"Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: RE: Re:

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Ok, jeg tok bare en kjapp søk på Google og fant ut at dette var en eldre sykkel med på langt nær like mye kraft som nye R1. :)
Sant nok. Men likevel skulle denne i utgangspunktet levere 133 på bakhjulet (145 hk) og veier under 200 kg. Dette var bra nok til det å hamle opp med det meste det i 1996 når den kom. Denne løfter nok framhjulet i flere gir når den nærmer seg rødstreken på 11500 rpm. Men som andre sier, forgassersynkronisering kan være en god ide å få gjort uansett.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Ingen sinke,Thunderace, nei. Sportrider oppgir feks etter tester:

YZF1000R ('97) 12/97 10.56 sek på 1/4 mile, med "slutthastighet" 212 km/t
YZF-R1 ('12) 9/12 10.51 sek på 1/4 mile, med "slutthastighet" 220 km/t.

15 år mellom Thunderace og R1 (her), men antakelig ikke den helt store forskjellen å registrere i akselerasjon, opp til rundt 200 km/t
i alle fall. 50 / 1000 sekunder i R1's favør. Det kreves muligens en svært sensitiv bakende for å merke særlig forskjell, om syklene oppfører seg normalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: RE: Re:

Legg inn av haakeik »

simpson skrev:
kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Så vidt jeg har lest så snakker vi vel her om en eldre 1000 kubikker med rundt 120-130 (slitne) hester og en firesylindret motor?

Tror ikke man skal forvente så mye her.

I så tillfelle så vil jeg nok tro at denne er glad i turtall som nevnt. Men at fremhjulet løfter seg i tredje ville jeg ikke satset på... :-k

Blir vel kanskje litt som å kjøre en nyere 600r sykkel. På lave turtall skjer det lite. Husk at det også som nevnt er en eldre sykkel.
Det er forgjengeren til R1 det snakkes om her, denne leverer nok varene ennå den :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Det er ve ikke heeelt korekt da.
R1 kom på 90 tallet, og ble altså produsert i mange år samtidig Thunderace.
Dessuten het forrige R sykkel fra Yamaha FZR 1000 før R1.
Dette er en ren sport tourer og ikke en R sykkel og dessverre ikke i sammme familie som R1.
Trenger heller ikke å være redd for bakhjulsløft på hverken 3 eller 4 gir. :D
Jo, det er den :[-X :D YZF1000R(Thunderace) er etterfølger til FZR1000 og forgjenger til R1.
Kilde: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yamaha_ ... Thunderace

Mer info: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 00r_01.htm

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: RE: Re:

Legg inn av kjellv »

simpson skrev:
kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Så vidt jeg har lest så snakker vi vel her om en eldre 1000 kubikker med rundt 120-130 (slitne) hester og en firesylindret motor?

Tror ikke man skal forvente så mye her.

I så tillfelle så vil jeg nok tro at denne er glad i turtall som nevnt. Men at fremhjulet løfter seg i tredje ville jeg ikke satset på... :-k

Blir vel kanskje litt som å kjøre en nyere 600r sykkel. På lave turtall skjer det lite. Husk at det også som nevnt er en eldre sykkel.
Det er forgjengeren til R1 det snakkes om her, denne leverer nok varene ennå den :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Det er ve ikke heeelt korekt da.
R1 kom på 90 tallet, og ble altså produsert i mange år samtidig Thunderace.
Dessuten het forrige R sykkel fra Yamaha FZR 1000 før R1.
Dette er en ren sport tourer og ikke en R sykkel og dessverre ikke i sammme familie som R1.
Trenger heller ikke å være redd for bakhjulsløft på hverken 3 eller 4 gir. :D
FZR1000 Genesis og FZR1000 exup ble produsert fra -87 til -95, YZF1000R Thunderace fra -96 til 2003 og YZF1000 R1 fra -98.
Ingen YZF har vært produsert som sportstourere.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: RE: Re: RE: Re:

Legg inn av simpson »

kjellv skrev:
simpson skrev:
kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Så vidt jeg har lest så snakker vi vel her om en eldre 1000 kubikker med rundt 120-130 (slitne) hester og en firesylindret motor?

Tror ikke man skal forvente så mye her.

I så tillfelle så vil jeg nok tro at denne er glad i turtall som nevnt. Men at fremhjulet løfter seg i tredje ville jeg ikke satset på... :-k

Blir vel kanskje litt som å kjøre en nyere 600r sykkel. På lave turtall skjer det lite. Husk at det også som nevnt er en eldre sykkel.
Det er forgjengeren til R1 det snakkes om her, denne leverer nok varene ennå den :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Det er ve ikke heeelt korekt da.
R1 kom på 90 tallet, og ble altså produsert i mange år samtidig Thunderace.
Dessuten het forrige R sykkel fra Yamaha FZR 1000 før R1.
Dette er en ren sport tourer og ikke en R sykkel og dessverre ikke i sammme familie som R1.
Trenger heller ikke å være redd for bakhjulsløft på hverken 3 eller 4 gir. :D
FZR1000 Genesis og FZR1000 exup ble produsert fra -87 til -95, YZF1000R Thunderace fra -96 til 2003 og YZF1000 R1 fra -98.
Ingen YZF har vært produsert som sportstourere.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Den er produsert paralelt med R1, hvordan den da kan være forgjenger og samtidig produseres og selges samtidig er litt rart.
En annen ting er beskjedne prestanda og effekt sammen med høy vekt.
Ikke mye R faktorer å spore.
Hvis du samtidig ser på racing historie, er det dessverre ikke noe å finne.
Men Yamaha har jo heller ikke hatt noen stor suksess med noen av sine R sykler i racing, bortsett fra ett pa VM titler i superbike for 10 år siden.
Men R1 forgjenger eller ikke, de hestene i denne er nok ikke mere pontete eller flere i behold enn noen andre 20 år gamle sykler.
Det er nå sånn for alle fobrenningsmotorer at når de blir slitt og gamle, mister effekt, også Yamaha sine.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av supersic »

Ikke mye krutt i de Thunderacene jeg har testet, kan vel sammenlignes med en sliten Ducati 1098

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Zettexx »

Slitne hester, er et begrep som er vanskelig å kvantifisere. Hvor langt er langt, og hvor gammelt er det gamle?

Blir hestene slitne med årene, eller ved kjøring?

Ser at noen mener bakhjulsløft ikke er et problem på 3. eller 4. gear....det er vel avhengig av hvor god forbremsen er.

Thunderdyret er en svært potent mc, som de fleste plasserte i grenseland mellom R og Sportstourer, mer R enn touring. At R1 kom og plasserte seg trygt i sitt eget R segment, fratok ikke Thunderace sin stilling blant mc folket, det var bare neste steg.

Fazer og R1 gikk side om side, lenge. Uten at noen kunne kalle Fazer for touringutgave. Diversion var touringutgaven på 90 tallet, og FJR 1300 i ettertid. Den ene avløste den andre, uten å ligne på hverandre. De (XJ 900 og 600) var så populære en periode at det var kvalmt...

Jeg er på ingen måte bevandret i Yamaha historikken, min hukommelse kan derfor fuske litt.

Touring og Sportstourer var, på 90 tallet, XJ 900 (evt. Xj 600) og Thunderace og Thundercat hvis ikke jeg husker feil. Og noe stort heftigere enn Thunderace, var det smått med. Yamaha hadde ingen mer sportslige modeller som jeg husker.

Tror nok denne fremdeles henger godt med, men er nok avhengig av litt pisking.

...må ikke glemme FJ1100 og 1200 som var virkelig heftig Spirtstourere. Det er vel ganske vanlig at modeller selges side om side i noen år før den eldste fases ut. FJ 1200 ble vel ikke utfaset før midten av 90 tallet.
Sist redigert av Zettexx den 27 jan 2017, 18:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Jompa »

Har ingen mening om sykkelen, men er er spsifikasjoner og noen vurderinger.

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 00r_96.htm
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Zettexx »


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av kjellv »

Mye nyttig info i begge disse lenkene. Jeg tror vel kanskje vi skal avslutte diskusjonen om Yamahas historie i denne tråden, evt fortsette den et annet sted. Håper vi ikke har klart å legge demper på trådstarters glede og forventninger i prosessen med å bli kjent med sin nye sykkel. Jeg er viss på at denne er fullt kapabel til å gi ham mange spennende og flotte opplevelser når sesongen drar i gang for fullt.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Kjellrf »

FZR1000 var ikke en rein sportstourer da den kom, tvertimot, men fikk mer tyngde og komfort etterhvert.
Ett problem med mange av 90-tallets store raske sykler, er at de ikke går spesielt bra før de kommer over 4-5000 rpm, og det betyr fort 120-130 på høyeste gir, før moroa kommer. Og en styregeometri som ikke er spesielt innspirerende på norske småveier, fordi de skal ligge stødig i 250+.

Kan nevne at i en test i Bike fra 2000, gikk en Kawa ZX6R kun 0,2 sekunder saktere fra 100-140 på høyeste (eller var det nest høyeste) gir kontra en Honda CBR1100XX, dvs slik man kjører til vanlig. En CBR600F brukte dog dobbelt så lang tid.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Thunderace »

:crazy: Jeg gleder meg fortsatt til sessongen kjellv :D Jeg tror jeg har missforstått dette med "bunndrag" på rekkefirer motorer. Neste gang så skal jeg dra gearene mer, så tenker jeg veien blir fort smal :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Bjerknez »

I følge tekniske data så skal du ha maks moment (108NM.) ved 8.500rpm. Dette ved siden av 133 HK'er bør vel gi ganske greit bunndrag også under 8.000rpm vil jeg tro.

Min BMW S1000R har vel 112NM ved 9.250rpm. og jeg opplever bunndraget under 7.000rpm som absolutt tilfredstillende. Nå vet ikke jeg hvor "fersk" MC fører du er Thunderace, men hvis en relativ fersk MC fører, første gang på en slik type sykkel sier at den virker "lat" da tror jeg nok kanskje også at den er det og at det muligens må være noe galt.

Min første møte med en MC var skolesykkelen, en Honda CB500 og jeg husker gliset mitt ennå. Dæven jeg synes den dro noe helt vannvittig. I dag setter jeg den i kategorien "moped".

Du får prøve min sykkel en dag. Hvis du synes denne også virker "lat" på lave turtall så har du både nerver av stål, OG en motorsykkel som det nok ikke er noe galt med :knegg

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Thunderace »

Nerver av stål har jeg :crazy: Jeg er veldig fersk, jeg har kjørt den et par turer. På sist tur så fløy den opp i 160 med moderat gassing ( det gikk fort det) men så bremset jeg ned i 80-90-100 pga en hindring. På neste strekke så ga jeg full f... i 5 gir og jeg husker jeg tenkte" er dette alt" :scratch

Jeg kjenner jo et par erfarne mc karer som forøvrig lokket meg inn i denne hærlige hobbyen :twothumbs: jeg kan jo få de til å ta en prøvetur for å sjekke om alt er som det skal :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Bjerknez »

80 km/t i femte gir vil vel ikke gi deg noe kick med noen sykkel tror jeg. i 80 km/t hvor målet er å makse aksellerasjon og virkelig kjenne drag så må du nok ned i 2.gir. Drar det ikke da, så er det definitivt noe galt :knegg

Husk at de fleste motorsykler er glad i litt turtall. Min drar best fra 6.000rpm og oppover. Helst over 8.000.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Thunderace »

Ja jeg må ut igjen å prøve :knegg Jeg har altid vært forsiktig med turtall, kompisene mine sier jeg kjører bensinbilen min som en diesel.

Så neste gang skal jeg prøve toppen av registeret :D

Svar