Banekjøring, generelle tips.

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Dansekris »

Jeg stiller meg bak de to siste innleggene her. Kjør, opparbeid deg erfaring og bli trygg før en tester grenser på bane. Jeg tror den risikovilligheten man opparbeider seg på bane ikke vil komme deg tilgode så tidlig.

Jeg fikk i likhet med FredrikE24 lappen tidlig juni i år. Har fått kjørt ca 3500km siden da. Langturer og småturer, men primært att og fram til jobb. Jeg har fått meg mange aha-opplevelser, og regner med at de vil komme på rekke og rad i mange år til.

Alt til sin tid!

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cevillan »

Jeg kan bare anta at to siste talere har vært på førerutviklingskurs så de vet hva de faktisk uttaler seg om?

Å kjøre på bane trenger absolutt ikke handle om å pushe grenser eller "å rase av seg" (med mindre det er det man vil).

Hele poenget er nettopp å bli trygg på sykkelen i sitt eget tempo. Derfor er det begrenset med forbikjøringsmuligheter, og der det er lov å kjøre forbi skal dette være avsluttet før 100 m-merket slik at du skal kunne ta svingen slik du planla uten forstyrrelser. Ingen kamera er lov, eller tidtakingssystemer/-apper eller noe annet som kan bidra til å jazze deg opp utover det du er komfortabel med.

I tillegg deles førere opp i 4 grupper etter ønsket tempo (gruppe 1 er opplæringsgruppe/sporvalg). For å kjøre i gruppe 4 må man godkjennes av instruktør, de har noe friere forbikjøringsmuligheter. Gruppe 2 er en litt "sakte-gruppe". Her finnes alt fra lette mc'er, 60 åringer med Goldwinger pyntet med flagg, veteransykler og helt andre vanlige folk. Gruppe 3 går normalt litt raskere enn gr 2, men samme strenge krav til forbikjøringsdisiplin. Følger du ikke reglene i alle gruppene er det god kveld for denne gang.

De som tror dette er en gjeng med 70 kamikazepiloter prater mot bedre viten. De fleste jeg prater med der har et ønske om å utvikle seg, ikke rase fra seg. Og noen har lyst å ta i bruk hele dekket, ikke kun slite midten.

Trådstarter får gjøre opp sin egen mening, men jeg ville vektet tilbakemdinger fra de som har prøvd Senior-kursene eller tilsvarende noe tyngre... Funker det ikke for deg, så ikke gjør det. Men jeg kan som sagt ikke gjøre annet enn å oppfordre deg, og andre som vet hvordan ting de ikke har prøvd fungerer, å gi det en sjangse.

Edit: aner ikke hvorfor Tapatalk hikker og dobbeltposter... Får heller ikke slettet, så en admin får gjerne fjerne det "anonyme" innlegget.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Zettexx »

Det blir lett til lang diskusjon om meninger.

Men jeg har vært på Førerutviklingskurs, uten bane, som de fleste. Banedagene, som egentlig var tema, er uten opplæring, hvis ikke det har endret seg. Så jeg har også "Elitefører" emblemet. Jeg har aldri følt meg som noe elite, heller middelmådig men overlevende..så den er fortsatt ikke brukt. Vet ikke om de deler den ut lengre...

Førerutviklingskurset (med eller uten bane) er en kortversjon av føreropplæringen til lappen. For å få utbytte av oppfriskningen, bør(ikke må) det være noen kilometer tilbakelagt.

Be safe.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cevillan »

Når det gjelder veiledning har hvertfall Senior en gjeng instruktører du kan be følge deg (eller du følger dem) et par runder for instruksjon, tips og triks. I tillegg kan man ta en prat med dem mellom passene for videre oppfølging.

Å kjøre på bane er sikkert ikke for alle, mange velger Høk, Tyrigrava eller Karl Johan i stedet. Men at man skal bli smittet av noe ekstremadferds-virus fordi man prøver en banedag eller to virker underlig for meg.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av Zettexx »

Ser at jeg må ha vært i uvanlig surt humør gjennom denne tråden, og derfor glemmer helt det positive som druknet i diskusjonen. Jeg står fortsatt med samme mening om at det er viktig å være "på rett sted" for å få utbytte. Og jeg er uenig i all balansekunsten i krypfart, som nok er hovedgrunnen til at jeg aldri har deltatt på flere.

De fra Senior, NAF og andre som driver disse kursene gjør det med stor innsats og lite takk. Noen får vel litt betalt, men det er peanøtter sammenlignet med engasjementet og forarbeidet de gjør. At de vil dele sin erfaring på beste måte er heller ikke noe en bør tvile på.

Disse kursene har nå vært holdt, i en eller annen form i nærmere 20 år, som jeg vet om og kanskje lengre. Disse sammen med rustløsningkursene på våren har nok reddet både liv og materiell. Noen vil gjøre dette sammen med andre, og andre vil gjøre det på egenhånd. De som stiller opp og arrangerer og gjennomfører kursene har stått på gjennom tider med varierende popularitet og ikke gitt seg.

Det å flytte kursene over på konkurransebaner var med på å gi en økt popularitet, men det er fortsatt bare noen få baner i landet, og resten holdes på parkeringsplasser, glattskjøringsbaner ( uten glattheten utover....) o.l. "Belønningen" for kurs ved konkurransebaner, er å få noen runder å være litt kul...som en helt klart kan lære noe av.

Banedagene som holdes uten kurs, er akkurat det, banedager. At Senior MC legger sin sjel i å bistå de som ønsker det på banedagene, er det ingen tvil om. At det gjelder de andre arrangørene har jeg heller ingen tvil om.

Jeg ser at mine meninger fort ble noe som kunne oppfattes som kritikk av hele opplegget, og det beklages på det sterkeste.

Det er helt feil å være negativ til innsatsen som gjøres, og til den mulige nytteverdien. Selv om det her i tråden ikke er enighet om rette tidspunkt, så skal en ikke kimse av nytten til rett tid.

Husker ikke hvor mange hundretusen MC førere det er, men det er fortsatt en del potensielle kunder her ute....Noen tar jo kursene år etter år, nærmest som et treff, og det er nok en kjempegod ide.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1599
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av pingvin »

Tok et par kurs rett etter fikk MC lappen og begynt med banedager, mest SeniorMC. Første par sesongene bare noen få banedager og følte gjorde meg til en bedre fører (les: raskere).

Men så begynte jeg å kjøre oftere på Rudskogen og da fikk det berømte kneet nedi så var jeg helt sikker på at var Rossi...også på landeveien. Har nok aldri hatt det så moro i mitt liv som når flådde gjennom Telemark med kneskrap i annenhver sving...helt til det smalt.

Gikk bra med meg, skled under autovernet og endte i noe buskas så hadde ikke en gang et blåmerke. Sykkelen var vrak.

Så tror to sider ifht om blir en tryggere sjåfør på veien. Om du har vettet i behold og tar noen banedager er det bra. Men er nok en del som meg hvor adrealinet tar overhånd og riskovurderingen er så der. Eller egentlig, man har det så moro at man ignorerer risikoen. Og var nærmere 40 så kunne ikke en gang skylde på at ung og dum :redface
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av 929rr »

Litt forskjellige meninger om banedager her gitt :-)
Min erfaring er at det først og fremst er dritgøy.
Jeg for min del syns jeg lettere kjører litt saktere i trafikken når jeg vet at jeg snart har mulihet til og slippe litt løs på bane.
På nyttesiden, bremseteknikk, hvor mye får en virklig bremsa på vei, for min del er det heller skjelden. Ganske nyttig når det hopper et rådyr ut i veien rett foran deg.
Det og ha litt margin på nedleggene er jo heller ikke dumt når svingen du kjører på vei plutslig kniper litt til og blir bråere en du har forutsett. Da er det ok og vite at en har litt og gåpå i nedlegget og kunne gjøre det uten og bli stiv på syklen.
Videre er jo banedager særs sosialt med mange folk som liker det samme som deg.
Tar en ut de økte ferdihetene med og kjøre fortere på vei, ja da er det ikke annet og gjøre en og selge gatesyklen, og kjøpe en 110 kubikker til vei,, og i tilleg en banesykkel imo

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av AJ »

Jeg har aldri kjørt MC på bane og kjenner ikke noe påtrengende behov for å gjøre det heller...
Men ser at det kan være skikkelig artig og lærerikt for mange å gjøre det. Og ikke minst treffe andre som synes det samme.

Med manglende erfaring har jeg da heller ingen mening om nytteverdien av banekjøring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1599
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av pingvin »

929rr skrev:Tar en ut de økte ferdihetene med og kjøre fortere på vei, ja da er det ikke annet og gjøre en og selge gatesyklen, og kjøpe en 110 kubikker til vei,, og i tilleg en banesykkel imo
Sakens kjerne :thumleft Bruker man de økte ferdighetene til å øke farten, øker man ikke marginene og blir ikke sikrer i trafikken.

(Solgte for øvrig Superduken etter 3 store kræsj på 3 år, siste endte på intensiven i Østerrike, men fortsatte med banekjøring og kjøpte enduro i tillegg).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1599
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av pingvin »

...og de som sier at de lærer hvor mye en kan legge ned MCen glemmer (eller vet ikke) at mye høyere friksjon på bane en landeveien (og det er før en tar hensyn til dieselsøl, sauemøkk, grus, oljesvetting etc på landeveien). Og at ofte ikke har optimal temperatur (grep) i dekkene på veien.

Litt over gjennomsnittet opptatt av dette etter å ha gjort de fleste feilen det er mulig å gjøre på området, inklusive å tryne pga grus i sving og kalde dekk på iskald asfalt. Og bare kjørt for fort under ideelle forhold, de som sier at alltid mer grep har heller ikke rett selv om greit utgangspunkt ifht tross alt bedre å prøve å komme rundt svingen enn å bare kjøre ut, stort sett går det jo bra heldigvis.

Hyggelig om noen lærer av mine feil :redface
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cannon »

SMC (førerutvikling) og diverse Trackday-arrangementer gir banemuligheter i bøtter og spann for de som ønsker. Og det er både nyttig og gøy.
SMC krever at fører er over en viss alder (35?).
En fantastisk mulighet er å bli med på 4, 6 eller 10 kjøredager på bane i Spania i jan/feb med egen sykkel. Både skiltsykler og RR-sykler. Ellers masse å finne på i Norge.
Ducati (Desmodromene?) har egen klubb med masse banekjøring for skiltsykler og RR-sykler.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cevillan »

pingvin skrev:
929rr skrev:Tar en ut de økte ferdihetene med og kjøre fortere på vei, ja da er det ikke annet og gjøre en og selge gatesyklen, og kjøpe en 110 kubikker til vei,, og i tilleg en banesykkel imo
Sakens kjerne :thumleft Bruker man de økte ferdighetene til å øke farten, øker man ikke marginene og blir ikke sikrer i trafikken.

(Solgte for øvrig Superduken etter 3 store kræsj på 3 år, siste endte på intensiven i Østerrike, men fortsatte med banekjøring og kjøpte enduro i tillegg).
Nja, mulig det er sakens kjerne, men det er ikke trådstarters spørsmål... :P

Han spør
Sett noen her inne, og andre steder nevne at dette med banekjøring er ei fin greie for å bli en bedre sjåfør, og neste sesong så har jeg ett mål om å lære og forbedre meg selv så mye som mulig.
Jeg har med mange ord da forsøkt å si at man kommer ikke unna banedanger hvis man har et mål om å lære og forbedre seg mest mulig på den kjøretekniske biten. Og at det å ha en god grunnteknikk vil hjelpe deg i øvrig trafikkforståelse. Det er flere blogginnlegg rundt omkring om folk som sliter med oppkjøring fordi de bruker for mye energi på den tekniske delen av kjøringen. At noen kjører hjem fra banedag som om de fortsatt skulle befinnes seg på bane er da ikke banedagens skyld. Det får da være måte på ansvarsfraskrivelse. Og hvis det tar en banedag for å finne ut av det er det trafikksikkerhet på sitt aller beste, og ikke til forkleinelse for konseptet banedag. Tvert imot.

Enig med pingvinen at de som sliter med å skille mellom vanlig trafikk/asfalt og bane snarest må selge sykkelen sin og finne en annen hobby. Som strikking eller makrame. Jeg er hvertfall ikke spesielt lysten på å møte dem i trafikken.

olli1324
Innlegg: 1
Registrert: 16 mar 2020, 17:39
Motorsykkelen din: -

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av olli1324 »

Hei!
Sliter med å lage et nytt innlegg (rart nok), så bare kommenterer her, da det virket som en passe relevant tråd.

Har lenge hatt lyst å starte med motorsport typ motoracing. Bor pr idag i Ålesund, så ikke beste plassen å drive med slikt antar jeg.
Skal om 1,5 år flytte til Trondheim (planen hvertfall) for å studere. Har da lyst å begynne med en motorsport, er det noen bane for f.eks. motoracing i Trøndelag? Evt. hvor langt må jeg for å nå den?
Eller hva ville dere gjort om dere var i min situasjon? :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av AJ »

olli1324 skrev: 16 mar 2020, 17:52 Hei!
Sliter med å lage et nytt innlegg (rart nok),
Hei, og velkommen til oss på MCsiden.no :vs !

Nytt innlegg, nytt emne?
I så fall, klikk på "Nytt emne" knappen i den forumkategorien du vil opprette ny tråd i:
Nytt emne.JPG
Ellers er det "Svar" knappen som gjelder, evt. "hermetegn" (sitat) knappen i verktøylinja man bruker.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av JK95 »

olli1324 skrev: 16 mar 2020, 17:52 Hei!
Sliter med å lage et nytt innlegg (rart nok), så bare kommenterer her, da det virket som en passe relevant tråd.

Har lenge hatt lyst å starte med motorsport typ motoracing. Bor pr idag i Ålesund, så ikke beste plassen å drive med slikt antar jeg.
Skal om 1,5 år flytte til Trondheim (planen hvertfall) for å studere. Har da lyst å begynne med en motorsport, er det noen bane for f.eks. motoracing i Trøndelag? Evt. hvor langt må jeg for å nå den?
Eller hva ville dere gjort om dere var i min situasjon? :)
Heisann. Har en kjenning som driver roadracing fra Ålesund, han kjører på Malmedalen Motorsenter, ca to timer nordover. Mer som en stor gokartbane tror jeg, så best for motard egentlig, men han kjører ofte med sykkelen i varebil til Våler og Rudskogen :crazy:
Bor selv i Trondheim, og beste alternativ slik jeg ser det er Molanda Raceway, litt forbi Åre over svenskegrensen. Ingen stor bane, men fin for sykler under 1000cc egentlig da langstrekken ikke er så lang. Mener å huske vi betaler ca 400kr for hele dagen, da deles det inn i 20minutters puljer. Harryhandel gjøres på tur hjem :knegg Tar neste tre timer å kjøre dit :thumleft
Utover det er det jo enten å kjøre til ACR i Mo i Rana eller ned mot Våler, de er begge ca like mange timer fra Trondheim. Lånke er kun beregnet på Rallycross slik jeg ser det, å Hell Motorsenter som skulle bli en konkurrent til Rudskogen har det ikke blitt noe av enda :sk?

Har du kjørt mye fra før? Hva er dine forutsetninger og drømmer?

Svar