"Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

"Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Thunderace »

Hei, i høst kjøpte jeg meg en yamaha thunderace 1000 som jeg har pusset og fikset litt på nå i julen. Dette er min første sykkel siden jeg hadde lett mc når jeg var yngre. I dag var det mildt å fint ute så jeg tok meg en liten kjøretur. På et strekke ga jeg inn og prøvde å dra på litt. Jeg syns sykkelen var litt daff. Den maler og går klokkerent, men jeg ble litt skuffet når wiren var stram og det ikke flyttet mer på seg. Er det slik at dersom ventilene er for trange så går den ujent? Eller kan den også bli slapp?
Nå skal det sies at den drar på no jævlig i førstegir, men når jeg ligger i 5 og gir full gass syns jeg den er litt treg? Er dette normalt? Som sagt så har jeg ingenting å sammenligne med siden dette er den første "storsykkelen " jeg har kjørt.
På forhånd takk for hjelp
Sist redigert av AJ den 26 jan 2017, 20:29, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endret litt på overskriften i tråden for å gi en noe mer presis beskrivelse av det trådstater spør om

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av kjellv »

Hvor høyt opp på turtelleren kom du da?

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Thunderace »

Jeg tipper 6-7. Virker som om den er litt slapp på lave turtall. Er det normalt på slike sykkler? Jeg tror faktisk jeg aldri har hatt mer en 8 tusen rpm på den noen gang. Er det på topp det smeller? Får bare unskylde dumme spørsmål, jeg er rimelig fersk i gamet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av kjellv »

Thunderace skrev:Jeg tipper 6-7. Virker som om den er litt slapp på lave turtall. Er det normalt på slike sykkler? Jeg tror faktisk jeg aldri har hatt mer en 8 tusen rpm på den noen gang. Er det på topp det smeller? Får bare unskylde dumme spørsmål, jeg er rimelig fersk i gamet.
Du er nok inne på noe der..
Det er i øvre halvdel av turtallsregisteret det begynner å skje noe på disse :thumleft

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Thunderace »

Takk for svar :)
Får prøve å hive den ned i 4 gir neste gang og se om det er mer fres der

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av kjellv »

Thunderace skrev:Takk for svar :)
Får prøve å hive den ned i 4 gir neste gang og se om det er mer fres der
Prøv i 3. du, men pass deg når framhjulet løfter seg :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Bjerknez »

Så vidt jeg har lest så snakker vi vel her om en eldre 1000 kubikker med rundt 120-130 (slitne) hester og en firesylindret motor?

Tror ikke man skal forvente så mye her.

I så tillfelle så vil jeg nok tro at denne er glad i turtall som nevnt. Men at fremhjulet løfter seg i tredje ville jeg ikke satset på... :-k

Blir vel kanskje litt som å kjøre en nyere 600r sykkel. På lave turtall skjer det lite. Husk at det også som nevnt er en eldre sykkel.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Så vidt jeg har lest så snakker vi vel her om en eldre 1000 kubikker med rundt 120-130 (slitne) hester og en firesylindret motor?

Tror ikke man skal forvente så mye her.

I så tillfelle så vil jeg nok tro at denne er glad i turtall som nevnt. Men at fremhjulet løfter seg i tredje ville jeg ikke satset på... :-k

Blir vel kanskje litt som å kjøre en nyere 600r sykkel. På lave turtall skjer det lite. Husk at det også som nevnt er en eldre sykkel.
Det er forgjengeren til R1 det snakkes om her, denne leverer nok varene ennå den :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Bjerknez »

Ok, jeg tok bare en kjapp søk på Google og fant ut at dette var en eldre sykkel med på langt nær like mye kraft som nye R1. :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av haakeik »

Ace'n har forgassere. Du bør sjekke hvor lenge siden de har blitt synkronisert og kanskje renset?. Hvis det er en stund siden, ville jeg først fått de synkronisert på nytt. Hvis de er usynkroniserte, vil det hjelpe mye å få de synkronisert igjen.
Hvis sykkelen er lettstartet når den er kald, ville jeg i første omgang ikke bekymret meg for ventilklaring. Men hvis du ikke vet servicehistorikken, bør ventilsjekk være på to-do listen ved neste service.
https://www.youtube.com/watch?v=HftnlmcA3Ek

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Thunderace »

Takk for mange gode svar folkens:D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Ok, jeg tok bare en kjapp søk på Google og fant ut at dette var en eldre sykkel med på langt nær like mye kraft som nye R1. :)
Sant nok. Men likevel skulle denne i utgangspunktet levere 133 på bakhjulet (145 hk) og veier under 200 kg. Dette var bra nok til det å hamle opp med det meste det i 1996 når den kom. Denne løfter nok framhjulet i flere gir når den nærmer seg rødstreken på 11500 rpm. Men som andre sier, forgassersynkronisering kan være en god ide å få gjort uansett.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

ZZR-Erling

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av ZZR-Erling »

... Og skifte tennplugger samt luftfilter

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: "Treg" Yamaha Thunderace 1000... ?

Legg inn av Zettexx »

Diverse konstruksjoner har uventede kvaliteter.

En V-twin i sportstourerklassen med forgassere, vil vanligvis bare lage "brrrrrrr" lyd opp til rundt 4000 rpm. Med innsprøytning kan en oppleve at den er brutal og brå opp til rundt 5000 rpm ,uten egentlig å gi langt drag og masse aks. Men begge vil normalt holde turtallet i motbakke.

Så er det 4 i rekke, som på denne Thunderdyret. Med forgasser må det opparbeides vakuum for å få helt optimal blanding. Og det vil som oftest kreve en del turtall, over 5000 rpm før det skjer ting.

Det kan alltids byttes filter, tennplugger, justeres osv.... men det blir sjeldent til de helt store endringene, hvis ikke det er helt vilt. Prøv heller å kjøre den på turtall på gear. Hold deg over 6500 rpm, se om det da er noe fjutt.

Min Kawasaki ZX10R, med målte 173 hk på bakhjulet, er såvidt sprekere enn en gammel sliten Suki GSXF 600 under 4000 rpm.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: RE: Re:

Legg inn av simpson »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Så vidt jeg har lest så snakker vi vel her om en eldre 1000 kubikker med rundt 120-130 (slitne) hester og en firesylindret motor?

Tror ikke man skal forvente så mye her.

I så tillfelle så vil jeg nok tro at denne er glad i turtall som nevnt. Men at fremhjulet løfter seg i tredje ville jeg ikke satset på... :-k

Blir vel kanskje litt som å kjøre en nyere 600r sykkel. På lave turtall skjer det lite. Husk at det også som nevnt er en eldre sykkel.
Det er forgjengeren til R1 det snakkes om her, denne leverer nok varene ennå den :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Det er ve ikke heeelt korekt da.
R1 kom på 90 tallet, og ble altså produsert i mange år samtidig Thunderace.
Dessuten het forrige R sykkel fra Yamaha FZR 1000 før R1.
Dette er en ren sport tourer og ikke en R sykkel og dessverre ikke i sammme familie som R1.
Trenger heller ikke å være redd for framhjulsløft på hverken 3 eller 4 gir. :D
Sist redigert av simpson den 28 jan 2017, 11:57, redigert 1 gang totalt.

Svar