsykkel i 2020. 45 - 74 år stod for 13 av dem.
MC-ulykker.PNG
https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... ersonskade

Har sett mange "eldre" som leker på grensa av hva de egentlig bør, fordi de tror at de er 20 år fortsatt. Tenker ikke på at de med tiden kanskje har fått nedsatt fysisk form, nedsatt reaksjonsevne, nedsatt syn, osv. En del tenker nok at de "har jo hatt lappen i 30 år, så dette kan jeg". Men mye kan skje på 30 år ;)

Men jeg er enig med kaLARSnikov i at det er umulig å dra alle under en kam. Det bør en ikke prøve å gjøre heller, for folk er forskjellige. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvor det er blitt skrevet at det er de yngste som dør oftest i MC-ulykker, sving eller ikke. Jeg synes jeg har lest flere ganger om "dødsulykke ved utforkjøring i sving. Føreren var en eldre person".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Leoparden »

Nå er heller ikke jeg her for å diskutere, men...

Denne statistikken sier ingenting om antall sykler som er på hendene til de forskjellige alderskategoriene. For alt vi vet kan det være en mye mindre prosentandel av kategorien 45-74 som omkommer enn i kategori 18-44. Dermed er jeg ikke sikker på om det grunnlaget som benyttes over kan konkludere med hvem som er de beste førerne, den gir bare et tall over "hvem som dør" på sykkel i forhold til alder (ren telling av ulykker med dødelig utgang). Det kan tenkes kat 45-74 har 100x flere førere for alt vi vet, og dermed er de overlegent "sikreste" sjåførene, eller ikke..

Lærte på Sjøkrigskolen i det flotte faget Statistikk & Sannsynlighetsregning at det finnes 3 former for løgn:
- Grov løgn
- Hvit løgn
- Statistikk
Og det blir jeg mer og mer enig i...

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av VindR »

Leoparden skrev: 09 jul 2021, 10:43 Denne statistikken sier ingenting om antall sykler som er på hendene til de forskjellige alderskategoriene. For alt vi vet kan det være en mye mindre prosentandel av kategorien 45-74 som omkommer enn i kategori 18-44.
Jeg må si meg enig i denne. Jeg bare kommenterte på det med at det var flest unge som hadde disse fæle ulykkene :P Men ja, en må nesten se hele bildet for å få.... hele bildet :crazy:
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av 127Tom »

Ja, Leoparden kom meg i forkjøpet. Sier ingenting om prosent andel kjørere.
Det er flere 40 åringer som tar MC lappen og kjøper seg sykkel enn 18 åringer. Midtlivskrisa og alt det der.
Men jeg snakket hovedsaklig om erfaring. En 40 eller 50 åring som har 20 års mer erfaring enn en 18 åring vil alltid kjøre motorsykkelen bedre enn 18 åringen.
Det er ikke noe fysisk vanskelig å kjøre en MC om man er i normal eller elendig form. Du ser jo mange tjukkaser som kjører rundt på MC.
Det har mer med balanse og teknikk. De 40 - 70 åringene som kjører utfor i sving er de med lite erfaring eller ikke kjørt MC på mange år og er ute av trening.
Man skal heller ikke se bortifra noe som heter talent. Noen er bare naturlig bedre MC førere enn andre også. Men selv om du har talent så må du øve teknikk.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av 127Tom »

kaLARSnikov skrev: 09 jul 2021, 09:26 Tror dere begge har litt rett, det spørs hvem man spesifikt ser på når det gjelder "de eldre". Spektrumet er ganske bredt, alt fra de som fikk klasse A uten å sitte på en sykkel i det hele tatt, til de som mye mindre opplæring enn i dag, men tar det igjen i mye erfaring, til de som har lært like "mye" som man gjør i dag, men litt andre ting.

Ser spesielt de som tok lappen for rundt 10 år siden. De har hatt solid opplæring, men det er et par vesentlige forskjeller i opplæringen, f.eks. sporvalg i sving. Her sies det at dagens læreplan er utarbeidet basert på statistikk (spesielt nevnte utforkjøring i sving) og det er et enormt fokus på handlingsrom, mens for 10 år siden var det mer fokus på sikt inn i svingen. Sporvalgene er ganske forskjellige, så kan man jo diskutere i det uendelige hva som er "best".

For ikke å snakke om andre variabler. Det er nok stor forskjell på meg som tok lappen i år i en alder av 36 - etter nesten 20 år bak rattet på bil og et par år på moped før det igjen - og noen som tar lappen nå i en alder av 16-24, med ingen eller lite erfaring på vei og i trafikk. Vi er like ferske på sykkel, men jeg har fortsatt masse erfaring fra kjøring som jeg tar med meg hver gang jeg setter meg på sykkelen.

Holdninger spiller også inn, flere av de jeg kjenner med mange år på to hjul kan være rimelig bajas. Der jeg er opptatt av å kjøre trygt og bidra til en god trafikkavvikling så er andre mer opptatt av å få ut kneet og bli kvitt kyllingstriper - men bare glem å prøve å snakke sikkerhet med de, de har jo tross alt "kjørt sykkel siden før du ble født". Det hjelper ikke nødvendigvis så mye å være erfaren og flink til å kjøre når du uansett konsekvent tøyer strikken med tanke på risikovurdering, da kjører man ikke nødvendigvis tryggere totalt sett enn en fersking med fokus på sikkerhet.

Med andre ord så er det vanskelig å dra alle over en kam siden vi alle er ganske så forskjellige ;)

Til sist så skal det nevnes at det også er store forskjeller mellom både skolelærere og sensorer rundt om, så slik noen kjører og får bestått i ett sted trenger ikke nødvendigvis være likt som noen andre kjører og får bestått i et annet sted. En uting, spør du meg, men sånn er det nå.
Aldri hørt om noen som fikk A lappen uten å faktisk kjøre en MC. Hvor har du dette fra? Må være før flower power tiden da på 60 tallet? Dette er uansett irrelevant i dag.

Det var mye fokus på sporvalg jo da jeg tok MC lappen for 19 år siden. Han prata ikke om annet omtrent og at det er det som vil redde deg ut av situasjoner og hvor bra du tar svingen og om du ikke vil få hodet kappet av en buss osv...
MC lærere på den tiden var like glad i livet som MC førere er i dag. Ikke glem at MC lærere er personer som også lærer bort litt forskjellig som før til i dag, så blir litt vanskelig å vite akkurat hva alle lærte bort for 20 år siden. Da må du spørre folk som meg som tok MC lappen for 20 år siden.

En ting som forbløffer meg er hva nye MC førere ikke lærer i dag (de jeg har prata med som nettopp har fått MC lappen)
er overlevelses detaljer på hvordan du burde placere MC'en din i et lyskryss: Litt til høyre i veibanene skrått så du tilter speilet så du kan se bak deg: Kommer det en lastebil som ikke har sett rødt lys eller deg pga. gudene vet hva (sol i trynet?) så kan du lett da gi litt gass og rømme inn til siden av veien eller på fortauet. Dette har faktisk reddet meg en gang fra å bli påkjørt bakfra av en kjærring som titta på mobilen sin og så ikke lyskrysset.

MC førere vil alltid være bedre til å kjøre i trafikken enn bil førere da det er langt mer krevende å kjøre en MC og bestå MC lappen enn bil lappen. Så kjønner ikke hvordan du klarer å si at bilkjøring erfaring gjør deg til en bedre MC fører. MC og bilkjøring er som natt og dag:
MC førere lærer også å lese trafikkbildet annerledes og se etter farene mye lengre frem enn bilførere. Jeg merket jo dette veldig da jeg tok MC lappen før bil lappen samme året, hvor mye lettere det var å ta bil lappen enn MC lappen. Vi må hele tiden tenke 3 steg lenger og se etter rømningsveier om noe skulle skje. For å ikke snakke om krypkjøring og sving teknikk og bremse teknikk.

Syns det virker som om du mener de som har hatt MC lappen i mange år er mer bajas. Jeg vil påstå at 18 - 20 åringer er mye mer bajas på sykkel og skal vise seg frem ved å dra på bakhjulet og grise kjøre. Dette ser jeg selv i trafikken når jeg kjører og kan snakke av egen erfaring. Når jeg var 18 år kjørte jeg mye fortere og tok sjanser enn jeg gjorde i dag.

Men kanskje du sier dette fordi de som har 20 års mer erfaring enn deg kjører mye raskere i svinger og tar deg igjen eller drar fra deg? Dette har mer med hva man er vant med og hvor god man er til å håndtere sykkelen. En krapp sving for deg, kan være en barnemat sving for dem med lang erfaring.

For å sammenligne med piloter fra første verdenskrig da: De med lengst fly erfaring var de som hadde lengst sjanse for å overleve. Ferskingene hadde gjennomsnittsleve tid på 13 dager.
De med over 1000 timer på MC vil alltdi være bedre enn de med 20 timer.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av FredrikE24 »

Alt jeg mente var at dagens opplæring er god og kravene for å bestå er høye sammenlignet med opplæring for 20-30 år siden. Sånn må vi ha det.
Grunnen til at jeg mener dette, er fordi jeg observerer de som ikke kjører/har kjørt altfor mye sykkel siden de fikk lappen på 70-tallet typ kjører på en veldig merkelig måte sett med dagens øyne mtp. hva man lærer, og hva man skal kunne. Det er to av de i gruppa som har tunglappen og aldri fått noen opplæring på dette overhodet. Tredjemann kjørte bare rundt huset til bilsakkyndig med bilsakkyndig bakpå. Det var gjort på et minutt eller så, så var lappen i boks. Resten er litt sånn jevnt og trutt siden 80-tallet. Poenget mitt er at man blant denne gruppa ser litt hva som har skjedd med opplæringen gjennom årene, og det er jo bra at opplæringen stadig blir bedre.

Fattern har hatt lappen i 25år. Du kan prøve å få han til å ta til seg nye "triks", det går ikke inn. Ikke får man han til å bruke kjørebukse, støvler eller hansker heller. Det er liksom for tungvint. Motorsykkel og moped skal være lettvint.

TmzJ
Innlegg: 10
Registrert: 08 jul 2021, 20:56
Motorsykkelen din: Harley -Davidson FXR
Sted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av TmzJ »

du bommer litt der Fredrik. Noen av oss har kjørt i 30 år i trafikken. nesten hver dag, og rundt over store deler av verden. Skal love deg det er Texas på veiene i Asia..
Jeg skal ikke påstå at jeg er supergod på MC, men jeg er god nok til å ha lappen, såpass erfaring har jeg, og har gått igjennom denne nyeste grundige opplæringen.

Det at sensor mener du velger feil spor i 2 svinger skal ikke ha betydning for om du skal få lov å kjøre eller ikke. det er så fundamentalt feil prinsipp i en rettsstat som det går ann å få blitt. jeg er 50 år og har kjørt både sykkel og bil i 30 år, uten et eneste uhell, ulykke eller bøter. Og nesten hver dag.

Selv om man kjører på en litt annen måte enn den sensor mener er perfekt, er man like trygg i trafikken. noe annet er bare arroganse å hevde.
Du vet du får et skriftlig begrunnelse ved stryk? Som kan klages på. Nettopp. Men det er en Kafka-prosess å klage. Noen av oss kan finne faktafeil hos sensor om vi ønsker å klage. Spørsmålet er om det overhodet er noen som har fått endret pga en klage ?


Selvfølgelig bør man kjøre så sikkert som mulig, og etter forholdene. Men det er mange sensorer som stryker folk etter humør eller andre forgodtbefinnende. Det har dere snakket om her tidligere. Og ja, det er bra med grundig opplæring. Men jeg mener sensor har for mye makt og de misbruker den stadig. Google så kan du finne mange eksempler.

Ps. i 1972 feks fikk man Motorsykkellappen samtidig når man tok B. jeg kjenner fremdeles noen som kjører A med den bakgrunnen. Trygge og gode førere.
Sist redigert av TmzJ den 09 jul 2021, 20:22, redigert 1 gang totalt.
_________________________________________________________________________
Harley Davidson Custom - Verksted og butikk - https://hdmechanic.no :twothumbs:

TmzJ
Innlegg: 10
Registrert: 08 jul 2021, 20:56
Motorsykkelen din: Harley -Davidson FXR
Sted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av TmzJ »

Jeg må legge til at det ikke er lovbestemt at du skal velge det sporet sensor mener er best. Ifølge loven om trafikkopplæring. Dessuten tar Vegvesen seg formye betalt også, ifølge Riksrevisjonen.
_________________________________________________________________________
Harley Davidson Custom - Verksted og butikk - https://hdmechanic.no :twothumbs:

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 09 jul 2021, 13:58 Alt jeg mente var at dagens opplæring er god og kravene for å bestå er høye sammenlignet med opplæring for 20-30 år siden. Sånn må vi ha det.
Grunnen til at jeg mener dette, er fordi jeg observerer de som ikke kjører/har kjørt altfor mye sykkel siden de fikk lappen på 70-tallet typ kjører på en veldig merkelig måte sett med dagens øyne mtp. hva man lærer, og hva man skal kunne. Det er to av de i gruppa som har tunglappen og aldri fått noen opplæring på dette overhodet. Tredjemann kjørte bare rundt huset til bilsakkyndig med bilsakkyndig bakpå. Det var gjort på et minutt eller så, så var lappen i boks. Resten er litt sånn jevnt og trutt siden 80-tallet. Poenget mitt er at man blant denne gruppa ser litt hva som har skjedd med opplæringen gjennom årene, og det er jo bra at opplæringen stadig blir bedre.

Fattern har hatt lappen i 25år. Du kan prøve å få han til å ta til seg nye "triks", det går ikke inn. Ikke får man han til å bruke kjørebukse, støvler eller hansker heller. Det er liksom for tungvint. Motorsykkel og moped skal være lettvint.
Du tok ikke lappen for 20 år siden, så det vet du ikke. Du hopper veldig mye fram og tilbake og snakker så om 70 tallet. Og så sier du 20 - 30 år siden. 20 år siden var på 2000 tallet. 30 år siden var på 90 tallet. 70 tallet var 50 år siden. At et par i gruppa di ikke har fått opplæring overhode bunner ikke grunn i virkeligheten og hvordan de fleste har fått lappen. Har du sett førerkortet dems? Kanskje de ikke har lappen engang?
Du som vet alt, hva var kravene for å bestå MC på 2000 tallet?

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av kaLARSnikov »

Aldri hørt om noen som fikk A lappen uten å faktisk kjøre en MC. Hvor har du dette fra? Må være før flower power tiden da på 60 tallet? Dette er uansett irrelevant i dag.
Du har nok rett, når jeg tenker meg om så gjaldt nok nettopp det kun lett sykkel (samt en rekke andre kjøretøysgrupper, men ikke A). Vet dog om andre som visstnok så vidt satt på en sykkel for 30-40 år siden og har full klasse A i dag uten noe mer hokus pokus, men det kan jo hende at de underdriver.
MC lærere på den tiden var like glad i livet som MC førere er i dag. Ikke glem at MC lærere er personer som også lærer bort litt forskjellig som før til i dag, så blir litt vanskelig å vite akkurat hva alle lærte bort for 20 år siden.
Selvfølgelig, og noen variasjoner vil det jo alltid være (som jeg tror jeg var inne på). Det jeg skulle frem til var at man ikke nødvendigvis lærer de samme sporvalgene nå som da, så kan man - igjen, som jeg allerede har nevnt - diskutere i det uendelige hvilke sporvalg som egentlig er best/tryggest. De jeg kjenner som tok lappen for ca. 10 år siden lærte ikke samme sporvalg som jeg og to andre som tok lappen det siste året, eller som en kollega som tok lappen for fire år siden.
En ting som forbløffer meg er hva nye MC førere ikke lærer i dag (de jeg har prata med som nettopp har fått MC lappen)
er overlevelses detaljer på hvordan du burde placere MC'en din i et lyskryss: Litt til høyre i veibanene skrått så du tilter speilet så du kan se bak deg: Kommer det en lastebil som ikke har sett rødt lys eller deg pga. gudene vet hva (sol i trynet?) så kan du lett da gi litt gass og rømme inn til siden av veien eller på fortauet. Dette har faktisk reddet meg en gang fra å bli påkjørt bakfra av en kjærring som titta på mobilen sin og så ikke lyskrysset.
Dette er et godt poeng og her tror jeg det er enorme forskjeller fra kjørelærer til kjørerlærer etter hvilke erfaringer de har. Jeg var så heldig at jeg var innom to kjørelærere. Den første lærte ikke bort så mye av det tekniske, men hadde en del "livserfaring" i trafikk, mens nummer to var mer etter lærerplanen på hva som ble lært (og der står det nok ikke noe om slikt du nevner her), men har til gjengjeld årevis med erfaring på alt av banekjøring (både road og offroad) og som instruktør på det samme, så der lærte jeg masse om det tekniske med å kjøre motorsykkel som første lærer ikke nevnte i det hele tatt.
MC førere vil alltid være bedre til å kjøre i trafikken enn bil førere da det er langt mer krevende å kjøre en MC og bestå MC lappen enn bil lappen. Så kjønner ikke hvordan du klarer å si at bilkjøring erfaring gjør deg til en bedre MC fører.
Les igjen, det jeg sier er at om alt annet er likt, så vil mine 20 år i trafikken med bil gi meg en fordel over en 16-åring med null erfaring i trafikk, når vi begge er ferske motorsyklister. 16-åringen må også bruke kapasitet på å lære og huske f.eks. trafikkregler og har ingen tidligere erfaring med å "lese" trafikken, mens jeg som tok klasse A nylig allerede hadde alt det på autopilot. Således kunne jeg bruke all min kapasitet på å lære meg å kjøre sykkelen. Det eneste rent traffikale jeg måtte venne meg til på nytt var at en sykkel tar mye mindre plass og kommer opp i fart mye raskere enn en bil, slik at lukene i trafikken kan være mye mindre og fortsatt helt forsvarlige å ta på en sykkel.
Syns det virker som om du mener de som har hatt MC lappen i mange år er mer bajas. Jeg vil påstå at 18 - 20 åringer er mye mer bajas på sykkel og skal vise seg frem ved å dra på bakhjulet og grise kjøre. Dette ser jeg selv i trafikken når jeg kjører og kan snakke av egen erfaring. Når jeg var 18 år kjørte jeg mye fortere og tok sjanser enn jeg gjorde i dag.

Men kanskje du sier dette fordi de som har 20 års mer erfaring enn deg kjører mye raskere i svinger og tar deg igjen eller drar fra deg? Dette har mer med hva man er vant med og hvor god man er til å håndtere sykkelen. En krapp sving for deg, kan være en barnemat sving for dem med lang erfaring.
Nei, jeg sier det fordi noen av de har uironisk mer fokus på kne ut og kyllingstriper enn de har på trafikksikkerhet, og andre kjører konsekvent raskere enn speedometeret på Marauderen min i det hele tatt går...

Men igjen, du har et godt poeng i at 18-20 åringer, ja, i snitt er nok de også minst like bajas. For ikke å snakke om de enda yngre, den lokale gjengen med 16-18 åringer på lett sykler har nok heller ikke trafikksikkerheten eller egensikkerheten i fokus.
De med over 1000 timer på MC vil alltdi være bedre enn de med 20 timer.
Jeg er prinsippielt i mot absolutte uttrykk som "alltid". Det er nettopp dette jeg egentlig skulle frem til i forrige kommentar, men som det virker som at du hoppet over. For å sitere meg selv:
Med andre ord så er det vanskelig å dra alle over en kam siden vi alle er ganske så forskjellige
F.eks. så kjenner jeg de som har kjørt i både 40 år og 4 år som begge er like glade i å klemme til gjennom svinger. Ja, de kjører nok fra meg og ja, de er nok objektivt flinkere sjåfører rent teknisk. Men grunnen til at de kjører fra meg i svingene er kun pga. at de bryter fartsgrensene med god margin og jeg følger de. Hvem er da egentlig best/tryggest?

Igjen, det samme skjer selvfølgelig med yngre sjåfører som skal tøffe seg eller bare tror de er bedre enn de faktisk er (husker selv da jeg kjørte trimmet sportsbil i midten av tyveårene og er takknemlig for at jeg overlevde den tiden uten skader). Samtidig fins det garantert 20-åringer som konsekvent kjører trygt og følger fartsgrenser.

Dessuten, det å ha lang erfaring med noe er ikke 100% ensbetydende med å være bedre. Det er et uttrykk: "Practice does not make perfect. Only perfect practice makes perfect." Men joda, de med over 1000 timer på MC vil for det meste være teknisk bedre enn de med 20 timer.

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Speedo »

Hvor stor tidsforskyvning snakker vi her? Kjipt å høre om en så dårlig opplevelse. Lite oppvarming etterfulgt av stress og "mute" sensor er aldri gøy, men jeg synes egentlig ikke det burde være utslagsgivende på en førerprøve. Det kan sikkert føles blodig urettferdig, men når man kommer til førerprøve burde man igrunn være forberedt nok til å hoppe på en sykkel og kjøre til bestått, og burde dermed kunne takle stresset og manglende oppvarming. Har hatt mange forskjellige oppkjøringer i mitt liv og de er like jævlige alle sammen, men i ettertid er jeg glad for at de var stresset for det har, tross alt, forberedt meg på å kjøre i mange situasjoner.

Fikk for øvrig også høre det samme som FredrikE24 nevner på A2 og det med gass. Da kom jeg fra 125cc og var så vant til å kjøre med lite krefter og var passiv på gassen. Fikk også høre om dette sporvalg/fart i sving. Når "forsvinningspunktet" i svingen nærmer seg skal man bremse og vice versa. Dett var noe jeg ikke lærte på A1 og var litt a-ha for min del.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Speedo »

edit så ikke at det var gammel tråd :redface
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av supersic »

127Tom skrev: 09 jul 2021, 20:51
FredrikE24 skrev: 09 jul 2021, 13:58 Alt jeg mente var at dagens opplæring er god og kravene for å bestå er høye sammenlignet med opplæring for 20-30 år siden. Sånn må vi ha det.
Grunnen til at jeg mener dette, er fordi jeg observerer de som ikke kjører/har kjørt altfor mye sykkel siden de fikk lappen på 70-tallet typ kjører på en veldig merkelig måte sett med dagens øyne mtp. hva man lærer, og hva man skal kunne. Det er to av de i gruppa som har tunglappen og aldri fått noen opplæring på dette overhodet. Tredjemann kjørte bare rundt huset til bilsakkyndig med bilsakkyndig bakpå. Det var gjort på et minutt eller så, så var lappen i boks. Resten er litt sånn jevnt og trutt siden 80-tallet. Poenget mitt er at man blant denne gruppa ser litt hva som har skjedd med opplæringen gjennom årene, og det er jo bra at opplæringen stadig blir bedre.

Fattern har hatt lappen i 25år. Du kan prøve å få han til å ta til seg nye "triks", det går ikke inn. Ikke får man han til å bruke kjørebukse, støvler eller hansker heller. Det er liksom for tungvint. Motorsykkel og moped skal være lettvint.
Du tok ikke lappen for 20 år siden, så det vet du ikke. Du hopper veldig mye fram og tilbake og snakker så om 70 tallet. Og så sier du 20 - 30 år siden. 20 år siden var på 2000 tallet. 30 år siden var på 90 tallet. 70 tallet var 50 år siden. At et par i gruppa di ikke har fått opplæring overhode bunner ikke grunn i virkeligheten og hvordan de fleste har fått lappen. Har du sett førerkortet dems? Kanskje de ikke har lappen engang?
Du som vet alt, hva var kravene for å bestå MC på 2000 tallet?
Må si meg enig, tok førerkort på mc i 1997 og det var 99% det samme som å ta lappen nå, men den gangen hadde man alltid sensor/kjørelærer bakpå, så tja jeg vil si det er enklere å ta lappen uten passasjer

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av SilverSmurfer »

VindR skrev: 09 jul 2021, 09:55
127Tom skrev: 09 jul 2021, 02:21 Og som jeg og de fleste har fått med oss så vet vi at det er unge MC førere som dør mest ved utforkjøring i sving; For stor fart og for lite erfaring. Stivner av skrekk og blikket låses på faren.
Er ikke her for å diskutere (selv om jeg liker en god diskusjon), men hvor er den statistikken (eller hvor setter du grensa for "unge"?)? Dette er fra SSB, hvor det var 18 dødsulykker på MC/lettmotorsykkel i 2020. 45 - 74 år stod for 13 av dem.
Bare for å ta denne kort og brutalt.

Tradisjonelt var det veldig mye flere unge enn eldre som ble drept i MC ulykker. Og dette ble gjentatt i det uendelige i MC-opplæringen.

Men nå de senere årene har trenden snudd, og de som tar sertifikatet i dag har vesentlig færre ulykker som ferske sjåfører enn de som tok de for 20-30 år siden.

Og i dag så er det en overvekt av eldre over 45 som er utsatt for ulykker, ofte da folk som gjerne har lagt sykkelen på hylla når de var 25 og fikk unger, for så å begynne å kjøre igjen når ungene er ute av huset.

Det var i alle fall det vi fikk forklart under Grunnkurs MC, når jeg tok sertifikatet.

Svar