Hjelp til valg av sporttourer

Forum for fulleffekt tung-MC
xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:36, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Joda,nevnte det litt høyere opp.Jeg kjører kun alene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av FredrikE24 »

Prøv en BMW K1300S.

Har selv forgjengeren K1200RS, ikke tenk fryktelig mye på vekt! Selv følte jeg at BMWn med sine 270kg(kjører hver dag med en vekt på rundt 310kg i Oslo-trafikk og noe bykjøring, null problem) var mer lettkjørt enn kjøreskolens XJ6 og FZ6..

K1200RS er ikke like fremoverlent som etterkommeren, men man har et valg om å kunne flytte styret.

Har kjørt tur med kamerater, ser dem sliter allerede etter 10 mil på setet, strekker på beina, står oppreist etc. Det jeg ble mest overrasket over, var hvor sliten kameraten på MT09 ble etter veldig kort tid. Selv kjører jeg lett 35 mil uten stans uten verking noe sted på en god dag(det er mest i hodet det sitter, skal jeg kjøre transportetapper er det greit, med kosekjøring er det hyggelig å ta en kaffekopp mens kameratene tanker opp...). BMWn har i tillegg integrerte koffertbærere, selv kjører jeg med sidekofferter på hver dag.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Barbarozza »

Du leter etter den sykkelen som ikke finnes, det hele er et kompromiss, og du har mye av de samme kriteriene som meg. Etter mange år på sportstouring, utlandet, 800 pluss km dager osv så har jeg ramlet ned på at du må erkjenne at du styres mer av av følelser en av fornuft. Juster litt på kravene, og tenk nøye på hvor og hvordan du kjører..du får ikke så mye som er bedre en det du har. Det er ganske marginalt , det du får er noe annerledes. Jeg drar zzr min på tur overalt. Enkelte steder håpløst dumt men jeg kommer fram og jeg blir sliten, men det er jo litt av greia. Jeg behøver ingen ny sykkel men jeg har lyst å bytte.. Av adv er det flere jeg synes peker seg ut. Caponord , 1290 Adv, Versys 1000 lt som var veldig fin å kjøre og Multistrada, i tillegg har du Honda AT som er morsom å kjøre, men veldig grus.. Alle har mer power og omp (les nm) en din minus Africa T da. Mitt problem er at nebbdyr ikke ser pent ut uansett...Så har jeg sett på Guzzis Norge 8V og også nyere FJR selvom jeg synes at den faller gjennom pga gammel ramme og et litt høyt tyngdepunkt som blir borte straks den ruller. Guzzi ser jeg på bare fordi det er annerledes.....og kanskje er det der man skal velge...drite i alt man har tenkt, drite i hk, bare kjøpe noe annerledes en hva man noen gang har hatt
Memento mori

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av biker7 »

Hva med noe så enkelt som å bytte ut din MT 09 med en MT 09 Tracer ? :-) Marginalt tyngre, større tank (18liter= ca 35-38mil), litt mere oppreist sittestilling, bedre bagasjeløsninger etc. Og samme gode motoren som du kjenner til. Akra-anlegg anbefales hvis du ikke har prøvd det på din :thumleft
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Tracer har streifet meg,men det blir liksom litt som å kjøpe samme sykkel en gang til.
Hvordan er demper/gaffel på denne?

Skal vel ikke helt se bort i fra at du har en del poenger der Barbarozza.
Men det var dette med å bruke logikk på en ulogisk hobby da :scratch .

Kontakta en sjappe jeg har testa,og handla en del greier før,men de hadde solgt de jeg planla å teste.
Klarer meg fint med den jeg har i år,men liker å tenke litt,og helst med input fra andre.
Takk for alle tanker,råd,ideer og erfaringer så langt.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av biker7 »

Demper/gaffel på Tracern er helt greie i mine øyne. Går vel for å være en del bedre enn på vanlig MT 09, men ikke av de aller mest avanserte. Men til mitt bruk og kjørestil er de mere enn bra nok. Slakket bakfjæra litt, da jeg syns den var litt stiv i standardinnstilling når den var ny. Også syns jeg den ble bedre etter 6-700mil :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av FredrikE24 »

Du vet vel ca. hva du har lyst på av sykkel? Selv spurte jeg selv om råd her før jeg kjøpte sykkel. Endte opp med en sykkel ingen anbefalte, men som jeg selv hadde lyst på, uansett hvor mange råd jeg fikk virka jo alt veldig kompromiss-aktig. Sykkelen jeg har nå føler jeg er ganske kompromissløs til mitt behov. Mange mente nok den ville være altfor stor og tung og kjøre i Oslo-trafikk med, sentrum, kø etc. Jeg har ikke trua på at jeg kunne fått NOE annet som tilfredsstiller mine behov bedre. Sykkel med fancy teknikk, avansert for og bakstilling, ABS, integral-brems, servobrems.. Super på landeveien, funker prima i sentrum av Oslo.. Pendler som alle andre på E6 hver dag i kø..

Jeg ler inni hjelmen når jeg kjører i flokk med andre som sleper beina langs bakken, står oppreist, vrir seg på salen, strekker armene, rister på henda etter en times kjøring.. Det er godt å stå på beina når man har kjørt en tank, men behovet for å stoppe hadde ikke vært der om tanken måtte fylles. Det er en fryd med BMWn rett og slett. Senest idag kjørte jeg "langtur" på til sammen 26,5mil med rundt 30 andre sykler. Det var morsomt å se hvor fort slitne folk ble.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Nei,jeg vet ikke helt hva jeg vil ha.Ikke ut over de ”kravene ” jeg har nevnt i alle fall.
Men,utifra lesing og sitting-uten testkjøring, så er fliegende ziegelstein ikke med.For stort,for tungt.

På papiret,og etter å ha testet,så burde 1290GT være ganske nærme idealen.
”Lett”,litt størrelse på tanken,godt med pulver,lett foroverlent,mulighet for harde vesker uten stygt stativ etc.
Men jeg syns den er dyr,vakker er den ikke,jeg er skeptisk til KTM kvalitet,og forbruket er nok høyt.
I tillegg så vil jeg teste den mer,og også teste annet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av AJ »

Hadrian skrev: Men jeg syns den er dyr,vakker er den ikke,jeg er skeptisk til KTM kvalitet,og forbruket er nok høyt.
I tillegg så vil jeg teste den mer,og også teste annet.
KTM'en min har runder 40K og har ikke hatt noen mekaniske problemer eller problemer med elektronikken. Eneste har vært sprekkdannelser i den mørke innerskjermen, som ble byttet på garantien uten spørsmål. Samme med et blinklys som dugget. Har også inne en reklamasjon på det ene kurvelyset hvor det samme har skjedd. Men langturen nylig og dagene etter har det derimot ikke vært antydning til dugg.
Vil likevel ha nytt siden jeg antar det vil komme tilbake når det blir fuktigere vær.
Uansett har ingen av feilene gått utover funksjonen av sykkelen, som ellers ikke har sviktet på noe punkt.

Sideveskene derimot... de var et mareritt en periode. Men etter at jeg fikk nye på garantien ser også dette problemet til endelig å være løst.

Det har vært en recall/tilbakekalling på 1290SA, men på min viste det seg å ikke være noe problem.

Så alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med kvaliteten og har ingen betenkeligheter med å vurdere KTM på nytt, være seg en Adventure eller GT.

Jeg må også nevne forbruket; innafor lovlige norske hastigheter, med tilløp til noe aktiv inspirert kjøring, har forbruket vært under halvliteren.
Sykkelen brukte også mindre drivstoff enn 1100 Breva'en til kjørekompis Reimar på Europaturen nylig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Zettexx »

Som litt surr, avslutningvis. Sikkert ikke nye tanker hos noen.

Flere av mine gamle (+60) kjente snakker om valgets kvaler med jevne mellomrom. En av oss bytter ofte og er stort sett fornøyd med alle. Han liker opplevelsen av ny sykkel (selv om de er brukte altså). Det går i "Langbeinte Reinsdyr" , som Varadero, DL 1000, så en liten CBR, Så en VFR. Osv. Lang liste, og gjerne 2 ad gangen. Fordi han er flink til å passe på, taper han lite på handelene. Nestemann har gjerne samme mc 10 år, med korte innslag av noen billige reservesykler som kommer og går...Et par har kjørt store Andenebbdyr, uten at det ble stor suksess. Mens andre er storveis fornøyd. De mindre vekker derimot fortsatt begeistring i minnet. Nå for tiden er det en rufset blanding av gamle slitne "ClassicBikes", veien om HD lignende, til moderne R bikes. Synd de ikke treffes oftere.

"Gamlebenken"som forum er enige om et vesentlig poeng. MC handles med hjertet, som kvinner. MC i seg selv er ufornuftig. Å kjøre lange etapper er mer en fysisk grense, enn hva tanken inneholder. Benken er likevel veldig enig i at under 30 mil er slitsomt, mens sikre 40 mil...gir vanligvis høyt tyngdepunkt, som er noe dritt på trange steder og på utrygg underlag. Å velte en sykkel til over 200.000 er ikke gøy, og de fleste allroad mc er "posørsykler" som skal fortelle om en aktiv livsstil, akkurat som gamle menn på R sykler....som aldri kommer nærmere en bane enn tribunen...

Har aldri prøvekjørt en mc før kjøp....hverken ny eller brukt.
Sist redigert av Zettexx den 18 sep 2016, 13:04, redigert 2 ganger totalt.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Joda,vet om en del som aldri har hatt problemer.
Vet også om en god del som har hatt det.
Knekte sidestøtter og avgangsspjellmotor er gjenganger på GT ser det ut til.
En del av ryktet til KTM er vel på grunn av hissig effektuttak i forhold til konkurrenter også,på andre modeller.
Forbruk under halvliteren høres bra ut.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde man sett min fysikk, så er den heller dårlig. Mulig jeg løfter stanga i benkpress og beina er som stilker. Videre er jeg høy og da er stor sykkel helt glimrende.
At jeg kjører til jeg må stoppe for å fylle bare, takker jeg sykkelen for og ikke meg selv. Har ikke vondt noe sted hvertfall.

Dra ut og sett deg på sykler. Var slik jeg fant ut at "alt" som var anbefalt ikke passet meg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kjellv »

Hadrian skrev:Tracer har streifet meg,men det blir liksom litt som å kjøpe samme sykkel en gang til.
Selv om Tracer 900 er bygget på MT-09 plattformen er det en helt annen sykkel. Helt annerledes sittestilling og helt annerledes kjøreopplevelse. MT-09 standard er vel mest en morsom sykkel til dagligbruk, mens Tracer er en utmerket allrounder som ikke er best på noe med veldig god til det meste.
Yamaha leverer nå Øhlins dempere til denne i utstyrslista dersom man ønsker noe mer hitech. Det koster en del, men dette får være opp til hver enkelt å avgjøre. Selv vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg stort om det.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Barbarozza »

Jeg tror de aller fleste av oss, drømmer om å bytte, ofte mer for bytte i seg selv en av en nødvendighet. Jeg pleier å beholde syklene mine ganske lenge, og fordelen med det er jo at man blir desto dyktigere til kjøre den for vært år, du kjenner den ut og inn, ikke minst mekanisk siden jeg liker å skru sjøl. Gode innlegg her som omhandler det man selv har kjært men de fleste kommer jo med sine subjektive råd..som selvsagt Hadrian ikke følger :-) . Det er så utrolig mange parametere som skal stemme, og jeg kjenner meg igjen utrolig godt i Hadrian, det er de samme tankene jeg har. Samme type sykkel vi ser etter osv. Og som Spagettiræser sier, MC er en slags ufornuftig greie. Og da blir det vanskelig å finne noe fornuftig. Hva man detter ned på blir derfor en blanding av hjerte, tidligere erfaringer og impuls. For meg så er det to ting jeg ser etter pr idag. Det er NM på lav og mellom register, og det er bedre sittestilling. Rekkevidden er ikke jeg så opptatt av, jeg bruker som regel 10 mils regelen alikevel. Det betyr at jeg fyller på annenhver stopp sånn ca, med 5 min pause etter ca 10 mil eller en drøy time (flytende). Jeg har vært nervøs, men aldri gått tom. På den måten har jeg kommet meg gjennom 100 mil i 40 graders varme flere ganger. Selv etter mye i øst europa så funker den, Bensin er ganske greit å få tak i. Jeg tror jeg bytter til våren, hvis jeg finner noe. Hva det blir vet jeg ikke. Så skal følge med på tråden til Hadrian og se hva han ender på. Jeg har faktisk tenkt litt på en GSX1000F , en 1290R og 2012 ZZR1400. Det sier jo om hvor sykt vinglete man er :-)
Memento mori

Svar