MC til mann på 185 og 110 kg

Forum for fulleffekt tung-MC
leggisar
Innlegg: 4
Registrert: 11 okt 2016, 08:14
Motorsykkelen din: ingen enda

Re: MC til mann på 185 og 110 kg

Legg inn av leggisar »

Hei
Takk for innspill!
Hva synes dere om finn kode 80893370
Eller 83257086

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC til mann på 185 og 110 kg

Legg inn av AJ »

leggisar skrev:Hei
Takk for innspill!
Hva synes dere om finn kode 80893370
Denne?
l_1433290323.jpg
Ser jo bra ut.
Men 35000 km siden 1994... :-k . Det må jeg si jeg tviler sterkt på.

Har aldri prøvd Virago selv, men hørt nevnt av flere at sittestillingen på disse syklene er spesiell og ikke spesielt god...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC til mann på 185 og 110 kg

Legg inn av KåreDump »

AJ skrev: Har aldri prøvd Virago selv, men hørt nevnt av flere at sittestillingen på disse syklene er spesiell og ikke spesielt god...
Mener ikke å være negativ, men styr unna!
Har prøvd en Virago 1100, og det er den desidert kjedeligste og mest kjønnsløse sykkelen jeg noen gang har kjørt!!
(Den lett krøkkete sittestillingen er det mest spennende med sykkelen)

Av sykler i det segmentet er Yamaha Dragstar og Honda Shadow er mye morsommere å kjøre!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Rfl1968
Innlegg: 43
Registrert: 31 mar 2010, 14:37
Motorsykkelen din: Honda VFR750FK -89,Honda V45 Magna -82

Re: MC til mann på 185 og 110 kg

Legg inn av Rfl1968 »

Hva med Honda VF750C ( V45 Magna) , den er det bra "sprut" & krefter i. Både i den "gamle" modellen :1982-1986 & Supermagna 1987-88 og "nye" Magna 1994-2003. Dette i motsetning till Yamaha Viirago & Honda Shadow som er "daffe" V-Twin'er i forhold til Magna: "V4 Power Cruiser". Eller hvis du ønsker noe med ordentlig fraspark : Honda VF1100C (V65 Magna) eller Yamaha V-Max ( selv om den får du nok ikke til 20-40 tusen). Har sjølv en Honda V45 Magna 1982 , og den er det bra med krefter i , til å være softchopper. Jeg er 187 & 100kg , men den er litt lav for meg. Ønsker meg VF1100C/V65 Magna... :-)

Terjek
Innlegg: 29
Registrert: 11 jan 2017, 10:52
Motorsykkelen din: Africa Twin XRV750 Rd07a 1996

Re: MC til mann på 185 og 110 kg

Legg inn av Terjek »

Er ny her på forumet og det gleder meg å se at noen ønsker seg V65 Magna :)
Har selv en 1985 Magna V65 USA-modell. Europamodellen VF1100 er ofte strupa på 100hk, mens USA modellen har ca.120 hk.
Jeg er 193 cm og ca. 105 kg, og kjøpte denne som min første sykkel etter jeg tok lappen for ca. 8 år siden. Den fungerte bra som en førstegangssykkel og har enda ikke gått lei. Den har krefter i hauevis, så ser ingen grunn til bytte. Bortsett fra at jeg bor i Buskerud og veiene er søppel og jeg burde hatt en Enduro..
Africa Twin XRV750 Rd07a 1996 (Solgt, men angrer)
Yamaha XT350 1988
Honda Magma v65 1985 (solgt )

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC til mann på 185 og 110 kg

Legg inn av Bjerknez »

leggisar skrev:Hei
Ny på forumet.

Som overskriften sier... :) skal jeg ha meg MC. nærmer meg midtlivskrisen og 40 år så da er det vel på tide.
Jeg har sett på sykler i 20-40 tusen kr som første sykkel. Det er chopper som er tingen. Suzuki og Yamaha skiller seg ut. Disse har mellom 500 og 800 kubikk. Blir dette for små/lave og puslete for meg? Er det nok kraft? Har ikke kjørt MC tidligere og har ikke lappen. Tenkte å kjøpe på høst/vinter rabatt nå og gjøre meg kjent med den i vinter. Satser på lappen våren neste år.

Alle tips og oppfordringer mottas med stor takk
Nå har jeg kun kjørt en 1300 cruiser selv. Dog en helt ny en (demokjørt). Det var denne jeg hadde:
http://bjerknez.no/mc-lappen-i-boks/

Dette er en Yamaha XVS 1300 2012 modell.

Mener dte var rundt 80HK'er i denne og 114NM hvis jeg husker riktig. Var skikkelig drag i denne, men som cruisere flest så mister den fort pusten og det blir mye giring hvis målet er å aksellerere fra 0-150. Forbikjøringer gikk som en lek. Krefter i bøtter og spann. Så til daglig bruk på norske veier har du mer enn nok krefter. Men dette er da med en 1300...

Jeg er selv relativt stor og jeg tror selv jeg ikke ville valgt noe mindre enn 800cc.

En eldre cruiser ala 750cc vil jeg tro kanskje er en del hakk slappere enn den jeg hadde, men som førstesykkel vil du uansett oppleve glede av å kjøre sykkel for første gang.

For å ta et eksempel så har en ny Harley Iron 883 store problemer med å holde følge når det kommer til forbikjøringer etc. Ting må planlegges litt mer. Harleyen har vel rundt 50HK'er mener jeg å huske. Altså nå mener jeg gjenntatte forbikjøringer for å feks. komme seg vekk fra en bilkortesje hvor møtende trafikk kommer stadig.

Skal jeg dra en sammenligning tatt litt fra løse luften og den lille erfaringen jeg har med kun snaue to år på en cruiser og totalt 3 år på sykkel generelt, så vil en eldre cruiser med 700'ish kubikk gå som en eldre Golf GTI. Vertfall opp til rundt 120-130 km/t. Over der så begynner en 700cc cruiser fort og miste pusten...tror jeg.

Hvid du gir fullstendig beng i hvor fort det går og hvor mye det aksellererer og du kun er opptatt av å komme deg rundt på to hjul, så ikke tenk kubikk i det hele tatt. Kjøp den sykkelen du liker best og bygg deg opp erfaring selv. Blir du bitt av basillen så kommer du uansett til å bytte sykkel innen meget kort tid vil jeg tro. Been there done that. :thumleft

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: MC til mann på 185 og 110 kg

Legg inn av Clockwork »

leggisar skrev:Hei
Ny på forumet.

Som overskriften sier... :) skal jeg ha meg MC. nærmer meg midtlivskrisen og 40 år så da er det vel på tide.
Jeg har sett på sykler i 20-40 tusen kr som første sykkel. Det er chopper som er tingen. Suzuki og Yamaha skiller seg ut. Disse har mellom 500 og 800 kubikk. Blir dette for små/lave og puslete for meg? Er det nok kraft? Har ikke kjørt MC tidligere og har ikke lappen. Tenkte å kjøpe på høst/vinter rabatt nå og gjøre meg kjent med den i vinter. Satser på lappen våren neste år.

Alle tips og oppfordringer mottas med stor takk
Hei :D
Har du sett på Suzuki VL 800/M800 ? Fine sykler, med ganske stor ramme.
Jeg er selv i omtrent samme vektklasse, men litt høyere enn deg ( 196 på sokkelesten) og gir den en tommel opp for "store" førere.

Ser at VN800 ble foreslått. Var inne på tanken selv en stund, men slo det fra meg da jeg ville blitt litt for stor for sykkelen.
De er alle fine sykler. Puslete vil jeg ikke si de er. Du har jo lagt deg i et "segment", så jeg tror nok ikke du kan regne med samme futt som i en "plastrakett", men jeg opplever i alle fall at det er nok mineraler til å komme seg raskt avsted om det skulle være nødvendig.

Tips : Ta teoriprøven nå så fort du kan. Trafikkstasjoner har drop-in løsninger hvor du kan møte opp og ta prøven på dagen. undersøk din lokale trafikkstasjon. Anbefaler å øve på teoriprøven på nett. :thumleft

Undersøk lokale kjøreskoler, og meld deg på sikkerhetskurs for MC allerede nå, jeg vet at det allerede er en del oppmeldinger i Januar/Februar selv om kursene sjelden begynner før i Mars.

Og en ting til sist ; om du kjøper en sykkel nå, så vil jeg fraråde geriljakjøring på speilglatte vinterveier :[-X . Bruk heller tiden til å kjøpe utstyret du trenger. Hjelm, Hansker, Støvler, evt. en skikkelig dress... Jeg kjøpte selv min sykkel som jeg måtte ha under presenning i 2 mnd før jeg kunne kjøre den. Verdt ventetiden.

Svar