Hjelp til valg av sporttourer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Goddagens,ny bruker med noe jeg antar er ett gammelt spørsmål,hva kjøpe nå?
Har nå en MT-09,og den funker jo.
Men,jeg vil gjerne ha litt større tank.
Og bedre dempere.
30 komfortable mil på en tank.
Med komfortable så mener jeg at om jeg har kjørt 30 mil og det faktisk ikke er noe bensin å få før jeg har kjørt 5 til,så skal det gå fint.
Jeg vil ikke ha en tung sykkel,max 235kg fulltanket.Litt tilfeldig valgt nummer,men,men.
Jeg vil ha muligheten til å montere harde vesker,og ikke noe stativ som som stikker i øynene når veskene ikke er på.
Jeg vil ikke sitte helt rett i ryggen,men ei heller forover som på en R,la oss si under 20 grader forover.
Det skal være litt øs i motoren,har 115 hester nå,og en fin dreimoment kurve,mindre enn det vil jeg ikke ha.
Gjerne noe som heller litt mot det sportslige.
Har testet 1290GT,og den er vel fortsatt med i vurderingen.Men,ikke overbevist om at den tanken er stor nok,og KTM er jeg litt skeptisk til.
Har testa 1190 ADV-liker ikke.
Z1000SX,noen med erfaring?
Selv om Guzzi 1200 Sport er litt for tung,og har litt lite gamp,så er jeg fortsatt litt interessert,men veeeldig langt til forhandler for å prøvekjøre.
Så mine damer og herrer,noen forslag,spørsmål eller tanker?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kjellv »

Det var mange krav du stilte, det kan nok være at du må fire på noen av dem før du finner drømmesykkelen.
Jeg fant min. Var også litt skeptisk til vekta, men det var det ingen grunn til.
Få prøvekjørt en FJR1300 så skal du se noe rart :thumleft

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Har slengt beina over en FJR,men aldri kjørt.
Virker stor og tung syns jeg.Men,det var dette med nummer på papir,og hvordan ting virker før man tester.
Og ja,har en tendens til å stille en del krav når det gjelder det meste,men det går seg til :thumleft .

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kjellv »

Velkommen til forumet forresten.
Jeg gikk fra TDM900, en lett, frisk og fin sykkel til det aller meste. Har nå kjørt min første sesong på FJR og er veldig fornøyd.
Jeg skal innrømme at den virket stor og tung i starten, men det gikk fort over. Dette er en fantastisk langtursykkel, med masse bagasjeplass og rikelig komfort både for fører og evt passasjer. Men den er kjempefin til småturer også. Jeg tar av alle boksene og hekter på tankveska på dagsturer, og har en sprek og leken sykkel med et herlig temperament. Masse innstillinger på fjærer og dempere, men jeg endrer sjelden på dette. Min har en enkel hendel på venstre side som jeg slår over hvis jeg har last bakpå, da er alt greit.
Elektrisk justering av vindskjerm setter jeg veldig pris på. Helt nede treffer vindtrykket rett under hjelmen, helt oppe holder den regnet unna hjelmen og jeg har tørt visir.
Men det jeg ble mest overrasket over er hvor leken og morsom den er på svingete veier. Vekta tenker jeg ikke over lenger. Kjører 40+ mil på en tank, og dagsetapper på 50 mil flere dager etter hverandre er ingen problem.

Jeg anbefaler deg å prøve :prf

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Milene uten tanking,og milene uten tresmak høres unektelig positivt ut.
Dette var en sykkel jeg hadde veldig lyst på,men det forsvant litt når jeg satte meg på.
Men,da var jeg en del grønnere,og kravene/ønskene forandrer seg etter som man får mer erfaring og vet litt mer hva man vil.
Men,dette er jo ett forum,og vi kan jo ikke gi oss der uten å utforske andre muligheter? :knegg
Takk for utfyllende svar.

Glemte å nevne at jeg aldri kjører med passasjer.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Fidel »

Guzzi 1200 Norge. Tut & kjør det du orker.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kvase »

Det skulle ha vært et forslag på KTM 1050 men det ser ut som det ble en feil link- ser også av andre innlegg at det blir foreslått kraftigere sykler en 95 hk - så nå da blir vel den for liten -Jeg ser på den som en sliter da mesteparten av delene stammer fra KTM 1190
https://www.youtube.com/watch?v=J6TUYxufSQQ
Sist redigert av kvase den 07 sep 2016, 08:27, redigert 1 gang totalt.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av AJ »

Hey Hadrian :vs

Velkommen fra meg også.

Ser at du har vært innom (og vurdert?) KTM 1190 Adv. og 1290 GT.
Men ikke 1290 Adv. ...
Kanskje den kunne være noe? På denne har du i hvert gode bagasjemuligheter med originalt veskesett med "skjulte" fester på sykkelen.
Det finnes også mange ettermarkedsløsninger, men da får du et godt synlig stativ med på kjøpet...

Ellers har Kawasaki flere modeller som kan betegnes som sportstourere, fra Versys 1000, SX til 1400 kubikkere med og uten kardang.
Honda med sine CBF og VFR modeller.
Og ikke minst BMW. Er flere brukere her inne med ulike BMW modeller som de snakker varmt om ;) .
Kanskje de kommer på banen med sine erfaringer etter hvert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Toven »

Du bør teste en z1000sx, moro sykkel :)

Mitt lille bidrag... :D

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

1290ADV er vel enda større enn 1190,da utgår den.
1050 er vel i samme gate.
Guzzi Norge er stor og tung.Men,jeg er litt svak for Guzzi som sagt.
Alle rakettskip ala Hayabusa,K1600,ZZR 1400 og denslags utgår.
For stort,tungt og vil vel egentlig ikke ha.
BMW R1200R har jeg testa,og den likte jeg godt,men liten tank.
Skal nok likevel prøvekjøre RS og RT også.
S1000R skal testes,men tanken er vel liten her også,og det er vel en del vibrasjoner.
S1000XR er stor og høy,har ikke sjekket tankstørrelse,men jeg vil nok uansett ikke ha den.
VFR er tung.I alle fall 1200.Eller om det var 1000,den største i alle fall.

Det eneste ufravikelige kravet mitt er nok tankstørrelse.
Får jeg ikke større tank så kjøper jeg nok heller ny demper og gaffelinnmat til min MT.
Øhlins leveres jo nå direkte fra Yamaha.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Zettexx »

Honda VFR 1200 er resultat av overforbruk av dopingmidler. Større blir ikke bedre, bare dyrere og tyngre. Noe av det samme med BMW der K1200 ble til K 1300, med omtrent samme effekt. Dette fra en outsider altså, for meg er de like, det er bare bruktprisen som skiller og noen kilo.

Jeg setter den (VFR 1200) i bussklassen, og den har ingenting i "Sportstourer" rangering å gjøre, men det bare min mening.

VFR 800 er helt topp. Den har mer enn nok krefter også til 2 på, og det er uendelig med utstyr du kan kaste pengene på. Den er mye større i rammen enn folk er klar over, ikke stor, men med grei plass til å bevege seg og bytte litt stilling.

Glem ikke Triumph.

I praksis er det smått med mc som du trygt kan planlegge 40 mil på en fylling. Da må du minst ha 25 liter. Jeg har 22 liter og har klart 50 mil... men er alltid nervøs etter 28 mil, som jeg har plottet inn i hodet. Har flere ganger hatt mer enn 10 mil til neste åpne stasjon... Regelen er "WPG" ( Water - drikke, Piss, and gas)...

HK på papiret er ikke alltid det samme som på veien. På "sportstouring" er det oftest dreiemomentet som gjør seg. Egne krav er 100 hk + 100 nm. Helst mer, for all del, men under det kan det bli kjedelig med 2 på og full oppakning, selv om det går fort nok. Suzuki bandittene er her noe av det "safeste" i denen gruppen. Masse gamp til tross for begrenset papireffekt.

Det kan også være en ide å definere klart hva din oppfatning av sportstouring er.....

Jeg vet at min definisjon grenser mest mot sport (Eks. Honda Blackbird) , mens naboen vil har "almost cruiser" (Som en Yamaha FJR). Begge river godt. Jeg vil helst ikke ha mer vekt enn nødvendig. Det skal parkeres, stelles, flyttes på, kjøres på grusvei, campingplass osv...

Men Guzzi.... er alltid, alltid topp. Til tross for vekten er den lettbent som en gazelle oppover fjellsider og kjører seg nesten selv innover gressmatte på campingplassen. Skal en ofte sporten for noe, måtte det være en Guzzi.

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:37, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Ideen var vel til å begynne med å finne noe gruskompromiss,men det dropper jeg da en 250kg sykkel til flere hundre tusen er litt for tung og dyr.Og i bakken går den da jeg har noe rundt null erfaring på grus.Har selvfølgelig kjørt noen mil på grus,men uten å føle at jeg mestrer det på noen som helst måte.
Når det gjelder hva jeg legger i sportstourer så er det mer sport enn tourer.
Sportnakedtourer kanskje er nærmere,selv om kåper ikke er minus.
Jeg kjører fordi det er moro,så jeg er ikke avhengig av sykkel til pendling/daglig bruk.
Jeg har dedikert banesykkel,så rein ræser trenger jeg ikke.
Det er jo helt klart veldig vanskelig å anbefale noe til noen man ikke kjenner,og det vanskeligste av alt er jo å være nøytral-uansett hva det gjelder.
Men det er jo alltid litt hjelp i balle litt ideer,og få vite hvordan andre tenkte når de skulle handle,hvilke kriterier de satte osv.
Jeg har skrudd på mye rart i mitt liv,men vil gjerne slippe.
Med det mener jeg at dukker det opp noe så fikser jeg det på egenhånd,men ser ikke grunn til å kjøpe noe jeg må skru mye på.
Når det gjelder budsjett så vet jeg ikke,avhenger av hva jeg finner.
Må ikke bruke meste mulig,men bruker det som må til for å få det jeg vil ha-innenfor rimelighetens grenser.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kvase »

Vil nevne med forsiktighet her BMW S 1000 XR
Ang romslig tank så har denne det BMW F 800 GS Adventure den siste her er snedig i bruk i bytrafikk .
http://www.bmw-motorrad.no/no/no/index. ... &notrack=1
-
men er vel l noe gæli med disse å - :eh
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kvase »

VFR800X Crossrunner
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar