MC Løfter/jekk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
kriss310886
Innlegg: 39
Registrert: 05 jun 2016, 18:53
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013

MC Løfter/jekk

Legg inn av kriss310886 »

Hei har akkurat investert i en Mcløfter ifra biltema. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021674/

Har en CBR 600 F3 1998 mod. Så denne investeringen er fin når jeg skal "skru" litt. Alt av plast er av og jeg har løftet opp sykkelen, men det eneste jeg kan løste den på er eksosen under. Er det dumt å la den stå på disse rørene eller er det ikke noe farlig?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mc Løfter

Legg inn av kjellv »

Denne kan nok funke fin den, men du bør nok ikke la sykkelen hvile på eksosrørene. Det blir for ustabilt, og du risikerer at sykkelen faller av om du må ta skikkelig i for å løsne noe som sitter godt.
Eksosrørene er tynne rør, og det er langt mellom de faste punktene slik at de beveger seg litt. Du risikerer også at rørene blir deformerte, eller at de bøyer seg litt og vil bli liggende i kontakt andre steder på sykkelen og skape gnag, vibrasjoner og ulyd.

Denne typen mcløfter passer nok bedre på en crossykkel, eller en cruiser som har skikkelig ramme under motoren. Eller om du har midtstøtte som er et mye mer stabilt løftepunkt.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av Juicebox »

Nei tror ikke det er særlig smart å bruke denne type løft til en slik sykkel. Er beregnet for sykler med ramme under motoren og er flatt som kjellv sier. Du risikerer bare å ødelegge eksosrørene og det rundt. Du skulle ha heller gått for depotstøtte, foran og bak.

Er itillegg VELDIG tungvint å måtte ta av plasten for å løfte opp sykkelen.....

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Mc Løfter

Legg inn av Stor-Oteren »

Det jeg anbefaler deg å kjøpe er et Mc-løftebord, da kommer du lettvint til, og får til å skruve i den høyden som passer deg best, og sykkelen kan stå på hovedstøtten, hvis du ikke har hovedstøtte, så kan du låse framhjulet i den klemma som følger med løftebordet.

Jeg kjøpte løftebord i mars/april i 2016, og har hatt mye glede av det på mine sykler.
Kjøpte det ifra Gasolin, løfter sykler på 450 kg, og er veldig stødig, og solid bygd, er noe helt annet en det løftebordet som biltema selger.

Tror det du har kjøpt passer bedre på Harley Davidson sykler som har solid og bred ramme, og der du ikke kommer i konflikt med eksosannlegg etc.

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Mc Løfter

Legg inn av Gordon »

Jeg kjøpte den tilsvarende MCløfter fra Biltema for en del år tilbake, noen hundre lapper billiger. Det passet ypperlig til min 1966 Triumph Bonneville, men da var det ramme, og ikke eksos rørene, som løfter var montert under. Dagens MC har en litt annerledes "design" nederste. Jeg også vil nok har anbefalt en løftebord.
Gordon

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Mc Løfter

Legg inn av Juicebox »

Løftebord??? Haha disse koster en del og tar ganske mye plass. Om man ikke skrur 2-3 ganger i uken, minst, så har jeg vanskelig for å anbefale et løftebord...

Mcløfteren som du kjøpte er bare beregnet for cruisere og mc med rett ramme under motoren og ikke for "dagens mc" :p

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Mc Løfter

Legg inn av Zettexx »

Jeg har snudd det på hodet, og har montert talje i taket.

Koster lite, og virker utmerket.

Liten motorløfter, er bedre, men litt dyrere.

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Mc Løfter

Legg inn av Stor-Oteren »

:twothumbs:
Juicebox skrev:Løftebord??? Haha disse koster en del og tar ganske mye plass. Om man ikke skrur 2-3 ganger i uken, minst, så har jeg vanskelig for å anbefale et løftebord...

Mcløfteren som du kjøpte er bare beregnet for cruisere og mc med rett ramme under motoren og ikke for "dagens mc" :p
Ja ja, smak og behag, noen liker å jobbe tungvint og andre ikke.

Man trenger ikke å drive å skruve flere ganger i uka for å gå til annskaffelse av et løftebord, enkelt når man skal skifte olje, polere etc, da slipper man å ligge som en kuet hund nede på betongen he he.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Mc Løfter

Legg inn av Juicebox »

Var vanskelig å rettferdiggjøre prisen på disse løftebordene bare. Om du har plass og penger, why not.

Brukeravatar
cbr600f3NO
Innlegg: 13
Registrert: 08 jun 2015, 22:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F3 1997
Kontakt:

Re: Mc Løfter

Legg inn av cbr600f3NO »

Har du bilde av denne løsningen?

Sent fra min SM-T535 via Tapatalk

Ser at qouten ikke funka. Tenkte på du som monterte den opp ned i taket, har du bildet av hvordan det fungerer?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Mc Løfter

Legg inn av Zettexx »

Det er vel meg som har sagt opp/ned.

Har rett og slett montert 1 tonns kjettingtalje i taket.

Du kan da stikke en gjengestang gjennom bakgaffelen, altså der den har feste i rammen. Løfte der, eller andre steder. Det kommer ikke akkurat opp i beltehøyde, men er billig og funksjonell til det meste.

Da dette er ordentlig festet, er sikkerheten på topp. Men, til kjedesmøting, blir det for tungvint. Må alltid passe på å ha tildekning så ikke kjettingen lager riper.

Bruker vanlige lastestropper.

Det er en god løsning når noe skal gjøres, men blir ikke brukt på oljeskift o.l.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Mc Løfter

Legg inn av Thunderace »

Hva med denne da ? https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70774000

Noen som har erfaringer med slike?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Mc Løfter

Legg inn av Zettexx »

Thunderace skrev:Hva med denne da ? https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70774000

Noen som har erfaringer med slike?

Prinsippet funker fint, lagde en slik for et par år siden. Hvis den er ordentlig sveiset, virker det helt flott.

Den har kjempefordel med at "hele sykkelen" er lett tilgjengelig, men den blir ustabil i høyden.

Brukeravatar
cbr600f3NO
Innlegg: 13
Registrert: 08 jun 2015, 22:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F3 1997
Kontakt:

Re: RE: Re: Mc Løfter

Legg inn av cbr600f3NO »

Spaghettiræser skrev:Det er vel meg som har sagt opp/ned.

Har rett og slett montert 1 tonns kjettingtalje i taket.

Du kan da stikke en gjengestang gjennom bakgaffelen, altså der den har feste i rammen. Løfte der, eller andre steder. Det kommer ikke akkurat opp i beltehøyde, men er billig og funksjonell til det meste.

Da dette er ordentlig festet, er sikkerheten på topp. Men, til kjedesmøting, blir det for tungvint. Må alltid passe på å ha tildekning så ikke kjettingen lager riper.

Bruker vanlige lastestropper.

Det er en god løsning når noe skal gjøres, men blir ikke brukt på oljeskift o.l.
Ok. Da forstår jeg =) funderer litt på å lage løftebord med noe 2x4 jeg har liggende og en gammel jekk

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Toalmar
Innlegg: 344
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: RE: Re: Mc Løfter

Legg inn av Toalmar »

.
Sist redigert av Toalmar den 28 jan 2017, 16:50, redigert 1 gang totalt.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Svar