Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Humbugg35
Innlegg: 10
Registrert: 25 aug 2016, 21:34
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx 650 F 2008

Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Humbugg35 »

Hoi.

I dag så hadde jeg oppkjøring på mc, jeg er 35 år og har kjørt bil i mange år. Så trafikk regler å slikt kan jeg. Har hatt bra opplæring på mc og er fornøyd med læreren jeg har.

Historien er slik.

Jeg skulle møte opp på kjøreskolen 13.10 for oppvarmingstime og så oppkjøring klokken 13.55. Når jeg ankom kjøreskolen så fikk jeg beskjed om at vegvesenet hadde ringt å sagt at jeg måtte ta prøven tidligere tidspunkt en først oppsatt. Kjørelæreren skjønte ikke hvorfor, så vi duret opp til trafikkstasjonen. Det viste seg at det var 2 som hadde fått oppkjøring på samme tidspunkt og det kun var 1 sensor på jobb. Selvfølgelig var det jeg som måtte ut i ilden først. Jeg fikk da ikke varmet opp på kjøregården. Så jeg ble jo utrolig nervøs da. Jeg failet brutalt på kjeglekjøring, pga nerver og stress. resten av øvelsene tok jeg nok så bra. Så sier sensoren at vi skulle ut i trafikk. Vel og merke var ikke sensoren så pratsom av seg, jeg sa til han over Intercomen, du sier jo ingen ting. Da fikk jeg som svar, så lenge du besto kjøregården så er det kun helheten som teller. Ja ja tenkte jeg da var det ikke så ille, under kjøreturen ja tok vel 30 min så sa han ingen ting. Jeg prøvde å spør om hvor han bodde osv osv for å beholde roen. Fikk kun korte svar og så ble det stille. Når vi kom tilbake så var det inn i bua, der han satt å skrev og spurte om hvordan jeg følte det gikk, jeg hadde ingen store feil føler jeg selv. Men jeg strøk på sporvalg. Han mente også jeg var for defensiv i kjøringen. Jeg fulgte fartsgrensen hele veien, holdt avstand,la meg riktig i rundkjøringer. Kom ikke for fort inn i kryss o.l følte at mine sporvalg var bra iht vei og opplæring jeg har fått på dette punktet. Jeg tror han sensoren hadde bestemt seg at jeg skulle stryke ved kjeglene. Jeg ble forbanna å tok den lappen fra sensoren å strenet ut. Jeg var ikke int i å ha noe mere med han å gjøre. Så snakket kjørelæreren med sensoren, han fikk ikke bra svar på begrunnelsen. Dette har ført til at vi har sendt klage til vegvesenet på tidsforskyvningen så muligens jeg slipper karantene. Sensoren sin avgjørelse får vi ikke gjort noe med.

Og forhåpentlig vis får jeg en annen sensor neste gang.

Hva syntes dere om dette?
Sist redigert av AJ den 25 aug 2016, 23:12, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Liten presisering i trådtittelen...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Førerprøve

Legg inn av AJ »

Hei Humbugg35 :vs
og velkommen hit til MCsiden.no.

Jeg har liten erfaring med slike oppkjøringer, men din historie synes jeg ikke høres spesielt bra ut... :-k .
Endring av tidspunkt med de stressfølger dette får og en sensor som ikke akkurat bidrar med å skape trygghet rundt en viktig oppkjøringssituasjon, virker ikke spesielt tillitvekkende, for å si det slik...

Her synes jeg du har vært maksimalt uheldig.
Men om det er å få gjort om med en "anke" vet jeg dessverre ingenting om.
Men kanskje noen andre gjør?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Humbugg35
Innlegg: 10
Registrert: 25 aug 2016, 21:34
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx 650 F 2008

Re: Førerprøve

Legg inn av Humbugg35 »

Takk for at jeg fikk bli medlem :)


Ja tror ikke det var dagen hans.
De ville kun anke pga karantene. Så jeg muligens får kjørt litt sykkel ila sesongslutt.

Kjøreskolen skulle også ta kontakt med trafikkstasjonen i morgen, de støttet klagen. (Var de som sa jeg skulle klage)
Sist redigert av Humbugg35 den 25 aug 2016, 23:15, redigert 1 gang totalt.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Førerprøve

Legg inn av KevinmsR6 »

Hvordan feilet du brutalt på kjegle kjøringen?
Tenker da på hvilke feil.
For meg høres det veldig rart ut at han ikke kan gi kjørelærer en god begrunnelse på stryk, men er selvsagt veldig vanskelig og mene noe når en ikke er oppe i det selv.
Håper du slipper karantene tiden og forhåpentligvis har lappen i år :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av kjellv »

Velkommen hit :thumleft
Utrolig leit da! Men hold oss orientert om utviklingen, dette er nok et meget interessant tema for veldig mange.

Humbugg35
Innlegg: 10
Registrert: 25 aug 2016, 21:34
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx 650 F 2008

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Humbugg35 »

Jeg feilet med å sette beinet ned noen ganger. Ikke noe annet enn det, kjeglene sto der de skulle stå. Ble så sykt satt ut og kun rett på, jeg glemte å ha blikket langt fremme for liten gass. Garasjen gikk greit, samt krypekjøring frem til stopp plassen.

Dere skal få høre svaret ifra vegvesenet, håper det kommer i morgen siden sjefen på kjøreskolen skulle ringe dem i morgen ang klagen. Ja sykkelen står klar i garasjen å venter på meg :)

Kjørelæreren er fornøyd med alt jeg har fått til og mener at det er bare tull alt som ble gjort av sensor i dag. Han ble like sjokket som meg.

Utrolig flott av han å støtter meg masse. :)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av KevinmsR6 »

På min førerprøve fikk eg feil på sporvalg, begrunnelsen var at han kunne tenke seg at eg gikk inn 1 sekund tidligere i svingene. Forstod ikke at det kunne bli feil på sporvalg men men bestod nå :)

Tenker det klør godt i fingrene når sykkelen bare står klar ja :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Humbugg35
Innlegg: 10
Registrert: 25 aug 2016, 21:34
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx 650 F 2008

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Humbugg35 »

Trodde det meste handlet om trafikk sikkerhet og regler, og at du ikke legger deg fornær gul linjen eller over.
Så bra at du fikk bestått :) grattis :)

Ja det klør, jeg har en sneip på 3 år som skal ut å se på sykkelen hver dag :) det liker jo jeg også så :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av kjellv »

Tror nok sensor hadde en dårlig dag ja. Kanskje han bare var sur for at noen hadde dobbeltbooket slik at han måtte ta en ekstra oppkjøring og det gikk ut over pausen hans :scratch

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av KevinmsR6 »

Humbugg35 skrev:Trodde det meste handlet om trafikk sikkerhet og regler, og at du ikke legger deg fornær gul linjen eller over.
Så bra at du fikk bestått :) grattis :)

Ja det klør, jeg har en sneip på 3 år som skal ut å se på sykkelen hver dag :) det liker jo jeg også så :)
Desverre så er det stor forskjel på sensorer noe eg mener er litt dumt, 2 sensorer så hadde de diskutert uenigheter men det blir vel for kostbart kan eg tenke meg..
Har selv 2 sneiper :) en på 10 som har vært med en liten tur allerede og en på 16mnd som er altfor liten til og være med men er umulig og fjerne fra sykkelen når han først har sett den :prf
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Humbugg35
Innlegg: 10
Registrert: 25 aug 2016, 21:34
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx 650 F 2008

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Humbugg35 »

Det er mye mulig det med sensoren, jeg blir forbanna bare jeg tenker på han. Jeg er veldig spent på hva de kommer frem til i morgen :)

Det er 3 sneiper i huset, min din vår :) men han største min på 8 er ikke int, kun mini. Så han får ikke være med føre neste år i tilfelle. Da kjøper jeg en sele med håndtak på som brukes under ridning o.l. :)


Er gøy når barna er litt int i kjøretøy som pappa har :)

Fruen skal muligens ta klasse A neste år :)

Humbugg35
Innlegg: 10
Registrert: 25 aug 2016, 21:34
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx 650 F 2008

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Humbugg35 »

En liten oppdatering:

Kjøreskolen fikk snakket med vegvesenet i dag ang tidsforskyvningen. Det viste seg at en sensor måtte reise hjem pga noe familie problemer. De gjorde dette slik st de ikke trengte å avlyse min oppkjøring (noe jeg mener de burde ha gjort istede for at jeg skulle stresse så sykt)

Klagen blir behandlet iht vegvesenets retningslinjer. Så det kan ta sin tid. Ny oppkjøring blir uansett bestilt til mandag.

Ringer selv vegvesenet til mandag for å få en fortgang i saken.

Milk1ng
Innlegg: 36
Registrert: 16 jul 2015, 23:57
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
Sted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Milk1ng »

Tror ikke klagen vil endre på noe da du valgte å takke ja til den tidligere timen, men håper ting ordner seg så fort som mulig.

Humbugg35
Innlegg: 10
Registrert: 25 aug 2016, 21:34
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx 650 F 2008

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Humbugg35 »

Nei gjør vel ikke det, jeg takket ikke ja til noe måtte bare kjøre igjennom. Får høre med dem til mandag. Men klarer jeg det neste gang rekker jeg litt kjøring før sykkelen må inn i hus. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av FredrikE24 »

Saken er den at Vegvesenet har veldig fokus på spor om dagen, i tillegg til spor er de veldig opptatt av at du skal bruke motorsykkelens egenskaper til din fordel, med andre ord gasse på litt opp i hastighet og komme deg ut av situasjoner.
En tidligere elev hos min kjøreskole strøk nesten fordi han tok det veldig med ro. Sensor tok en ekstra runde for å se om kandidaten kunne gasse på litt ut på en rettstrekke i 80-sone. Det var såvidt.

Du må øve masse på å gå inn i sving riktig, være på rett plass midt i svingen og ha en naturlig utgang.

Skal ikke skryte på meg en god oppkjøring selv, som jeg hadde i starten av Juli, men kjørelæreren var opptatt av akkurat disse to tingene. Kunne man kappe over vikelinja til motgående kjørefelt for å få mer flyt i kjøringen/komme seg ut av situasjoner ville det være en stjerne i margen.. Igjen, bruker sykkelens egenskaper.

Svar