honda vfr 400r som førstesykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av space-ace »

hei. jeg har tenkt og kjøre opp til sommeren, og har derfor begynt og se litt nærmere på sykkel. det er da rsykkel jeg vil ha. vil en 400 fort bli kjedelig? er det alt for mye og begynne med en 750? jeg har blitt anbefalt begge deler... en sa at 400 er ett mareritt, en annen sa at vfr'n er en grei startsykkel -og at jeg ikke måtte finne på og kjøpe stor motor med en gang. sistenevnte kjører forøvrig en ducati selv..


jeg har sett endel på honda vfr400. jeg elsker designet på de. spesielt om man finner en i hvit-blå-rød. det lå en på finn for en kort stund siden i sort/rød. men den hadde gått over 80.000km, det syntes jeg hørtes vanvittig mye ut? eller tåler de såppas?

det lå også en for ett par dager siden som hadde gått 17.000. den lå til 33.000. men jeg syntes det ble litt stivt. da er det ikke langt unna ducati-pris..

-jeg ser også mye på ducati 748. veldig mye sykkel for pengene der ser det ut til. men hvordan er dette som førstesykkel? blir det litt vel mye motor? ducati er vell neppe like driftsikkert som honda.. men det er jo noe spesielt med de. lyden er jo helt rå.

jeg har ikke skrudd noe sykkel før, men har skrudd bil, og jobber som elektriker, så vil tru jeg stort sett skal klare å fikse mindre feil på sykkelen..

viktig at sykkelen ikke er så høy/stor da jeg bare er 168 høy..


andre tips mottas med takk. eneste jeg ikke liker er når syklene blir så store og runde i formen slik de gjerne var på 90-tallet.. .

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av AJ »

Heisan space-ace :vs - velkommen hit til MCsiden. Hyggelig at du fant veien hit til oss :thumleft !

Tror kanskje en 400 kubikker blir i snaueste laget. Ikke minst med tanke på dreiemoment, som blir i spedeste laget på en småkubikker som dette.
Nok hestekrefter - på papiret - men lite å stille opp med når det gjelder hva angår moment (trekkraft). Er min vurdering.

Fikk lyst til å anbefale deg denne - en meget pen og tilsynelatende veldig godt vedlikeholdt Moto Guzzi Breva 750. Denne har jeg vært og sett og sittet på og sykkelen ser veldig bra ut.
Har faktisk lyst til å kjøpe denne selv :yeyeye !
Her får du lavt tyngdepunkt, lav sittehøyde, en skikkelig artig motor og godt nok med moment til å oppleve uanstrengt kjøring. En sykkel man ikke se altfor mange av og som skiller seg ut og vekker oppmerksomhet - garantert!
Og prisen? Slett ikke verst, den heller ;) :

Bilde

FINN link: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=83670231
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av cannon »

Det er helt sikkert delte meninger om dette med valg av begynner-sykkel.
Jeg mener at ingenting er for stort som begynnersykkel. Kjøp sykkel med hjertet, bruk litt tid på nettet, se og prøvekjør. Alle kan mestre en stor og sterk sykkel fra start, bare men bruker hodet mer enn gasshålken i begynnelsen.

Og med tanke på kjøreutstyr; ikke kjøp en billig "pakke" som nybegynner. Du ender trolig opp med masse skrot i skapene dine etter hvert som det byttes ut med skikkelige saker. Kjøp den dyreste hjelmen du har råd til.

Hvis budsjettet er begrenset og du ønsker R-sykkel så vil jeg anbefale en japansk 600, selv om den kan bli litt snau hvis du tenker å kjøre mye med noen bakpå.

Jeg tror de fleste som velger smått og lett i begynnelsen ender med å bytte før første sesong er over. Det blir bare dyrt og dumt.

Brukeravatar
sfRoyal
Innlegg: 36
Registrert: 11 okt 2016, 09:10
Motorsykkelen din: Honda VFR800Fi

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av sfRoyal »

cannon skrev:Og med tanke på kjøreutstyr; ikke kjøp en billig "pakke" som nybegynner. Du ender trolig opp med masse skrot i skapene dine etter hvert som det byttes ut med skikkelige saker. Kjøp den dyreste hjelmen du har råd til.
Dette kan jeg skrive under på, har en biltema-hjelm og en Bullfighter-jakke hengende i skapet som ble brukt én sesong, ble byttet ut med bedre saker så fort jeg kunne.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av Dansekris »

Hei!

Jeg stemmer i og støtter forslaget om en japansk 600-kubikk som førstesykkel. Du finner sikkert noe i det segmentet som kunne friste. Det er stort sett veldig god tilgang på deler og ettermarkedsoppgraderinger. GSX-R-modellene fra sent nittitall ligner jo litt på VFRen du elsker.

Når det kommer til kjøreutstyr kan jeg bare dele min erfaring. Jeg svidde 5 løk på en skikkelig hjem og kjøpte resten brukt på Finn. Jeg fikk tak i en bra Dainese-dress til 1500kr (kostet 9000 ny) og seinere en fin Alpinestars-jakke til 800kr. Kjøpte også støvler og ryggskinne brukt. På den måten fikk jeg tak i veldig bra utstyr til en ordentlig billig penge.

Lykke til! :)

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av space-ace »

hei igjen og takk for alle svar :D

der har nok rett i at om jeg kjøper en 400 så blir det bare for ett år.. så da blir det kanskje bare mye tap for lite. tviler på at jeg kommer til å ha så mange bakpå iom at jeg er singel.. blir maks med en kompis bort til butikken ser jeg for meg


jeg har nå sittet og sett endel på finn. modellene jeg har fått sansen for er ducati 748,yamaha r6, suzuki gsxr og kawasaki z (over budsjett men). må si det er ducatien som treffer meg mest i hjertet egentlig da, selv om jeg regner med at det er mye mer tull og ball med en italiensk sykkel enn en japansk en. bare det ikke blir for avanserte feil slik at man må på merkeverksted.. (ducati ligger også en 3-timers tur herfra..)

jeg hadde kanskje tenkt og bruke kanskje 40.000. da får jeg råd til litt skikkelig utstyr til våren. er ikke ett dumt tips og kjøpe brukt. får jo det meste for halv pris tenker jeg. hjelm fra kbc har jeg allerede men den er litt trang så den blir nok byttet ut.

kan legge til at jeg snart er 28 år, så den værste villmanskjøringen er jeg forhåpentligvis vokst ifra hehe.

hva trur dere om denne f.eks?
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=83369204

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av Kjellrf »

Tror du nedverdiger en VFR400R...

Kjenner en som byttet fra HD etter 20 år og til VFR400R, han var meget fornøyd. Det er en sportslig og meget lettkjørt sykkel. De som sier den er for liten, har nok ikke prøvd. Husk at giring er gøy!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av space-ace »

sier du det. hmm. mye turtall og morro regner jeg med at det er ja. de sperrer på 14500rpm ser jeg.
denne jeg har sett på med høy km. annonsen er gått ut men mulig han har den enda.

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... s=80065786

veldig lite av de på finn, men det dukker vell alltids opp noen. inni hodet mitt så er det der en smart startsykkel da. honda er jo stabile saker også

ZZR-Erling

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei!
Siden du har lyst på VFR400R, synes jeg du skal vektlegge det ganske så tungt..
Jeg tror også at å begynne der, lettere gjør deg til en bedre og sikrere fører, enn å begynne i den litt råere enden.
Fine maskiner det der, go for it!

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av MGR1 »

400-klassen er sterkt undervurdert ja. Jeg har mine beste turer på 400-kubikkere. Går bra nok (uten passasjer), lavt forbruk, som oftest bra rekkevidde, billig underhold.

Jeg har vært på i hvert fall fire lange europa-turer med 400-kubikkere, bl.a. til gamle Jugoslavia, Italia, alpene, Frankrike, England, østeuropa. Null problem å kjøre langtur med en slik (såsant du ikke veier 100+ kg og pakker halve huset med deg ;-).

Honda VFR400R er i utgangspunktet en flott maskin, men du må sjekke de vanlige tingene som på alle MCer. 80k km begynner å bli litt mye synes jeg. 17k km høres bedre ut. Finner du en bra original en; go for it :-). Prisen bør være under 30000 kr i denne klassen, med mindre det er noe helt spesielt. Jeg solgte en superfin Honda NV400 i fjor til 27000,-.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av Royal »

VFR400 er en kjempepen sykkel. Men det er vel slik at når man kjøper en 20 år gammel sykkel, så er det som å kjøpe en 30 år gammel bil.
Man må forvente å skru litt selv når det før eller senere går i stykker.

Når det gjelder utstyr så er det best å bare kjøpe det man selv har lyst på. Livet ditt er verdt de pengene du legger ut i utstyr.

Jeg har en dainese jakke og bukse i størrelse 52(jakke) og 54(bukse) som du kan få billig hvis du er interessert i skinnutstyr.

- Edit, justerte størrelsen på Jakke og Bukse
Sist redigert av Royal den 14 okt 2016, 22:31, redigert 1 gang totalt.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av space-ace »

Royal skrev:VFR400 er en kjempepen sykkel. Men det er vel slik at når man kjøper en 20 år gammel sykkel, så er det som å kjøpe en 30 år gammel bil.
Man må forvente å skru litt selv når det før eller senere går i stykker.

Når det gjelder utstyr så er det best å bare kjøpe det man selv har lyst på. Livet ditt er verdt de pengene du legger ut i utstyr.

Jeg har en dainese jakke og bukse i størrelse 50(jakke) og 52(bukse) som du kan få billig hvis du er interessert i skinnutstyr.

takker for det, send meg gjerne en pm med bilder, pris etc på klærne. litt usikker på størrelsene jeg her nå men jeg skal søke opp om det står noe mål eller noe på de.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av space-ace »

joda litt repp må man jo regne med når det blir såppas gammelt. men sålenge jeg slipper gir og motorhavari så skal det vell gå bra. skifte av dempere, bremser, hjullager osv trur jeg ikke skal bli noe problem.


har vært i kontakt med ducati-eieren, og fikk en litt dårlig følelse. han har ikke servicehistorikk, den skal ha fått nye regremer for 2 år siden, han sendte ikke flere bilder selv om jeg spurte om det - og når jeg søker opp regnr så kommer det en scooter.. lukter litt scam av hele greiene.

den bør bli veldig billig om det skal bli aktuelt

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og ... mer=TY2127

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av space-ace »

jeg får følge med litt på finn etter en vfr framover ja. godt at jeg har mye tid på meg til og handle da :D vipper nok mellom vfr400 og ducati 748 nå trur jeg.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: honda vfr 400r som førstesykkel?

Legg inn av Rune75 »

Regnr på Ducatien er TY2172 ikke TY2127.

Svar