Hvilke olje??

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Hvilke olje??

Legg inn av KevinmsR6 »

Hei,
Skal bytte olje og filter på min Yamaha r6 2000 mod.
Men lurer på hvilke merke/type olje jeg skal ha? Noen som kan hjelpe meg?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvilke olje??

Legg inn av SverreOlsen »

Du kommer til å få mange svar når du apør om type olje, mange som sverger til biltema olje, til high end olje. Men spesifikasjonene og type olje (eks 5w-40) finner du i brukermanualen eller ett lett google søk. Det meste av oljer i norge som er beregnet til mc oppfylle kravene fra motorsykkelprodusenten.
Filter vill eg anbefale orginalt eller hogh flow, forhandler eller nett.

unXnown
Innlegg: 34
Registrert: 19 jan 2017, 01:46
Motorsykkelen din: Suzuki Gsr 600, Kawasaki

Re: Hvilke olje??

Legg inn av unXnown »

Mc olje og filter

Amsoil
Spesielt filteret

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hvilke olje??

Legg inn av Dansekris »

Jeg bruker Motul og har fått inntrykk av at det er en god olje. Funker hvert fall fint på min sykkel.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hvilke olje??

Legg inn av KevinmsR6 »

Hørt at motul er bra ja:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvilke olje??

Legg inn av Elruts84 »

Bruker Castrol. Har brukt Castrol i alle år og er meget fornøyd. Jeg mener å ha lest at MC oljer har tilsetning for våtclutch.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

ZZR-Erling

Re: Hvilke olje??

Legg inn av ZZR-Erling »

Man kan ikke bare si at man bruker feks Castrol... Da er man jo like langt..... Spesifiser!
Søk på Castrol Oljefinner, eventuelt Motul.
Filter, der skal du ha original!

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvilke olje??

Legg inn av Kwak »

Elruts84 skrev: 07 mar 2017, 22:33 Bruker Castrol. Har brukt Castrol i alle år og er meget fornøyd. Jeg mener å ha lest at MC oljer har tilsetning for våtclutch.

Elruts
Det er omvendt. Motoroljer for bil har ett tilsetningsstoff for å redusere friksjon. Siden MC har samme olje på motor og gear, og våt clutch, så gjør dette stoffet clutchplatene for glatte. Og clutchen kan miste grepet.
Så på en olje for MC så er dette stoffet ikke tilsatt i oljen. Betegnelse JASO MA benyttes for oljer til MC som ikke er tilsatt "friction modifyer" og skal benyttes på alle mc som har våt clutch og felles olje for motor og gear.
Obs: Det er MA som tilsier at oljen ikke er tilsatt friction modifyer, mens MB tilsier at stoffet ER tilsatt.
En MB olje gir lavere friksjon og er således gunstig for alt annet en clutchen. Så nå har de som har mc med tørrclutch fått ett argument for hvorfor det er bedre. Ducati eller BMW boxer anyone? (bortsett fra nyeste BMW R1200 som nå har fått våt clutch)
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilke olje??

Legg inn av AJ »

Kwak skrev: 08 mar 2017, 08:03 Obs: Det er MA som tilsier at oljen ikke er tilsatt friction modifyer, mens MB tilsier at stoffet ER tilsatt.
En MB olje gir lavere friksjon og er således gunstig for alt annet en clutchen. Så nå har de som har mc med tørrclutch fått ett argument for hvorfor det er bedre. Ducati eller BMW boxer anyone? (bortsett fra nyeste BMW R1200 som nå har fått våt clutch)
For ikke å glemme Moto Guzzi, som også krever 5/10W60 olje til sine luft- og oljekjølte motorer, mens de aller fleste andre MC'er greier seg med 50 oljer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvilke olje??

Legg inn av ejs »

Moto Guzzi verksted handboka beskriver vel 6-7 forskjellige viskositeter for gamle California versjoner.....
Min går greit på 10w-40. I følge boka er det ei grei tykkelse når det er mellom -12 til +45 grader ute.
Nyere guzzier er vel anbefalt 5w-60 (men hydro motorene skal ha 5w-40)
:prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilke olje??

Legg inn av kjellv »

Luftkjølt motor har ofte høyere arbeidstemperatur enn en væskekjølt motor. En f.eks 10W-60 olje har en tykkere og kraftigere oljefilm ved varm olje enn for eksempel 10W-40 olje. Derfor vil førstnevnte olje passe bedre til en luftkjølt motor. Denne viskositeten vil også være bedre egnet i en racingmotor under ekstreme påkjenninger. En motor som har gått langt og begynner å bli slitt kan også med fordel benytte 10W-50 eller 10W-60 olje for å bevare en tykk og kraftig oljefilm der det behøves mest..

Til trådstarters sykkel, Yamaha YZF-R6 2000 modell anbefaler Castrol sin Power 1 4T 20W-50. Denne er utgått, og det nærmeste alternativ er samme olje i 15W-50. Denne er nok mer riktig etter norske forhold da den flyter bedre når den er kald enn 20W gjør. Her i landet er kaldstart en del kaldere enn i mange andre deler av verden.

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilke olje??

Legg inn av mekkern »

Trådstarters sykkel bør vel i norske temperaturer ha "standardoljen" 10W-40.
Tykkere olje er ikke alltid bedre heller på høyturtallsmotorer da oljen faktisk ikke sirkulerer raskt nok på veivlagrene til å kjøle disse tilstrekkelig.Max 15500rpm da snurrer det fort...
Tregere til å fylle lagrene er de tykke oljene også ved start.
skal en "dunke rundt" med store stempler på "lave" turtall derimot er tykkere olje å foretrekke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hvilke olje??

Legg inn av KevinmsR6 »

mekkern skrev: 08 mar 2017, 21:05 Trådstarters sykkel bør vel i norske temperaturer ha "standardoljen" 10W-40.
Tykkere olje er ikke alltid bedre heller på høyturtallsmotorer da oljen faktisk ikke sirkulerer raskt nok på veivlagrene til å kjøle disse tilstrekkelig.Max 15500rpm da snurrer det fort...
Tregere til å fylle lagrene er de tykke oljene også ved start.
skal en "dunke rundt" med store stempler på "lave" turtall derimot er tykkere olje å foretrekke.
Ble castrol 1 10-40:) takker for alle tilbakemeldinger :thumleft
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Hvilke olje??

Legg inn av Zettexx »

Her kan en lese litt om Jaso spesifikasjoner.

https://passenger.lubrizoladditives360. ... ma-and-mb/

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilke olje??

Legg inn av Kjellrf »

mekkern skrev: 08 mar 2017, 21:05 Trådstarters sykkel bør vel i norske temperaturer ha "standardoljen" 10W-40.
Tykkere olje er ikke alltid bedre heller på høyturtallsmotorer da oljen faktisk ikke sirkulerer raskt nok på veivlagrene til å kjøle disse tilstrekkelig.Max 15500rpm da snurrer det fort...
Tregere til å fylle lagrene er de tykke oljene også ved start.
skal en "dunke rundt" med store stempler på "lave" turtall derimot er tykkere olje å foretrekke.
Meget riktig. Viktig å bruke fabrikantens designede oljeviskositet, den fungerer totalt sett best for motoren. Det er noen med mye erfaring og kompetanse som har funnet ut hva som fungerer best.
Tjukkere olje flower dårligere, og kjøler derfor dårligere (Blir eksempelvis som om du kjøler ned en jernklump med 10 liter i minuttet, eller 13 liter, som nevnt over på veiv/rådelagre). Spesielt viktig i en luftkjøltmotor, men gjelder også vannkjølte. Tjukkere viskositet vil kunne føre til høyere oljetemperatur, spesielt hvis du har oljekjøler med bypassventil. Holder på med gamle luftkjølte VW, der har flere merket fra 5 og opptil 15 grader varmere olje hvis man kjører på 20W50 olje, kontra 10W40.

Tjukkere olje har kun 2 fordeler på en vanlig motor, det er mindre mekanisk støy og evt litt lavere oljeforbruk. Oljefilmen i seg selv tåler ikke mer enn tynnere olje.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar