Katalysator på slip-on potte Kawa Z750R

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Larris91
Innlegg: 2
Registrert: 13 jan 2017, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Katalysator på slip-on potte Kawa Z750R

Legg inn av Larris91 »

Hei!

Jeg vurderer å sette på slip-on potte på min Kawa Z750R Black Edition 2011.

Er det noen som vet om det er katalysator i orginal potta? Og må jeg kjøpe med Katalysator på den nye for å få dette godkjent? :)

Hva er reglene for dette?

Mvh nokså ny mc-fører. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Katalysator på slip-on potte Kawa Z750R

Legg inn av AJ »

Hei Larris91 og velkommen hit til MCsiden.no :vs .

Jeg har ikke stor kjennskap til Kawasaki, men tror din modell, i likhet med de fleste japanske MC'er, har katalysatoren en plass på anlegget før potta. Gjerne en svær kladd på eksosanlegget under motoren på eksosutløpet/grenrøret fram til potta .
Hvis så er tilfelle trenger en erstatningspotte (slipon) ingen katalysator siden den allerede er i anlegget på sykkelen.
Er katalysatoren derimot plassert i selve potta, skal også en ettermarked sliponpotte ha katalysator for at sykkelen fortsatt skal være godkjent. Vil jeg tro... :-k . Hos noen sliponprodusenter leveres katalysatoren separat sammen med potta slik at vedkommende som kjøper den valgfritt kan montere katalysatoren eller ikke...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Katalysator på slip-on potte Kawa Z750R

Legg inn av Dansekris »

Hei!

Katalysatoren sitter ikke i potta, men som AJ sier lengre mot motor. I ditt tilfelle ligger den nok under sykkelen.

For å kunne få potta registrert i vognkortet må den ha en form for CE-godkjenning og tilfredsstille støykrav. Det gjør de fleste slip on-potter fra kjente produsenter så fremst db-killeren sitter i.

Min slip on fra Akrapovic kan ikke registreres inn i vognkortet, men dette fikk jeg opplyst da jeg kjøpte den. De aller fleste tar vel sjansen og bare monterer og kjører videre.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Katalysator på slip-on potte Kawa Z750R

Legg inn av Zettexx »

Larris91 skrev:Hei!
Jeg vurderer å sette på slip-on potte på min Kawa Z750R Black Edition 2011.
Er det noen som vet om det er katalysator i orginal potta? Og må jeg kjøpe med Katalysator på den nye for å få dette godkjent? :)
Hva er reglene for dette?
Mvh nokså ny mc-fører. :)
Har alltid lurt på hvorfor det heter slip on, selv om de boltes på. men la gå til en annen diskusjon.

Holder på med dette nå, ved vognkortendring og bruk av uoriginal eksos. Det må være dokumentasjon og i den dokumentasjonen vil det stå om det skal være med eller uten kat. Hvis sykkelen har kat originalt, må den være på. Hvis ikke, så skal den selvfølgelig ikke være på.

Legger ved et dok.eksempel for KAWA ZX10 R. Vet at folk sier det må være merket i vognkortet hvis uoriginalt, men hvem i himmelens navn kjøper originale deler hele veien ? Protesterer ikke på at det er riktig, men har aldri klart å finne den regelen. Men, dersom den ikke oppfyller "minst" de samme kravene og det kan dokumenteres ved påkrav, da er det noe annet.

Dette får du ved henvendelse til importør, eller til produsent som jeg gjorde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Larris91
Innlegg: 2
Registrert: 13 jan 2017, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Katalysator på slip-on potte Kawa Z750R

Legg inn av Larris91 »

Takk for gode svar!

Ja, jeg har en katalysator lengre frem på anlegget. Men jeg så på flere slip-on med katalysator. Er disse da kun for sykler som ikke har katalysator lengre frem, eller skal det være flere?

I mitt tilfelle har jeg tenkt å kjøpe Mivv Suono slip-on da den kler sykkelen godt siden sykkelen er matt sort og får potta i samme farge, og har den en vanvittig fet lyd.

Blir sykkelen da godkjent hvis jeg kjøper uten katalysator? :)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Katalysator på slip-on potte Kawa Z750R

Legg inn av Zettexx »

Du må ha dokumenter. Dette kan leverandør av potten svare på.

Her er listen over de fra Mivv sim kan være lovlige
http://www.mivv.com/en/moto/kawasaki-en ... -750-r-en/

Svar