"Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Bjerknez »

Thunderace skrev:Ja jeg må ut igjen å prøve :knegg Jeg har altid vært forsiktig med turtall, kompisene mine sier jeg kjører bensinbilen min som en diesel.

Så neste gang skal jeg prøve toppen av registeret :D
Hehe, en standard gjenomsnitlig diesel koser seg vel best rundt 2-3.000rpm. En motorsykkel av den typen du har bør ved aktiv kjøring aldri ligge under 6.000rpm

Når jeg ligger i 100km/t med min sykkel i 5. gir så har jeg rundt 4.500rpm. (hvis jeg husker riktig) Det skjer ikke veldig mye når jeg gir gjernet da. Nok til at jeg kan kjøre forbi annen trafikk meget effektivt, men ikke nok til at jeg blir skremt.

Får jeg den ned i tredje gir så skjer det ting :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av simpson »

Nå kommer det veldig an på motorkonstruksjon Bjerknez.
Når Yamaha kom med R1 sa alle at denne hadde veldig mye moment og ble kjent for det.
Det ser jo alle at bare var bløff. Samme med crossplane motoren som de puttet inn senere, lavere moment enn siste R1 med konvensjonell tenningsrekkefølge.
Men en rekke firer har ikke mye moment uansett og du MÅ opp i turtall for å få litt sprut i de.
Men derimot både v motorer og boxere er noe helt annet.
Der har du bunndrag og maks moment lenge før en firer har i det hele tatt begynt å tenke på å levere varene.
Det kan nesten sammenlignes med diesel vs bensin på biler.

Men til trådstarter, dette er nok dessverre sånn sykkelen er laget og ikke drar godt før du kommer opp i turtall.
Det er rekkefirerens svakheter du møter. Det er lite moment og effekten ligger høyt opp i registeret.
Prøv noe med v eller boxer motor til våren og se forskjellen.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Kjellrf »

Har en gammel Z1000 fra 78, originalt 83 hk, den har drag fra 2500 rpm. Da jeg prøvde den nye Z1000 i 2003, var draget på den nye klart dårligere og savnet opp til 5000. Mens det virkelig tok av over 7000. Siden 3-5000 rpm er vanlig ved normal kjøring, opplever jeg min gamle Z1000 som triveligere til hverdags. Men ikke hvis du er ute etter spenningen ved toppeffekt og høy fart.

Så mye hk på toppen går på bekostning av bunndrag, fordi man ikke klarer å få optimalisert forbrenning over hele turtallsregisteret.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av simpson »

Kjellrf skrev:Har en gammel Z1000 fra 78, originalt 83 hk, den har drag fra 2500 rpm. Da jeg prøvde den nye Z1000 i 2003, var draget på den nye klart dårligere og savnet opp til 5000. Mens det virkelig tok av over 7000. Siden 3-5000 rpm er vanlig ved normal kjøring, opplever jeg min gamle Z1000 som triveligere til hverdags. Men ikke hvis du er ute etter spenningen ved toppeffekt og høy fart.

Så mye hk på toppen går på bekostning av bunndrag, fordi man ikke klarer å få optimalisert forbrenning over hele turtallsregisteret.
Skal du ha moment i en motor må du ha langt slag og stor stempelflate.
Og begge disse er ikke forenelig med høyt turtall.
Så på en rekkefirer må du velge det ene eller det andre.
På dagens firere er det vanlig med slaglengde på rundt 50-60 mm, så da blir det høyt turtall for å få ut effekten.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av kjellv »

Egentlig er det størrelsen på veivakselen som avgjør momentet. Vekt x arm. Kort slaglengde = liten veiv, lang slaglengde = stor veiv.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Kjellrf »

simpson skrev:
Kjellrf skrev:Har en gammel Z1000 fra 78, originalt 83 hk, den har drag fra 2500 rpm. Da jeg prøvde den nye Z1000 i 2003, var draget på den nye klart dårligere og savnet opp til 5000. Mens det virkelig tok av over 7000. Siden 3-5000 rpm er vanlig ved normal kjøring, opplever jeg min gamle Z1000 som triveligere til hverdags. Men ikke hvis du er ute etter spenningen ved toppeffekt og høy fart.

Så mye hk på toppen går på bekostning av bunndrag, fordi man ikke klarer å få optimalisert forbrenning over hele turtallsregisteret.
Skal du ha moment i en motor må du ha langt slag og stor stempelflate.
Og begge disse er ikke forenelig med høyt turtall.
Så på en rekkefirer må du velge det ene eller det andre.
På dagens firere er det vanlig med slaglengde på rundt 50-60 mm, så da blir det høyt turtall for å få ut effekten.
Du må også ha bra luftgjennomstrømming, dvs trange innsug/venturi for bra dreimoment på lavt turtall. Da blir det ikke mye mat igjen på høyt turtall.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av ejs »

Er vel derfor fabrikantene eksperimenterer med variable venturier og ventiler som virker i forhold til turtall. (2 på lavere og 4 ventiler på høyere turtall) :scratch :scratch
If it ain't broke, I'll break it.

Svar