kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner

Forum for fulleffekt tung-MC
Eirik
Innlegg: 12
Registrert: 17 apr 2016, 21:59
Motorsykkelen din: ingen :C

Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner

Legg inn av Eirik »

Spaghettiræser skrev::scratch

Dagens moderne mellomklasse, også Ninja 250, er helt topp. Det er ikke moped, og ikke forbeholdt nybegynnere.

Her i landet er vi hekta på kubikk ( jeg også),Ingen andre land i Europa har så stor andel store mc.
Skjønner kanskje at folk syns en 250 er en moped når de er vandt med å kjøre 600 og 1000 men for meg som aldri har kjørt sykkel før vil jeg tro at en 250 vil holde den første sesongen eller 2. Pluss de er billig og jeg har egentlig ikke så lyst å bruke så mye penger på den første sykkelen min.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner

Legg inn av Zettexx »

Høres veldig fornuftig ut. Mange kan bli "tilfeldige" mc kjørere, og være lykkelige med det hele sitt liv. Det kjøres først en periode med en god del km i lokalområdet, og et par langturer. Så dabber interessen av og blir mer tilfeldig, og kanskje væravhengig.

Da vil denne mc bli en tro tjener i mange år, og ha såpass lav pengeverdi, at den kan stå oppstallet uten å ses på som pengesluk. Denne gruppen 250-500 vokser stadig. Med god grunn.

Godt nyttår forresten

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner

Legg inn av Juicebox »

Virker som om du allerede visste svaret før du startet tråden.... :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22999
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

"Moped" er jo bare en litt flåsete men humoristisk uttalelse. At man kan ha mye gøy med en 250cc tviler jeg ikke på og har man ikke kjørt sykkel før i det hele tatt og eller går rett fra en faktisk moped så vil jo denne dra skinnet av pølsa samt gi deg et meget bredt smil i hjelmen.

Men min erfaring er at man blir vant til det meste. Ganske kjapt også. Jeg gikk rett på en 1300cc cruiser som blodfersk mc kjører og de første ukene så ble jeg støl i gapet av all knisingen inne i hjelmen. Men etter noen langturer så begynte jeg å hige etter noe mer "spennende".

De aller fleste jeg har blitt kjent med har begynt "forsiktig" med en såkalt "førstesykkel" men byttet den ut rimelig kjapt. Jeg sier ikke at DU nødvendigvis kommer til å gjøre det, men jeg tror sjansen er stor.

Min mening er: Kjøp den sykkelen du faktisk har lyst på (og råd til). Ikke tenk på at man må ha mindre kubikk fordi man er fersk. Det følger jo med en slik gassrulle som er justerbar. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22999
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

Men jeg vil faktisk fraråde deg å bli med kjørekåte hingster på langturer den første tiden. Å prøve og holde følge med erfarne MC folk med alt for mye testosteron er ikke bra for en fersking.

Kjør noen turer på egenhånd først. Gjerne noen skikkelige langturer. Du vil nok lære ting underveis. Spander på deg et banekurs eller lignende før du begir deg ut på lange turer sammens med andre.

Personlig så kjørte jeg VELDIG mye på egenhånd (hysjhysj og nok om den saken) samt at jeg øvekjørte ekstremt mye, men da kun med en person. Man må innfinne seg med situasjonen man er i. Han som kjørte sammens med meg ga meg beskjed om at han kom til å dra på litt noen steder og at jeg ikke fikk lov til å prøve og henge på. Det synes jeg var en meget oppegående uttalelse.

Planlegg en skikkelig langtur alene. Altså ikke 10 mil, men en typisk vestlandstur (hvis du da ikke bor der fra før). Ta det pent og prøv deg litt frem underveis. Da er det ikke like flaut og slippe frem bilfamilier i turboferiemodus som ikke kommer seg fort nok opp på hytta.

Bygg deg opp erfaring og kjøreglede. Så kan du heller "flekke fingeren" til firhjulingene når tiden er inne :knegg

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner

Legg inn av Zettexx »

Bjerknez og jeg er ikke alltid enige, men det han her sier er gode råd, veldig gode.....som de fleste med litt erfaring vil skrive under på.

Akkurat det med kubikk og hk er nok mer en personlig smak. Jeg har kjørt mer gris med en liten mc, enn med en mer hissig variant. Dagens stadig synkende fartsgrenser .....gjør sitt. Men, jeg har selv kubikk og hk syken, kronisk. Har satt personlig grense ved 1000 ccm, rett og slett fordi de større blir alt for tunge å håndtere på parkeringsplassen der du stadig må rygge ut i motbakke. Ikke er de lette å håndtere ved hjemmeservice heller. Har riktignok snuset på større.... men det blir fjell og elefanter. Må jo ha kranbil for å løfte om de skulle velte. Det holder ikke med et par pensjonist kamerater...

Men..kjørerådene, helt topp. Jeg øver meg hver gang hjulene går. Tar sjeldent dagsturer under 15 mil, da er det ren transport. 25-30 mil etter arbeidstid er fin tur. Øver sporvalg og plassering konstant, hver meter. Over 15000 km hvert år.

Kjører sjeldent på fellesturer, det blir for statisk og kjedelig. Det prates og vissvases med samme tema, uke etter uke, år etter år.... men turene blir stort sett alt for korte og i formasjon som en begravelseskortesje.

Her passer det seg å hylle de som arrangerer "onsdagsturene," ( og på andre dager) som tross alt er en sikker plass for litt sosial kontakt. Men det er ikke et sted å "lære seg kjøreteknikk".

Kjør alene, mye, veldig mye. Og kjør med andre, men ikke la dem trekke deg. Meld deg på et kurs med kjøreteknikk, vårløsning osv. Ikke fordi du lærer så mye mer enn til førerkortet. Disse kursene har noe mer fokus på grensene, men de fokuserer også alt for mye på krypkjøring ( min mening ). Øv på kontrollert panikkbremsing. Det reddet livet mitt i høst. Møtte elg, bremset så jeg "sto på forhjulet" uten låsing, og fikk farten ned på et øyeblikk, fikk lagt sykkel på siden og "kjørte" under elgen. Dette takket være mange tusen øvelser over 50 år. Hvordan hjernen klarte å beregne hva som skulle til, er fortsatt en gåte.....

Få tak i en som "kan kjøre" ( gudene vet hvordan det skal vurderes) og be om litt øvingskjøring på kjente veier. Jeg har gjort dette mange ganger ( uten å påstå at jeg "kan kjøre"). Etterhvert som kilometrene går...vil du begynne å stole på ledrens fart og sporvalg. Da blir plutselig læringskurven bratt.. Men det tar fort en del turer før tryggheten kommer . Husk at trygghet ikke kan forenes med å være våghals. "Frykten skal sitte nederst i ryggraden" som en regulator. Oppmerksomheten skal være på hele tiden.

Skal på langtur med en ung dame ( ikke noen stygge tanker nå) som kjører en nyere A2 Honda i sommer. Den er ikke raskere enn Kawa 250'n. Skal kjøre over 400 mil på en uke. Det kommer til å gå helt fint.... du får bli med der....da blir det litt trening.

ZZR-Erling

Re: kawasaki ninja 250r eller zx6r som nybegynner

Legg inn av ZZR-Erling »

ZX6R!

Svar