Bør man dyse opp hvis man bytter til KN luftfilter?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
GhostRider
Innlegg: 25
Registrert: 14 jul 2015, 21:24
Motorsykkelen din: Honda XLR250R 1989

Bør man dyse opp hvis man bytter til KN luftfilter?

Legg inn av GhostRider »

Eg har per i dag kun Yoshimura-potter som eneste mod på min VTR1000F, sykkelen ligger no i 1000(F) deler i garasjen og skal pimpes litt til sesongen begynner, tenker i den forbindelse å bytte til et såkalt high flow filter av type Pipecross enller KN. Dette er egentlig mest fordi du kan vaske og olje dem i stedet for å bytte filter, filteret som står i sykkelen no, er ganske skittent, så bør vel uansett bytte det.
Har lest meg opp til at filter eller potter bør går fint uten å tukle med forgasseren, men å montere begge deler er eg litt usikker på iom at du får meir flow både inn og ut av motoren. Hjelp?

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bør man dyse opp hvis man bytter til KN luftfilter?

Legg inn av sotOle »

Mange vil sikkert anbefale større dyse, men før du eventuelt gjør det kan du lese mye ut av fargen på pluggen din. Sjekk etter at du har kjørt en tur. Er tennpluggen hvit bør du vurdere å dyse opp.

GhostRider
Innlegg: 25
Registrert: 14 jul 2015, 21:24
Motorsykkelen din: Honda XLR250R 1989

Re: Bør man dyse opp hvis man bytter til KN luftfilter?

Legg inn av GhostRider »

Det blir i såfall snakk om et Dynojet kit spesielt til et filter + eksos oppsett, regner med det ikkje trengs så masse fikling for å finjustere etterpå.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bør man dyse opp hvis man bytter til KN luftfilter?

Legg inn av Kjellrf »

GhostRider skrev:Det blir i såfall snakk om et Dynojet kit spesielt til et filter + eksos oppsett, regner med det ikkje trengs så masse fikling for å finjustere etterpå.
Drømmen om Elin....

Vil råde deg til å benke sykkelen for å få det riktig. De ekstra kronene kan gi deg mye glede/lite irritasjon. Uten omdysing, vil ikke forgasserne få rett/optimalt strømningsforhold.

Hilsen en som har hatt oppe gasserne 10-12 ganger på en Honda VF pga Dynojet...
Kawa'n jeg har nå, benka jeg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Bør man dyse opp hvis man bytter til KN luftfilter?

Legg inn av SverreOlsen »

Kjellrf skrev:
GhostRider skrev:Det blir i såfall snakk om et Dynojet kit spesielt til et filter + eksos oppsett, regner med det ikkje trengs så masse fikling for å finjustere etterpå.
Drømmen om Elin....

Vil råde deg til å benke sykkelen for å få det riktig. De ekstra kronene kan gi deg mye glede/lite irritasjon. Uten omdysing, vil ikke forgasserne få rett/optimalt strømningsforhold.

Hilsen en som har hatt oppe gasserne 10-12 ganger på en Honda VF pga Dynojet...
Kawa'n jeg har nå, benka jeg.
Tidligere eier har byttet ut selve filteret inni luft boksen til KN filter samt byttet ut endepotta.
Har det noe å si? Vs orginalt, katalysatoren fra orginal eksosen er jo fortsatt tilstede.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bør man dyse opp hvis man bytter til KN luftfilter?

Legg inn av Kjellrf »

SverreOlsen skrev: 08 feb 2017, 22:53
Kjellrf skrev:
GhostRider skrev:Det blir i såfall snakk om et Dynojet kit spesielt til et filter + eksos oppsett, regner med det ikkje trengs så masse fikling for å finjustere etterpå.
Drømmen om Elin....

Vil råde deg til å benke sykkelen for å få det riktig. De ekstra kronene kan gi deg mye glede/lite irritasjon. Uten omdysing, vil ikke forgasserne få rett/optimalt strømningsforhold.

Hilsen en som har hatt oppe gasserne 10-12 ganger på en Honda VF pga Dynojet...
Kawa'n jeg har nå, benka jeg.
Tidligere eier har byttet ut selve filteret inni luft boksen til KN filter samt byttet ut endepotta.
Har det noe å si? Vs orginalt, katalysatoren fra orginal eksosen er jo fortsatt tilstede.
Usikker, siden du har FI. Det skal til en viss grad justere seg selv. Men veit at vi omprogrammerte Triumpher som hadde satt på uoriginal eksos/mer bråkete "original"potte for å få det optimalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar