Langtur på vinterstid

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av kjellv »

TGR skrev:
Uansett, jeg ville ha kjøpt en brukt sykkel, som ikke gir deg betydelige avskrivinger, og som vil forverres ut over normalt på en ny sykkel.

Bjerknez har også et godt poeng over her. Skaff deg en sykkel som er relativt lett i vekt, lettkjørt, og ikke for høy. Sjøl ville jeg tenkt i retning eldre BMW 650, Transalp eller lignende, til dette formålet.

Happy hunting ;)
Tracer700 ville nok fungert bra, men i Yamahaverden vil jeg kanskje heller anbefalt en XT660x, eller kanskje heller en XT660R som vintersykkel. R har større framhjul og smalere bakjul, og dette kan være en stor fordel på vinterføre. Den har også knastedekk, disse kan du sette inn skrupigger i.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Langbein
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 23:41
Motorsykkelen din: ?

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Langbein »

Angående kulden kan det godt hende jeg er godtroende, men jeg tenker i utgangspunktet at det lar seg gjøre med gode klær og vindbeskyttelse på sykkelen. Noen reiser tross alt på snøskuterturer i mange minusgrader. Riktig nok kanskje ikke i 6 timer og i lavere hastigheter.

Tracer 700 ser ut til å være en kjekk sykkel. Ikke for stor og tung, men gode muligheter til å ha med bagasje. Jeg tenker at jeg eventuelt vil ha en sykkel som ikke er helt ny med tanke på verditap osv. Spesielt etter kjøring på saltede veier.

XT660x og R er sykler jeg liker godt, men syns ofte de virker noe overpriset med tanke på kjørelengde, alder. Ikke har de abs heller, noe jeg egentlig tenker et et must. Samtidig er jo dette skuddsikre sykler som sikkert kan tåle en tur i bakken uten at det blir alt for dyrt. Jeg likte forøvrig sittestillinger og det brede styret til XT660Z veldig godt da jeg prøvekjørte den. Denne er det jo mulig å få tak i til en grei pris med abs, men savnet litt mer motorkraft.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av jongsanim »

Når det gjelder salt har jeg sporadisk brukt acf-50, som visstnok er utviklet for maritimt bruk (hangarskip?).

Er også blitt fortalt at det saltes likt eller mer i Storbritannia, og mange steder der kjører de hele året, og noen av dem sverger til nettopp acf-50

Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av supersic »


Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av TGR »

supersic skrev:[video]https://www.youtube.com/watch?v=cwYeC2Lwzz0[/video]
Virker jo svært overbevisende dette da :) :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av Bjerknez »

I utgangspunktet ja. Men slike videoer er veldig enkle og jukse med så jeg ville tatt det med en klype salt. Men at det funker gjør det sikkert :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev:I utgangspunktet ja. Men slike videoer er veldig enkle og jukse med så jeg ville tatt det med en klype salt. Men at det funker gjør det sikkert :)
Joda. Men jeg leste litt om det her, i tillegg.... http://allyearbiker.co.uk/featured/test-feature-2/

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av jongsanim »

Bestilte en boks med xcf i går (på grunn av denne tråden), men får vel ikke testet det skikkelig før neste sesong.

Skal ta en skikkelig overgang av sykkelen i år etter en vintersesong med sporadisk acf-50 bruk ;)

Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37839
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av AJ »

jongsanim skrev:Bestilte en boks med xcf i går (på grunn av denne tråden), men får vel ikke testet det skikkelig før neste sesong.

Skal ta en skikkelig overgang av sykkelen i år etter en vintersesong med sporadisk acf-50 bruk ;)
Denne rust blockeren har jeg også lyst til å prøve.
Hvor bestilte du den fra?
Norsk selger/forhandler?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: RE: Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av jongsanim »

AJ skrev:
jongsanim skrev:Bestilte en boks med xcf i går (på grunn av denne tråden), men får vel ikke testet det skikkelig før neste sesong.

Skal ta en skikkelig overgang av sykkelen i år etter en vintersesong med sporadisk acf-50 bruk ;)
Denne rust blockeren har jeg også lyst til å prøve.
Hvor bestilte du den fra?
Norsk selger/forhandler?
Googlet bare og fant en på ebay. Mad4bikes tror jeg han het.. Ble ca 200-250 kr for en sprayboks.


Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5232
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av dypen »

Vedr bruk av ACF-50 og XCP Rust Blocker som dere bestilte, var produktet bra ?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av FredrikE24 »

ACF50 funker veldig bra.

Jeg har kjørt to vintre med full guffe av ACF50 og den siste uten noe.
For å si det sånn, så ser man at man har kjørt uten siste året.. Den gikk fra å se relativt grei ut, til å se helt jævlig ut..

Er snart tid for å preppe Jawaen for nok en vinter. Siste som kommer på er et tjukt lag med ACF50 over det hele! Da mener jeg over det hele!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Langtur på vinterstid

Legg inn av rolf-arne »

Langbein skrev: 25 feb 2017, 16:58 Angående kulden kan det godt hende jeg er godtroende, men jeg tenker i utgangspunktet at det lar seg gjøre med gode klær og vindbeskyttelse på sykkelen. Noen reiser tross alt på snøskuterturer i mange minusgrader. Riktig nok kanskje ikke i 6 timer og i lavere hastigheter.
Tror du må oppgradere dine erfaringer med snescooter--- 2-6 timer er normalt - opptil 25 gr minus er normalt - fart fra 80-140 er normalt...
Vi har støvler som er dobbelt så tunge som ikke gir den samme beskyttelsen som MC-støvler - vi har heldress med god isolasjon og gjerne fullt vinter utstyr under det igjen. På snescooter..

Men til MC- i 2-4 grader i et helvettes regnvær, september, kjørt 70 mil - med scooterbukse og jakke på utsiden av MC-klær det jeg bruker på sommeren , var varmt og godt - men uutholdelig straks man stoppa--- så mine tanker for vinter kjøring er å ha flere lag som lett kan taes av -- støvler 2 nr for store 2 par lesta i disse (såle av avispapir, tar opp fukt) :twothumbs:
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar