Tekniske krav for registring av MC ???

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Tekniske krav for registring av MC ???

Legg inn av pingvin »

Vært i Sverige og hentet meg enn 2010 KTM 990 SMR og trenger litt råd mhp teknisk hos Biltilsynet:

1. Var montert tail tidy. Hadde tenkt å montere på original hekk/lys men koblingene ikke beholdt så har egentlig ikke lyst til å koble på originallyset. Finnes det noe eksplisitt krav på hvor lang bakskjermen må være? Må vel mekke til noe...

2. Var montert 190 bakdekk, originalt er 180, går det greit?

3. Ikke samme dekk foran som bak, er det krav at samme type (ser nokså lett at ikke er samme)?

Prøvde å google etter forskrifter uten suksess...pek meg gjerne i riktig retning :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tekniske krav for registring av MC ???

Legg inn av Jompa »

Bakskjermen skal vel være lavere enn hjulaksel?
Vet ikke hvorstrengt det praktiseres.
10 mm økningav dekkbredden er innafor.
Forskjellige dekktyper, rener med at dumener produsenter,er ok.
Elers skal detvære samme hastighetsmerking på begge, og radial eller diagonaldekk på begge.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Tekniske krav for registring av MC ???

Legg inn av Zettexx »

:vs
Bakskjerm...er det egentlig noe særlig krav for tiden?

For dekkene er det vel rulleomkretsen som er viktigst. F.eks vil vanligvis 180/55 kunne økes til 190/50. Fordi avstand fra felg til dekk er innenfor grensene. ,55% av 180 = 99 mm. Og 50% av 190 = 95mm. Altså 4 mm mindre dekk i avstand fra felg til dekk. Men det må være plass til dekket i bredden, selvfølgelig. Dette er det jeg blir forklart av "dekkmannen" min. Syntes det er mange krav en aldri finner i noe lovtekster eller forskrifter.

"Huggers" (tettsittende bakskjerm) er vel ofte ekstrautstyr.
64_2051725796.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Zettexx den 07 feb 2017, 00:15, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tekniske krav for registring av MC ???

Legg inn av pingvin »

Jompa skrev:Bakskjermen skal vel være lavere enn hjulaksel?
Seriøst? Det kan vel ikke stemme :eh
Jompa skrev:10 mm økningav dekkbredden er innafor.
Forskjellige dekktyper, rener med at dumener produsenter,er ok.
Elers skal detvære samme hastighetsmerking på begge, og radial eller diagonaldekk på begge.
Michelin Pilot Road 4 bak, Michelin Pilot Street foran.

Ble litt lurt mhp fordekk, oppdaget at dekk for 250-500cc.

Lurer uansett på å bytte ut begge så kanskje like greit å ta kostnaden med en gang så det ikke blir et problem.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tekniske krav for registring av MC ???

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Tekniske krav for registring av MC ???

Legg inn av Zettexx »

§ 32-1.Generelt om skjerming av hjul
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for to- og trehjulede motorvogner eller for beltebil/beltemotorsykkel.

Men så leser en.

. Bestemmelsene om skjerming av hjul skal være oppfylt med hjulene i normalstilling rett fram og med kjøretøyet i ubelastet tilstand. To- eller trehjuls motorvogn skal være belastet med fører.

Først står det at det ikke gjelder motorsykkel, og så beskrives kravene.

Logikken ...... er det noe logikk?

Siden så mange mc leveres originalt uten skjerm, i vanlig forstand, kan en trekke konklusjon ut fra det, samt noe sunn fornuft.

Er det rart det et krig i verden?

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Tekniske krav for registring av MC ???

Legg inn av EasyRider »

Hei og gratulerer med en ny sykkel.


Jeg har selv importert 3 sykler fra Sverige. Alle hadde ombygget bakskjerm/skiltoppheng fra tidy tail til custom mod.
Ingen av de fikk noe påpek på det.

Det som er viktig er riktig lys bak. At du har skilt lys og refleks under der skiltet skal sitte. Og at skiltet har riktig vinkel i forhold til forskrifter.

Det er 2 ting som går igjen ved godkjenning og det er lys og lyd.

Lys: Mest mulig originalt. altså ikke noe led pærer eller andre mod av hovedlys/parklys. Blinklys må ikke være originalt, men må ha riktig funksjon ut i fra hva som satt der fra før.

Lyd: Enten montere tilbake original eksos. Eller ha godkjente E merkede potter og ha med dokumentasjon.

Har du dette i orden og sykkelen har riktig ramme nr. så kommer du veldig langt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

humlepung
Innlegg: 1
Registrert: 27 feb 2017, 13:37
Motorsykkelen din: KTM 950 SE R og 4 til

Re: Tekniske krav for registring av MC ???

Legg inn av humlepung »

Enig med Easy Rider.

Fikk ikke godkjent med skilt rett på bakskjerm på min 1980 Maico 440MC men måtte lage en stygg aluminiumsplate for å få mer horisontal skilt vinkel. Dette medførte også at ekstra skiltlys måtte monteres.

Bare å sette på orginale potter med en gang...

Hilsen Humlepung :-)

Svar