Simmringer og olje

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
kriss310886
Innlegg: 39
Registrert: 05 jun 2016, 18:53
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013

Simmringer og olje

Legg inn av kriss310886 »

Driver og skal skifte simmringer og olje på gafflene mine, men før jeg begynner med dette prøver jeg og finne ut hvor mye olje som skal i hver av gafflene. Finner ikke noe om dette i manualen til sykkelen, noen som vet hvor jeg kan finne dette? Honda CBR 600 F 1998

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Simmringer og olje

Legg inn av Zettexx »

Oljenivået skal være 120 mm fra topp. Ca 420ccm altså 0,42 liter..på hvert ben. Begyn med å måle rett under 04 ltr. Fyll på, og mål. Forsett med små mengder til du når rett mål. Viktig at mc er i lodd.

Det viktigste er oljehøyden og at det er så likt som mulig. Helt ærlig er det de færreste av oss som vil merke ujevnhet hvis ikke vi presser til max på bane.

Det er viktig å pumpe etter montering for å få ut luften. Det kan også lønne seg å ha litt god varme på, slik at oljen er lettflytende.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Simmringer og olje

Legg inn av cannon »

Spaghettiræser skrev:Oljenivået skal være 120 mm fra topp. Ca 420ccm altså 0,42 liter..på hvert ben. Begyn med å måle rett under 04 ltr. Fyll på, og mål. Forsett med små mengder til du når rett mål. Viktig at mc er i lodd.

Det viktigste er oljehøyden og at det er så likt som mulig. Helt ærlig er det de færreste av oss som vil merke ujevnhet hvis ikke vi presser til max på bane.

Det er viktig å pumpe etter montering for å få ut luften. Det kan også lønne seg å ha litt god varme på, slik at oljen er lettflytende.
Spaghettiræser :
Er dette målet med eksrahert gaffelbein og uten fjær?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Simmringer og olje

Legg inn av Zettexx »

Gaffel skal være sammen og i loddtrett stilling.

Jeg oppfatter det som den skal "henge" fritt og være trukket helt ut.

Hvorfor .... jo fordi denne oljehøyden skal kunne kontrolleres ved ettersyn uten å demontere gaffelen.

ZZR-Erling

Re: Simmringer og olje

Legg inn av ZZR-Erling »

To gaffelbein, en gaffel ;)

kriss310886
Innlegg: 39
Registrert: 05 jun 2016, 18:53
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2013

Re: Simmringer og olje

Legg inn av kriss310886 »

Tusen takk for svar. ER det lov og spørre hvordan du vet dette? Er det universiellt ved alle sykkler?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Simmringer og olje

Legg inn av Zettexx »

:prf

Rent praktisk....så er det store likheter på disse gaflene.

Dette søkte jeg opp og sjekket mot et forum for å være sikker.

Har litt erfaring med internett og søk. Har vært på nettet siden tidenes morgen...

Få tak i Haynes manual. Det er veldig rart at det ikke står i brukermanualen, men de vil vel helst ikke at ukyndige skal åpne og få hele kaupet i tryne. De må være forsiktig med slikt i USA.

Det finnes verkstedmanualer på nett.

https://tbbracingdotcom.files.wordpress ... 600-f4.pdf

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Simmringer og olje

Legg inn av cannon »

Oljenivå skal være 120 mm fra topp gaffelbein når gaffel er fullt komprimert og gaffelfjær er demontert. Dette fremgår av sykkelens servicemanual.
Husk at all "dritten" som skal ut ligger i bunn av gaffelbeinet og at dette bør ut før man fyller ny olje. Ny olje har liten verdi hvis innmaten i bunn av gaffelbeinet er skitten.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Simmringer og olje

Legg inn av Zettexx »

Riktig prosedyre som Cannon forklarer.

Se side 13-19 i den manualen jeg har lagt lenke til.

Etter du har gjort dette, og fjæren er på plass, noter "oljehøyden" på nytt. Da kan du sjekke oljenivå i ettertid uten så mye plunder.

Ser at dette varierer litt med måling med eller uten fjær. Haynes manualen jeg har foran meg (ikke til din) ... først sett sammen, fyll på olje, så mål høyden.

Derfor ...godt at noen stiller helt konkrete spørsmål, og at noen har konkrete spesifikke svar... det ville aldri falt meg inn å måle før fjæren var satt inn, hvis ikke det sto i manualen, men syntes at 120 mm var ganske "langt ned". Burde undersøkt nærmere..

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Simmringer og olje

Legg inn av Kjellrf »

cannon skrev: Husk at all "dritten" som skal ut ligger i bunn av gaffelbeinet og at dette bør ut før man fyller ny olje. Ny olje har liten verdi hvis innmaten i bunn av gaffelbeinet er skitten.
Jeg har flere ganger fyllt diesel på gaffelbeinet, dratt det ut og inn flere ganger, og tømt ut.
Man kan bli overrasket over hvor bedriten dieselen blei. Det er et godt vaskemiddel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Simmringer og olje

Legg inn av Jompa »

Sjekk oljemengden flere steder.
Haynes og Clymer er eksperter på å oppgi feile data.
Det gjelder både oljemengder og momemt på skruer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Simmringer og olje

Legg inn av Zettexx »

Jompa skrev:Sjekk oljemengden flere steder.
Haynes og Clymer er eksperter på å oppgi feile data.
Det gjelder både oljemengder og momemt på skruer.

Og der har jeg brent meg flere ganger... Pass på at en sjekker produksjonsåret, ikke det året som står i vognkortet. Bestilte deler til en 2007 modell, for flere tusen, ikke en dritt passet fordi det faktisk var en 2006 modell solgt i 2007 og oppgitt som 2007 modell ( de skulle være like, men det var mange detaljer som skilte. )

I dette tilfellet var det opplysninger om dette i Haynes, men hjalp lite når forhandler hadde solgt den og oppgitt feil opplysninger.

Det samme gjelder den grønne diamanten jeg har nå, må bestille deler ut fra produksjonsåret, ikke oppgitt årstall.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Simmringer og olje

Legg inn av cannon »

Kjellrf skrev:
cannon skrev: Husk at all "dritten" som skal ut ligger i bunn av gaffelbeinet og at dette bør ut før man fyller ny olje. Ny olje har liten verdi hvis innmaten i bunn av gaffelbeinet er skitten.
Jeg har flere ganger fyllt diesel på gaffelbeinet, dratt det ut og inn flere ganger, og tømt ut.
Man kan bli overrasket over hvor bedriten dieselen blei. Det er et godt vaskemiddel.
Jeg har også brukt diesel, og det funker. Har nå gått over til å demontere innerbein og vaske alt helt rent.
Kan anbefale oljenivåmåler fra BT
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021495/

Denne er nyttig til flere ting. Og den er uvurderlig når man ønsker å eksperimentere med litt mer/mindre olje (eller egentlig mindre/større luftrom) i gaffelbein. Litt redusert luftrom kan ofte være løsningen i stedet for å skifte til stivere eller progressive fjærer.

Svar